Sida 1 av 1

Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 18 sep 2021 23:15
av tor
Jag har funderingar på att restaurera en gammal Nash från 1931. Bilen är lik denna fast såklart inte i samma skick https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 4217518512

Tanken slog mig att elkonvertera istället för att använda originalmotorn. Bilen väger 1,6 ton. Motorn var original på 66 hk. Frågan är vad man kan ta för eldrivlina? Det räcker med en toppfart på absolt max 90 km/h (om inte bromsar, träekrade fälgar med mera ska bytas). Behövs således ingen jätteeffekt. Räcker med 10-15 mils räckvidd.

Om jag gissar på en förbrukning på 3 kwh/mil så behövs ett batteripack på 30-45kwh. En effekt på 30 kw (40 hk) gissar jag räcker. Vad tror ni om dessa antaganden?

Har någon ett tips på lämplig drivlina? Skulle gärna ha en under 50 volt. Mycket mindre läskigt att jobba med tycker jag när man är lite av en amatör.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 18 sep 2021 23:19
av jonasl
Ett 48V-system med så hög effekt blir väldigt mycket ström, tjocka kablar och jättestora säkringar. Fördelen med att köra högre spänning är att strömmen blir lägre för samma effekt.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 18 sep 2021 23:32
av Dizzycap
Du behöver läsa denna tråd.
Leaf-motor och inverter (300V) samt batteri från Outlander.
Någon slags eftermarknadschip som låter en ta över styrningen av motorn.
Sen är det bara mek 8-)

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048

48V kan du glömma skulle jag anta.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 18 sep 2021 23:45
av tor
jonasl skrev:
Ett 48V-system med så hög effekt blir väldigt mycket ström, tjocka kablar och jättestora säkringar. Fördelen med att köra högre spänning är att strömmen blir lägre för samma effekt.
Räknar man på 30 kw och 48 volt så blir det 625 A. Lite osäker på vad som är tillåten att tappa i volt vid överföring men 100 kvadratmilimeter kabel borde räcka. ANL säkringar på 500 A hittade jag för runt 100 lappen lite kvickt. Jag tror det fungerar med 48 volt med den "lilla" effekt jag vill ta ut?

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 08:27
av tor-ake
Det är inte säkringar och kablar som är det primära problemet, det är kontroller och motor.

Strömmen skall ju gå genom alltsammans, det går åt många transistorer och mycket koppar om man skall bygga grejer för 600A. Vill man ha mer än 15hk kontinuerligt så måste man gå upp till åtminstone 96V.

Om man vill använda grejer från skrotade elbilar, då måste man gå upp till de spänningarna som gäller där, ett par, trehundra volt.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 09:02
av tor
Ni kan absolut ha rätt i att 48 volt inte är ett alternativ. Efter lite räknande så är det på gränsen. Anledningen att jag inte vill ge upp det spåret riktigt än är att det finns så mycket relativt billiga standardkomponenter och att det är mindre läskigt att jobba med. Exempelvis så konverteras en del segelbåtar med 48 V motorer. Det verkar som att 500 A dvs 24 KW eller 32 HK är det som är ett rimligt max att plocka ur ett sådant system. Så räcker det blir frågan?

Om jag vill kunna åka 20 km/h i en backe med 20% lutning med konstant hastighet (och bortser från luftmotstånd och rullmotstånd) borde det ge följande (ändring av lägesenergi):
20 km/h = 20/3,6 m/s = 5,55 m/s
Jag ska på en sekund åka 5,55 * sin(20) = 1,89 m höjdmeter
vilket ger 1600 (vikt bil) * 9,82 * 5,55 * sin(20) = 30 KW

Det räcker alltså inte. Men 20% och 20 km/h kanske är lite överdrivet också. Jag måste dock kunna ta mig upp för en backe med 20% lutning anser jag. Med 24 KW kan jag ha en hastighet av 16 km/h uppför en 20% backe. Skulle bilen väga 2 ton blir det 12,8 km/h. Sedan försvinner säkert en del i rullmotstånd, luftmotstånd, effektförluster osv men säg 10 km/h då för att vara på säkra sidan. Det borde räcka eller? Tänk på att detta är en gammal bil som absolut inte ska gå fort. Det tål den inte heller.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 09:04
av tor
tor-ake skrev:
Det är inte säkringar och kablar som är det primära problemet, det är kontroller och motor.

Strömmen skall ju gå genom alltsammans, det går åt många transistorer och mycket koppar om man skall bygga grejer för 600A. Vill man ha mer än 15hk kontinuerligt så måste man gå upp till åtminstone 96V.

Om man vill använda grejer från skrotade elbilar, då måste man gå upp till de spänningarna som gäller där, ett par, trehundra volt.
(vi postade visst samtidigt)

Jag har stor respekt för din kompetens och uppskattar att du svarar. Om vi vänder på steken: Hur mycket effekt tror du att jag behöver till bilen? Se mitt inlägg precis innan ditt.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 09:11
av Zalman3
Dizzycap skrev:
Du behöver läsa denna tråd.
Leaf-motor och inverter (300V) samt batteri från Outlander.
Någon slags eftermarknadschip som låter en ta över styrningen av motorn.
Sen är det bara mek 8-)

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048

48V kan du glömma skulle jag anta.
Inte så farligt dyrt.
Här är en ungefärlig lista med priser för de stora delarna.

Motor 5000 kr
Inverter 1000 kr
Batterier 10 000 kr
BMS 2000 kr
Laddare 1500 kr
Utbytes kort inverter 3000 kr
Högspänningskablage 2000 kr
Summa 24.500kr

Såg att Dala Repair tog 1.000 euro för ett 24kWh Leaf batteri med 13,5kWh kvar.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 10:00
av tor
Zalman3 skrev:
Dizzycap skrev:
Du behöver läsa denna tråd.
Leaf-motor och inverter (300V) samt batteri från Outlander.
Någon slags eftermarknadschip som låter en ta över styrningen av motorn.
Sen är det bara mek 8-)

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048

48V kan du glömma skulle jag anta.
Inte så farligt dyrt.
Här är en ungefärlig lista med priser för de stora delarna.

Motor 5000 kr
Inverter 1000 kr
Batterier 10 000 kr
BMS 2000 kr
Laddare 1500 kr
Utbytes kort inverter 3000 kr
Högspänningskablage 2000 kr
Summa 24.500kr

Såg att Dala Repair tog 1.000 euro för ett 24kWh Leaf batteri med 13,5kWh kvar.
Problemet är inte priset för ovanstående. Litet problem är att det är lite läskig effekt att jobba med men det kan jag nog leva med om man är försiktig. Det största problemet är att mycket kommer handla om programmering och att få elektroniken att lira ihop. Jag jobbar inom IT och är programmerare i grunden så jag tror att löser det efter många timmar googlande och trixande. Detta är dock inte vad jag vill hålla på med på fritiden. Det är väldigt långt ifrån att svetsa/snickra/trixa med en 90 år gammal bil. Så om det ska vara värt det för mig så ska det vara ett system som är hyfsat färdigt. Jag vill inte göra vad han i tråden du länkade till gjorde på grund av detta.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 10:34
av tor-ake
Jag tror du är rätt ute med minimum 40hk, det är ungefär 20hk per ton med bil, batteri och ett par passagerare.

Jag baserar det inte på beräkningar, utan olika fordon jag kört genom åren. LTGB 934 hade 150hk på 10.000kg eller 15hk/ton och det var knappt dugligt i vägtrafik, förra husbilen hade 30hk/ton och det var helt ok under alla förhållanden.

Den klenaste personbil jag kört hade 40hk/ton och det är ungefär som din Nash hade från fabrik. Mercedes 200 diesel, rena räsern.0-100 på 30s ungefär.

Det sagt, du bör nog ha större delen av de 40 tillgängliga kontinuerligt, och ej bara under någon minut. 24kW är rimligt.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 12:46
av LarsL
60V är ju okej att jobba med. Många mopeder kör med 60V tex. Var ju också det som det gamla telefonsystemet hade… eller om det var 72V. Hur som helst inte livsfarligt.

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 15:21
av tor
Börjar kännas som om jag får ge upp på ett system med 48 eller 60 V. Jag hittar inga prylar som klarar ett så pass högt effektuttag som 24 KW kontinuerligt.

Då är det riktiga elbilsprylar som gäller med allt vad det innebär. Det projektet känns för mig som att det blir mer ett programerings/kretskorts projekt som jag inte riktigt är sugen på.

Synd. Bilen är ju såklart rambyggd och det hade varit simpelt att sätta en elmotor på befintlig kardan med utväxling. Hade kunnat lägga in 200 kg batterier där motorn sitter idag. Får se om det kommer ut något vettigt kitt under projetets gång. Nu lutar det åt att försöka renovera den gamla motorn.

Namnet på projektet hade annars blivit "El Capone". Jag vet att Al Capone egentligen föredrog cadillac från runt samma årsmodell men dom är ganska lika https://www.vibilagare.se/nyheter/al-ca ... tion-38793 vs. Nash 660 http://motorlandamerica.com/gtcd/nash-series-660/

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 15:28
av SwedishAdvocate
tor skrev:
Börjar kännas som om jag får ge upp på ett system med 48 eller 60 V. Jag hittar inga prylar som klarar ett så pass högt effektuttag som 24 KW kontinuerligt.

Då är det riktiga elbilsprylar som gäller med allt vad det innebär. Det projektet känns för mig som att det blir mer ett programerings/kretskorts projekt som jag inte riktigt är sugen på.

Synd. Bilen är ju såklart rambyggd och det hade varit simpelt att sätta en elmotor på befintlig kardan med utväxling. Hade kunnat lägga in 200 kg batterier där motorn sitter idag. Får se om det kommer ut något vettigt kitt under projetets gång. Nu lutar det åt att försöka renovera den gamla motorn.

Namnet på projektet hade annars blivit "El Capone". Jag vet att Al Capone egentligen föredrog cadillac från runt samma årsmodell men dom är ganska lika https://www.vibilagare.se/nyheter/al-ca ... tion-38793 vs. Nash 660 http://motorlandamerica.com/gtcd/nash-series-660/
Vad skulle det kosta ifall du betalade någon för att utföra de här arbetsmomenten som du inte vill göra själv?...

Re: Elkonvertera Nash 660 från 1931

Postat: 19 sep 2021 17:02
av tor-ake
Det finns färdiga prylar att köpa. Hittade 22kW motor, nytt, inget från skrotad truck e. dyl. för 25tkr och kontroller för drygt 12tkr. www.miromax.lt

Curtis prylar finns det några säljare av i EU men 25tkr för en controller. Tex eveurope.eu.