Sida 1 av 2

Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 10 dec 2021 13:47
av Bruno
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 10 dec 2021 13:53
av martinot
Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 10 dec 2021 16:10
av p1457
martinot skrev:
Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D
Och den får inte byta fil själv heller. Ointressant för min del.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 11 dec 2021 10:23
av spacecoin
p1457 skrev:
martinot skrev:
Bruno skrev:
"Men än så länge är det bara tillåtet på autobahn och i upp till 60 km/h." Det är väl när man köar så ofta på Autobahn det duger till?

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... OBp9Av7slj
Snyggt! Bra jobbat! :D
Och den får inte byta fil själv heller. Ointressant för min del.
Produkten är för kökörning så behovet av att byta fil är inte så stort.

UNECE R157 som regelverket heter tillåter både filbyte och hastigheter upp till 130 km/h i den nya draften som väntas klubbas under 2022-2023.. Jag tror det finns implementationer på marknaden för det 2023-2024. Jag tror inte Tesla kommer att vara först där heller. Jag tror inte Tesla kommer att certifiera sig över huvud taget som det inte får en stor påverkar på försäljningen. OTA eller uppdateringar i allmänhet blir ju inte lika enkelt nämligen om man ska upprätthålla certifieringen.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 11 dec 2021 10:31
av Gustafsson
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 11 dec 2021 11:24
av spacecoin
Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
När det gäller den typen av risktagande är Tesla är i en division för sig med deras FSD-beta.

Att en tillverkare vågar ta på sig ansvaret för material- och personskador inom sin domän som man säger att bilen ska klara av är inte bara en förutsättning för autonoma fordon, men även ett kvitto på att tillverkaren tror på sin produkt så att dom vågar säga att den alltid funkar, även om det bara nu är i torrt väglag och upp till 60km/h.

För de som inte redan sett vad bilen klarar i testmiljön:

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 14:45
av martinot
Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
Det beror på. Här ligger Mercedes före. Tesla har aldrig nått L3.

Men om det är en fördel, eller inte i det långa loppet, återstår att se.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 14:56
av Remuz
Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 15:01
av Fredrik j
Remuz skrev:
Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.
I 60km/h?

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 15:22
av martinot
Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Detta är ju mer åt vad man behöver. Jag vill kunna göra annat än att köra när jag plöjer Stockholm Göteborg. Stadstrafik är verkligen av minimalt intresse, det är enformigheten vid långa körningar jag vill bort från.
I 60km/h?
Fungerar inte i normal trafik, men underbart perfekt i kötrafik. Antingen pga. olyckor eller annat som orsakar långsammare trafik på motorväg, eller när man köar i trafik in/ur städer.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 15:22
av Remuz
Nej 60 suget, därav "mer åt". Elon vill lösa allt på en gång, mercedes verkar iterwra fram nåt som kan funka vettigt hyfsat snart.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 15:44
av martinot
Remuz skrev:
Nej 60 suget, därav "mer åt". Elon vill lösa allt på en gång, mercedes verkar iterwra fram nåt som kan funka vettigt hyfsat snart.
Jo, det är lite olika strategi.

Däremot så hade jag själv inte tackat nej till L3 även om det, än så länge, skulle vara begränsat till 60 km/h.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 15:53
av Hoppsan_84
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 16:20
av NEO
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 16:56
av Fredrik j
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 18:34
av martinot
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Ojdå! Jobbig sits! Låter som det var otroligt segt och trist! :lol:

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 12 dec 2021 18:46
av NEO
Fredrik j skrev:


hahahahahaha

martinot skrev:
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Ojdå! Jobbig sits! Låter som det var otroligt segt och trist! :lol:
Den sög! Fick skämmas ordentligt att jag inte tog min tesla.

Enköping - Västerås tog runt 30min (brukar ta under 20min) och det blev en halvtimmes reflektion över mina val och hastighet in till Stockholm där jag inte tänkte på hemresan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 09:18
av Bruno
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Nope, åker du 80 km/h så blir du omkörd av lastbilar. Det går inte åka bil med släp lagligt utan att bli omkörd av lastbilar, även dragbil med släp kör om en så jag brukar sätta farthållaren på 95 km/h efter en lastbil och så får han bestämma hastigheten ;)

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 09:45
av Fredrik j
Bruno skrev:
NEO skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Hade det varit 80km kunde man lagt sig bakom en lastbil på motorvägen och ta fram datorn och börjat jobba för dom som pendlar.
Missbedömde frugans I3as räckvidd och fick fisa hem bakom en lastbil sista 30km. Det varierade enormt mellan 50-90km/h, var inga 80 stadiga på den jag låg bakom :lol:
Nope, åker du 80 km/h så blir du omkörd av lastbilar. Det går inte åka bil med släp lagligt utan att bli omkörd av lastbilar, även dragbil med släp kör om en så jag brukar sätta farthållaren på 95 km/h efter en lastbil och så får han bestämma hastigheten ;)
När man drar husvagn på autobahn måste man hålla samma tempo som långtradarna om man inte ska drabbas av 5 minutersomkörningar hela tiden. Man lägger sig bakom en i suget. Ofta går det i 90-100.
Många husvagnar får köra i 100 på autobahn.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 10:25
av Jaegaern
martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Att vara först med detta kan tyckas vara en bedrift, men jag ser det som en stor risk. Det kommer att bli olyckor förr eller senare beroende på systemens omognad och då kan det vara bra att inte sitta med Svarte Petter.
Det beror på. Här ligger Mercedes före. Tesla har aldrig nått L3.

