Sida 343 av 387

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 19:23
av martinot
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 19:30
av roffe_s
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.

;)

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 19:54
av Teslabilen2023
roffe_s skrev: 14 mar 2024 19:30
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.

;)
Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 21:06
av MC Red
Macgiver6 skrev: 14 mar 2024 07:00
Sen finns det sådana som jag, Fackets beteende fick mig att köpa en Modell YLR ett slags stöd köp kan man kalla det, och skit vilken bil! blir fler i framtiden.
Jag gjorde samma, i affekt. För vad skulle jag med en 3 till när jag redan har en S.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 21:23
av roffe_s
Teslabilen2023 skrev: 14 mar 2024 19:54
roffe_s skrev: 14 mar 2024 19:30
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.

;)
Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.
Ja, vi får väl se hur tolkningen i slutändan faller ut :) Klart är i alla fall att händelser och statistik kan vara mångfacetterade. I vilket fall som helst förefaller ju kraftmätningen fortsätta ett tag till, få se hur det utvecklas…

På DI idag finns ännu en undersökning som förefaller visa att även bolaget tagit stryk när varumärken rankas. Så de pragmatiska i denna tråd som dragit slutsatsen att konflikt kostar på för alla inblandade parter har nog inte fel.

https://www.di.se/nyheter/kalldusch-for ... -anseende/

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 22:40
av A76
MC Red skrev: 14 mar 2024 21:06
Macgiver6 skrev: 14 mar 2024 07:00
Sen finns det sådana som jag, Fackets beteende fick mig att köpa en Modell YLR ett slags stöd köp kan man kalla det, och skit vilken bil! blir fler i framtiden.
Jag gjorde samma, i affekt. För vad skulle jag med en 3 till när jag redan har en S.
Hämtade ut tjejens nya MY igår. Beställdes i rent trots mot IF Metalls idiotiska beteende. Kunde inte låta bli att skaka på huvudet framför deras fåniga lilla tält på gräsplätten framför SC.
Och tjejen är nöjd med bilen så win win😎

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 14 mar 2024 22:44
av Nicke Nyfiken
A76 skrev: 14 mar 2024 22:40
MC Red skrev: 14 mar 2024 21:06
Macgiver6 skrev: 14 mar 2024 07:00
Sen finns det sådana som jag, Fackets beteende fick mig att köpa en Modell YLR ett slags stöd köp kan man kalla det, och skit vilken bil! blir fler i framtiden.
Jag gjorde samma, i affekt. För vad skulle jag med en 3 till när jag redan har en S.
Hämtade ut tjejens nya MY igår. Beställdes i rent trots mot IF Metalls idiotiska beteende. Kunde inte låta bli att skaka på huvudet framför deras fåniga lilla tält på gräsplätten framför SC.
Och tjejen är nöjd med bilen så win win😎
Happy wife happy life. :D

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 04:36
av DanneB
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 06:46
av Love_O
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 07:38
av JonasH
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 07:58
av Earplugged
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direkt 🤣
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 08:22
av Teslabilen2023
Earplugged skrev: 15 mar 2024 07:58
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27


Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direkt 🤣
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Om du blir ombudsman på IF Metall kan du få stå och hänga med polarna och leka runt i snöhögar. :D

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 09:07
av Pontus
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Varför peta på något som redan rullar och ger pengar? Dom strejkar ju inte för medlemmarnas skull, det har dom ju själva sagt.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 09:08
av Pontus
Earplugged skrev: 15 mar 2024 07:58
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27


Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direkt 🤣
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobb :D

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 09:12
av jonsalgerier
roffe_s skrev: 14 mar 2024 21:23
Teslabilen2023 skrev: 14 mar 2024 19:54
roffe_s skrev: 14 mar 2024 19:30
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Kul! Det där är mumma för IF Metall, klockrent underlag som påvisar att fackens möjlighet att sätta in stridsåtgärder och sanktioner är alldeles för urvattnade i dagens arbetsmarknad.

;)
Eller ett klockrent bevis på att det inte går att driva en konflikt mot ett företag om man inte kan få dom anställda på företaget med sig. Bara för IF Metall att plocka ihop prylarna och dra hem med svansen mellan bena.
Ja, vi får väl se hur tolkningen i slutändan faller ut :) Klart är i alla fall att händelser och statistik kan vara mångfacetterade. I vilket fall som helst förefaller ju kraftmätningen fortsätta ett tag till, få se hur det utvecklas…

På DI idag finns ännu en undersökning som förefaller visa att även bolaget tagit stryk när varumärken rankas. Så de pragmatiska i denna tråd som dragit slutsatsen att konflikt kostar på för alla inblandade parter har nog inte fel.

https://www.di.se/nyheter/kalldusch-for ... -anseende/
Jag läste den där artikeln och tittade på källan och jag kan nog tycka att vissa slutsatser är kanske lite väl snabba.
https://medieakademin.se/wp-content/upl ... n_2024.pdf

11% är ju självklart en väldigt dålig siffra, men det är första gången Tesla är med i undersökningen så att tala om ett ras i förtroendet är konstigt.
Sedan är siffran hur stor del av de tillfrågade som har stort eller ganska stort förtroende för varje bolag.
Så komplementet befinner sig i gruppen: Har förtroende, har ganska lågt förtroende, eller har lågt förtroende, men oklart var. Vad jag vill komma till är att 89% av de tillfrågade kan finnas i förtroendegruppen och det skulle inte märkas i den här undersökningen. Dock tror jag inte att det är så för det finns onekligen ett utbrett elbilshat i allmänhet och teslahat i synnerhet att döma av diverse diskussionsforum på nätet så siffran är nog inte missvisande, men svårt att dra några statistiska slutsatser. Man kan ju självklart tänka sig att det beror på strejken, men personligen tror jag nog snarare att det är gruppen som avskyr förändring och alltid vill kunna köra diesel för den kan ju tankas på en minut och tror att alla klimatförändringar är naturliga.

Utöver det är ju Tesla en lite udda fågel i det här sammanhanget för de övriga företagen har gemene man en viss relation till, om inte nyligen så i alla fall tidigare i livet. Alla har varit på Ica, Coop, IKEA och systembolaget. Alla har åkt med SJ, och i alla fall i hög grad med SAS. Vattenfall är nätägare till stor del.. etc..
Men det är en ganska liten grupp än så länge som har en personlig relation till Tesla..

Så för att sammanfatta, inte en bra siffra, men väldigt svårt att statistiskt säga hur dålig.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 09:26
av frippe
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 11:02
av wannabee
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Tänkte bara påpeka att tidigare kom Y från Kina och de kom sista månaden i ett kvartal (per båt), Berlin som nästan gör allt i år av Y jobbar hela året, det gör att Y levereras hela året, så går inte att jämföra leveranser av Y i år med förra året om man inte slår ihop första tre månaderna i år med förra året.

Oberoende av Fack eller Tesla.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 11:23
av Collin87
wannabee skrev: 15 mar 2024 11:02
martinot skrev: 14 mar 2024 19:23
Trots strejk: Så rekordökar Tesla i Sverige 2024

https://carup.se/trots-strejk-sa-rekord ... rige-2024/

Trots den fackliga striden med strejker och blockader växer Tesla explosionsartat i Sverige under 2024. Elbilsjätten har fått ut 1545 bilar hittills i år – mer än en dubblering mot ifjol.
– Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning, uppger Tesla.

Många hade nog trott att strejken skulle få Teslas svenska försäljning på fall. Den hårddragna konflikten mellan fackförbundet IF Metall och Tesla ställer till det för den amerikanska elbilsjätten. I onsdags kom uppgifter om att svenska storföretag slutat att köpa Teslas bilar. Ändå så ökar försäljningen kraftigt jämfört med förra året.

