Sida 1 av 4

Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Postat: 07 jul 2020 17:28
av Herr X
Bild
Exklusivt: Vi kör Polestar 2 och pratar med Polestars VD Thomas Ingenlath

I detta avsnitt:

Denna vecka ägnar vi oss helt åt Volvokoncernens första elbil åt vanligt folk, Polestar 2. Bilar Med Sladd blev bland de första i Sverige att provköra den och fick dessutom en exklusiv intervju med Polestars VD Thomas Ingenlath. Hur är relationen till Volvo? Hur går samarbetet med Google? Och är han trött på att Polestar jämnt blir jämfört med Tesla?

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 02:18
av Legato
Kul avsnitt!

Man fick dock känslan av att det Ingenlath tyckte var mest revolutionerande med bilen var chrome deleten från fabrik... Nog för att jag gillar chrome delete, men vad f-n liksom :lol:

Det är verkligen synd att de inte löst det bättre med laddning, i övrigt verkar den ju riktigt fin!

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 06:35
av mati
Legato skrev:
Det är verkligen synd att de inte löst det bättre med laddning, i övrigt verkar den ju riktigt fin!
Men vadå? Du får ju en Plugsurfing-bricka med bilen. Problemet löst, inga konstigheter. ;)

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 09:21
av Mickep
Tänk om de gjort partnerskap med tesla, fixat protokollet vid soc (som tesla fick göra med ionity). Och de fick ladda för ca 6 kr/kwh). Då har de tillgång, men det kommer inte bli någon nöjesladdning utan bara vid behov.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 09:51
av mans71
Mickep skrev:
Tänk om de gjort partnerskap med tesla, fixat protokollet vid soc (som tesla fick göra med ionity). Och de fick ladda för ca 6 kr/kwh). Då har de tillgång, men det kommer inte bli någon nöjesladdning utan bara vid behov.
Som Teslaägare skulle jag inte gilla att spelreglerna förändras och att det bildas köer med bilar vid SuC som inte har varit med och bekostat utbyggnaden. Det skulle nog få många Teslaägare att byta bil, dessutom är SuC idag en verklig marknadsfördel som säljer fler bilar. När Elon sträckte ut handen var ju läget ett annat än idag. Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 09:56
av Mickep
Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv. De har nyligen lagt till att man kan lägga till kontokort för att ladda en lånad bil. Vad det i sin tur kan leda till kan man med lite fantasi tänka sig.
Men vet sedan länge att vissa ägare vill inte se andra märken vid suc.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 10:01
av frippe
Mickep skrev:
Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv.
Finns absolut noll mening i dagsläget att släppa in andra bilmärken i teslas SuC nätverk.

SuC nätverket är ett av teslas största försäljningsargument jämfört med andra märken. Skulle det jämnas ut försvinner en av anledningarna till viss del att köpa en tesla, nu när fler och fler elbilar kommer ut på marknaden.

2016 när detta var på tapeten var läget lite annorlunda.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 10:06
av mans71
Mickep skrev:
Även med 6 kr/kwh? Även om de betalar en insats? Vissa bilmärken står bakom ionity. (Är dessa ok? För de gör exakt det). Tror knappast det blir kö.
Att folk skulle bli förnärmad och lämna märket tror jag inte på. Idén kommer ursprungligen från tesla själv.
Att Tesla får fett betalt hjälper mig föga när jag står där och väntar på SuC.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 10:09
av Mickep
Det skulle vara direkt konstigt om bilföretagen byggde laddare som bara de fick ladda på. När suc först startades var det en annan spelplan. Vet inte hur de ser på saken idag.

Men nog om detta.. var sitter laddkontakten?

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 10:50
av Fredrik j
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 10:53
av Svenssons
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 11:02
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...
Nejnej. Tesla kommer ju sannolikt inte kunna bygga laddnät till alla elbilar om det säljs 30-40%. Fler måste hjälpa till. Men det är ett bra sätt att få snurr och för Tesla att kunna tjäna pengar.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 11:14
av mans71
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Inte alls orimligt, egentligen högst rimligt. Det kommer att behövas MÅNGA snabbladdare om alla åker elbil om man inte ska tvingas vänta. Om man sen väljer att bygga i egen regi eller att organisera sig tillsammans med andra tillverkare som i fallet med Ionity är ju lite olika strategier. Teslas linje innebär att dom själva styr en viktig konkurrensfördel och man kan välja att vara lite mer premium än tillverkare som inte är drivande och som bara går med i Ionity eller liknande.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 11:27
av frippe
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Vi lever i en fri värld där ingenting hindrar Polestar, mfl att göra samma som Tesla.
Det är ju helt orimligt att alla tillverkare ska bygga egna laddnätverk. Teslas försörjer ju bara en bråkdel av alla bilar som snart behöver laddas på marknaden.
Det kommer bromsa övergången när kunder som inte vill ha Tesla behöver behålla en annan bil för resor dit laddning inte finns.
Det är än mer orimligt att EN tillverkare ska bygga laddnätverk för samtliga tillverkare...
Nejnej. Tesla kommer ju sannolikt inte kunna bygga laddnät till alla elbilar om det säljs 30-40%. Fler måste hjälpa till. Men det är ett bra sätt att få snurr och för Tesla att kunna tjäna pengar.
Visst, vill Tesla kortsiktigt tjäna lite pengar så visst. Men de förlorar en stor konkurrensfördel direkt.

