BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

tsint skrev: 05 dec 2025 10:07
Det där måste vara sämsta specen nånsin, orange, ingen m-sport och 17" fälgar - saknar bara de blåa designelementen.
Säker på att det är 17"? Är det inte 18"?

Tycker alltid de där fälgarna ser små ut på bild. Undrar om det kan vara någon slags förvrängning utifrån optiken bilhandlarna använder när dom tar sina bilder… Finns åtm. två st. i4 med dom där fälgarna i kvarteret där jag bor. I verkligheten tycker jag dom ser helt ok ut. Men så gillar jag jag ju i och för sig hjul som har lite mer gummisida. Den där orangea färgen har jag nog aldrig sett i verkligheten, så svårt att uttala sig enbart utifrån en bild. Är det ens en riktig färg? Kan det inte vara någon slags folie?

EDIT:
Bilen är orange enl. Transportstyrelsen.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

SwedishAdvocate skrev: 07 dec 2025 00:46
Det där måste vara sämsta specen nånsin, orange, ingen m-sport och 17" fälgar - saknar bara de blåa designelementen.

Tycker alltid de där fälgarna ser små ut på bild. Undrar om det kan vara någon slags förvrängning utifrån optiken bilhandlarna använder när dom tar sina bilder… Finns åtm. två st. i4 i kvarteret där jag bor med dom där fälgarna. I verkligheten tycker jag dom ser helt ok ut. Men så gillar jag jag ju i och för sig hjul som har lite mer gummisida. Den där orangea färgen har jag nog aldrig sett i verkligheten, så svårt att uttala sig enbart utifrån en bild. Är det ens en riktig färg? Kan det inte vara någon slags folie?

EDIT:
Det är 17” står på däcken. Ingen vacker färg direkt 😀.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 07 dec 2025 09:15

Tycker alltid de där fälgarna ser små ut på bild. Undrar om det kan vara någon slags förvrängning utifrån optiken bilhandlarna använder när dom tar sina bilder… Finns åtm. två st. i4 i kvarteret där jag bor med dom där fälgarna. I verkligheten tycker jag dom ser helt ok ut. Men så gillar jag jag ju i och för sig hjul som har lite mer gummisida. Den där orangea färgen har jag nog aldrig sett i verkligheten, så svårt att uttala sig enbart utifrån en bild. Är det ens en riktig färg? Kan det inte vara någon slags folie?

EDIT:
Är det samma färg som svågerns förra bil tro (330e)?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Electron

Inlägg av Electron »

Skulle vara intressant med en recension av er som kört/ägt I4 en längre tid. Fortfarande nöjda?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Väldigt nöjd, problemfri bil som bara rullar. Behöver större utrymmen så har beställt en iX3 men annars hade jag inte haft några problem att ha kvar den.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Electron skrev:
Skulle vara intressant med en recension av er som kört/ägt I4 en längre tid. Fortfarande nöjda?
Min syster har en i4 M50. De är väldigt nöjda med bilen men den drar däck (dimensionen spelar förstås in). Tredje uppsättningen sommardäck nu på 7500 mil. Med tanke på att en uppsättning kostar typ 20’ så är det för dyrt i längden. (De bor i Norge så norska priser).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 07 dec 2025 12:21

EDIT:
Hur ska jag veta det?😀
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 07 dec 2025 15:57
mikebike skrev: 07 dec 2025 12:21

EDIT:
Hur ska jag veta det?😀
Vet du inte allt? ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Electron

Inlägg av Electron »

ObscureEconomist skrev: 07 dec 2025 12:25
Väldigt nöjd, problemfri bil som bara rullar. Behöver större utrymmen så har beställt en iX3 men annars hade jag inte haft några problem att ha kvar den.
Kul att höra. Tyckte själv att den kändes bra vid provkörning men den var för trång i baksätet.
Bara en sak jag inte gillade och det var ramlöt fönster. Hade problem med det på Teslan, trots idogt silikonande på lister.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
manneson

