Så då kan man ha överseende med att dom kallblodigt och medvetet orsakat tiotusentals människors förtida död för att tjäna pengar?bjalle8888 skrev:För att VW bygger rätt bilar helt enket...
/fth
Moderator: Redaktion
Så då kan man ha överseende med att dom kallblodigt och medvetet orsakat tiotusentals människors förtida död för att tjäna pengar?bjalle8888 skrev:För att VW bygger rätt bilar helt enket...
De flesta förstår inte omfattning av problemet ännu. Forskningen är också alldeles för begränsad och studier tar lång tid att genomföra. Personligen tycker jag att fosterskador är tillräckligt för att vi ska förbjuda alla fossila fordon. Det räcker. Vi behöver inte bry oss om luftrör, hjärt-kärl, demens och annat som utsläppen också ökar förekomsten av. De studier som har gjorts för kostnader pga utsläppen brukar bara inkludera luftrör men problemet är långt mycket större tyvärr. Här är en som är både hjärt-kärl och luftrör iaf: https://www.ivl.se/toppmeny/press/press ... ingar.htmlfth skrev:Konsumenterna struntar ju uppenbarligen i detta, för mig är det ett mysterium hur någon kan ens överväga att köpa någon produkt från den här koncernen (egentligen från någon av de traditionella tillverkarna som fuskat på liknande sätt), men Dieselgate etc verkar ju inte påverkat VWs försäljning öht.
/fth
Ju starkare bevis för människans påverkan för jordens uppvärmning som forskarna presenterar, desto sämre blir argumenten från klimatförnekarna.HenrikC skrev:Lite perspektiv tack! Människan har skapat luftföroreningar i över en miljon år, sedan Homo erectus började använda elden. Öppna eldar spyr ut gifter och partiklar. Den moderna männislan Homo sapiens föddes in en miljö där luftföroreningar redan var en ständig följeslagare. Helt ren luft skulle vara något nytt för mänskligheten, inte det normala.
Partiklar och gaser från öppen eld i slutna rum som grottor o dyl är precis som du säger förstås mycket skadligt.HenrikC skrev:Lite perspektiv tack! Människan har skapat luftföroreningar i över en miljon år, sedan Homo erectus började använda elden. Öppna eldar spyr ut gifter och partiklar. Den moderna männislan Homo sapiens föddes in en miljö där luftföroreningar redan var en ständig följeslagare. Helt ren luft skulle vara något nytt för mänskligheten, inte det normala.
....så då kan vi fortsätta? Jisses.HenrikC skrev:Lite perspektiv tack! Människan har skapat luftföroreningar i över en miljon år, sedan Homo erectus började använda elden. Öppna eldar spyr ut gifter och partiklar. Den moderna männislan Homo sapiens föddes in en miljö där luftföroreningar redan var en ständig följeslagare. Helt ren luft skulle vara något nytt för mänskligheten, inte det normala.
fth skrev:Partiklar och gaser från öppen eld i slutna rum som grottor o dyl är precis som du säger förstås mycket skadligt.HenrikC skrev:Lite perspektiv tack! Människan har skapat luftföroreningar i över en miljon år, sedan Homo erectus började använda elden. Öppna eldar spyr ut gifter och partiklar. Den moderna männislan Homo sapiens föddes in en miljö där luftföroreningar redan var en ständig följeslagare. Helt ren luft skulle vara något nytt för mänskligheten, inte det normala.
Det vi diskuterar här är dock förstås av en helt annan omfattning och karaktär och inte på något sätt jämförbart med det du beskriver.
Eller menar du att vi sedan Homo Erectus har utvecklats till att må bra av en viss mängd föroreningar?
Även om det skulle vara fallet (vilket det inte är) så är klimateffekterna av våra utsläpp odiskutabla, det är faktiskt lite svårt att förstå om ditt inlägg är på allvar eller ett försök till skämt?
/fth
Ja, det var ju sannolikt en del av motivet bakom hela fusket, men en lika stor del var väl prestanda?MWall skrev:Det VW gjorde som ledde fram till dieselgate var ju bra för klimatet då man kunde få motorn att gå snålare. Fast med den oönskade sidoeffekten att de lokala utsläppen av kväveoxider ökade förstås.
fth skrev:Ja, det var ju sannolikt en del av motivet bakom hela fusket, men en lika stor del var väl prestanda?MWall skrev:Det VW gjorde som ledde fram till dieselgate var ju bra för klimatet då man kunde få motorn att gå snålare. Fast med den oönskade sidoeffekten att de lokala utsläppen av kväveoxider ökade förstås.
