Bila till Spanien (Torrevieja)
Postat: 24 jun 2022 11:15
Läst en del kring långresor i forum, men tänkte dela med mig av min erfarenhet med långresa med elbil (MY-21). Skapligt ostrukturerat, men det får duga
Jag har tidigare bilar ner 5ggr med både bensin och diesel, så jag var givetvis fundersam och aningen orolig på hur det skulle gå med elbil. Men en fossilbil kändes det spontant som betydligt mer bekymmerslöst att bara svänga in på en mack och fylla upp, behöver inte mer planering en 10 minuters paus.
Vi bestämde att vi skulle ta resa ner till Spanien på 4 nätter mot 2-3 som vi vanligtvis kör på. Det berodde till viss del på att vi kör elbil för första gången, men främst för att vi ville ta det lite lugnare. Vi använde ABPR för att planera dagarna, där det även finns en bra funktion att spara sin planering och namnge dem.
DAG 1
Väl på avfärdsdagen så startade vi redan 04:38 med 80% i batteriet, 3 vuxna, 2 barn, 2 hundar och en fullproppad bil. (även om vi kunde fått med oss ett par mindre väskor till).
Frukost intogs i bilen, och första stoppet blev på A6 i Jönköping för kisspaus och rastning av hundar. Vi landade där 06:33 med 28% procent kvar.
Totalt stannade vi i 26 minuter och lämnade med 81%.
Bild från A6 i JKPG, vi var ensamma där.
Efter knappt två timmar var det dags för ytterligare en kisspaus. Den planerades till Markaryd.
Vi kom fram vid 08:40, minns inte laddningsstatus men vi lämnade 09:07 med 78%.
Väl i Danmark planerade vi för lunch i Nyborg och att testa Ionitys nätverk, mest för att jag var sugen på att test Bonnet appen, plus att jag hade en gratis laddning med den appen.
Vi hann inte riktigt fram utan stannade till snabbt i Köge för en snabb kissning och för att toppa upp. Det råder delade meningar i familjen om hur lågt man kan gå på batteriet innan man kommer fram till nästa destination....
I Köge fyllde vi på från 26-43% och lämnade vid 11:05.
Vi fortsatt mot Nyborg som planerat, och det var rätt lugnt på vägarna överlag.
Väl framme i Nyborg började första problemen med laddningen. Jag hade missat att Bonnet inte hade någon roaming på laddare i Danmark alls, och Ionitys instruktioner för att få igång laddningen var en total katastrof.
Trassel med app, bugg när jag skulle lägga till betalmedel och felaktiga instruktioner i appen gällande hur man startar sin laddning gjorde att det efter mycket stök med bland annat två olika telefoner (ios & andriod) samt extremt mycket irritation fick igång laddningen efter 35 minuter. Efter att jag kunde lägga till mitt kort i appen så var tricket att inte följa instruktionen i appen gällande vilken ordning laddningen skall startas, utan helt enkelt starta laddningen genom alla steg i telefonen, och sedan plugga in kabeln i bilen.
I Nyborg blev vi i alla fall kvar mellan kl 12:15 till 13:35 och fyllde på från 19%-97%. Det är den högsta procenten jag har laddat, men blev ändå tvungen att avbryta maten för att plocka bort laddarkabeln.
Efter nyborg fortsatte vi vidare mot Nortorf där vi hade bokat hotell. Hotellet hade en laddplats som vi inte kunde boka i förväg, utan fick chansa på att den skulle vara ledig... Vilket vi inte vågade.
Det innebar ett stopp i SuC i Busdorf för att fylla på från 44-80%, vi ville ha lite marginal ifall laddplatsen i Nortorf var upptagen.
Vi kom fram till Nortorf kl 17 med 65% laddning kvar, laddplatsen var ledig se den tog vi såklart så att vi kunde starta fulladdade nästa dag.
I Nortorf var det dessutom någon lokal festival så det fanns flera små restaurangtält och en scen på det lilla torget i byn.
Bild från laddplatsen på hotellet i Nortorf
Summering av Dag 1.
- Dubbelkolla exakt på vilka laddplatser man kan köra Bonnets app om man inte laddar på SuC
- 5 stop på totalt cirka 160 minuter. Planerat var 6 stopp på totalt 113 minuter. (De flesta stoppen i samband med kissning eller liknande, dock så skulle jag säga att stoppet vid ionitys laddare var 30 minuter längre än nödvändigt, och stoppet i Busdorf helt onödigt.)