Inlägg av manneson »

BrooklynS skrev: 07 dec 2025 14:40
Electron skrev:
Min syster har en i4 M50. De är väldigt nöjda med bilen men den drar däck (dimensionen spelar förstås in). Tredje uppsättningen sommardäck nu på 7500 mil. Med tanke på att en uppsättning kostar typ 20’ så är det för dyrt i längden. (De bor i Norge så norska priser).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Däckslitage handlar väl nästan uteslutande om körstil/körmönster.
Men visst, den är ju lite tyngre så det sliter säkert lite extra.
D-E
elbilist

Inlägg av D-E »

Electron skrev: 07 dec 2025 12:24
Har kört ca 4000 mil nu med en M50. På det stora hela problemfritt förutom följande saker;

1. Radarn till ACC/DAPP som sitter i fronten på bilen gav upp strax efter leverans. Antagligen var den dålig från fabrik och byttes på garanti.
2. Ett aktuellt bekymmer jag har är att bilen säger att laddluckan är öppen fast så inte är fallet. Jag har läst om en sensor som kan bli dålig. Lite störande då jag får en visuell påminnelse om det i bilens display under körning. Stänger jag påminnelsen dyker den strax efteråt upp igen.
3. När jag kör över vägbulor så knarrar det lite från framvagnen vilket hörs in i bilen. Inget jättestörande men det finns där och blir tydligare nu på vintern med lägre temperaturer. ÅF har tittat på framvagnen utan att hitta några fel.
4. Och på tal om vägbulor. När man kör över vägbulor eller andra ojämnheter så knarrar det lite från höger baksäte. Jag har läst om ägare som tagit loss högtalarpanelen bakom nacken och satt på filttejp för att lösa problemet. Har dock inte haft orken att göra det själv än.
5. Bakluckans och dörrarnas tätning har gummilister som behöver skötas om regelbundet, speciellt om du tvättar bilen med vissa medel. Man behöver då smörja listerna med gummivårdsmedel för att förhinda oljud (se vägbulor). Nu är dock detta ingen jättegrej då jag anser att det faller under regelbundet underhåll.

Och som kommentar till däcken. Ja, många har problem med detta och jag har själv bytt en uppsättning 19" sommardäck. I mitt fall resulterade det med punktering och bärgning.
Det drabbar speciellt bilar med 19" och är ännu vanligare på 20". BMW har valt en ganska aggressiv inställning i bakvagnen, gissningsvis för att främja köregenskaperna. På BMW språk brukar väl detta benämnas toe in / toe out om jag inte minns fel. Vanligtvis följer en hjulinställning efter en snedslitning och i mitt fall fanns avvikelser som korrigerades. Man bör definitivt hålla lite koll på bakdäcken och se till att alltid ha minst +0.3 BAR över vad bilen själv rekommenderar. Det återstår att se hur mina nya däcks livslängd blir.

Bortsett från ovan en suverän bil som ger mig glädje varje gång jag sitter bakom ratten. Går att köra ganska snålt också trots fyrhjulsdrift och mycket effekt. Snittade 19,8kWh/100km för 230 mil i november (Skåne) vilket är betydligt bättre än den ID4 jag hade tidigare. I juni hade jag en förbrukning på 17,2kWh/100km vilket var för 332 mil då det omfattade en resa från Skåne till Västernorrland. Klart godkänt enligt mig då det ändå är en elbil som har ett arv från deras bränslemodeller. Och visst, det kanske finns intressantare bilar idag. Det enda som skulle locka mig att byta vore nog en Taycan GTS Sport Turismo men jag är inte där riktigt än :mrgreen:
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Den där orangea färgen har jag nog aldrig sett i verkligheten, så svårt att uttala sig enbart utifrån en bild. Är det ens en riktig färg? Kan det inte vara någon slags folie?

EDIT:
Bilen har lämnat produktionen med lack i "Sunset orange metallic", så ja... originalfärg!
Tesla Model Y Performance
Skriv svar