Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under krisen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under krisen

Inlägg av Gargamel »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppg ... der-krisen

Grattis ni med fast elavtal..

Flera elbolag har börjat se över möjligheten att säga upp fleråriga bundna elavtal som redan tecknats, uppger källor för Sveriges Radio Ekot. Anledningen uppges vara en oro för stora förluster om elpriserna stannar på rekordnivåer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av MWall »

Om ett bolag får igenom det så lär väl alla andra följa efter.

Jag har dock förhoppningar om att Vattenfall, som ju är statligt och borde kunna ta ansvar, står pall. Valde faktiskt de när jag skulle binda trots att de inte var allra billigast. Men vi får se. Vattenfall är inte direkt ett schysst bolag.
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av marchr »

Nu i april band jag på 1kr kw i 36 månader hos Skellefteå kraft (bor i elområde 3). Vore så sjukt provocerande om de plötsligt skulle bryta avtalet.
Användarvisningsbild
pjohan
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 maj 2022 10:19
Ort: Genarp

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av pjohan »

marchr skrev:
Nu i april band jag på 1kr kw i 36 månader hos Skellefteå kraft (bor i elområde 3). Vore så sjukt provocerande om de plötsligt skulle bryta avtalet.
Har du tecknat efter krigsutbrottet borde det vara svårt att hävda Force Majeure. Om de inte försöker räkna in Putins handlade, men det är svårt att få in under det begreppet.

Men elbolagen är väl som bankerna, de ska tjäna pengar oavsett åt vilket håll marknaden går.
Vit M3, dragkrok
Ej frälst. Än.
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av marchr »

pjohan skrev:
marchr skrev:
Nu i april band jag på 1kr kw i 36 månader hos Skellefteå kraft (bor i elområde 3). Vore så sjukt provocerande om de plötsligt skulle bryta avtalet.
Har du tecknat efter krigsutbrottet borde det vara svårt att hävda Force Majeure. Om de inte försöker räkna in Putins handlade, men det är svårt att få in under det begreppet.

Men elbolagen är väl som bankerna, de ska tjäna pengar oavsett åt vilket håll marknaden går.
Sant, där har du en poäng! Kriget bröt ju ut 24 februari så jag kanske med lite tur kan klara mig :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av MWall »

pjohan skrev:
marchr skrev:
Nu i april band jag på 1kr kw i 36 månader hos Skellefteå kraft (bor i elområde 3). Vore så sjukt provocerande om de plötsligt skulle bryta avtalet.
Har du tecknat efter krigsutbrottet borde det vara svårt att hävda Force Majeure. Om de inte försöker räkna in Putins handlade, men det är svårt att få in under det begreppet.

Men elbolagen är väl som bankerna, de ska tjäna pengar oavsett åt vilket håll marknaden går.

Jag tecknade avtalet 23 februari. Dagen innan Putin invaderade. :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av nek0 »

Kan de inte börja med FB Amazon..... och sedan ra privatpersoner?
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Anderzzon »

marchr skrev:
pjohan skrev:
marchr skrev:
Nu i april band jag på 1kr kw i 36 månader hos Skellefteå kraft (bor i elområde 3). Vore så sjukt provocerande om de plötsligt skulle bryta avtalet.
Har du tecknat efter krigsutbrottet borde det vara svårt att hävda Force Majeure. Om de inte försöker räkna in Putins handlade, men det är svårt att få in under det begreppet.