Vidare kommenterar Tesla följande om försäljningen:

– Under årets första månad levererade Tesla drygt 4,5 gånger fler Model Y än föregående år, dvs en ökning från 104 bilar under januari 2023 till 577 bilar under januari 2024. För Model 3 ökade leveranserna från 96 bilar under januari 2023 till 142 bilar under januari 2024, således en ökning med närmare 50%, i en avtagande totalmarknad, skriver Tesla i Sverige.
Tänkte bara påpeka att tidigare kom Y från Kina och de kom sista månaden i ett kvartal (per båt), Berlin som nästan gör allt i år av Y jobbar hela året, det gör att Y levereras hela året, så går inte att jämföra leveranser av Y i år med förra året om man inte slår ihop första tre månaderna i år med förra året.

Oberoende av Fack eller Tesla.
Du har helt rätt i att leveranserna har förändrats, men är rätt säker på att dom kommer slå förra årets första kvartal utan problem.
Kollar vi statistiken sedan sista februari så har det redan levererats ca 1000 Y i mars.
allt mellan 100-190 Y har levererats per arbetsdag i mars.

1317 st Y var levererade fram till 14/3-23
2588 st Y var levererade fram till 14/3-24

Det lär dessutom pushas lite extra dom sista dagarna innan kvartalsslut.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 11:27
av JonasH
frippe skrev: 15 mar 2024 09:26
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27


Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.
Det var enligt denna mekaniker exakt det som hände hos återförsäljaren för Volvo men inte hos Tesla. De blev tydligen tillsagda att endast ”klarmarkera” utan att fixa felet där.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 12:35
av Gustafsson

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 15 mar 2024 13:14
av bjornnilsson
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-rundar- ... lar-saljs/

Tesla rundar strejken – fler bilar säljs
Trots IF Metalls strejk mot Tesla i Sverige har 2 800 nya bilar registrerats hos Transportstyrelsen sedan årsskiftet.
Tesla har hittat nya sätt att få ut registreringsskyltar till kunderna, enligt Sveriges Radio Ekot.


Bakom betalvägg men sammanfattning i stort sett samma info som under länken ovan från Gustafsson.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 16 mar 2024 08:48
av Harry Haffa
Pontus skrev: 15 mar 2024 09:08
Earplugged skrev: 15 mar 2024 07:58
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36


Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direkt 🤣
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobb :D
Så finns det ju människor som arbetar under hela dygnet och helger. Vilket medför att man är ledig då andra människor som enbart jobbar 7-4 eller 8-17 är på jobbet.
Tänk vad konstig världen kan vara…

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 16 mar 2024 19:37
av Nicke Nyfiken
Harry Haffa skrev: 16 mar 2024 08:48
Pontus skrev: 15 mar 2024 09:08
Earplugged skrev: 15 mar 2024 07:58
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46


Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Ja om någon känner till ett jobb där man i lugn och ro kan utföra arbetet utan press tills man är helt nöjd med resultatet och dessutom få en rimlig ersättning så hojta till, jag byter direkt 🤣
Det är ju en tråkig utveckling med stress och utbrändhet men finns som sagt överallt oavsett branscher.
Vi som har tid och sitta och skriva här efter 8 på morgonen har väl redan sådana jobb :D
Så finns det ju människor som arbetar under hela dygnet och helger. Vilket medför att man är ledig då andra människor som enbart jobbar 7-4 eller 8-17 är på jobbet.
Tänk vad konstig världen kan vara…
Ja det är många skrivbordsnissar som glömmer bort att stora delar av samhället är igång 24/7.
Jag är knappast ensam om att sitta på jobbet en lördagskväll.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 17 mar 2024 05:48
av Airlift
Precis. Ackords-helvetet, det är inget Metallarna vill ta upp. Orimliga ”standardtider” som sänker mekanikerns ackord och därmed håller ner lönekostnader. Utstuderat så ser sjunger om det men de pompösa fack-pamparna har gett noll komma nix energi på det (för det skulle innebära jobb?).

