jonasl skrev: ↑11 mar 2023 18:59
Vänta bara tills de etablerade billtillverkarna kommer med sina elbilar, då har Tesla inte en chans!!
Har ni hört den nån gång?
Det finns fler etablerade tillverkare än Toyota. Jag skulle nog vilja säga att många av dem lyckats riktigt bra. Framförallt har det visat sig att de är bättre än Tesla på att snabbt ta fram flera olika modeller passande olika kundgrupper, och därmed kunna driva upp försäljningen.
Nedan finns siffror för Europa 2022. Om en marknadsandel om 9% för Tesla är samma sak som att de "inte har en chans" vill jag nog inte dra mig till att säga. Däremot visar det tydligt att det verkar svårare för dem att bli så dominanta än en del verkat tro.
Toyota säljer fortfarande en jäkla massa bilar och har fortfarande tid på sig att börja producera vettiga elbilar. Skammen som bZ4X måste innebära för stolta Japaner kommer säkert påskynda det. Se bara på Honda och deras motorer i F1. De skämde ut sig, och gick från det till att bli bäst på bara några år.
Top plug-in automotive groups (share year-to-date):
Volkswagen Group - 20.6% share (Volkswagen brand at 8.4%, Audi at 5.6%)
Stellantis - 14.6% share
BMW Group - 10.5% share (BMW brand at 8.6%)
Hyundai Motor Group - 10.1 % share (Kia brand at 5.4%, Hyundai at 4.7%)
Mercedes Group - 9.0% share (Mercedes-Benz brand at 8.2%)
Tesla - 9.0% share
Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance - 8.7% share
Geely–Volvo- 7.6%