El vs bensin

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: El vs bensin

Inlägg av Niklas Z »

Varvtalet droppar på följande sätt, enligt utväxlingsförhållandena i dokumentet i föregående inlägg:

Ettan till tvåan: 7000 till 3950
Tvåan till trean: 7000 till 4650
Trean till Fyran: 7000 till 5350 (om man vill optimera perfekt kan det löna sig att växla aningen före rödmarkeringen).
Fyran till Femman: 7000 till 5950 (med andra ord lönar det sig inte att dra till 7000 på fyran)

Ganska nära min minnesbild i tidigare inlägg, men lite mer exakt. Jag avrundade till närmaste femtiotal, i och med att utväxlingsförhållandena är angivna med tre siffror.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 12:40
Jag tror bara det fanns en sorts manuell växellåda till 335i F30, likaså bara en motorvariant (N55).
När det gäller att dra till rödmarkeringen så är det inte riktigt en självklarhet. Någon gång för många år sedan räknade jag på det. För de allra högsta växlarna (5:an och 6:an) var stegningen så pass tät att det kan ha varit så att det lönade sig (marginellt) att växla aningen före rödmarkeringen. Men då pratar vi om farter klart över 200 km/h.
Ja, rödmarkeringen är inte styrande där, utan effektkurvan och hur stort steg det är i växlarna såklart.

E92 335i med F55-motorn och manuella lådan med den utväxlingen, bilens slutväxel och 225/45-r17:
Det skulle gå att snygga till programmet lite vilket jag inte iddes så jag handritade i rpm, för att man ska kunna tolka lättare. Sista punkten är varvstoppet på 7K rpm och det är 500 rpm mellan punkterna. Effektkurvan tolkar jag att jag har hittat korrekt angivelse från fabriken.

På ettan lär man dra till varvstoppet, och då hamnar man på 4137,9 rpm när man slängt i tvåan och motorn levererar ungefär 167kW precis då :-)
På tvåan lär man också dra till varvstoppet, och då hamnar man på 4608 rpm när man slängt i trean och motorn levererar ungefär 190kW precis då :-)
335i F55.png
För accelerationen 0-100km/h fick jag medelleffekten till 162.5kW, förutsatt att man nyttjar växlingen rätt
Medeleffekt 0-100.png
För 0-100kmh hade 162.5kWh räckt till 4s 0-100 om inga förluster hade förekommit. Men vi tappar kanske 10% i drivlinan, och luft och rullmotståndet kostar litegrann det med, kanske 15kW i snitt till 100.
Kvar blir ~131kW, och tiden blir 5s till 100 (655969/131250), plus en halvsekund för växlingen, så 5.5s 0-100 då.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Medeleffekten 0-100 är lite vansklig, eftersom bilen (eller föraren) ändå måste begränsa effekten i låga farter för att undvika hjulspinn.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 16:00
Medeleffekten 0-100 är lite vansklig, eftersom bilen (eller föraren) ändå måste begränsa effekten i låga farter för att undvika hjulspinn.
Man brukar ju faktiskt tjäna lite på att fixa lite hjulspinn i början, motorn är ofta klenare än fästet i riktigt låg fart medger så men lite lagom stallvarv och bra hantering går det fortare 0-50km/h än motorn egentligen orkar med - eftersom man får uppvarvtalet och motorn levererar mer effekt och det blir däcken som avgör accelerationen.

Min Rx3 är exakt lika snabb till 100km/h på Ettan+tvåan som att starta på tvåan. Det är inte motoreffekt/torque som styr utan hur mycket grepp M&H kan leverera.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Jag har aldrig upplevt lägre effekt på en fossilbil med 20% i tanken jämfört mot 100% :?: Likt min nuvarande M3.

Jag tycker annars jämförelsen mellan el och bensin blir lite svår. Jag uppskattar båda varianter av energilagring, fast på olika sätt som helt enkelt passar olika ändamål.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 16:26
Niklas Z skrev: 15 nov 2025 16:00
Man brukar ju faktiskt tjäna lite på att fixa lite hjulspinn i början, motorn är ofta klenare än fästet i riktigt låg fart medger så men lite lagom stallvarv och bra hantering går det fortare 0-50km/h än motorn egentligen orkar med - eftersom man får uppvarvtalet och motorn levererar mer effekt och det blir däcken som avgör accelerationen.