Det är en stor fördel för tesla gentemot andra biltillverkare att de har enskilt det bästa laddnätverket.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 11:56
av Pontus
Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 12:51
av chaffis75
Pontus skrev:
Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:
Exakt min tanke..

De är nu de visar vad de verkligen har som mål..

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 12:59
av mati
Det där med att Tesla har exklusiv tillgång till SuC skapar såklart irritation på bägge sidor. Jag som har kört Tesla tidigare vet att jag också kunde tycka att andra bilar inte ska få ladda pä SuC, just för att det är Teslas egna laddare. Samtidigt som jag ju vill att alla elbilar ska ha så bra laddmöjligheter som möjligt. Jag är lite kluven där.
Idag är det tvärtom så att jag kan bli irriterad när jag ser en Tesla som tar upp enda laddaren som finns. Då kan jag komma på mig själv att jag tänker, fan, du har världens bästa laddnätverk till ditt förfogande och dessutom mycket mer räckvidd än jag, varför står du här och blockerar enda laddaren som fungerar för min bil. Åk till superchargern istället.
Lite så. Men så blir det ju automatiskt när man skapar nånting som bara finns tillgängligt för en viss exklusiv grupp av människor. Det skapar ni-och-vi tänk. Och det gynnar inte omställningen till elbilar.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:19
av mans71
chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Men hur var det nu, Tesla finns för att snabba på övergången till fossilfri bilar och för att tjäna pengar eller :?:
Exakt min tanke..

De är nu de visar vad de verkligen har som mål..
Jamen alltså, ingen har ju gjort i närheten av vad Tesla har för omställningen. Ska konkurrenter åka snålskjuts på Teslas ansträngningar för det är lite synd om dom för dom är så dåliga?

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:32
av Laban
Snabba på omställningen gör man bäst via konkurrens. De som tappar marknadsandelar måste tänka om osv. Svårt att klaga på Tesla i det fallet.

Sen kan man förstås göra som VW mfl och skrika på staten/skattebetalarna att de måste stå för notan.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:40
av Mickep
Tesla laddar på andra nätverk. Andra nätverk har gjort så att tesla kan ladda på dem. Jag tror inte det skulle vara billigt för andra att ladda på teslas nätverk. Kan det bli en intäktsström för företaget? Andra bygger nätverk. Tesla är och kan inte vara den enda som bygger elbilar och snabbladdare.
Folk säger ju att de skall gå samman och göra partnerskap med laddnätverk (MEN INTE TESLAS!!!). Vet inte om polestar skulle kunnat gå med i SuC från början (så det är ett konstigt argument). Sedan kan man spekulera om tesla fortfarande erbjuder andra att gå med i nätverket.(den frågan borde ställas på aktieägarmötet, så man vet vad de står)

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:54
av TiborBlomhall
Det jag tycker Tesla skulle kunna göra är att skapa ett nytt bolag ALSET och byta kåpa på säg två laddstolpar på varje Supercharger station från TESLA till ALSET.

På TESLA laddare kan fortfarande endast Teslor ladda.

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.

Då skulle Tesla få in pengar även från andra elbilar men utan att de blockerar alla Supercharger laddare.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:58
av Laban
”De” har ju gjort precis det. Gått samman alltså. Ionity -> BMW, Mercedes, VW, Hyundai, Ford. Kanske var nån mer också. Inga småspelare direkt. Var en stor optimism här gällande Ionity för inte så länge sedan. Den optimismen har nu bytts ut mot ”staten måste hjälpa till”.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 13:59
av Legato
Att låta andra ladda inom SUC tror jag främst var aktuellt när man hade överkapacitet. Med den stora tillväxten i Model 3 försäljning och den framtida förväntade tillväxten i Model Y försäljning så tror jag man har fullt upp att klara av kapaciteten för de egna bilarna.

I Kalifornien är det ju exempelvis redan nu kaos. Att ha timlånga köer vid laddare tror jag är betydligt värre för transformationen än att ha "fencade" laddare och på så sätt skapa press och incitament för fler andra att sätta upp laddare.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 14:06
av Laban
Tibors förslag skulle nog kunna vara en bra ide för vissa stationer. Ex Töre som har väldigt många laddare sett till nyttjandegraden. Men jag undrar om det är värt besväret. Speciellt med tanke på betalbiten. Det måste nog mogna lite mer först, antagligen både mjukvaran i bilarna samt CCS standard för identifiering av bilen.

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Postat: 08 jul 2020 14:39
av M3apan
TiborBlomhall skrev:

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.
ALSET priset borde logiskt sett ligga på 6.52 per kWh :lol: