Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.Franz skrev:Så här skriver Tesla:backe skrev:Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight
Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
Tesla Semi startar volymproduktion?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Lurkern skrev:Nu är alltså HW4 i produktion?
Tror man ska försöka leverera nån bil till PepsiCO i december, så någon produktion att tala om än är det nog inte. Sen vet jag inte om HW4 är avgörande för Semi?
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Väldigt kul att de äntligen börjar. Inte en dag för sent.
Jag tänkte slänga in en gissning om att det blir kinesiska LFP celler i 300-mile versionen. Med sina 40% mindre energi blir fortfarande lättare än 500-mile versionen.
För:
Billigare
Spara på NMC och NCA råvaror till övriga bilar.
Standardladdning 100%
Emot:
Ingen skattereduktion for Made in NA
Unikt batteripack för prismatiska celler -> dyrare produktion. Alternativt invänta LFP 4680 -> senare produktion.
Tyngre -> mindre lastkapacitet
Vad tror ni?
Jag tänkte slänga in en gissning om att det blir kinesiska LFP celler i 300-mile versionen. Med sina 40% mindre energi blir fortfarande lättare än 500-mile versionen.
För:
Billigare
Spara på NMC och NCA råvaror till övriga bilar.
Standardladdning 100%
Emot:
Ingen skattereduktion for Made in NA
Unikt batteripack för prismatiska celler -> dyrare produktion. Alternativt invänta LFP 4680 -> senare produktion.
Tyngre -> mindre lastkapacitet
Vad tror ni?
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Franz skrev:Så här skriver Tesla:backe skrev:Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight
Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?
Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.backe skrev:Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?
Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?Olof Tenghoff skrev:Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.backe skrev:Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?
Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all
Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.backe skrev:Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.backe skrev:Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 2 gång.
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Olof Tenghoff skrev:Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.backe skrev:Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.backe skrev:Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Exakt, för billigt menar jag då batterier uppenbarligen är bristvara.
Tänker att det går ca 12 MY eller 10 MS på en Semi, och priset är 2-3 ggr högre. Tror inte komponenter till en lastbil med de dimensioneringar som måste göras är billigare att tillverka heller.
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
För en lastbil är ju serviceberedskap lika viktigt som priset. En stillastående lastbil blir en dyr lastbil.BrooklynS skrev:Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Elon lovade ett elpris på 7 cent per kWh.
Exempel på företag som reserverat en SEMI.
Uppgifter från norska Tesla sajten.
https://www.tesla.com/no_no/semi
Exempel på företag som reserverat en SEMI.
Uppgifter från norska Tesla sajten.
https://www.tesla.com/no_no/semi
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Är Megacharger på 1.500MW?
Om batteriet är på ca 1.000kWh och kan ladda ca 700kWh på 30 minuter.
Om batteriet är på ca 1.000kWh och kan ladda ca 700kWh på 30 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Det står "<1,25kW Energiförbrukning per km".. vet inte Tesla skillnaden på kW och kWh?
Imponerande räckvidd har den. Det blir spännande att se vad andra tillverkare erbjuder när Semi väl börjar levereras.
Imponerande räckvidd har den. Det blir spännande att se vad andra tillverkare erbjuder när Semi väl börjar levereras.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.Fredrik j skrev:Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.Franz skrev:Så här skriver Tesla:backe skrev:Zalman3 skrev:https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight
Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Ja, och nu när europeiska lastbilsproducenter satsar på ellastbilar vore det ju märkligt om man ändrade reglerna för att passa tesla.LarsOJ skrev:Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.Fredrik j skrev:
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Min gissning är att varken Semi eller Cybertruck någonsin kommer säljas i EU.Fredrik j skrev:Ja, och nu när europeiska lastbilsproducenter satsar på ellastbilar vore det ju märkligt om man ändrade reglerna för att passa tesla.LarsOJ skrev:Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.Fredrik j skrev:
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Det är nog de amerikanska truckarna som ersätts först... Europa kommer långt ned på prioriteringslistan.
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Ja den gör mer nytt i USA där mycket av järnvägen går på diesel. I Europa vinner vi mycket utsläppsmässigt på att lägga om godstransporter till järnväg då vi har rejält med luftledningar och sedan ställa om elproduktionen bort från främst kol, naturgas och olja.BrooklynS skrev:Det är nog de amerikanska truckarna som ersätts först... Europa kommer långt ned på prioriteringslistan.
Mindre ellastbilar för logistik sista kilometrarna är lägre hängande frukt här en Tesla Semi (även om den säkert har enormt positiv effekt energi och utsläppsmässigt på vissa sträckor).
MVH
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Tesla Semi VIN Decoder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19598
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
”Luftbromsar” är alltid lika roligt om man inte vet hur dom funkar
Man skulle ju kunna tro att det är som på flygplan tex… -Elon planerar för en lastbil
som kan flyga
Man skulle ju kunna tro att det är som på flygplan tex… -Elon planerar för en lastbil
som kan flyga
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... deliveriesThe first deliveries of Tesla Semi are approaching and will take place in early December.
24 Semis were spotted at Giga Nevada, possibly in preparation for deliveries to customers.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Får hoppas dom får till dom bättre än såhär.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... deliveriesThe first deliveries of Tesla Semi are approaching and will take place in early December.
24 Semis were spotted at Giga Nevada, possibly in preparation for deliveries to customers.
Ändå ganska nära leverans så driftsäkerhet bör vara top notch i det här läget på en kommersiell bil.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7211
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Det ser ju iofs ut som att det är fossil-tradaren som bärgaren jobbar med?backe skrev:Får hoppas dom får till dom bättre än såhär.
Ändå ganska nära leverans så driftsäkerhet bör vara top notch i det här läget på en kommersiell bil.
Det finns väl inga bevis för petrolhead-chaffisens skadeglada slutsats att det faktiskt är Tesla Semi som hade "broken down"?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Semi startar volymproduktion?
Electrek exclusively reported that Tesla was building a production line for the Tesla Semi in a new building near Gigafactory Nevada. At the time, we were told that the production equipment installed would be for about five electric trucks per week.
https://electrek.co/2022/10/20/tesla-se ... -per-year/Interestingly, Musk also confirmed that Tesla Semi doesn’t use 4680 battery cells. He didn’t confirm which cells it uses, but it is presumably the same 2170 cells found in most Tesla Model 3 and Model Y in production today.