Autopilot 2.0 börjar bli grym
Postat: 20 nov 2017 13:01
Nedan ett youtube klipp på rätt svår situation som AP 2.0 fixar galant. Det tar sig!
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Kollar via iPad.gellerstam skrev:"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Videon är troligtvis blockerad för mobila enheter pga copyright-problem. Testa på en dator (kanske funkar med webbläsaren i desktopläge också)Nicke Nyfiken skrev:Kollar via iPad.gellerstam skrev:"F5"Nicke Nyfiken skrev:”Videoklippet är inte tillgängligt” står det när jag trycker på länken.
Röka i bil! "Seriously Un Cool".TBjorn skrev:I detta klipp har killen kanske lite övertro på systemet![]()
https://www.youtube.com/watch?v=o_rWeUBPYSA
Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.TBjorn skrev:Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Japp och med ganska lågt stående sol rakt in i vindrutan dessutom. Det har min AP1 helt klart problem med ofta.TBjorn skrev:Nedan ett youtube klipp på rätt svår situation som AP 2.0 fixar galant. Det tar sig!
https://www.youtube.com/watch?v=UyBnf73dg4k
Oj,oj,oj, ja där snackar vi problem. Ett tag kvar på den typ av vägavsnitt.vigge50 skrev:Nä, kom av någon anledning till detta klippet istället. I det du skickade så verkar den inte ha något problem med motljus vilket är bra.TBjorn skrev:Hmm, ser vi verkligen på samma klipp? Fick kolla två gånger till på 27" skärm, men kan inte se att bilen går över linjerna en enda gång. Däremot fixar den vägbygget med en bil snett framför på ett mycket bra sätt. För att inte prata om det extrema motljuset där bilen aldrig är över någon linje.vigge50 skrev:Lyckades se den i safari på iPad och till en början ser det bra ut men sen så klarar den inte av att hålla bilen inom linjerna, dock så är det en väldigt kurvig väg. Har svårt och säga att AP2 är grym när den kör över linje4na så många gånger som den gör i klippet.
Bilköer och motorväg dvs de tråkiga körtillfällena som dessa är väll de mest lämpade situationerna, men ska bli spännande att ta del av utvecklingen kring AP.Verdi skrev:Vad händer om bilen i filen bredvid kommer över i Teslans fil?
Vad ska man egentligen ha AP till? Hur använder ni det? Jag har iaf kommit så långt att jag kan använda AP avslappnat på raka fina motorvägar när det inte är så mycket trafik. På kurviga landsvägar eller i tät trafik så styr jag hellre själv. Inte kul att få möte med buss i en trång kurva där bussen genar över på min sida om AP stenhårt håller på sina linjer. Dessutom tycker jag den misstar snö för målade linjer ibland.
Jag ska antagligen göra en 30-mila körning på fredag. Ska försöka köra mer än jag brukar på AP och se hur det känns. Iaf på de delar som det är motorväg.
När jag kör på motorväg eller motortrafikled så kör bilen (AP1) uppskattningsvis mellan 50% och 90%. Jag är inte speciellt intresserad av att köra dessa sträckor, så AP får gärna göra det. Jag tycker det är betydligt mindre arbete att låta AP köra än att göra det själv, även om jag övervakar körningen hela tiden. Jag känner mig 20-30% mindre trött (hur man nu mäter det) när jag kommer fram, speciellt när det är längre än ett par tre mil. Är AP1 värt det för mig? Absolut.mgorgis skrev:Jag testade AP när jag provkörde en MS och jag var väldigt nervös och skulle aldrig lita på det och satt med händerna väldigt nära ratten ifall oförutsedda situationer skulle uppstå. Minns inte om det var AP1 eller AP2 men jag skulle inte känna mig säkrare med det ena eller andra. Jag har som följd inte beställt det till min bil och undrar hur mycket man kan "slappna av" och hur mycket det ger om man ändå ska ha både ögon, händer och all hjärnkapacitet närvarande?
Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Vitsen är det att man kan vila kortare perioder på raksträckorna. Det är mycket lättare att övervaka AP-n än att hela tiden köra själv.mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
mgorgis skrev:Och apropå hastigheten så tror jag det kändes som att bilen bromsade ner ganska häftigt när vägens hastighet ändrades från t.ex 70 till 50
Är det så eller var det något annat?
Vad är vitsen med farthållare? Då behöver man också vara närvarande. Du förstår kanske vad jag menar?mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter
Det är precis så jag kände och trodde inte att det är något som jag skulle ha nytta av men hoppas att jag kan bli lite lugnare med tiden och lita mer på det allteftersom....då blir det kanske roligare också att åka långt? Jag orkar inte köra mer än typ 3 timmar i sträck så AP skulle råda bot på detNicke Nyfiken skrev:På en provkörning finns det ingen chans att hinna få förtroende och insyn i hur AP:n jobbar. Det tog mig åtskilliga mil innan jag tyckte det var en tillgång. I början satt jag mest på helspänn hela tiden och undrade vad den skulle göra. Men nu skulle jag aldrig köpa en Tesla utan AP. Inte en chans.mgorgis skrev:Alltså: vad är vitsen med AP om man alltid ska vara "närvarande"?
Tacksam för era åsikter