Men elbolagen är väl som bankerna, de ska tjäna pengar oavsett åt vilket håll marknaden går.
Sant, där har du en poäng! Kriget bröt ju ut 24 februari så jag kanske med lite tur kan klara mig :)
Kriget har ju iof pågått sedan 2014 så de borde kunnat ana vad som kan hända. Dessutom var det ju rätt tydligt vad som höll på att hända veckorna innan den nya invasionen, ändå justerade man inte de bundna avtalen.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av boreno »

FOI analyserade detta detaljerat redan 2006 i Russia's Energy Policy: Security Dimensions and Russia's Reliability as an Energy Supplier. Detta är en analys som elbolag borde ha haft ögonen på och jag tror de får svårt att rättsligt vinna en argumentation att de inte haft möjlighet att förutse dagens situation.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Kriper »

Kan kunderna skita i att betala fakturan och hävda force majour?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Dafro »

Kriper skrev:
Kan kunderna skita i att betala fakturan och hävda force majour?
Kanske funkar en månad eller 2, sedan bryts väl strömmen…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av ONSatan »

boreno skrev:
FOI analyserade detta detaljerat redan 2006 i Russia's Energy Policy: Security Dimensions and Russia's Reliability as an Energy Supplier. Detta är en analys som elbolag borde ha haft ögonen på och jag tror de får svårt att rättsligt vinna en argumentation att de inte haft möjlighet att förutse dagens situation.
Håller med. Ett elbolag måste ju ha koll på de risker som finns på marknaden. För att kunna hävda FM så måste det som händer varit omöjligt att förutse. Ryssland har både fört krig mot Ukraina sen 2014 och visat att de ser naturgasen som ett vapen att använda mot ”missbehagliga”.

Att spela förvånade/ovetande kanske våra politiker kan komma undan med nu i valet men knappast elbolag vid en tvist
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av TiborBlomhall »

Force majeure gäller väl dessutom vid krig i Sverige. De kan inte skylla på krig i nåt annat land långt borta.

Inflation och lågkonjunktur räknades inte som force majeure vid förra finanskrisen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av nek0 »

Konsumentverket slår fast: Ingångna elavtal ska hållas

https://www.expressen.se/ekonomi/konsum ... ka-hallas/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av MWall »

Finns inga elbolag som törs stå för att de tänkte säga upp avtalen heller. Alla som tillfrågats säger att de inte tänkt säga upp något. :roll:
Fredrik j
Inlägg: 10899
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Fredrik j »

Vilket/vilka elbolag pratar man om? Var kommer nyheten ifrån? Inget elbolag verkar ju vilja kännas av det.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av agehall »

MWall skrev:
Finns inga elbolag som törs stå för att de tänkte säga upp avtalen heller. Alla som tillfrågats säger att de inte tänkt säga upp något. :roll:
Tycker det låter som att det är 1 som har tänkt försöka säga upp avtal, 6 som inte bestämt sig och resten har inga planer på att försöka göra något.

Jag har svårt att se att detta kommer gå någonstans alls. Dock kan det ju leda till att vissa elbolag går under och att kunderna därmed behöver teckna nya avtal med andra leverantörer, men det är nog egentligen en bättre lösning än att bolagen får säga upp gällande avtal hursomhelst.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av NiklasTesla »

Gargamel skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppg ... der-krisen

Grattis ni med fast elavtal..

Flera elbolag har börjat se över möjligheten att säga upp fleråriga bundna elavtal som redan tecknats, uppger källor för Sveriges Radio Ekot. Anledningen uppges vara en oro för stora förluster om elpriserna stannar på rekordnivåer.
Där kom det som jag skrev om i denna tråd:

viewtopic.php?f=29&t=30748

Bara en tidsfråga innan vi alla har rörliga avtal (ett logiskt steg elbolagen lär ta är att sluta med nyteckning av bundna elavtal och när kontraktstid går ut så är det endast rörligt som gäller).

MVH
Lurkern
Inlägg: 910
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Lurkern »

Tycker force majeure är rimligt. (har bundet elavtal) Putin i all ära, men vindkraften driver oss hitåt oavsett.

Hellre att vi som konsumerar el värderar vad det faktiskt kostar nu, och snålar, än att nationerna måste betala för en finansiell kris via skattsedeln, och dessutom stänga industrier i vinter och folk varslas etc.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av NiklasTesla »

Lurkern skrev:
Tycker force majeure är rimligt. (har bundet elavtal) Putin i all ära, men vindkraften driver oss hitåt oavsett.

Hellre att vi som konsumerar el värderar vad det faktiskt kostar nu, och snålar, än att nationerna måste betala för en finansiell kris via skattsedeln, och dessutom stänga industrier i vinter och folk varslas etc.
Vindkraften i kombination med el från övriga förnybara energikällorna i kombination med lagring och utbyggt elnät är lösningen nu när vi befinner oss i peak oil, peak natural gas, peak uranium, peak coal mm mm.

MVH
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av wannabee »

Jag råkade en gång ut för att mitt elbolag fimpade ett fast elavtal i förtid, blev tillsvidarepris genast som var dyrare än någonting annat pris. Tror jag tecknade ett nytt fastprisavtal som var mycket dyrare än det jag hade. Blev grupptalan mot bolaget och efter en massa år så fick man nåt schablonbelopp när domstolen beslutat färdigt. Det täckte ju inte upp vad man förlorat.

Elbolaget gick alltså inte i konkurs.

Den här el/gas krisen har ju egentligen inte med kriget att göra, det beror ju mest på politiska beslut i väst som att inte godkänna ns2, inte låta Ryssarna handla för pengarna som de får för gasen och nu senast har man infört ett maxpris för Rysk olja som Ryssarna sa direkt att då kommer de inte att sälja någon olja.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av DrDR »

NiklasTesla skrev:
Gargamel skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppg ... der-krisen

Grattis ni med fast elavtal..

Flera elbolag har börjat se över möjligheten att säga upp fleråriga bundna elavtal som redan tecknats, uppger källor för Sveriges Radio Ekot. Anledningen uppges vara en oro för stora förluster om elpriserna stannar på rekordnivåer.
Där kom det som jag skrev om i denna tråd:

viewtopic.php?f=29&t=30748

Bara en tidsfråga innan vi alla har rörliga avtal (ett logiskt steg elbolagen lär ta är att sluta med nyteckning av bundna elavtal och när kontraktstid går ut så är det endast rörligt som gäller).

MVH

Sedan några månader tillbaka erbjuder Eon inte längre avtal än 1 år. En tidsfråga innan andra bolag följer efter.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av nek0 »

wannabee skrev:
Jag råkade en gång ut för att mitt elbolag fimpade ett fast elavtal i förtid, blev tillsvidarepris genast som var dyrare än någonting annat pris. Tror jag tecknade ett nytt fastprisavtal som var mycket dyrare än det jag hade. Blev grupptalan mot bolaget och efter en massa år så fick man nåt schablonbelopp när domstolen beslutat färdigt. Det täckte ju inte upp vad man förlorat.

Elbolaget gick alltså inte i konkurs.

Den här el/gas krisen har ju egentligen inte med kriget att göra, det beror ju mest på politiska beslut i väst som att inte godkänna ns2, inte låta Ryssarna handla för pengarna som de får för gasen och nu senast har man infört ett maxpris för Rysk olja som Ryssarna sa direkt att då kommer de inte att sälja någon olja.
Ja och allt detta gjorde väst för att man inte gillar Ryssarna och för att sabba får sina medborgare. Fy vad dumma vi väst är.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Uppgifter: Elbolag vill säga upp bundna avtal under kris

Inlägg av Gargamel »

NiklasTesla skrev:
Lurkern skrev:
Tycker force majeure är rimligt. (har bundet elavtal) Putin i all ära, men vindkraften driver oss hitåt oavsett.

Hellre att vi som konsumerar el värderar vad det faktiskt kostar nu, och snålar, än att nationerna måste betala för en finansiell kris via skattsedeln, och dessutom stänga industrier i vinter och folk varslas etc.
Vindkraften i kombination med el från övriga förnybara energikällorna i kombination med lagring och utbyggt elnät är lösningen nu när vi befinner oss i peak oil, peak natural gas, peak uranium, peak coal mm mm.

MVH
Det enda vi har är Peak Miljöpartiet, de är på väg ut med badvattnet och det gäller att rädda dem med stödröster och hysteriska "kriser".
Skriv svar