Totalt sett killgissar jag fuskandet inte gav någon större klimatnytta, men det kanske någon har räknat på?
Att det däremot ledde till omfattande negativa miljö- och hälsoeffekter är nog iaf rätt oomtvistat, det är väl egentligen bara storleken och omfattningen som diskuteras, och vad jag tycker mig se är att varje ny studie visar på värre och värre dödstal etc.
/fth
Fredrik j skrev:Mängden kväveoxider ökar med bränslesnål förbränning som jag uppfattar det. Det är en effekt av jakten på koldioxidutsläpp.
Att de släpper ut på tok för mycket NOx i tätorter är inte peanuts.MWall skrev:fth skrev:Ja, det var ju sannolikt en del av motivet bakom hela fusket, men en lika stor del var väl prestanda?MWall skrev:Det VW gjorde som ledde fram till dieselgate var ju bra för klimatet då man kunde få motorn att gå snålare. Fast med den oönskade sidoeffekten att de lokala utsläppen av kväveoxider ökade förstås.
Totalt sett killgissar jag fuskandet inte gav någon större klimatnytta, men det kanske någon har räknat på?
Att det däremot ledde till omfattande negativa miljö- och hälsoeffekter är nog iaf rätt oomtvistat, det är väl egentligen bara storleken och omfattningen som diskuteras, och vad jag tycker mig se är att varje ny studie visar på värre och värre dödstal etc.
/fth
Jag tror det varken gjorde till eller från om jag ska vara helt ärlig.
Låt dem undkomma böter om de skrotar förbränningsmotor från 2023.fth skrev:Fler avslöjanden, Dieselgate är verkligen ”the gift that keeps on givning”
https://www.nyteknik.se/fordon/dieselga ... iMfUrLs0SI
Intressant med anklagelserna mot Volvo, enligt artikeln fick svenska myndigheter information om uppenbart fusk men gjorde ingenting.
/fth
Bättre att tvinga de bygga snabbladdare över hela landet så att man aldrig har mer än 10 mil mellan snabbladdarnaRagWal skrev:Låt dem undkomma böter om de skrotar förbränningsmotor från 2023.fth skrev:Fler avslöjanden, Dieselgate är verkligen ”the gift that keeps on givning”
https://www.nyteknik.se/fordon/dieselga ... iMfUrLs0SI
Intressant med anklagelserna mot Volvo, enligt artikeln fick svenska myndigheter information om uppenbart fusk men gjorde ingenting.
/fth
Eller både och!?nek0 skrev:Bättre att tvinga de bygga snabbladdare över hela landet så att man aldrig har mer än 10 mil mellan snabbladdarnaRagWal skrev:Låt dem undkomma böter om de skrotar förbränningsmotor från 2023.fth skrev:Fler avslöjanden, Dieselgate är verkligen ”the gift that keeps on givning”
https://www.nyteknik.se/fordon/dieselga ... iMfUrLs0SI
Intressant med anklagelserna mot Volvo, enligt artikeln fick svenska myndigheter information om uppenbart fusk men gjorde ingenting.
/fth
Vet inte om det behövs. Det säljs inte så många avgas Volvo i Sverige. Höja malus 20%/år är bättre tycker jag.RagWal skrev:Eller både och!?nek0 skrev:Bättre att tvinga de bygga snabbladdare över hela landet så att man aldrig har mer än 10 mil mellan snabbladdarnaRagWal skrev:Låt dem undkomma böter om de skrotar förbränningsmotor från 2023.fth skrev:Fler avslöjanden, Dieselgate är verkligen ”the gift that keeps on givning”
https://www.nyteknik.se/fordon/dieselga ... iMfUrLs0SI
Intressant med anklagelserna mot Volvo, enligt artikeln fick svenska myndigheter information om uppenbart fusk men gjorde ingenting.
/fth
Make that 7 Nov 2021.RagWal skrev:Låt dem undkomma böter om de skrotar förbränningsmotor från 2023.