Sida 1 av 2

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:22
av Verdi
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:33
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:34
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen :)

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:37
av chpaulin
Tonläget på de inledande inläggen i denna tråden hör inte hemma på det här forumet. Vi är alla vänner här så tagga ner lite.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:37
av nek0
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:39
av dd88
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:42
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen :)
Oj, du har alltså haft två olika bilmärken! Wow!
Jag har servat Volvo, Saab, Nissan, Mazda, Audi och diverse annat skrot.
Alla har enligt manualen krävt oljebyte varje år.

Men återigen, det har på senare år blivit konkurrens på service och ”long life” har gjort intåg.
Jag är dock fortsatt övertygad om att de flesta märken kräver årlig service.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:44
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.
Men hallå, jag säger ju att de flesta servar varje år.
Fråga vilken bilmeck somhelst vad som är standard.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:45
av nek0
Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:46
av nek0
dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:47
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:48
av taliz
nek0 skrev:
Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Skoda tillhör VW och använder deras motorer.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:49
av dd88
nek0 skrev:
dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Nej bara överdrivet stor tank, mätaren brukar gå ner när det är 15-20 liter kvar. Brukar fylla på var tusende mil typ.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 21:59
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:06
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.
Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?
Get real. :)
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:07
av nek0
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:10
av taliz
nek0 skrev:
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)
Allt fler kör med serviceavtal, då lönar det sig för tillverkarna att höja intervallen.
Hur motorerna mår när garantin slutat gälla bryr de sig inte lika mycket om..

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:14
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Här har vi en värsting
Ford Transit
http://byggindustrin.se/artikel/fordjup ... nsin-24137#

"Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar"
Undrar hur oljan ser ut efter 60 000km :)
Allt fler kör med serviceavtal, då lönar det sig för tillverkarna att höja intervallen.
Hur motorerna mår när garantin slutat gälla bryr de sig inte lika mycket om..
Inte jag heller för då byter jag bil :)
Hoppas jag byter bilen denna gången innan garantin går ut.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:22
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.[/quote]

Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?
Get real. :)
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.[/quote]

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:33
av taliz
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:36
av Verdi
Kan ni snälla kontrollera era quotes. Nu är det svårt att se vem som skrivit vad. :)

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 22:45
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:06
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tömma olja i avlopp är nog inte så vanligt bland hemmameckare. Antar att du är infödd stadsbo? :)
Snarare att de hamnar i en bytta i skogen/bland annat skräp. Använder det till majbrasan osv..

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:11
av nek0
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?

Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.

Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.

Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!

Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Postat: 11 mar 2019 23:16
av bjelkeman
Så, tillbaka till ämnet.

Bild
Teslalink skrev:
Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
USA elmix släpper ut 0.513 kg CO2 per kWh [1]. I Sverige är det 0.013 kg. [2] Så det bli en jäkla skillnad vid körningen. När Northvolt börjar producera batterier i Sverige, och vi sätter dem i elbilar så blir det ännu bättre.

[1] https://blueskymodel.org/kilowatt-hour

[2] https://energiradgivningen.se/klimat/mi ... an-fran-el

Edit: hmm med 0.513 kg / kWh så blir det ännu värre. De måste använt ett mycket lägre värde.