Sida 34 av 35

Re: BMW i4

Postat: 19 jan 2023 17:05
av OfarligTesla
tesla newbie skrev: 19 jan 2023 16:55
Intressant. Jag har en Model Y LR och provkört i4 M50. Jag tycker snarare att BMW:n vinner på komfort och inte på körglädje gentemot Teslan. Tycker både styrkänsla och drivlinekalibrering är bättre i Teslan. På vilket sätt tycker du M50 är överlägsen, när det gäller att köra?
Tycker Model Y är som att köra lastbil, sittställning och höjden tar bort all körglädje. Funderade ett tag på en Y istället för en 3a men det dog så fort jag kört Y lite.

Jämför man i4a mot Model 3 däremot är det annat, där tycker jag Model 3an har mer direkt styrning osv så där tycker jag det är mer tycka och smak.

Re: BMW i4

Postat: 19 jan 2023 17:15
av HelectriC
tesla newbie skrev: 19 jan 2023 16:55
HelectriC skrev: 18 jan 2023 16:58
Jag hade både i4 M50 och Model Y performance parallellt ett tag och det var inget tvivel om att gillar man att köra, så är M50 överlägsen. Det enda Model Y vinner på i mina ögon är plats och då speciellt i bagaget.
Intressant. Jag har en Model Y LR och provkört i4 M50. Jag tycker snarare att BMW:n vinner på komfort och inte på körglädje gentemot Teslan. Tycker både styrkänsla och drivlinekalibrering är bättre i Teslan. På vilket sätt tycker du M50 är överlägsen, när det gäller att köra?

Den ligger bättre på vägen, har mer kontroll. Bättre boost/drag över nästan hela SoC 100-10%. Men det beror nog mkt på vilka däck/fälgar man har. Jag har 20” på sommar och 19” på vintern. De som kör tex 18på vinter verkar inte ha det lika bra. När jag skriver ”köra” menar jag även själva ljudnivån, hur saker sitter och tex att BMW fortfarande har sitt iDrivehjul. Den var jag skeptisk till men det är så mkt bättre att göra inställningar med än att fingra på skärmen. Och jag har alltid varit touchskärmfantast innan. MYP var hoppig och kändes inte som den alls hade lika fin kontakt med vägenoch följer inte asfalten på ett lika raffinerat sätt (adaptiva M sport chassit i M50 är fantastiskt enligt mig)

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 05:39
av taliz
Tyckte i4 kändes väldigt tung. Det i kombination med att den känns trång är ingen skön kombo IMO.
Såväl Model 3 som Y känns både lätta och rymliga.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 06:52
av Niklas Z
HelectriC skrev: 19 jan 2023 17:15
tesla newbie skrev: 19 jan 2023 16:55
HelectriC skrev: 18 jan 2023 16:58
Jag hade både i4 M50 och Model Y performance parallellt ett tag och det var inget tvivel om att gillar man att köra, så är M50 överlägsen. Det enda Model Y vinner på i mina ögon är plats och då speciellt i bagaget.
Intressant. Jag har en Model Y LR och provkört i4 M50. Jag tycker snarare att BMW:n vinner på komfort och inte på körglädje gentemot Teslan. Tycker både styrkänsla och drivlinekalibrering är bättre i Teslan. På vilket sätt tycker du M50 är överlägsen, när det gäller att köra?

Den ligger bättre på vägen, har mer kontroll. Bättre boost/drag över nästan hela SoC 100-10%. Men det beror nog mkt på vilka däck/fälgar man har. Jag har 20” på sommar och 19” på vintern. De som kör tex 18på vinter verkar inte ha det lika bra. När jag skriver ”köra” menar jag även själva ljudnivån, hur saker sitter och tex att BMW fortfarande har sitt iDrivehjul. Den var jag skeptisk till men det är så mkt bättre att göra inställningar med än att fingra på skärmen. Och jag har alltid varit touchskärmfantast innan. MYP var hoppig och kändes inte som den alls hade lika fin kontakt med vägenoch följer inte asfalten på ett lika raffinerat sätt (adaptiva M sport chassit i M50 är fantastiskt enligt mig)
Jag hör till dem som är besvikna på körglädjen hos i4. Under många år har jag kört BMW, alltid motorstarka varianter av 3-serien. Det blev sju raka sådana innan jag köpte Teslan. De flesta av mina BMW har jag också kört på bana, oftast vid banträffar i regi av BMW Sport Club. Köregenskaperna har varit det främsta skälet till att jag valt just BMW 3-serie. Jag kör betydligt mer aktivt än i stort sett alla, ibland på somrarna körde jag med R-däck på gatan, för att ytterligare vässa köregenskaperna (självklart hade jag r-däcken främst för banträffarna).
När BMW lanserade i4 hoppades jag den skulle uppvisa en hel del av det jag tidigare upplevt hos BMW, men blev tyvärr besviken. Bilen känns (och är) tung, instyrningen är inget som imponerar, feedbacken i styrning och från sätet är alldeles för vag. Den ger faktiskt en hel del SUV-känsla att köra. Dessvärre var den även betydligt sämre än Teslan i dessa avseenden (nu jämför jag med Model 3, jag har aldrig kört Model Y). Därtill var mappningen av gasreglaget klart sämre än i Teslan. Sammantaget kan jag verkligen inte rekommendera BMW i4 för den som söker körglädje vid aktiv körning. Däremot är den trevligare att glida med. Fjädringen arbetar mer sofistikerat för att svälja vägens ojämnheter och bilen känns lugn på vägen (men alltså inte alert, som man vill vid aktiv körning).

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 07:49
av OfarligTesla
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 06:52
Jag hör till dem som är besvikna på körglädjen hos i4. Under många år har jag kört BMW, alltid motorstarka varianter av 3-serien. Det blev sju raka sådana innan jag köpte Teslan. De flesta av mina BMW har jag också kört på bana, oftast vid banträffar i regi av BMW Sport Club. Köregenskaperna har varit det främsta skälet till att jag valt just BMW 3-serie. Jag kör betydligt mer aktivt än i stort sett alla, ibland på somrarna körde jag med R-däck på gatan, för att ytterligare vässa köregenskaperna (självklart hade jag r-däcken främst för banträffarna).
När BMW lanserade i4 hoppades jag den skulle uppvisa en hel del av det jag tidigare upplevt hos BMW, men blev tyvärr besviken. Bilen känns (och är) tung, instyrningen är inget som imponerar, feedbacken i styrning och från sätet är alldeles för vag. Den ger faktiskt en hel del SUV-känsla att köra. Dessvärre var den även betydligt sämre än Teslan i dessa avseenden (nu jämför jag med Model 3, jag har aldrig kört Model Y). Därtill var mappningen av gasreglaget klart sämre än i Teslan. Sammantaget kan jag verkligen inte rekommendera BMW i4 för den som söker körglädje vid aktiv körning. Däremot är den trevligare att glida med. Fjädringen arbetar mer sofistikerat för att svälja vägens ojämnheter och bilen känns lugn på vägen (men alltså inte alert, som man vill vid aktiv körning).
Tycker Model 3 har mer direkt styrning men har väldigt lite feedback (att ha obekväm fjädring är inte feedback) från vad man gör, är riktig TV-spelsstyrning. Men det är inte som att i4an är något under av feedback heller men i mitt tycke har den i var fall mer, själv föredrar jag det direkta i Teslan även jag upplever mindre feedback där, den går verkligen dit man styr direkt när man gör det och den känns såklart mycket lättare. Blir alltså lite tycke och smak, har flera som provkört mina bilar som föredrar i4an framför Model 3 vad gäller kördynamiken men jag håller inte med dem som sagt.

För mig spelar dock sådana här saker inte så stor roll när det saknas manuella växlar och motorljud ändå. Jag kommer inte ta ut någon av bilarna för körning på småvägar eller på bana utan de är mest till för vanlig körning så vilken jag föredrar kördynamiskt är inte så viktigt för mig.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 08:12
av BigEasy
Hur fungerar feedback från en elektrisk styrservo egentligen? Finns det en feedback loop som skickar tillbaka information från hjulen till ratten eller är det något som mest kan liknas vid placebo?

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 08:16
av tesla newbie
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 06:52
HelectriC skrev: 19 jan 2023 17:15
tesla newbie skrev: 19 jan 2023 16:55
HelectriC skrev: 18 jan 2023 16:58
Jag hade både i4 M50 och Model Y performance parallellt ett tag och det var inget tvivel om att gillar man att köra, så är M50 överlägsen. Det enda Model Y vinner på i mina ögon är plats och då speciellt i bagaget.
Intressant. Jag har en Model Y LR och provkört i4 M50. Jag tycker snarare att BMW:n vinner på komfort och inte på körglädje gentemot Teslan. Tycker både styrkänsla och drivlinekalibrering är bättre i Teslan. På vilket sätt tycker du M50 är överlägsen, när det gäller att köra?

Den ligger bättre på vägen, har mer kontroll. Bättre boost/drag över nästan hela SoC 100-10%. Men det beror nog mkt på vilka däck/fälgar man har. Jag har 20” på sommar och 19” på vintern. De som kör tex 18på vinter verkar inte ha det lika bra. När jag skriver ”köra” menar jag även själva ljudnivån, hur saker sitter och tex att BMW fortfarande har sitt iDrivehjul. Den var jag skeptisk till men det är så mkt bättre att göra inställningar med än att fingra på skärmen. Och jag har alltid varit touchskärmfantast innan. MYP var hoppig och kändes inte som den alls hade lika fin kontakt med vägenoch följer inte asfalten på ett lika raffinerat sätt (adaptiva M sport chassit i M50 är fantastiskt enligt mig)
Jag hör till dem som är besvikna på körglädjen hos i4. Under många år har jag kört BMW, alltid motorstarka varianter av 3-serien. Det blev sju raka sådana innan jag köpte Teslan. De flesta av mina BMW har jag också kört på bana, oftast vid banträffar i regi av BMW Sport Club. Köregenskaperna har varit det främsta skälet till att jag valt just BMW 3-serie. Jag kör betydligt mer aktivt än i stort sett alla, ibland på somrarna körde jag med R-däck på gatan, för att ytterligare vässa köregenskaperna (självklart hade jag r-däcken främst för banträffarna).
När BMW lanserade i4 hoppades jag den skulle uppvisa en hel del av det jag tidigare upplevt hos BMW, men blev tyvärr besviken. Bilen känns (och är) tung, instyrningen är inget som imponerar, feedbacken i styrning och från sätet är alldeles för vag. Den ger faktiskt en hel del SUV-känsla att köra. Dessvärre var den även betydligt sämre än Teslan i dessa avseenden (nu jämför jag med Model 3, jag har aldrig kört Model Y). Därtill var mappningen av gasreglaget klart sämre än i Teslan. Sammantaget kan jag verkligen inte rekommendera BMW i4 för den som söker körglädje vid aktiv körning. Däremot är den trevligare att glida med. Fjädringen arbetar mer sofistikerat för att svälja vägens ojämnheter och bilen känns lugn på vägen (men alltså inte alert, som man vill vid aktiv körning).
Nu kör inte jag så aktivt med mina bilar, men även vid relativt normal körning med i4:an så upplevde jag att styrkänslan från mittläget var betydligt sämre än i min Model Y. Model Y reagerar på minsta rattutslag, medan det kändes som det fanns ett "glapp" i i4:ans styrning där ingenting hände precis när man börjar svänga. Men det jag var mest besviken över var gasresponsen som var på tok för abrupt. När man gav kraftigare pådrag så accelererade bilen med ett kraftigt ryck vilket var på gränsen till obekvämt. Sedan tycker jag det är synd att man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar. Dock är i4:an betydligt tystare än MY speciellt från hjulupphängningarna när man kör över skarvar m.m.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 08:17
av OfarligTesla
BigEasy skrev: 20 jan 2023 08:12
Hur fungerar feedback från en elektrisk styrservo egentligen? Finns det en feedback loop som skickar tillbaka information från hjulen till ratten eller är det något som mest kan liknas vid placebo?
Ingen av bilarna har sk steer-by-wire, so det finns en mekanisk länk mellan ratten och hjulen i båda fallen.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 09:12
av Niklas Z
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 07:49
Tycker Model 3 har mer direkt styrning men har väldigt lite feedback (att ha obekväm fjädring är inte feedback) från vad man gör, är riktig TV-spelsstyrning. Men det är inte som att i4an är något under av feedback heller men i mitt tycke har den i var fall mer, själv föredrar jag det direkta i Teslan även jag upplever mindre feedback där, den går verkligen dit man styr direkt när man gör det och den känns såklart mycket lättare. Blir alltså lite tycke och smak, har flera som provkört mina bilar som föredrar i4an framför Model 3 vad gäller kördynamiken men jag håller inte med dem som sagt.

För mig spelar dock sådana här saker inte så stor roll när det saknas manuella växlar och motorljud ändå. Jag kommer inte ta ut någon av bilarna för körning på småvägar eller på bana utan de är mest till för vanlig körning så vilken jag föredrar kördynamiskt är inte så viktigt för mig.
Få moderna bilar har mycket feedback i styrningen. Håller med om att den inte är bra i Teslan, men BMW:n var värre. Personligen störde jag mig dock mer på att feedbacken i rumpan var så svag i BMW:n och att bilens reaktioner på styrimpulser var vaga. Som jag kör bilen är det viktigare att jag känner den vägen vad bilen gör. Dock tror jag att den viktigaste faktorn i sammanhanget är i4:ans höga vikt.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 09:23
av tesla newbie
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 09:12
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 07:49
Tycker Model 3 har mer direkt styrning men har väldigt lite feedback (att ha obekväm fjädring är inte feedback) från vad man gör, är riktig TV-spelsstyrning. Men det är inte som att i4an är något under av feedback heller men i mitt tycke har den i var fall mer, själv föredrar jag det direkta i Teslan även jag upplever mindre feedback där, den går verkligen dit man styr direkt när man gör det och den känns såklart mycket lättare. Blir alltså lite tycke och smak, har flera som provkört mina bilar som föredrar i4an framför Model 3 vad gäller kördynamiken men jag håller inte med dem som sagt.

För mig spelar dock sådana här saker inte så stor roll när det saknas manuella växlar och motorljud ändå. Jag kommer inte ta ut någon av bilarna för körning på småvägar eller på bana utan de är mest till för vanlig körning så vilken jag föredrar kördynamiskt är inte så viktigt för mig.
Få moderna bilar har mycket feedback i styrningen. Håller med om att den inte är bra i Teslan, men BMW:n var värre. Personligen störde jag mig dock mer på att feedbacken i rumpan var så svag i BMW:n och att bilens reaktioner på styrimpulser var vaga. Som jag kör bilen är det viktigare att jag känner den vägen vad bilen gör. Dock tror jag att den viktigaste faktorn i sammanhanget är i4:ans höga vikt.
Ja i4:an väger nästan 300 kg mer än MY LR och 400 kg mer än M3 performance.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 09:32
av Niklas Z
tesla newbie skrev: 20 jan 2023 09:23
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 09:12
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 07:49
Tycker Model 3 har mer direkt styrning men har väldigt lite feedback (att ha obekväm fjädring är inte feedback) från vad man gör, är riktig TV-spelsstyrning. Men det är inte som att i4an är något under av feedback heller men i mitt tycke har den i var fall mer, själv föredrar jag det direkta i Teslan även jag upplever mindre feedback där, den går verkligen dit man styr direkt när man gör det och den känns såklart mycket lättare. Blir alltså lite tycke och smak, har flera som provkört mina bilar som föredrar i4an framför Model 3 vad gäller kördynamiken men jag håller inte med dem som sagt.

För mig spelar dock sådana här saker inte så stor roll när det saknas manuella växlar och motorljud ändå. Jag kommer inte ta ut någon av bilarna för körning på småvägar eller på bana utan de är mest till för vanlig körning så vilken jag föredrar kördynamiskt är inte så viktigt för mig.
Få moderna bilar har mycket feedback i styrningen. Håller med om att den inte är bra i Teslan, men BMW:n var värre. Personligen störde jag mig dock mer på att feedbacken i rumpan var så svag i BMW:n och att bilens reaktioner på styrimpulser var vaga. Som jag kör bilen är det viktigare att jag känner den vägen vad bilen gör. Dock tror jag att den viktigaste faktorn i sammanhanget är i4:ans höga vikt.
Ja i4:an väger nästan 300 kg mer än MY LR och 400 kg mer än M3 performance.
Den senaste BMW jag hade, en 335i F30, hade en tjänstevikt på 1580 kg, om jag minns rätt. Det är mer än 700 kg mindre än i4, så det var kanske dumt av mig att hoppas på att körkänslan skulle vara likartad. Visst kan lägre tyngdpunkt förbättra situationen, men 700 kg är mycket att hantera.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 09:38
av OfarligTesla
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 09:12
Få moderna bilar har mycket feedback i styrningen. Håller med om att den inte är bra i Teslan, men BMW:n var värre. Personligen störde jag mig dock mer på att feedbacken i rumpan var så svag i BMW:n och att bilens reaktioner på styrimpulser var vaga. Som jag kör bilen är det viktigare att jag känner den vägen vad bilen gör. Dock tror jag att den viktigaste faktorn i sammanhanget är i4:ans höga vikt.
Ja det är väl där jag inte håller med, tycker BMWn ger mer användbar feedback från vägen. Teslan känner man mer från vägen men det är mest allmänna vibrationer än någon feedback på vad bilen gör. Sen är det dock lite mer ”glapp” i styrningen än Teslan vilket ju bidrar till den mindre direkta känslan i BMWn. Och vikten är ju en annan sak också såklart.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 09:58
av Niklas Z
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 09:38
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 09:12
Få moderna bilar har mycket feedback i styrningen. Håller med om att den inte är bra i Teslan, men BMW:n var värre. Personligen störde jag mig dock mer på att feedbacken i rumpan var så svag i BMW:n och att bilens reaktioner på styrimpulser var vaga. Som jag kör bilen är det viktigare att jag känner den vägen vad bilen gör. Dock tror jag att den viktigaste faktorn i sammanhanget är i4:ans höga vikt.
Ja det är väl där jag inte håller med, tycker BMWn ger mer användbar feedback från vägen. Teslan känner man mer från vägen men det är mest allmänna vibrationer än någon feedback på vad bilen gör. Sen är det dock lite mer ”glapp” i styrningen än Teslan vilket ju bidrar till den mindre direkta känslan i BMWn. Och vikten är ju en annan sak också såklart.
De två områden jag främst skulle vilja se en förbättring på hos Teslan är dels fjädringen, som tenderar att vara väl hård vid vardaglig körning, men för mjuk vid hård kurvtagning, dels att bilen är för understyrd vid kurvtagning på gränsen för greppet. Jag har övervägt att skaffa andra dämpare och fjädrar. Vi får se vad jag gör i sommar. Men med BMW:n kände jag knappt någon lust att köra så fort att den sortens problem skulle uppenbara sig, eftersom den kändes så tung och klumpig och "odirekt". Jag testade visserligen, men tröttnade snabbt.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 10:11
av OfarligTesla
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 09:58
De två områden jag främst skulle vilja se en förbättring på hos Teslan är dels fjädringen, som tenderar att vara väl hård vid vardaglig körning, men för mjuk vid hård kurvtagning, dels att bilen är för understyrd vid kurvtagning på gränsen för greppet. Jag har övervägt att skaffa andra dämpare och fjädrar. Vi får se vad jag gör i sommar. Men med BMW:n kände jag knappt någon lust att köra så fort att den sortens problem skulle uppenbara sig, eftersom den kändes så tung och klumpig och "odirekt". Jag testade visserligen, men tröttnade snabbt.
En sak som enligt mig är bättre med BMWn, även om den är tung så tyckte jag att man hade mer koll på vad bilen gjorde och chassit/stötdämpningen klarade av att parera ojämnheter i kurvorna bättre. Det är då M50 med ställbart chassi i sportläget.

Ja det är väl det som är grejen för mig, tyckte ingen av dem var direkt inspirerande att köra på det sättet med. Så även om jag föredrar Teslan som helhet vad gäller "kulkörning" är det ingen som kommer upp till vad som krävs för att jag skall ta ut bilen bara för att köra och då blir det sällan som jag använder det. Haft paddelbilar och andra "automater" tidigare när jag körde bensin och tyckte aldrig det var lika engagerande som en helt manuell låda heller så ju längre ifrån det jag kommer desto mindre roligt har jag.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 10:25
av Niklas Z
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 10:11
Ja det är väl det som är grejen för mig, tyckte ingen av dem var direkt inspirerande att köra på det sättet med. Så även om jag föredrar Teslan som helhet vad gäller "kulkörning" är det ingen som kommer upp till vad som krävs för att jag skall ta ut bilen bara för att köra och då blir det sällan som jag använder det. Haft paddelbilar och andra "automater" tidigare när jag körde bensin och tyckte aldrig det var lika engagerande som en helt manuell låda heller så ju längre ifrån det jag kommer desto mindre roligt har jag.
Det som jag tycker är bra med Teslan är att den är ganska rolig att köra även när man inte kör med "maximum attack". De brister jag nämnde lider jag inte av så länge jag bara kör upp till säg 80 % av gränsen, men de märks definitivt när man närmar sig 100 %. Men jag håller med om att ingen av bilarna är någon utpräglad nöjesbil, som man tar ut på en krokig väg bara för att ha kul.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 10:28
av Niklas Z
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 10:25
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 10:11
Ja det är väl det som är grejen för mig, tyckte ingen av dem var direkt inspirerande att köra på det sättet med. Så även om jag föredrar Teslan som helhet vad gäller "kulkörning" är det ingen som kommer upp till vad som krävs för att jag skall ta ut bilen bara för att köra och då blir det sällan som jag använder det. Haft paddelbilar och andra "automater" tidigare när jag körde bensin och tyckte aldrig det var lika engagerande som en helt manuell låda heller så ju längre ifrån det jag kommer desto mindre roligt har jag.
Det som jag tycker är bra med Teslan är att den är ganska rolig att köra även när man inte kör med "maximum attack". De brister jag nämnde lider jag inte av så länge jag bara kör upp till säg 80 % av gränsen, men de märks definitivt när man närmar sig 100 %. Men jag håller med om att ingen av bilarna är någon utpräglad nöjesbil, som man tar ut på en krokig väg bara för att ha kul.
Jag har bara kört i4 M50 med adaptivt chassi, men om jag skulle beställa en i4 tror jag att jag hellre skulle ta en i40 40e i stället, eftersom det ändå inte är någon busbil och då kan jag lika gärna spara lite pengar. Skulle nog även välja minsta möjliga hjul, för att maximera komforten. Men jag har som sagt inte testat den modellen.

Re: BMW i4

Postat: 20 jan 2023 11:35
av OfarligTesla
Niklas Z skrev: 20 jan 2023 10:28
Det som jag tycker är bra med Teslan är att den är ganska rolig att köra även när man inte kör med "maximum attack". De brister jag nämnde lider jag inte av så länge jag bara kör upp till säg 80 % av gränsen, men de märks definitivt när man närmar sig 100 %. Men jag håller med om att ingen av bilarna är någon utpräglad nöjesbil, som man tar ut på en krokig väg bara för att ha kul.
Jag har bara kört i4 M50 med adaptivt chassi, men om jag skulle beställa en i4 tror jag att jag hellre skulle ta en i40 40e i stället, eftersom det ändå inte är någon busbil och då kan jag lika gärna spara lite pengar. Skulle nog även välja minsta möjliga hjul, för att maximera komforten. Men jag har som sagt inte testat den modellen.

Ja det är väl lite där jag är också, till vardags tycker jag direktheten och lättheten i Teslan är viktigare än de fördelar jag ser med BMWn vad gäller feedback och chassi/stötdämpning när vi endast pratar om körglädje.

Ja egentligen hade nog en i4 40e räckt för mig (även om jag tyckte den lite segare vid provkörningen), ville dock ha AWD så då hade jag inte så mycket val då. Skillnaden i pris var inte heller så stor ifall man skulle slänga på mycket utrustning då M50 var bättre utrustad från start och eftersom det tillverkas färre M50 kanske det till och med blir samma kostnad när man säljer bilarna. För mig är båda bilarna mestadels transport A till B med stor mängd "självkörning" påslaget så då är komforten och ljudnivån mycket viktigare och där vinner BMWn över Model 3 med klar marginal för mig.

Re: BMW i4

Postat: 21 jan 2023 14:36
av martinot
OfarligTesla skrev: 20 jan 2023 07:49
För mig spelar dock sådana här saker inte så stor roll när det saknas manuella växlar och motorljud ändå. Jag kommer inte ta ut någon av bilarna för körning på småvägar eller på bana utan de är mest till för vanlig körning så vilken jag föredrar kördynamiskt är inte så viktigt för mig.
Motorljud har ju en del elbilstillverkare ordnat. Sedan vet jag att Toyota även jobbar på att du skall kunna få en växelspak i elbilen.

Re: BMW i4

Postat: 11 dec 2023 19:37
av Qwertz77
Hej,

Är ny här på forumet och av någon anledning så gäller mitt första inlägg BMW i4 ;)

Tänkte bara lyssna med er som haft era bilar ett tag nu, hur har det gått med optionen/knapp för förvärmning av batteri? Kom det någon software update som ger även tidigare i4 ägare förvärmningsknapp för batteriet? Har navigatorn fått fler laddstolpar inlagda, var en del som skrev att ex Circle K och vissa andra nätverk inte fanns med?

Re: BMW i4

Postat: 11 dec 2023 19:39
av OfarligTesla
Qwertz77 skrev: 11 dec 2023 19:37
Hej,

Är ny här på forumet och av någon anledning så gäller mitt första inlägg BMW i4 ;)

Tänkte bara lyssna med er som haft era bilar ett tag nu, hur har det gått med optionen/knapp för förvärmning av batteri? Kom det någon software update som ger även tidigare i4 ägare förvärmningsknapp för batteriet? Har navigatorn fått fler laddstolpar inlagda, var en del som skrev att ex Circle K och vissa andra nätverk inte fanns med?
Nu sålde jag min i september men då var det fortfarande dåligt med det, ingen knapp för förvärmning på “äldre” bilar och många laddstationer saknades.

Re: BMW i4

Postat: 11 dec 2023 21:07
av ObscureEconomist
Qwertz77 skrev: 11 dec 2023 19:37
Hej,

Är ny här på forumet och av någon anledning så gäller mitt första inlägg BMW i4 ;)

Tänkte bara lyssna med er som haft era bilar ett tag nu, hur har det gått med optionen/knapp för förvärmning av batteri? Kom det någon software update som ger även tidigare i4 ägare förvärmningsknapp för batteriet? Har navigatorn fått fler laddstolpar inlagda, var en del som skrev att ex Circle K och vissa andra nätverk inte fanns med?
Inte fått någon manuell knapp ännu. Laddstolpar tillkommer någorlunda regelbundet tycker jag.

Re: BMW i4

Postat: 11 dec 2023 22:15
av SwedishAdvocate
Qwertz77 skrev: 11 dec 2023 19:37
Hej,

Är ny här på forumet och av någon anledning så gäller mitt första inlägg BMW i4 ;)

Tänkte bara lyssna med er som haft era bilar ett tag nu, hur har det gått med optionen/knapp för förvärmning av batteri? Kom det någon software update som ger även tidigare i4 ägare förvärmningsknapp för batteriet? Har navigatorn fått fler laddstolpar inlagda, var en del som skrev att ex Circle K och vissa andra nätverk inte fanns med?
Hej

Har ingen i4, men har läst i ngt inlägg på forumet att en 'workaround' till det här problemet är att ifall man vill ladda på en stolpe som en sån här äldre i4 inte har i sitt nav.system, så kan man mata in att navigera till en annan stolpe som finns i bilens nav. och som ligger i närheten av den som man har tänkt att ladda på. Då ska tydligen bilen starta förvärmning någorlunda lagom till man är framme och vill ladda. Hur väl det fungerar i praktiken vet jag dock inte...

