499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Jag kanske inte hänger med helt, men vad är det som är så risigt med den? De saker som är bortplockade är väl trots allt saker som många inte använder?
Jag tror den kan sälja bra till den stora massan som inte är så bilintresserade, framförallt blir steget upp till Premium orimligt stort. Enda som kommer hålla emot är Teslas varumärke.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
1,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset
Är det inte LFP i den som tillverkas i Berlin? USA har ju inte lokal tillverkning av LFP, därav att de använder NMC, eller har jag fel?
Det verkar rimligt att det är LFP i Bilarna från Berlin. Det är trots allt billigare, så varför byta. Bytet i USA beror på tullar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Jag kanske inte hänger med helt, men vad är det som är så risigt med den? De saker som är bortplockade är väl trots allt saker som många inte använder?
Jag tror den kan sälja bra till den stora massan som inte är så bilintresserade, framförallt blir steget upp till Premium orimligt stort. Enda som kommer hålla emot är Teslas varumärke.
Hänger inte heller med, vad talar för en ”katastrofal q4”?
Q3 var dopat med $7500 bonus i USA som avvecklades vid kvartalsslutet. Allt som gick att sälja/leasa skeppades ut innan dess.
Den bonusen gällde väl alla tillverkare inte bara Tesla?
Ja, det gjorde att elbilsförsäljningen generellt gick upp kraftigt i Q3 i USA. Det är väl troligt att den kommer tappa till nivåer under Q2 (i USA) nu när subventionen är borta.
Det sägs dessutom att tillverkarna köpte upp sina egna lager dagarna före kvartalsslutet för att få tillgång till subventionen vilket gör att många bilar som ska ut till kunder redan är ”levererade” i statistiken vilket kan göra att Q4 ser ännu sämre ut än vad det blir.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
1,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset
Är det inte LFP i den som tillverkas i Berlin? USA har ju inte lokal tillverkning av LFP, därav att de använder NMC, eller har jag fel?
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Jag kanske inte hänger med helt, men vad är det som är så risigt med den? De saker som är bortplockade är väl trots allt saker som många inte använder?
Jag tror den kan sälja bra till den stora massan som inte är så bilintresserade, framförallt blir steget upp till Premium orimligt stort. Enda som kommer hålla emot är Teslas varumärke.
Nej visst, jämför man med en basutrustad VW eller liknande och deras hutlösa listpriser så…
Själv skulle jag aldrig betala en halv mille för en basutrustad bil med så här litet batteri.
Men med det sagt var det ju en hel del som köpte gamla Standard range för 699 när den lanserades, så det lär definitivt locka några.
Jag varnade då för att priset var alldeles för högt och fick rätt nått halvår senare när det dumpades. Jag säger samma nu. Tror priset kommer sänkas betydligt i Q1.
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Jag kanske inte hänger med helt, men vad är det som är så risigt med den? De saker som är bortplockade är väl trots allt saker som många inte använder?
Jag tror den kan sälja bra till den stora massan som inte är så bilintresserade, framförallt blir steget upp till Premium orimligt stort. Enda som kommer hålla emot är Teslas varumärke.
Nej visst, jämför man med en basutrustad VW eller liknande och deras hutlösa listpriser så…
Själv skulle jag aldrig betala en halv mille för en basutrustad bil med så här litet batteri.
Men med det sagt var det ju en hel del som köpte gamla Standard range för 699 när den lanserades, så det lär definitivt locka några.
Jag varnade då för att priset var alldeles för högt och fick rätt nått halvår senare när det dumpades. Jag säger samma nu. Tror priset kommer sänkas betydligt i Q1.
Jag tror man ska fokusera på att jämföra prissättningen med Premium-versionen av Model Y, det är nog huvudkonkurrenten som avgör om Standard är bra eller dåligt prissatt. Jag tror snarare att Standard kommer ta en väldigt stor del av försäljningen, 113 000kr extra för större batteri och relativt lite extrautrustning är mycket som jag inte tror den breda massan kommer betala. Jämfört med andra bilmärken är det ett väldigt stort hopp. Min gissning är att priset är attraktivt i förhållande till övrig konkurrens på marknaden, och jag tror att den kan locka några nya kunder som annars hade köpt en begagnad elbil.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
Jag kanske inte hänger med helt, men vad är det som är så risigt med den? De saker som är bortplockade är väl trots allt saker som många inte använder?
Jag tror den kan sälja bra till den stora massan som inte är så bilintresserade, framförallt blir steget upp till Premium orimligt stort. Enda som kommer hålla emot är Teslas varumärke.
Nej visst, jämför man med en basutrustad VW eller liknande och deras hutlösa listpriser så…
Själv skulle jag aldrig betala en halv mille för en basutrustad bil med så här litet batteri.
Men med det sagt var det ju en hel del som köpte gamla Standard range för 699 när den lanserades, så det lär definitivt locka några.
Jag varnade då för att priset var alldeles för högt och fick rätt nått halvår senare när det dumpades. Jag säger samma nu. Tror priset kommer sänkas betydligt i Q1.
Jag tror man ska fokusera på att jämföra prissättningen med Premium-versionen av Model Y, det är nog huvudkonkurrenten som avgör om Standard är bra eller dåligt prissatt. Jag tror snarare att Standard kommer ta en väldigt stor del av försäljningen, 113 000kr extra för större batteri och relativt lite extrautrustning är mycket som jag inte tror den breda massan kommer betala. Jämfört med andra bilmärken är det ett väldigt stort hopp. Min gissning är att priset är attraktivt i förhållande till övrig konkurrens på marknaden, och jag tror att den kan locka några nya kunder som annars hade köpt en begagnad elbil.
De flesta tittar nog på månadskostnaden, och de lär inte köra 0% på Standard…
Snart får nog Model Y Standard en hel drös med tredjepartstillbehör
Det kommer nog säljas utbytes-innertak med hål för panoramaglaset. Sätesvärmare för baksätet. Påklistrad ljusramp fram och bak...
Vet vi säkert att inte värmeslingorna finns där? Kan väl lika gärna vara så som på äldre SR+ att slingorna fanns där och ville man ha värme så fick man köpa till det i appen.
Nu spelar det väl ingen roll i praktiken. Jag kör bilen och där fram finns det värme. De som sitter bak får ta på långkalsongerna