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 17 mar 2024 06:31
av OvePaHornet
frippe skrev: 15 mar 2024 09:26
JonasH skrev: 15 mar 2024 07:38
Love_O skrev: 15 mar 2024 06:46
DanneB skrev: 15 mar 2024 04:36
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27


Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Är ju bara att läsa artikeln så får du svaret. Nu är det en person som säger detta och troligtvis inte från Metalls styrelse.

"Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han."

Tycker iofs att det är ett bra motiv, då jag själv haft flertalet misslyckade reparationer hos Tesla och fått lägga ut många 10-tusentals kronor och ändå inte fått felet på bilen lagad. Fått tillbaka bilen i flera andra ärenden trots att den inte är helt fixad etc. etc.
Ändå anser jag att IF Metall kan gå tillbaka och lägga sig under sin sten igen. De har klantat till sig tillräckligt i denna konflikt.

Hur det än är, så finns samma arbetssätt hos andra företag med KA, så Jänis får det ju troligtvis inte bättre om han byter jobb till någon konkurrent. :roll:
Ja jobba under stress gör ju inprincip vilken verkstad som helst. Kikar vi på BMW så har det tidigare haft orimliga tidsgränser på det flesta arbeten. Tidsgränser som är omöjligt att hålla då det inte innefattar att hämta och lämna bilen på parkeringen, felsöka, plocka fram verktyg m.m. Dekra kontrollerar och petar på hur dåliga mekanikerna är i detta.

Så ja det är lika illa oavsett om metall är verksamt eller inte på arbetsplatsen.
Har själv info från en mekaniker på Tesla som tidigare jobbat på en stor återförsäljare av Volvo i Stockholm och han tyckte det var betydligt mindre stress hos Tesla än hans tidigare jobb där de jagades av arbetsledare och uppmanades att fuska med jobben för att öka tempot. De hade KA…

Han tyckte IF Metall borde utlysa strejk där istället på grund av de dåliga förhållanden som var där.
Klart det blir mindre stress om de skickar iväg bilar som inte är klara enligt inlägg ovan från DanneB, då behöver man inte kontrollera att allt är som det ska, bara klarmarkera och skicka ut bilen. Plättlätt då.
Vill börja med att säga att jag har jobbat på (bl.a.) BMW och Volvo tidigare.
Det Dekra gör, som påverkar mekanikerna/teknikerna, är att kolla så att allt är korrekt utfört. Man lägger sig inte i huruvida ett jobb som är planerat ta 1 timme tog 2 timmar.

Med det sagt, ALLA märken jag jobbat för (BMW, Volvo, VAG och KIA) har samma ”problem”. Den anslagna tiden. Den anslagna tiden är tiden som mekanikerna/teknikerna får för att utföra arbete X. Tiden för arbete X tas fram av respektive tillverkare, i ”labbmiljö”. Ytterst få, om ens något (självklart finns det jobb som går ihop), jobb går ihop tidsmässigt. Det kan vara allt ifrån att det helt enkelt tar för lång tid att hämta bilen, men även så enkelt som att det är fysiskt omöjligt då tiderna är satta på nya bilar och alla som skruvat på något ”gammalt” vet att det kan sitta fast o.s.v.

Alla arbeten (utom felsökning) är färdiga ”paket” som den som bokar in arbetet lägger till. Det kan t.ex. vara ”Oljebytarservice 145 perioder” (100 perioder är 1 timme). Bara det att ”alla” vet att just det jobbet tar 180 perioder. Då har alltså teknikern gått back ett antal minuter på denna bil, sen fortsätter det så och eftersläpningen blir bara större och större. Samtidigt ska verkmästaren/planeraren ha full beläggning (på omöjliga tider). Det är som upplagt för fel/misstag etc.

Har du eller någon annan fler frågor så svarar jag gärna :)