Sida 34 av 36

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 23 mar 2024 10:15
av Honkan
Har sett några svarta 001 och det är riktigt snygga känns som en korsning mellan en polestar och en porsche , sen är de faktiskt mycket snyggare i verkligheten, jag är väl lite emot de orange detaljerna interiört , men får de ordning på mjukvaran så kommer de bli en tjänstebils favorit

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 23 mar 2024 10:35
av Lurkern
Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 23 mar 2024 11:20
av Hertsh
Lurkern skrev:
Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.
De har inte samma servicenätverk. Men, jag håller mig också från ett köp tills jag ser att bilen blir mycket mindre buggig.

Jag har provkört och gillade bilen skarpt. Fin byggkvalitet, i mina ögon snygg, bra utrustning och mycket goda utrymmen. Ett negativt är baksätet som i princip är tvåsitsigt och det obefintliga utrymmet för fötter under förarstolen. Knäutrymmet är stort men man måste ändå ha fötterna ganska nära sig pga det.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 29 mar 2024 21:07
av martinsson
Lurkern skrev: 23 mar 2024 10:35
Hade systermärket Lynk runt 9 månader och det var en del varningslampor som lyste, ex den gula fläskkotletten, motorlampan. Servicen var ungefär noll värd och de bad mig låta det vara, då 1) det var oändlig väntetid på felsökning och 2) kanske den skulle felsökas om jag lyckades få till det så bilen kom till verkstaden via bärgningsbil.

Så jag är tveksam till att Zeekr blir en tjänstebilsfavorit av denna anledning.
I Göteborg är det Alltibil Aröd som sköter servicen. I Stockholm har dem ZEEKR Hi-Tech Service Center som vi givetvis hoppas skall komma på flera ställen. We will Zee :)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 17:10
av spacecoin
Hur har det gått för mer med uppdaterad programvara? Har någon fått? Vad är fixat?

Jag noterar att Zeekr har bytt ut (de enligt mig horribla) touch-kontrolerna på ratten till riktiga knappar i refreshen. Hoppas den kommer till EU någon gång.
Screenshot 2024-04-07 at 17.08.22.png

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 17:53
av lawe
Blev omkörd av en I helgen. Den såg stooor ut. Riktigt fet. Om det är bra eller inte beror ju på vad man vill ha.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 17:59
av OvePaHornet
Mötte, strax efter lunch, en svart i Insjön påväg mot Borlänge. Det var första gången jag sett en i verkligheten. Såg riktigt maffig ut! Bakbox hade den också :D

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 18:40
av martinsson
spacecoin skrev: 07 apr 2024 17:10
Hur har det gått för mer med uppdaterad programvara? Har någon fått? Vad är fixat?
Vi går alla och väntar på "Den stora" uppdateringen. Finns ingen som vet när men vi hoppas snart.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 18:45
av Sportbilsentusiasten
OvePaHornet skrev: 07 apr 2024 17:59
Mötte, strax efter lunch, en svart i Insjön påväg mot Borlänge. Det var första gången jag sett en i verkligheten. Såg riktigt maffig ut! Bakbox hade den också :D
Har sett flera i Göteborg, fina!

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 07 apr 2024 22:38
av Electron
Var inne och klämde på en Zeekr 001 i Gallerian Stockholm idag. Såg trevlig ut. Stort baksäte och lastutrymme. Men jag är ovan alla knappar och reglage som den hade. Jag gillar faktiskt Teslas mer avskalade design, även om jag hade svårt med den i början.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 08 apr 2024 22:27
av martinsson
Det är lite som Tesla var en gång i tiden. I början skrev man här på forumet när man hade "spottat" en Tesla. Nu är det Zeekr 001 som vi spottar och beundrar med all rätt :)

Förr i tiden (innan model 3 kom) så vinkade 99% av alla Teslaägare på varandra i trafiken. Nu händer det igen men för Zeekr 001 :)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 09 apr 2024 17:37
av Trevlig
Provat en i Gbg, säljaren fick mig att bli allergisk, köp hellre två X eller Polestar sa han hela tiden.

Samt det kommer ta tre år för nya att komma till Sverige. Blev inget köp.

Kanske i framtiden om de kör någon vettig kampanj på nya

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 10 apr 2024 15:59
av roffe_s
Trevlig skrev: 09 apr 2024 17:37
Provat en i Gbg, säljaren fick mig att bli allergisk, köp hellre två X eller Polestar sa han hela tiden.

Samt det kommer ta tre år för nya att komma till Sverige. Blev inget köp.

Kanske i framtiden om de kör någon vettig kampanj på nya
Utan att veta - kan det bero på Dina kommentarer? :) Men vad tänker Du om bilen Du provade? Chassi? Motor(er)? Komfort? Ljud, oljud och buller? Utrymmen? Mjukvara? Känsla helt enkelt?

P4 är definitivt intressant men lika definitivt dyrare. 100-150 kkr om vi jämför koncensus här i tråden. Så den säljaren verkar endera ha kroknat eller ha någon form av andra problem. Lyssnar Du på oss som faktiskt tagit leverans av bilen tycker jag mig uppleva en samstämmighet i att bilens hårdvara är kanonbra, invändningarna gäller främst mjukvaran när det gäller användarvänlighet och enklare "buggar".

Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 10 apr 2024 16:53
av Trevlig
roffe_s skrev: 10 apr 2024 15:59
Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?
En LR med LFP på 95kwh lockar mycket. Samt lite annat, känslan var inte så bra iaf av säljaren.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 10 apr 2024 19:06
av roffe_s
Trevlig skrev: 10 apr 2024 16:53
roffe_s skrev: 10 apr 2024 15:59
Därför blir jag lite nyfiken på vad som håller Dig tillbaka från att beställa? Är det enbart att det finns en faceliftad variant i Kina, att det saknas "special price only for U" eller är det något annat när det gäller marknadsutbud och konkurrens?
En LR med LFP på 95kwh lockar mycket. Samt lite annat, känslan var inte så bra iaf av säljaren.
Tack för svaret, vi får väl hoppas att Zeekr kan leverera på Dina önskemål så småningom :)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 11 apr 2024 11:36
av Luma
Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 11 apr 2024 22:40
av martinsson
Luma skrev: 11 apr 2024 11:36
Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?
Det blir inte lätt att hänga med där om jag får säga vad jag tror. Kina leder som sagt racet och jag tror inte dem tappar den ledningen i första taget.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 12 apr 2024 06:54
av taliz
Luma skrev: 11 apr 2024 11:36
Från Allt om elbil.se:

Nya Zeekr 001 är utrustad med ett LFP-batteri på 95 kWh och når laddningseffekter på över 530 kW. Själva laddningen från 10 till 80 procent tar endast 11 minuter och 11 sekunder.

Batteriutvecklingen går fort. Snart samma tid för att ladda som att tanka. Kina leder racet. Kan Europa (Northvolt) hänga med?
Det är CATLs Shenxing som sitter i den(som jag skrev i LFP-tråden).
Dessa celler kommer byggas i Berlin och Ungern, dvs de kommer till Europeiska tillverkare inom kort. Rykten säger att de kommer i berlinbyggda Y Juniper...

Northvolt tycker jag det tyvärr verkar gå dåligt för. De har fortfarande inte lyckats nå riktig volymproduktion av "gamla" NCM-celler...

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 17 apr 2024 14:15
av roffe_s
Har idag fått dragkroken fixad av en mycket trevlig Zeekr-tekniker, därutöver en mjukvaruuppdatering från 1.01b till 1.02f. En intressant iakttagelse är att min Privilege först nedgraderades till 0.9x (samma som övriga svensklevererade bilar under tidig januari) innan den senaste programvaran lades in.

Det är alltså inte ”the big one” men samtidigt verkar det vara ett stort steg framåt när det gäller förarhjälpmedlen, när jag skjutsade teknikern till flyget körde jag med alla assistanshjälpmedel aktiva och framför allt filhållningsassistenten funkade mycket bättre med mer subtila ingrepp och inte en massa ”oljud”.

Är detta symptomatiskt för den kommande uppdateringen lovar det gott. Tyvärr är jag bortrest över helgen men jag ser verkligen fram emot att prova uppdateringen längs min normala ”helgreseväg” längs motorvägen :)

Den stora uppdateringen kommer enligt teknikern att ske via OTA, de ser fram emot den då de naturligtvis först då får kontroll på vilka versioner de levererade bilarna rullar med.

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 30 apr 2024 20:54
av roffe_s
Nu blir det spännande här uppe i norr ;)

Installationen blir lite senare i kväll och provtur i morgon. Ha en fortsatt fin Valborgsmässoafton!
IMG_9432.jpeg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 30 apr 2024 22:04
av bat
Är det den release som ska lösa en väldigt stor mängd olika problem?

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 30 apr 2024 23:46
av roffe_s
bat skrev: 30 apr 2024 22:04
Är det den release som ska lösa en väldigt stor mängd olika problem?
Japp, eller i vart fall en hel del små buggar och funktionalitet.

Nu har jag provat uppdateringen endast under ett par mil och med alla förarhjälpmedel aktiva - denna version är en bra evolution om än ingen revolution. Förarhjälpmedlen har tagit ett stort kliv framåt i f t den version min bil levererades med, nu plingar det inte och den griper in väldigt mjukt. Profilvalen fungerade bra i v 1.02f som jag hade innan men nu ska jag bara bekräfta att den även behåller inställningarna för anpassat körläge. Ljud för blinkers och kommunikation är desamma som tidigare - det är inte prioriterat för mig så det kan jag vänta på. Snabbknapparna för förarhjälpmedel finns nu på snabbmeny - bra så.

