Sida 1 av 2
Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:44
av John Galt
Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?
(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:46
av BrooklynS
Det är information bara.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:48
av slugger75
Ett ”r” har fallit bort.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:49
av Svenssons
Översättningen från engelska är inte alltid så bra. Det är tydligare med den engelska texten.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:50
av LarsL
Ja översätter man den engelska texten så borde det stå ”Förkonditionerar...” alltså en information.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 17 sep 2020 20:54
av John Galt
Bra, då var det logiskt alltså.
(Trycker man så försvinner texten, som att man nu startat förvärmningen.)
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 08:28
av abagewitz
Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 08:34
av frippe
abagewitz skrev:Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Vår visar det ibland, också från 2015.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 10:39
av Henkens
abagewitz skrev:Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Ja
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 18:22
av stefan007
abagewitz skrev:Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Den gör det när du antingen navigerar till en SuC eller är på resa och du närmar dig den föreslagna SuC.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 19:10
av taliz
stefan007 skrev:abagewitz skrev:Jag har en Model S85D från 2015. Jag har aldrig någonsin sett det där meddelandet. Kan en S från 2015 förvärma batteriet?
Den gör det när du antingen navigerar till en SuC eller är på resa och du närmar dig den föreslagna SuC.
Bara vid behov dock. Tex om man inte kört så långt innan.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 18 sep 2020 19:51
av abagewitz
Jag har förstått att den ska göra det men jag har aldrig sett det. Normalt så har jag åkt rätt långt innan jag kommer till SUC så det kanske aldrig behövts...
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 sep 2020 11:02
av thedude
John Galt skrev:Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?
(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)
Tryck så får du se vad som händer. Förvärmer den så märker du det på förbrukning som ökar mycket precis innan ankomst till SuC.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 sep 2020 11:18
av frippe
thedude skrev:John Galt skrev:Och, vad ska man göra? Det som står, trycka för att starta förvärmning? Eller, det mycket mer logiska och att det fallit bort ett "r" i översättningen, att trycka för att avbryta förvärmningen?
(Jo, alltså jag vill ju förvärma, är bara lite osäker på om jag ska trycka eller inte.)
Tryck så får du se vad som händer. Förvärmer den så märker du det på förbrukning som ökar mycket precis innan ankomst till SuC.
Fast ser du den ökade förbrukningen på energimätaren i bilen?
Om det är så hat jag nog lyckats missa det de gångerna jag fått det meddelandet. Eller är det väldigt lite påverkan på energiåtgången.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 sep 2020 11:50
av mgorgis
Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.
Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r”
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 sep 2020 14:16
av frippe
mgorgis skrev:Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.
Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r”
Du menar att du sett en stor ökning i förbrukning samtidigt som meddelandet kommer, eller ökad förbrukning för att det är kallt?
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 okt 2020 15:18
av John Galt
Haha, nu har språknisse hos Tesla korrigerat det grammatiska felet. Säkerligen någon som läst här.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 okt 2020 16:24
av Tellus
frippe skrev:mgorgis skrev:Jag har sett stor ökning ja, men det beror ju på utetemperatur, hur varmt batteriet är, hur mkt laddning som är kvar m.m.
Jag skulle nog låta bilen bestämma sånt så länge man inte ombeds göra det, som i detta fall är lite osäkert om den gör det eller bara ett missat ”r”
Du menar att du sett en stor ökning i förbrukning samtidigt som meddelandet kommer, eller ökad förbrukning för att det är kallt?
När meddelandet poppar upp ökar förbrukningen med 7kW på dual motor och med hälften på sr+ och det räknas med i snittförbrukningen.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 20 okt 2020 18:49
av martinot
John Galt skrev:Haha, nu har språknisse hos Tesla korrigerat det grammatiska felet. Säkerligen någon som läst här.
Snyggare!
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 10:25
av hakon18
Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.
1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.
2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 10:29
av martinot
hakon18 skrev:Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.
1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.
2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
1. Är det kallt ute så kan det absolut vara möjligt att det tar en timme, eller mer, för att få optimal temperatur i batteripacken.
2. Nej, tyvärr inte, men jag önskar att de hade lagt till en sådan funktion.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 10:45
av mastodontfilmsmats
Körde inte TB vid något tillfälle med att acc-regen-acc-regen som en tok som en slags manuell förvärmning när det gick segt att ladda på vintern i något test? Borde ju fortfarande funka kan man tycka?
Kanske inte så kul för passagerarna iofs
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 10:50
av martinot
mastodontfilmsmats skrev:Körde inte TB vid något tillfälle med att acc-regen-acc-regen som en tok som en slags manuell förvärmning när det gick segt att ladda på vintern i något test? Borde ju fortfarande funka kan man tycka?
Kanske inte så kul för passagerarna iofs
Det fungerar.
Ett kanske enklare tips (men inte heller helt smidig lösning) är att ange en annan närliggande SuC som "falsk" destination i navigeringen.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 11:02
av mikebike
hakon18 skrev:Återupplivar tråden med några generella förkonitioneringsfrågor.
1. Hur långt i förväg är det rimligt att förkonditioneringen automatiskt kör igång? När jag är ute på långresa är det inte ovanligt att förkonditioneringen kör igång mer än en timme innan planerad ankomst till SuC.
2. Går det att trigga igång förkonditioneringen manuellt inför snabbladdning på annan laddare än SuC?
I höstas drog den igång direkt när jag startade navigationen, då hade jag tre timmar till SuC. Yttertemperaturen var +11.
Re: Förkonditionera batteriet
Postat: 22 nov 2021 11:37
av BrooklynS
Den går igång nästan direkt även när det är flera timmar till SuC. Jag gissar att det dels är bättre för batteriet att hålla en viss temperatur och kanske värmas långsammare än tidigare då den slogs på kanske 20-25 min innan laddning.