Sida 1 av 2
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 15:03
av Teslalink
Hittade denna kalkyl som räknar på BEV vs ICE i olika varianter. t.ex. Tesla model 3 vs BMW 330i:
Break-Even: Duration until the Tesla Model 3 LR has equalized its CO2 surplus from battery production
@ 20'000 km per year Diff. per km: 232g. CO2 surplus from battery prod. equalized after 0.9 Jahre
@ 30'000 km per year ditto 0.6 Jahre
Känns riktigt välarbetad.
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 15:54
av taliz
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 17:48
av Teslalink
Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 18:11
av nek0
taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 18:25
av taliz
nek0 skrev:taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 18:56
av nek0
taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 20:53
av taliz
nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:00
av dd88
taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?
Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.
Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:12
av taliz
dd88 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?
Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.
Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
6C7F2380-413C-4102-A8B3-C5D1F5A2CBEE.jpeg
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:22
av LarsL
Alla bilar jag har haft har service minst 1 gång per år, även elbilen. Däremot gick dieseln upp till 3000 mil får några år sedan.
Förr var det ju höst och vår som gällde... men det var ju ganska längesedan nu.
Sen kanske inte det här olje bytet på 4-7 liter(?) ger särskilt stor påverkan jämfört med de 100-tals liter bilen eldar upp varje år.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:22
av Verdi
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:33
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:34
av nek0
taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:37
av chpaulin
Tonläget på de inledande inläggen i denna tråden hör inte hemma på det här forumet. Vi är alla vänner här så tagga ner lite.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:37
av nek0
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:39
av dd88
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:42
av taliz
nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:taliz skrev:nek0 skrev:
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.
Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.
Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.
Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen
Oj, du har alltså haft två olika bilmärken! Wow!
Jag har servat Volvo, Saab, Nissan, Mazda, Audi och diverse annat skrot.
Alla har enligt manualen krävt oljebyte varje år.
Men återigen, det har på senare år blivit konkurrens på service och ”long life” har gjort intåg.
Jag är dock fortsatt övertygad om att de flesta märken kräver årlig service.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:44
av taliz
nek0 skrev:taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.
Men hallå, jag säger ju att de flesta servar varje år.
Fråga vilken bilmeck somhelst vad som är standard.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:45
av nek0
Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:46
av nek0
dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:47
av taliz
dd88 skrev:taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:48
av taliz
nek0 skrev:Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Skoda tillhör VW och använder deras motorer.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:49
av dd88
nek0 skrev:dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Nej bara överdrivet stor tank, mätaren brukar gå ner när det är 15-20 liter kvar. Brukar fylla på var tusende mil typ.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 21:59
av dd88
taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.
Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.
Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.
Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 22:06
av taliz
dd88 skrev:taliz skrev:dd88 skrev:taliz skrev:Verdi skrev:
BMW har 3000 mil också.
Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.
Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?
”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”
https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.
Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?
Get real.
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.