Men om det är en fördel, eller inte i det långa loppet, återstår att se.
Nja äpplen och päron. Det Mercedes gjort är ju säkert bra för dem som åker där det är mappat. För man ska inte missa att detta endast fungerar på förutbestämda vägar där de mappat upp allt så som filer, markeringar, regler (hastigheter), etc.

Det tesla försöker med, som givetvis tar längre tid, är ju denna nivå, och mer därtill, utan någon som helst tidigare vetskap av området.

Fortfarande, kul för Mercedes!

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 11:46
av TiborBlomhall
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 12:11
av Coolio
Har inte mercedes haft tekniken sedan lång tid tillbaka? Verkar ha stått stilla på deras utvecklingsavdelning?

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9904223

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 12:19
av OfarligTesla
TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Fast dessa bilar kommer väl inte via Tysklands lösning med ”körkort” för bilar? Detta kommer väl via UNECEs regelverk (R157) som Tyskland var de enda som implementerade relativt direkt, reglerna som systemet skall förhålla sig till är i var fall en direkt kopia av R157 i dess nuvarande form. ”Körkortet” skall kunna ge nivå 4 självkörning medan R157 bara behandlar nivå 3 under specifika förhållanden, Mercedes själva hänvisar i var fall just till R157 så de verkar tycka de går under det regelverket.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 13 dec 2021 13:19
av Maw
TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Nej, det stämmer inte.
Tesla har ingen lösning för level 3 autonom körning ännu. Specifikt så har Tesla ingen teknisk lösning där föraren inte behöver ha uppmärksamhet på vägen utan att riskera en olycka.

Re: Mercedes hann före Tesla – rattsurfa och se film lagligt

Postat: 15 dec 2021 16:54
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
TiborBlomhall skrev:
Rent tekniskt har Teslas autopilot klarat allt Mercedes system klarar i flera år nu. Med råge.

Det Mercedes nu är först med är att kunna göra det i verkligheten, lagligt. Tack vare de nya tyska lagarna. Redan när jag först rapporterat om dem skrev jag att det skulle vara passande att en Mercedes bil fick första fordonskörkortet då Karl Benz var första människan i världen som fick körkort. Nu blev det så. Kul!

https://teslaclubsweden.se/tyskland-ska ... ill-bilar/

Värt att notera i tyska lagen är att det fortfarande är bilens ägare som är ansvarig för eventuella olyckor - även om bilen körde själv vid olyckstillfället. Även till och med om ägaren inte ens satt i bilen!
Fast dessa bilar kommer väl inte via Tysklands lösning med ”körkort” för bilar? Detta kommer väl via UNECEs regelverk (R157) som Tyskland var de enda som implementerade relativt direkt, reglerna som systemet skall förhålla sig till är i var fall en direkt kopia av R157 i dess nuvarande form. ”Körkortet” skall kunna ge nivå 4 självkörning medan R157 bara behandlar nivå 3 under specifika förhållanden, Mercedes själva hänvisar i var fall just till R157 så de verkar tycka de går under det regelverket.
Tibor har rätt i att, i den tyska lagen, är både föraren och ägaren juridiskt ansvariga för olyckor och behöver därmed ha en försäkring som täcker detta. Däremot är det lagligt att arbeta eller läsa en bok medan bilen kör. Så man kan säga att tillverkaren har visat att bilen kan köra själv på ett säkert sätt till samhället. Min gissning är att att ansvarsfrågan är en interimslösning så lagstiftarna och försäkringsbolagen hinner fundera vidare på hur det ska lösas. Lagen ska utvärderas 2023. Kanske landar man i att detta är den enda rimliga modellen, och då tror jag att det kommer lösningar på försäkringsområdet som gör det attraktivt att premiera säker autonom körning.

Att säga att Tesla "klarar det rent tekniskt" är däremot att överdriva tycker jag. En stor del av lösningen handlar om reliabilitet och att tillverkaren ska kunna ge garantier och klara kraven i R157 eller lokal lagstiftning. Det är något som Tesla inte gör eller klarar i dagsläget. Däremot tror jag att Tesla antagligen skulle kunna klara kraven om man anpassar programvaran till R157 och genomgår testningen/certifiering.

Den stora frågan som Teslaägare i EU bör ställa sig blir väl osökt: Vad är Tesla möjligheter och planer för att stödja och certifiera sig för den tyska lagen eller R157? När? Det är ju med stor sannolikhet det som kommer att bli basen för EU:s lagar om vad vi får göra med våra nuvarande och framtida bilar.

Många tycker ju att EU ligger efter med lagstiftningen. Men frågan är väl inte om det är tvärt om. EU och UNECE ligger bra till internationellt. I USA finns det inga federala lager för varken Robotaxi eller L3. Några få delstater tillåter däremot testning.

Jag hittade ett dokument på engelska från en tysk advokatbyrå som förklarar läget bra:
The Automated Act [nya lagen] does not modify the StVG's [lagen som fanns sedan tidigare, 2017] liability regime. Thus, it maintains that both a driver, in the case of fault (section 18 StVG), and a Halter (registered vehicle keeper), irrespective of fault due to their absolute liability (section 7 (1) StVG), of an automated vehicle shall have liability when an automated vehicle using the automated systems causes damage.