Toyota bZ4X

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Skabb1 »

TiborBlomhall skrev:
Provkört BZ4X idag.
Bilen i sig välbyggd och bra.
Men som elbil en katastrof.

Men autopiloten! Rena drömmen. En detalj alldeles för få nämner.

Man behöver nämligen inte hålla i ratten. Den håller reda på var du tittar med ögonen istället. Jag åkte 10 mil motorväg idag utan att hålla i ratten.

OK, fick ta tag i den och styra förbi långtradare jag körde om. Men annars var det bara å sitta å titta på.

En stor psykologisk skillnad, att inte ens behöva vila handen på ratten.
Intressant.
Vill du utveckla varför den kändes som katastrof som elbil?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av mati »

Vilket roligt inlägg. En katastrof som elbil. Och så skriver vi inget mer om det eftersom det var precis det vi ändå hade förväntat oss. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7396
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tänkte det var ju redan avhandlad i tidigare inlägg. Kort räckvidd, seg laddning.

Att bilen är misslyckad som elbil är allmänt känt. Men att den har en magisk autopilot är faktiskt mindre känt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5598
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Björn Nyland testar räckvidd. Som förväntat känns det väl som...

Se slutet av videon för resultatet i det inredigerade kalkylarket. Eller skippa videon helt och gå direkt till hans kalkylark...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av bjelkeman »

Hoppas verkligen ingen köper denna i tro om att det blir en bil man kan åka lång med.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Kriper »

Svågern avbokade sin bZ4X då leveransen flyttades fram från april till september. Nu får han en MY april istället. Han är inte missnöjd, direkt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av R_Edvinsson »

bjelkeman skrev: 11 mar 2023 17:04
Hoppas verkligen ingen köper denna i tro om att det blir en bil man kan åka lång med.

Herre jisses vilket bojsänke.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7211
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av fth »

Det finns ju gamla trådar om det här fiaskot, hjulen ramlade av, det gick inte att ladda vid minusgrader etc. Det här måste väl ändå vara en av dom sämsta elbilarna hittills?

Toyota går verkligen från klarhet till klarhet. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3675
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av jonasl »

Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!

Har ni hört den nån gång? :-o
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev: 11 mar 2023 18:59
Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!

Har ni hört den nån gång? :-o
Några av dom tycker jag gör detta bra iaf men Toyota är inte en av dom :lol: och blir aldrig heller
hoppas jag (med tanke på deras inställning tidigare) :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av iAkita »

jonasl skrev: 11 mar 2023 18:59
Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!

Har ni hört den nån gång? :-o
Det finns fler etablerade tillverkare än Toyota. Jag skulle nog vilja säga att många av dem lyckats riktigt bra. Framförallt har det visat sig att de är bättre än Tesla på att snabbt ta fram flera olika modeller passande olika kundgrupper, och därmed kunna driva upp försäljningen.

Nedan finns siffror för Europa 2022. Om en marknadsandel om 9% för Tesla är samma sak som att de "inte har en chans" vill jag nog inte dra mig till att säga. Däremot visar det tydligt att det verkar svårare för dem att bli så dominanta än en del verkat tro.

Toyota säljer fortfarande en jäkla massa bilar och har fortfarande tid på sig att börja producera vettiga elbilar. Skammen som bZ4X måste innebära för stolta Japaner kommer säkert påskynda det. Se bara på Honda och deras motorer i F1. De skämde ut sig, och gick från det till att bli bäst på bara några år.

Top plug-in automotive groups (share year-to-date):

Volkswagen Group - 20.6% share (Volkswagen brand at 8.4%, Audi at 5.6%)
Stellantis - 14.6% share
BMW Group - 10.5% share (BMW brand at 8.6%)
Hyundai Motor Group - 10.1 % share (Kia brand at 5.4%, Hyundai at 4.7%)
Mercedes Group - 9.0% share (Mercedes-Benz brand at 8.2%)
Tesla - 9.0% share
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance - 8.7% share
Geely–Volvo- 7.6%
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3675
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av jonasl »

iAkita skrev: 11 mar 2023 23:09

Det finns fler etablerade tillverkare än Toyota. Jag skulle nog vilja säga att många av dem lyckats riktigt bra. Framförallt har det visat sig att de är bättre än Tesla på att snabbt ta fram flera olika modeller passande olika kundgrupper, och därmed kunna driva upp försäljningen.
Jag säger inte emot. Men både VAG-gruppen och BMW var förhållandevis tidiga (e-Golf och e-Up resp i3) och har ju lyckats rätt bra med sina aktuella modeller. Men Tesla är absolut inte frånsprungna, tvärtom står sig en Model S från 2013 rätt bra fortfarande om man bortser från milen den rullat. Och det är en 10 år gammal modell.

Det du nämner är definitivt en svaghet hos Tesla, men kanske också en styrka eftersom det sannolikt påverkar strömlinjeformningen i tillverkningen och i förlängningen förmågan att tjäna pengar. Så det är nog på gott och ont.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av LarsOJ »

Toyota var först med massproducerad bil med ”elektrisk drivlina” redan 1997 med Prius. Sen dess har man sålt ca 17 miljoner hybrider. Alltså bilar med batteri och elmotor. Mer än 4 gånger så många än vad tesla byggt sen starten. Det är ju helt jäkla otroligt att Toyota inte lyckats kapitalisera på detta och vara ledande på BEV inom alla segment inkl. lyx med Lexus. Typisk Japanskt ledarskap eller klantigt på ren svenska är min analys.

Dessutom var ju Toyota en av de första stora investerarna i Tesla redan 2010 men sålde sitt sista innehav 2017 :oops:

Kommer ni ihåg artiklarna från 2021 om ett Toyota/Tesla samarbete kring en billig bil?
Vad hände med detta? Model 2 i Mexiko eller ledsnade Musk på långsamma kvalitetsmedvetna Japaner?

0C81652B-F272-4074-9DFB-154493DEF105.jpeg
https://www.torquenews.com/1/tesla-and- ... atform/amp
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3675
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av jonasl »

Ja, Tesla tappade verkligen initiativet. Det hade kunnat se helt annorlunda ut. Prius gen 2 ser man ju fortfarande otroliga mängder av ute i trafiken.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5598
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?... ;)

Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...

https://carup.se/nissan-rear-ut-sina-el ... -an-tesla/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Collin87 »

SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2024 18:07
Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?... ;)

Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...

https://carup.se/nissan-rear-ut-sina-el ... -an-tesla/
Nej tack, inte ens om det priset skulle halveras :lol:
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Tars »

Collin87 skrev:
SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2024 18:07
Ngn som är lockad av den legendariska Toyotakvalitén?... ;)

Tycker det verkar som bZ4X kostar från 469,9K sen en tid tillb. Kanske går att pruta ner till under vad en Nissan Ariya kostar nu för tiden (463,5K)...

https://carup.se/nissan-rear-ut-sina-el ... -an-tesla/
Nej tack, inte ens om det priset skulle halveras Bild
Fick möjlighet att låna bilen i 4 dagar, och hade då min id buzz, men redan påvägen från Uppsala så vände jag tyvärr. Bullrig, trång och extremt trist tyvärr. Håller med. Blev ledsen då jag hade hoppats på mer från toyota.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar