Re: BMW i4
Postat: 25 okt 2022 23:31
Ja art förbrukningen inte drar iväg nämnvärt med hastighet är min upplevelse också. 130-140 blir inte mycket värre än 110.
OfarligTesla skrev:Sjukt bra förbrukning i bilen ändå, frun har gjort längre resor i tjänsten här på sistone och trots regn, 135 km/h och lite motvind så har det varit 33-37 mil räckvidd på delsträckorna i höstkylan. Hon var iaf nöjd med bilen, långa etapper och snabb laddning.
Frågade BMW om kökörnings- och filbytesassistansen, de svarade att de inte är aktiverade i Sverige vilket är lite trist, men men.
Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.ObscureEconomist skrev:Ja art förbrukningen inte drar iväg nämnvärt med hastighet är min upplevelse också. 130-140 blir inte mycket värre än 110.
Nu är frun inte hemma så kan inte se exakt de rapporterade förbrukningssiffrorna men på senaste resan var det farthållare på 135 km/h, lite motvind och olika mycket regn (temp kring 10 grader). När det var väldigt mycket regn var förbrukningen kring 245 Wh/km och när det var mindre regn kring 215 Wh/km, detta är alltså från minnet men matchar upp med räckviddssiffrorna ovan som jag vet är de som stämmer. Detta är en M50 med 19" fälgar så inte den snålaste varianten direkt.Arctic Drifter skrev:Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.
OM vi går på en till elbil så tycker jag i4 är intressant just för att den är lite mindre och nättare, att jag generellt efter många års erfarenhet gillar BMW och att jag stör mig på att inte få adaptivt helljus, vettig regnsensor samt ultraljudssensorer i beställda M3SR.
Tips:Arctic Drifter skrev:Kan ni nämna några förbrukningssiffror så det blir lite mer relaterbart? T.ex. vad bilarna dragit i snitt sen ny och hur körmönstret ser ut.
OM vi går på en till elbil så tycker jag i4 är intressant just för att den är lite mindre och nättare, att jag generellt efter många års erfarenhet gillar BMW och att jag stör mig på att inte få adaptivt helljus, vettig regnsensor samt ultraljudssensorer i beställda M3SR.
Sant.Imolarot skrev:Lättare än att kolla igenom videon är väl bara att läsa hans dokument direkt?!
Whoop whoopNect skrev:Sådär. En i4 M50 bokad!
Får se om jag fullföljer köpet efter provkörning/provpackning.
Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.ObscureEconomist skrev:Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
MYP väger 300-400kg mindre, kan bidra liteNEO skrev:Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.ObscureEconomist skrev:Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
Absolut, visste inte att det var en M50.OscarA skrev:MYP väger 300-400kg mindre, kan bidra liteNEO skrev:Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.ObscureEconomist skrev:Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
M50 med 19" prestandadäck. Sprang ut och kollade bilen av nyfikenheten och den exakta förbrukningen för 1560 mil är 206 vilket troligtvis säger mest om tyngden på min fot än bilen om jag tänker vad man kan ligga på vid längre resor.NEO skrev:Intressant, min MYP med 19” snittar 165Wh/km sedan ny, uthämtad i juni gått 16000km uteslutande motorväg 110-140km/h.ObscureEconomist skrev:Jag ligger i snitt sen jag fick bilen i maj med just under 1600 mil körda på ganska exakt 200 Wh/km. Så inte dundersnål men där man förväntar sig. Kör man lagligt kommer man utan större problem att ligga i spannet 160-180 på landsväg.
200Wh/km låter högt, vad har du för hjul?
det är självklart lite störigt att inte kunna starta förvärmning manuellt, men det funkar. Körde över nyår i ca -10 och kom till laddare som hoppade upp i ca 150kW efter ca 10min laddande. Hade varit nice med >200kW, men ingen kris.OfarligTesla skrev: ↑13 jan 2023 15:04Någon som har en i4 och kan berätta hur det fungerar att köra i kyla utan att navigera till laddarna? BMW verkar göra som gammeldrakarna gillar och inte ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till äldre i4or (gissningsvis för att hålla funktionerna till nyförsäljning). Och min navigation saknar stor del av laddarna så blir inte förvärmning på fjällresan osv även om jag skulle använda den hemska navigationen.
Är det någon idé att ens använda bilen till fjällen utan förvärmning eller skall jag hyra bil i år och försöka sälja i4an sen?
Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.OfarligTesla skrev: ↑14 jan 2023 16:00Ja jag tror det blir så att de har på sig tills dess att Tesla har radar i sina 3or igen, har de inte lyckats lösa så bilen fungerar att ladda i vinterväder då så säljer jag den. Är mer kundfientligt beteende än Tesla håller på med när man artificiellt skapar ett problem genom att inte ta med alla laddare i navigationen (många som man behöver använda för att klara resor i norrare delar) och vägrar ge tillgång till manuell start av förvärmningen till äldre bilar bara för att ha fler fördelar för nyförsäljning.
Om inte väderleksrapporten visar väldigt milt väder när jag åker iväg till fjällen nu i år så får jag nog hyra en Polestar 2 eller liknande istället, eller bytlåna min fars Model Y.
Störande nog att Driver assistant professional inte klarar av att styra bilen på vintern så länge sidolinjerna har någon snö alls på sig, det klarade Teslas utan problem så man kunde använda ADAS året om. Lägger man på problemet med förvärmningen så känns det verkligen som en bil de inte planerat för att köra i Sverige på vintern.
Ja, BMWn klarar inte av att köra med styrningshjälp alls när det är snö på vägen. Väldigt störande då det ändå ligger snö på vägen då och då.ANLI skrev: ↑14 jan 2023 16:39Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.
Tesla förvärmer batteriet innan avfärd även om det är +5 och däröver ute. Förbrukar mycket energi från batteri eller nät.
Mellan 5-8 och upp till 11 kW med laddkabel. Förvärmer bara 5-10 min innan avfärd. Kupévärmen är effektiv.
Rekommendation att laddkabel inkopplad ger lägre förbrukningssiffror men hamnar på elräkningen i stället.
Värmepumpen har dåligt COP under nollan. Syns tydligt på förbrukningen i bilen.
Skillnaden lär inte vara så stor för bilar utan värmepump vid -10.
Jag förstår. Har inte hittills varit tvungen att ladda på SUC vintertid. Kör max 25 mil i sträck.OfarligTesla skrev: ↑14 jan 2023 16:46Ja, BMWn klarar inte av att köra med styrningshjälp alls när det är snö på vägen. Väldigt störande då det ändå ligger snö på vägen då och då.ANLI skrev: ↑14 jan 2023 16:39Teslas autopilot är ju duktig på att följa dåliga sidolinjer. Övriga funktioner är helt kass.
Tesla förvärmer batteriet innan avfärd även om det är +5 och däröver ute. Förbrukar mycket energi från batteri eller nät.
Mellan 5-8 och upp till 11 kW med laddkabel. Förvärmer bara 5-10 min innan avfärd. Kupévärmen är effektiv.
Rekommendation att laddkabel inkopplad ger lägre förbrukningssiffror men hamnar på elräkningen i stället.
Värmepumpen har dåligt COP under nollan. Syns tydligt på förbrukningen i bilen.
Skillnaden lär inte vara så stor för bilar utan värmepump vid -10.
Sedan pratar jag inte förvärmning av kupén utan om förvärmning inför snabbladdning. I BMWn kan jag inte förvärma batteriet alls inför laddning ifall jag åker t.ex. till Vemdalen då de valt att för det första inte ta med alla laddare i navigationen (tar väl bara de där de får kickback via BMW kortet eller nått) och för det andra bara ge mjukvaruknappen för att starta förvärmning manuellt till nya bilar. Så då kan man bli fast med ingen laddhastighet alls väldigt länge och det orkar jag inte med.
Vad spelar det för roll om det drar mer energi så länge man ändå skall ladda? Även om man måste kompensera för den extra energin som gått till uppvärmning så blir laddstoppet kortare av att värma, i vissa fall mycket kortare. Vill man inte ha det för man ändå skall hem och klarar sig är det bara att trycka på texten så stängs det av.ANLI skrev: ↑14 jan 2023 17:07
Jag förstår. Har inte hittills varit tvungen att ladda på SUC vintertid. Kör max 25 mil i sträck.
Har avaktiverat konditioneringen styrd till SUC stationer.
Händer annars att bilen startar konditioneringen i bakgrunden och man tvingas in och ladda i stället för att komma hem med låg SOC.
Men som sagt batterivärmning före eller under körning drar mängder av energi......
Jag skulle köpt i4 istället för M3 om det inte varit >1 år leveranstid.
Gräset är inte grönare.....
OfarligTesla skrev: ↑14 jan 2023 16:00Ja jag tror det blir så att de har på sig tills dess att Tesla har radar i sina 3or igen, har de inte lyckats lösa så bilen fungerar att ladda i vinterväder då så säljer jag den. Är mer kundfientligt beteende än Tesla håller på med när man artificiellt skapar ett problem genom att inte ta med alla laddare i navigationen (många som man behöver använda för att klara resor i norrare delar) och vägrar ge tillgång till manuell start av förvärmningen till äldre bilar bara för att ha fler fördelar för nyförsäljning.
Om inte väderleksrapporten visar väldigt milt väder när jag åker iväg till fjällen nu i år så får jag nog hyra en Polestar 2 eller liknande istället, eller bytlåna min fars Model Y.
Störande nog att Driver assistant professional inte klarar av att styra bilen på vintern så länge sidolinjerna har någon snö alls på sig, det klarade Teslas utan problem så man kunde använda ADAS året om. Lägger man på problemet med förvärmningen så känns det verkligen som en bil de inte planerat för att köra i Sverige på vintern.