- cirka 93 mil
DAG 2
Vi fortsatte färden strax efter klockan 8 på morgonen då vi fått i oss frukost på hotellet. Första stoppet blev ett sedan tidigare planerat stopp på SuC i Bispingen efter cirka 1,5 timmes resa. Kissning och omplanering av laddstopp. Vi kom fram med 56% och laddade upp till 77% innan vi rullade vidare. De två nästkommande stoppen skulle bli Rhüden och Mücke, vi hade mycket väl kommit längre, men med tanke på att det alltid var någon som var kissnödig och hundarna bara blir glada när vi pausar så tog vi lite kortare stopp.
Till Rhüden kom vi fram vid 12:50 med 38% kvar och gjorde ett lunchstopp. Passade även på att använda min gratis laddning i Bonnet-appen, men jag fick betala för dig ändå...
När vi ätit klart stod procenten på 93 och vi rullade vidare.
På vägen till Mücke var det väldigt långsamt. Vid två olika tillfällen blev vi helt stillastående i cirka 45 minuter vardera, så cirka 1.5 timme sena kom vi fram till SuC i Mücke för en välbehövlig kisspaus för både förare och hundar. Klockan var då cirka 17:05 och vi hade 37%.
Vi stannade kvar till laddningen visade 90% innan vi rullade vidare mot hotellet i Speyer.
Hade vi valt ett hotell med laddare hade vi kört den sista sträckan nonstop, men vårt hotell kunde inte garantera att laddplatsen var ledig. Så vi gjorde ett snabbstopp i Hirschberg vid 18:48 för att toppa upp från 37-60%. Då skulle vi kunna starta nästa dag med närmare 40-45% laddning.
Vi kom fram 19:30 med 48% och checkade in innan vi tog en runda på stan.
Summering av dag 2:
- Bonnets gratisladdning fungerade inte, så det får jag maila om.
- Jag känner mig betydligt piggare som förare med aningen längre pausar tack vare laddning.
- Cirka 68mil denna etapp.
- Bilen drog mycket mindre än var jag förväntat mig på autobahn. Gissade på cirka 220wh/km, men ligger betydligt under det.
En av alla fina kyrkor i Speyer
Jag har tidigare bilar ner 5ggr med både bensin och diesel, så jag var givetvis fundersam och aningen orolig på hur det skulle gå med elbil. Men en fossilbil kändes det spontant som betydligt mer bekymmerslöst att bara svänga in på en mack och fylla upp, behöver inte mer planering en 10 minuters paus.
Vi bestämde att vi skulle ta resa ner till Spanien på 4 nätter mot 2-3 som vi vanligtvis kör på. Det berodde till viss del på att vi kör elbil för första gången, men främst för att vi ville ta det lite lugnare. Vi använde ABPR för att planera dagarna, där det även finns en bra funktion att spara sin planering och namnge dem.
DAG 1
Väl på avfärdsdagen så startade vi redan 04:38 med 80% i batteriet, 3 vuxna, 2 barn, 2 hundar och en fullproppad bil. (även om vi kunde fått med oss ett par mindre väskor till).
Frukost intogs i bilen, och första stoppet blev på A6 i Jönköping för kisspaus och rastning av hundar. Vi landade där 06:33 med 28% procent kvar.
Totalt stannade vi i 26 minuter och lämnade med 81%.
Bild från A6 i JKPG, vi var ensamma där.
Efter knappt två timmar var det dags för ytterligare en kisspaus. Den planerades till Markaryd.
Vi kom fram vid 08:40, minns inte laddningsstatus men vi lämnade 09:07 med 78%.
Väl i Danmark planerade vi för lunch i Nyborg och att testa Ionitys nätverk, mest för att jag var sugen på att test Bonnet appen, plus att jag hade en gratis laddning med den appen.
Vi hann inte riktigt fram utan stannade till snabbt i Köge för en snabb kissning och för att toppa upp. Det råder delade meningar i familjen om hur lågt man kan gå på batteriet innan man kommer fram till nästa destination....
I Köge fyllde vi på från 26-43% och lämnade vid 11:05.
Vi fortsatt mot Nyborg som planerat, och det var rätt lugnt på vägarna överlag.