Navigationen, förvärmning och alla andra saker som förbättrats får jag återkomma till - men nu sitter i alla fall de basala funktionerna och de flesta buggar jag upplevt är åtgärdade. Det är mitt spontana intryck :)

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 01 maj 2024 06:06
av Sportbilsentusiasten
roffe_s skrev: 30 apr 2024 23:46
bat skrev: 30 apr 2024 22:04
Är det den release som ska lösa en väldigt stor mängd olika problem?
Japp, eller i vart fall en hel del små buggar och funktionalitet.

Nu har jag provat uppdateringen endast under ett par mil och med alla förarhjälpmedel aktiva - denna version är en bra evolution om än ingen revolution. Förarhjälpmedlen har tagit ett stort kliv framåt i f t den version min bil levererades med, nu plingar det inte och den griper in väldigt mjukt. Profilvalen fungerade bra i v 1.02f som jag hade innan men nu ska jag bara bekräfta att den även behåller inställningarna för anpassat körläge. Ljud för blinkers och kommunikation är desamma som tidigare - det är inte prioriterat för mig så det kan jag vänta på. Snabbknapparna för förarhjälpmedel finns nu på snabbmeny - bra så.

Navigationen, förvärmning och alla andra saker som förbättrats får jag återkomma till - men nu sitter i alla fall de basala funktionerna och de flesta buggar jag upplevt är åtgärdade. Det är mitt spontana intryck :)
Du har en imponerande tålmodighet ”tumme upp” !!
Följer med intresse, tack

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 01 maj 2024 06:11
av Honkan
Jag tror ändå zeekr kommer lyckas mycket bra på den svenska marknaden

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Postat: 01 maj 2024 07:53
av roffe_s
Sportbilsentusiasten skrev: 01 maj 2024 06:06
roffe_s skrev: 30 apr 2024 23:46
bat skrev: 30 apr 2024 22:04
Är det den release som ska lösa en väldigt stor mängd olika problem?
Japp, eller i vart fall en hel del små buggar och funktionalitet.

Nu har jag provat uppdateringen endast under ett par mil och med alla förarhjälpmedel aktiva - denna version är en bra evolution om än ingen revolution. Förarhjälpmedlen har tagit ett stort kliv framåt i f t den version min bil levererades med, nu plingar det inte och den griper in väldigt mjukt. Profilvalen fungerade bra i v 1.02f som jag hade innan men nu ska jag bara bekräfta att den även behåller inställningarna för anpassat körläge. Ljud för blinkers och kommunikation är desamma som tidigare - det är inte prioriterat för mig så det kan jag vänta på. Snabbknapparna för förarhjälpmedel finns nu på snabbmeny - bra så.

Navigationen, förvärmning och alla andra saker som förbättrats får jag återkomma till - men nu sitter i alla fall de basala funktionerna och de flesta buggar jag upplevt är åtgärdade. Det är mitt spontana intryck :)
Du har en imponerande tålmodighet ”tumme upp” !!
Följer med intresse, tack
Tackar och bockar, men allt handlar kanske om förväntan och erfarenheter. Vi var en av de första som hämtade ut en Polestar 2 hösten 2020 och jag har bekanta som var tidiga med att köpa VW ID.3 och 4. De gångerna har åtskilliga bilar blivit stående med olika former av problem med framdrivning och 12V-bekymmer, kommunikationsmodulerna i P2/EX40 lär ha orsakat mer än några få gråa hår i Götelaborg.

I förhållande till det är upplevelsen med Zeekr ett fall framåt. Problemen med v1.01b (som min bil hämtades med) har inskränkt sig till några buggiga funktioner, inte optimala förarhjälpmedel och vissa funktioner som hängt sig. En reboot har alltid återställt läget, inget meckande med att lossa batteripoler eller kommunikationsbatteri. Jag har alltid litat på funktionaliteten, även i temperaturer nedåt -40.

Det verkar som att Zeekr med denna uppdatering gått på djupet med de viktigaste funktionerna och det är en strategi jag gillar. Hur blinkersljudet låter, om det måste plinga när farthållaren aktiveras eller inaktiveras eller vad som händer när man trycker på knappen bredvid laddluckan är för mig personligen mer egalt. Men jag vill inte att min bättre hälft ska frysa häcken av sig för att hon kör åtta mil i -25 grader utan kupévärme (för att hon vägrat lära sig starta om mjukvaran) eller vara orolig för att filhållningsassistenten rycker och sliter i ratten.

Men det är jag det. Jag hoppas att denna uppdatering håller vad det lovar, då har Zeekr i mina ögon bevisat att de klarar av att hålla bilen aktuell, säker och modern under de kommande åren. Vad jag såg i går kväll bådar i alla fall gott :)