Re: BMW i4

Postat: 15 jan 2024 20:05
av infelicitas
Hej.

Jag täntke jag skulle byta bil snart och var och provkörde i4:an. Tyckte om den väldigt mycket, men jag har även sneglat lite på i5. Jag har haft 5-serie bilar innan så de är ju bekanta. Handlaren hade dock ingen i5 så det gick inte testa.

"Snart" så kanske i5 touring kommer också, och det är helt klart intressant. Men jag antar att det blir lite prispåslag med tanke på att det är touring. Dragvikten var lite klen på 40 också, enl mig. Det hade varit bra om det kom en 50-version mellan 40 och m60 som hade samma vikt som 60:n.

Men, ni som kanske har kört båda. Hur är skillnaderna när det gäller komfort, med tanke på säten, ljudnivå och ev. manöverbarhet(känns i5 stor och klumpig)?

Hur är BMW med uppdateringar när det gäller kartor nu för tiden? kommer det med OTA?

Det tråkiga med BMW är att hitta bilen med rätt utrustning. Man får alltid nästan allt man vill ha, aldrig allt...

Re: BMW i4

Postat: 15 jan 2024 21:34
av Myran
Enligt en säljare jag pratade med för någon vecka sedan, så kommer det en i5 x-drive mellan M60 och 40:an. En sådan i touring skulle vara intressant. Men en i5:a blir nog för dyr för mig. Touring kommer i alla fall kunna beställas snart, för leverans till sommaren lät det som.

Har inte provkört i5 ännu, men satt i en för ett tag sedan, och är inte imponerad av alla touchknappar. Ge mig riktiga knappar! Den är riktigt stor också, har svårt att få in i4:an i ett dåligt byggt garage redan nu. Det som skulle rädda mig är bakaxelstyrning, men det fick jag inte något bra svar på om det kommer vara valbart eller inte, tyvärr.

Kartuppdatering har jag fått OTA under hösten, laddade hem via appen i telefonen som sedan förde över den till bilen. Fungerade riktigt smidigt. Speciellt för mig som inte har möjlighet att koppla upp bilen på WiFi.

Re: BMW i4

Postat: 16 jan 2024 06:20
av infelicitas
Myran skrev: 15 jan 2024 21:34
Svar
Tack för svar. Låter ju i alla fall bra att kartor kommer via OTA nu.
infelicitas skrev: 15 jan 2024 20:05
Enligt en säljare jag pratade med för någon vecka sedan, så kommer det en i5 x-drive mellan M60 och 40:an. En sådan i touring skulle vara intressant. Men en i5:a blir nog för dyr för mig. Touring kommer i alla fall kunna beställas snart, för leverans till sommaren lät det som.

Har inte provkört i5 ännu, men satt i en för ett tag sedan, och är inte imponerad av alla touchknappar. Ge mig riktiga knappar! Den är riktigt stor också, har svårt att få in i4:an i ett dåligt byggt garage redan nu. Det som skulle rädda mig är bakaxelstyrning, men det fick jag inte något bra svar på om det kommer vara valbart eller inte, tyvärr.

Kartuppdatering har jag fått OTA under hösten, laddade hem via appen i telefonen som sedan förde över den till bilen. Fungerade riktigt smidigt. Speciellt för mig som inte har möjlighet att koppla upp bilen på WiFi.
Kan lägga till 2 frågor till.

Är det verkligen så att bara vänster backspegel bländar av om man har någon bakom?

Har i4:a adaptiva helljus (d.v.s. zoner), eller är det bara på & av i helljusautomatiken?