Väl framme i Nyborg började första problemen med laddningen. Jag hade missat att Bonnet inte hade någon roaming på laddare i Danmark alls, och Ionitys instruktioner för att få igång laddningen var en total katastrof.
Trassel med app, bugg när jag skulle lägga till betalmedel och felaktiga instruktioner i appen gällande hur man startar sin laddning gjorde att det efter mycket stök med bland annat två olika telefoner (ios & andriod) samt extremt mycket irritation fick igång laddningen efter 35 minuter. Efter att jag kunde lägga till mitt kort i appen så var tricket att inte följa instruktionen i appen gällande vilken ordning laddningen skall startas, utan helt enkelt starta laddningen genom alla steg i telefonen, och sedan plugga in kabeln i bilen.
I Nyborg blev vi i alla fall kvar mellan kl 12:15 till 13:35 och fyllde på från 19%-97%. Det är den högsta procenten jag har laddat, men blev ändå tvungen att avbryta maten för att plocka bort laddarkabeln.
Efter nyborg fortsatte vi vidare mot Nortorf där vi hade bokat hotell. Hotellet hade en laddplats som vi inte kunde boka i förväg, utan fick chansa på att den skulle vara ledig... Vilket vi inte vågade.
Det innebar ett stopp i SuC i Busdorf för att fylla på från 44-80%, vi ville ha lite marginal ifall laddplatsen i Nortorf var upptagen.
Vi kom fram till Nortorf kl 17 med 65% laddning kvar, laddplatsen var ledig se den tog vi såklart så att vi kunde starta fulladdade nästa dag.
I Nortorf var det dessutom någon lokal festival så det fanns flera små restaurangtält och en scen på det lilla torget i byn.
Bild från laddplatsen på hotellet i Nortorf
Summering av Dag 1.
- Dubbelkolla exakt på vilka laddplatser man kan köra Bonnets app om man inte laddar på SuC
- 5 stop på totalt cirka 160 minuter. Planerat var 6 stopp på totalt 113 minuter. (De flesta stoppen i samband med kissning eller liknande, dock så skulle jag säga att stoppet vid ionitys laddare var 30 minuter längre än nödvändigt, och stoppet i Busdorf helt onödigt.)
- cirka 93 mil
DAG 2
Vi fortsatte färden strax efter klockan 8 på morgonen då vi fått i oss frukost på hotellet. Första stoppet blev ett sedan tidigare planerat stopp på SuC i Bispingen efter cirka 1,5 timmes resa. Kissning och omplanering av laddstopp. Vi kom fram med 56% och laddade upp till 77% innan vi rullade vidare. De två nästkommande stoppen skulle bli Rhüden och Mücke, vi hade mycket väl kommit längre, men med tanke på att det alltid var någon som var kissnödig och hundarna bara blir glada när vi pausar så tog vi lite kortare stopp.
Till Rhüden kom vi fram vid 12:50 med 38% kvar och gjorde ett lunchstopp. Passade även på att använda min gratis laddning i Bonnet-appen, men jag fick betala för dig ändå...
När vi ätit klart stod procenten på 93 och vi rullade vidare.
På vägen till Mücke var det väldigt långsamt. Vid två olika tillfällen blev vi helt stillastående i cirka 45 minuter vardera, så cirka 1.5 timme sena kom vi fram till SuC i Mücke för en välbehövlig kisspaus för både förare och hundar. Klockan var då cirka 17:05 och vi hade 37%.
Vi stannade kvar till laddningen visade 90% innan vi rullade vidare mot hotellet i Speyer.
Hade vi valt ett hotell med laddare hade vi kört den sista sträckan nonstop, men vårt hotell kunde inte garantera att laddplatsen var ledig. Så vi gjorde ett snabbstopp i Hirschberg vid 18:48 för att toppa upp från 37-60%. Då skulle vi kunna starta nästa dag med närmare 40-45% laddning.
Vi kom fram 19:30 med 48% och checkade in innan vi tog en runda på stan.
Summering av dag 2:
- Bonnets gratisladdning fungerade inte, så det får jag maila om.
- Jag känner mig betydligt piggare som förare med aningen längre pausar tack vare laddning.
- Cirka 68mil denna etapp.
- Bilen drog mycket mindre än var jag förväntat mig på autobahn. Gissade på cirka 220wh/km, men ligger betydligt under det.
En av alla fina kyrkor i Speyer