Min Rx3 är exakt lika snabb till 100km/h på Ettan+tvåan som att starta på tvåan. Det är inte motoreffekt/torque som styr utan hur mycket grepp M&H kan leverera.
Absolut kan man ha lite hjulspinn (alternativt göra motsvarande med kopplingen) men det är inte någon fördel att ha massvis med effekt i det låga fartregistret.
Utväxlingen på BMW:n är av allt att döma delvis vald för att inte ha alltför mycket effekt i låg fart.
Ett extremt exempel på val av utväxling för att undvika för mycket effekt i låga farter är 1000cc sporthojar. De gör ju runt 160 km/h på ettans växel. En lägre etta hade bara inneburit massivt hjulspinn eller att framhjulet går till väders.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 16:35
Absolut kan man ha lite hjulspinn (alternativt göra motsvarande med kopplingen) men det är inte någon fördel att ha massvis med effekt i det låga fartregistret.
Utväxlingen på BMW:n är av allt att döma delvis vald för att inte ha alltför mycket effekt i låg fart.
Ett extremt exempel på val av utväxling för att undvika för mycket effekt i låga farter är 1000cc sporthojar. De gör ju runt 160 km/h på ettans växel. En lägre etta hade bara inneburit massivt hjulspinn eller att framhjulet går till väders.
Det blir ju en sak till, att växellådan blir betydligt "otätare" om man har en väldigt kort etta.
De flesta racinglådor för bilar har en etta som motsvarar ungefär tvåan på en vanlig bil för att lådan ska bli tätstegad nog.

Motorcyklar är ju oftast bra vikteffektförhållande men med låg fart på ettan är de generellt klena och man måste jobba med kopplingen för att få upp varvtalet och kraften. (Och alla normala sporthojar stegrar före det spinner i normalfallet, pga gansla kort hjulbas och hög tyngdpunkt.)

Lade till en model 3 performance Highlands powercurva som jämförelse.
3P 2025_pwrcurve.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 16:47
Det blir ju en sak till, att växellådan blir betydligt "otätare" om man har en väldigt kort etta.
De flesta racinglådor för bilar har en etta som motsvarar ungefär tvåan på en vanlig bil för att lådan ska bli tätstegad nog.
Absolut är det så att om man väljer en lägre etta så kommer det att få konsekvenser i andra fartregister, men vad gäller BMW 335i så är sexans växel i praktiken en överväxel, så det hade gått att sänka utväxlingarna överlag. Valet av utväxling på sexan dikterades sannolikt snarare av bränsleförbrukningsskäl än optimering av prestanda.
AAKEE skrev: 15 nov 2025 16:47
Motorcyklar är ju oftast bra vikteffektförhållande men med låg fart på ettan är de generellt klena och man måste jobba med kopplingen för att få upp varvtalet och kraften. (Och alla normala sporthojar stegrar före det spinner i normalfallet, pga gansla kort hjulbas och hög tyngdpunkt.)
En 1000 cc sporthoj sticker iväg som ett skott på ettans växel i alla farter som inte innebär övervarv, även om man är på rull med kopplingen utsläppt, möjligtvis undantaget 10 km/h eller lägre.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 17:00
En 1000 cc sporthoj sticker iväg som ett skott på ettans växel i alla farter som inte innebär övervarv, även om man är på rull med kopplingen utsläppt, möjligtvis undantaget 10 km/h eller lägre.
Jag har kört och övat starter en del med såna, med min första prestandadator monterad.
De är inte starka under ~ 30 knyck. Fulspelar man med kopplingen under 25-30 är man toast på 0-100-tiden. (Det var ioffsg oerhört lång tid sedan, men ändå).

Det är bra kraft från 4-6000 rpm, men under…
IMG_8824.jpeg
https://youtube.com/shorts/ZISrnSIoslQ? ... NG9hqfvliA

Jag har ett förflutet lite i dragracingbranschen så jag köpte mig en av de första prestandadatorerna som gick köpa för det ändamålet så efter det blev det ju upp till bevis med 0-100 på allt som rullar, förutom möjlightvis barnvagnar :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 17:06
Jag har kört och övat starter en del med såna, med min första prestandadator monterad.
De är inte starka under ~ 30 knyck. Fulspelar man med kopplingen under 25-30 är man toast på 0-100-tiden. (Det var ioffsg oerhört lång tid sedan, men ändå).

IMG_8824.jpeg

Jag har ett förflutet lite i dragracingbranschen så jag köpte mig en av de första prestandadatorerna som gick köpa för det ändamålet så efter det blev det ju upp till bevis med 0-100 på allt som rullar, förutom möjlightvis barnvagnar :-)
Det var i och för sig väldigt länge sedan jag körde MC också (och tur är väl det, har fått reparera kroppen några gånger, dock utan bestående men). Men hur ofta är man under 30 (förutom i starten och då använder man ändå kopplingen).
Min poäng var den att det inte är svårt att skapa den effekt som krävs för accelerationen i låga farter. Man kan också se det från grundläggande fysik. Det är ju kraften mellan däck och körbana som ger accelerationen. Sambandet mellan kraft, effekt och fart är F=P/v och i låga farter behövs det därför inte mycket så effekt för att generera mer kraft än vad som kan överföras av drivhjulen.

Jag har inte något förflutet i dragracing, utan för min del var det bankörning på krokigare banor som gällde (både på 2 och 4 hjul) men även där kunde barnvagnar ses, fast bara i maskindepån.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 17:24
AAKEE skrev: 15 nov 2025 17:06

IMG_8824.jpeg

Det var i och för sig väldigt länge sedan jag körde MC också (och tur är väl det, har fått reparera kroppen några gånger, dock utan bestående men). Men hur ofta är man under 30 (förutom i starten och då använder man ändå kopplingen).
Min poäng var den att det inte är svårt att skapa den effekt som krävs för accelerationen i låga farter. Man kan också se det från grundläggande fysik. Det är ju kraften mellan däck och körbana som ger accelerationen. Sambandet mellan kraft, effekt och fart är F=P/v och i låga farter behövs det därför inte mycket så effekt för att generera mer kraft än vad som kan överföras av drivhjulen.

Jag har inte något förflutet i dragracing, utan för min del var det bankörning på krokigare banor som gällde (både på 2 och 4 hjul) men även där kunde barnvagnar ses, fast bara i maskindepån.
Den 335i- bimmern borde ha gått ganska bra och rätt lika min chippade A6 biturbo :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 15 nov 2025 09:54
mussla skrev: 15 nov 2025 07:32
Då blir frågan, hur många hk har en MY AWD på riktigt? Och hur många får den med acc boost?
Ungefär 360-370hk original (uppgifterna varierar litegrann men det finns flera mätningar i dyno enligt ovan.

~460hk med acc boost. (Mätningar etc enligt ovan.

Ett exempel:
https://teslanorth.com/2023/08/18/tesla ... oost-dyno/

P ligger på knappt 500hk IRL, men det finns flera mätningar på just över 500hk. Dynos (rullande landsvägar som mäter effekten) brukar ibland vilja överdriva effekterna lite.

Snitteffekten för snubben i videon ökar med ~15% under 0-60 mph.

Specade värden:
Std LR = 4.8s
Acc boost 4.2s
Performance 3.5 (anges med rollout så ~3.7s riktig tid).

Vi ser att acc boost ligger ganska mitt mellan original och P. Vilket betyder att även medeleffekten för acc boost ligger ungefär mitt mellan.
Cirka 100 hästar till! Det är ju inte så pjåkigt faktiskt. :-)
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Niklas Z skrev: 15 nov 2025 09:37
Flera märkligheter vad gäller elbilars prestanda i den här tråden. T ex har det hävdats att elbilsägare som är lyriska över prestandan kommer från trötta bensin/diesel-bilar.
Många verkar göra det ja. generellt sett, nu syftar jag inte specifikt på detta forumet, speciellt eftersom jag aldrig besökt det innan jag köpte min tesla.
repulsiv skrev: 31 okt 2025 17:12
Dessutom verkar det som att alla som är så LYRISKA över prestandan i "vanliga" bilar som Model3 LR/P och Model Y troligen har kört dieselbilar med automat och max 100hk innan och inte har så mycket att jämföra med.
Innan jag skaffade min första Tesla, en M3LR-2020 som levererades i september 2020, körde jag en BMW 335i (manuellt växlad). Om man bortser från motorcyklar var det oerhört sällan då jag var ute på vägarna i BMW:n stötte på något bensin/diesel-fordon som hade bättre prestanda. Men trots det så v var Teslan utan tvekan klart piggare och det även i farter över 100 km/h.
Nu är ju 335i en ganska vass bil, den var väl i princip det vasssaste 3-serien man kunde ha utom M3.

Jag har dock inte kört någon.
Det sistnämnda är värt att diskutera, eftersom det hävdats att Tesla Model 3 känns trött över 100 km/h.
repulsiv skrev: 10 nov 2025 23:23
Prsestandasiffrorna, jo, 440hk och 0-100 på 4,4s, men det sa ju inget om att den känns ganska trött efter ~100..
Detta sagt av en person som gick från en Saab 9-5 Aero.
repulsiv skrev: 27 okt 2025 21:47
Min gamla bil var en 9-5 aero.
Jag har letat lite prestandasiffror i farter över 100 km/h för Saab 9-5 Aero, BMW 335i och Tesla Model. Bilden är väldigt klar. BMW335i är betydligt snabbare över 100 km/h än Saab 9-5 Aero och Teslan är i sin tur ytterligare lite snabbare än BMW:n. Att Teslan skulle vara trött över 100 km/h stämmer väldigt dåligt med verkligheten. Nu förutsätter jag att bilarna är otrimmade. Både till BMW:n och Saaben finns det flera olika leverantörer av trimning.
Jag har aldrig mätt (vilket jag tydligt påpekade), men jag är ganska övertygad om att saaben är snabbare 100-200, vilket inte nödvändigtvis betyder att den är det exemeplvis 100-120. helt oavsett känsn accelerationen betydligt bättre i det spannet.
(och ska vi till 250 så..)

Just 9-5 aero är väl f.ö känd för att vara snabb i det spannet, vill minnas att nån fånig reklam påpekade att den var snabbare än 911 (turbo?) just på det. (jag har lite svårt för cherrypicking-reklam)
repulsiv skrev: 31 okt 2025 17:12
Vilka vibrationer ? Som sagt, jag har aldrig någonsin stört mej på det inte ens idag när jag är van vid teslan och kör bensinbilar.
Och gasresponsen.. ja, det har ju inte med elbil eller bensin/diesel att göra, det finns många trötta elbilar också.
Jag hade i alla fall inga problem att märka vibrationer i en Saab 9-5. BMW:ns raka sexa går klart mjukare och den ligger ganska nära elbilen i vibrationsfrihet, men inte riktigt. Framför allt märks skillnad vid kall motor.
trams.

En modern premiumbil har inte vibrationer på det sättet, vilket var min poäng, en radyra med balansaxel är ungefär lika vibrationsfri som en sexa, och dessa vibrationer är ändå inte de som möjligen letar sej in till föraren.

Inte ens knackiga dieslar har vibrationer på det sättet i premiumbilar, däremot på mindre enklare bilar.
Gasresponsen på elbilen är överlägsen. Fördröjningen vid gaspådrag är noll (i alla fall om man låter bli att använda chill-läget) och precisionen är bättre än någon bil jag kört. Det har definitivt med elbil resp. bensin/diesel att göra.
Men är det bättre ? Mja, jag tycker det är betydligt roligare att köra en bensinbil med manuell låda,

Däremot är fördröjningen katastrofal i många bilar med automatlåda, speciellt mer vardagsbetonade sådana, detta stör jag mej på mycket när jag kör jobbets bil med DSG.

Och som jag skrev, det finns RIKTIGT trötta elbilar, och pigga bensinbilar, så NEJ, det ahr inte alls med det att göra, det har med den aktuella bilen att göra.

testa att köra en kewet buddy så får du se ;)

Precision förresten ? va ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

repulsiv skrev: 15 nov 2025 22:36
Jag har aldrig mätt (vilket jag tydligt påpekade), men jag är ganska övertygad om att saaben är snabbare 100-200, vilket inte nödvändigtvis betyder att den är det exemeplvis 100-120. helt oavsett känsn accelerationen betydligt bättre i det spannet.
(och ska vi till 250 så..)
Eftersom Teslan är elektroniskt strypt före 250 så går det inte att komma upp den farten.
Men för att jämföra acceleration så kan följande vara intressant: https://zeperfs.com/en/duel11352-613.htm
Där kan man bl a se att Saaben behöver 9,9 s 100-160 km/h, medan Model 3 LR bara behöver 5,7 s. Det är en rejäl skillnad. Visserligen är det en 250 hk Saab 9-5 Aero, men 10 hk skillnad gör inte särskilt stor skillnad.

Man kan också kolla här (https://fastestlaps.com/models/saab-9-5 ... gon-260-ps) och se att 9-5 Aero gör 100-200 km/h på 23,7 s, medan Model 3 LR gör det på ungefär halva tiden (https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... long-range)
Jag kan inte få det till något annat än att Model 3 Long Range är klart vassare över 100 km/h.
Naturligtvis är inte Model 3 eller Model Y några raketer. Det finns givetvis vassare bilar som går på bensin. Men en ny Model 3 Long Range AWD kostar idag runt 600 tkr. Det är verkligen inte gott om bensin- eller dieselbilar i den prisklassen som har likvärdiga eller bättre prestanda.
trams.
En modern premiumbil har inte vibrationer på det sättet, vilket var min poäng, en radyra med balansaxel är ungefär lika vibrationsfri som en sexa, och dessa vibrationer är ändå inte de som möjligen letar sej in till föraren.
Inte ens knackiga dieslar har vibrationer på det sättet i premiumbilar, däremot på mindre enklare bilar.
Det är inte trams. Jag kan hålla med om att vid körning på t ex motorväg så är inte vibrationer hos en vettigt konstruerade bensin- eller dieselbil något problem. De enda problem med vibrationer jag haft i mina BMW vid den typen av körning har berott på obalans hos hjulen. Men det finns andra körsituationer där man kan märka av vibrationer. Det är dock upp till var och en att avgöra om det är störande eller inte. För min del tycker jag det känns mindre sofistikerat.
Men är det bättre ? Mja, jag tycker det är betydligt roligare att köra en bensinbil med manuell låda,
Däremot är fördröjningen katastrofal i många bilar med automatlåda, speciellt mer vardagsbetonade sådana, detta stör jag mej på mycket när jag kör jobbets bil med DSG.
Och som jag skrev, det finns RIKTIGT trötta elbilar, och pigga bensinbilar, så NEJ, det ahr inte alls med det att göra, det har med den aktuella bilen att göra.
testa att köra en kewet buddy så får du se ;)
Argumentet är inte att alla elbilar är bättre i detta avseende än alla bensinbilar. Poängen är att det är enklare att göra gasresponsen precis och direkt i en elbil. Sen är det upp till tillverkaren att göra de avvägningar och prioriteringar som de vill göra med den tänkta målgruppen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

När jag hade min A6 biturbo chippad+avgas med ~300hk manuell (hette 320hk hos chiptyperna) så blev jag uppkörd av en Rs6 med 580hk, tvåfiligt precis där de körde upp och hetsade lite med gasen jämsides i 90km/h -jag på farthållare. När jag inte ”brydde mig” så körde de om och la sig i min fil framför och gav fullt en bit och sedan bromsade de in så jag var tvungen att precis börja bromsa för dem.
De upprepade detta ett par gånger och tredje gången när de bromsade in mot mig hade jag redan trean i och i rätt ögonblick gav jag fullt och väjde ut för omkörning så sent jag kunde (med de fortfarande retarderande mot mig).

De upptäckte tilltaget när jag nästan var ikapp, så när jag passerade hade de kanske 70km/h och jag hörde en V8 på låga varv med full gas, två nedväxlingar medan jag nästan hade hunnit dra ut bilen på trean och började planera för att växla. Jag passerade i ~130 när de började få upp flåset i motorn.
Avståndet ökade hela tiden tills jag (och även de) var tvungen att bromsa för en fartkamera som räddade situationen 😅.

De som körde RS6:an förstod nog aldrig att jag hade tjyvaccat medan de bromsade. De körde om mig efter fartkameran i ~95 på 90-vägen jag återigen höll 90 på med farthållare 😂
Antagligen trodde de att jag hade mer pwr än de hade och ville inte utmana på nytt.

Hade det vart en elbil med 580hk som hade svarat omedelbart på gasen hade jag vart fullständigt torsk.

Det är ungefär samma sak med någon hyrvolvo med automat. När man stämplar i 80-90km/h för omkörning tar det lika långe för bilen att växla ned och komma på vad jag vill att den ska göra, som Plaiden behöver från de 80-90 till 200.
Kass. Förr accepterade man det, för det var så det var. Mina Audis med S-tronic hör egentlugen samma men med paddlar hår det i vart fall smidigt att förspela nee växlar och upp varvtalet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar