Sida 4 av 7
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 20:30
av TobbeW
manneson skrev: ↑28 sep 2025 19:12
TobbeW skrev: ↑28 sep 2025 18:47
Med tanke på att utvecklingen i branchen går fort framåt får man nog hoppas, för Teslas del, att fler nyheter/nya modeller ligger i "pipeline".
Jag tror att det helt klart kommer att behövas.
Klart det gör. Men Tesla fokuserar just nu på att pressa priserna och leverera mest värde för pengarna.
Om/när världsekonomin blir bättre, så folk känner de kan spendera, så komme de lansera nytt.
Frågan blir ju då varför alla andra biltillverkare har fortsatt att släppa nya modeller trots världsekonomin?
En sak är säker, det råder lite delade åsikter/meningar om detta.
Jag gillar min M3 P väldigt mycket i det stora hela, dock känner jag mig tveksam till om nästa bil blir en Tesla, som skulle bli den 4e i ordningen isf...

Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 20:40
av Ewolve
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 20:49
av backe
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Det är nog inte spökbromsningar det handlar om utan felaktig kartdata som VW köper från tredjepart. Spökbromsning är som jag upplever det mer om bilen bromsar för skuggor eller bilar som är i en annan fil och liknande. I det här fallet sänker bilen farten för att det finns kartdata som säger att den ska göra det.
Det är dock dåligt och jobbigt ändå när det blir så på VW, jag har själv några platser där min bil både gasar och bromsar felaktigt.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 20:58
av Fredrik j
backe skrev: ↑28 sep 2025 20:49
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Det är nog inte spökbromsningar det handlar om utan felaktig kartdata som VW köper från tredjepart. Spökbromsning är som jag upplever det mer om bilen bromsar för skuggor eller bilar som är i en annan fil och liknande. I det här fallet sänker bilen farten för att det finns kartdata som säger att den ska göra det.
Det är dock dåligt och jobbigt ändå när det blir så på VW, jag har själv några platser där min bil både gasar och bromsar felaktigt.
Har VW inte skyltavläsning?
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 21:05
av backe
Fredrik j skrev: ↑28 sep 2025 20:58
backe skrev: ↑28 sep 2025 20:49
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Det är nog inte spökbromsningar det handlar om utan felaktig kartdata som VW köper från tredjepart. Spökbromsning är som jag upplever det mer om bilen bromsar för skuggor eller bilar som är i en annan fil och liknande. I det här fallet sänker bilen farten för att det finns kartdata som säger att den ska göra det.
Det är dock dåligt och jobbigt ändå när det blir så på VW, jag har själv några platser där min bil både gasar och bromsar felaktigt.
Har VW inte skyltavläsning?
Har både och, men med skyltavläsning så sänks inte farten i god tid till ändring av hastighet.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 21:09
av Nicke Nyfiken
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Har även sett en forumdiskussion bland ID.-ägare att bilarna ibland accelererar till 110 när de passerar skyltar med 4 diagonala svarta streck, typ "omkörningsförbud upphör".
Det är kanske VWs chans att "kör om Tesla", snarare än när Teslan spökbromsar.

Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 22:55
av spacecoin
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det spelar väl ingen roll hur många man bygger om man inte kan sälja dem? Tesla skulle sälja 10-20 M bilar 2030, nu ska man vara glada om det blir 2.5M, och sjunkande marginaler. Ett företag utan tillväxt helt enkelt. När bidragen försvinner nu i Q4 blir det troligen förluster.
Kört är att ta i, men hoppet står ju till andra saker än att hanka sig fram i bilbranschen.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 23:10
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 21:09
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Har även sett en forumdiskussion bland ID.-ägare att bilarna ibland accelererar till 110 när de passerar skyltar med 4 diagonala svarta streck, typ "omkörningsförbud upphör".
Det är kanske VWs chans att "kör om Tesla", snarare än när Teslan spökbromsar.
Min förra volvo tolkade skylten för ”omkörningsförbud upphör” som fri fart.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 23:48
av SwedishAdvocate
TobbeW skrev: ↑28 sep 2025 15:29
Vilka nya modeller kommer Tesla att släppa i relativ närtid?
Ny ersättare till S/X?
Mindre Model 2?
Ersättare till dagens Model 3/Y?
Det borde väl absolut kunna påverka försäljningsvolymer och skulle nog vara välbehövligt
Tycker det verkar som Elon inte är intresserad av att bygga traditionella eldrivna bilar längre. Istället verkar allt - som flera redan varit inne på – handla om några slags självkörande fordon, samt så kallade humanoida robotar. Och hittills så går väl det sådär.
Är väl till och med så att man frågar sig om det överhuvudtaget finns en Plan B, eller om Juniper och senaste refreshen av S/X var det sista man hade i pipeline. Fast vore det så kan man ju tycka att Frasse von Holzhausen borde ha tackat för sig vid det här laget. Men han kanske kompenseras rikligt för att stanna kvar…

Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 28 sep 2025 23:53
av Maetlarv
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 07:29
av toppo
Ewolve skrev: ↑28 sep 2025 20:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑28 sep 2025 20:18
T4s skrev: ↑28 sep 2025 20:15
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Wow vilken spaning! Vem/vilka kör om Tesla säger du?
Alla som inte har Tesla Vision och därmed slipper alla spökbromsningarna.
Snubblade över en tråd på ett annat forum med ett gäng ID.7 ägare som hade fått sluta använda farthållaren för att den spökbromsade så mycket. De hade stora problem med att den helt plötsligt fick för sig att det rådde en mycket lägre hastighetsgräns och bromsade kraftigt. Det lät ungefär som det brukar låta i diskussionerna här, så gräset är nog kanske inte så mycket grönare på andra sida^^
Den stora skillnaden är att den funktionen (att farthållaren anpassar sig efter gällande hastighet) går att stänga av med ett knapptryck.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 10:08
av wheels
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 10:53
av spacecoin
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Nu tror jag det där måttet är till Teslas fördel, men utan kontext säger det ingenting om varken lönsamhet eller effektivitet.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 11:04
av RareEarth
spacecoin skrev: ↑29 sep 2025 10:53
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Nu tror jag det där måttet är till Teslas fördel, men utan kontext säger det ingenting om varken lönsamhet eller effektivitet.
VW tillverkade 1000 bilar/h under 2024. Som sagt, utan kontext är det meningslösa siffror.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 11:22
av Fredrik j
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 11:04
spacecoin skrev: ↑29 sep 2025 10:53
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Nu tror jag det där måttet är till Teslas fördel, men utan kontext säger det ingenting om varken lönsamhet eller effektivitet.
VW tillverkade 1000 bilar/h under 2024. Som sagt, utan kontext är det meningslösa siffror.
Byggtid brukar också oftast bara omfatta slutmontering, inte produktion av komponenter längre ner i värdekedjan. Ett mått som är svårt att använda som nyckeltal för att jämföra olika biltillverkare.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 11:41
av RareEarth
Fredrik j skrev: ↑29 sep 2025 11:22
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 11:04
spacecoin skrev: ↑29 sep 2025 10:53
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Nu tror jag det där måttet är till Teslas fördel, men utan kontext säger det ingenting om varken lönsamhet eller effektivitet.
VW tillverkade 1000 bilar/h under 2024. Som sagt, utan kontext är det meningslösa siffror.
Byggtid brukar också oftast bara omfatta slutmontering, inte produktion av komponenter längre ner i värdekedjan. Ett mått som är svårt att använda som nyckeltal för att jämföra olika biltillverkare.
Antal byggda bilar per timme är byggtakt, inte byggtid. Byggtakten beror på om man menar hela företaget utslaget på alla fabriker, en enskild fabrik eller en enskild produktionslina. Och relevansen beror också på hur produktionslinorna är organiserade.
Det föds fyra barn i världen varje sekund. Men det tar 9 månader att "bygga" ett barn.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 11:48
av manneson
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 12:06
av RareEarth
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 12:39
av Fredrik j
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 11:41
Fredrik j skrev: ↑29 sep 2025 11:22
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 11:04
spacecoin skrev: ↑29 sep 2025 10:53
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Nu tror jag det där måttet är till Teslas fördel, men utan kontext säger det ingenting om varken lönsamhet eller effektivitet.
VW tillverkade 1000 bilar/h under 2024. Som sagt, utan kontext är det meningslösa siffror.
Byggtid brukar också oftast bara omfatta slutmontering, inte produktion av komponenter längre ner i värdekedjan. Ett mått som är svårt att använda som nyckeltal för att jämföra olika biltillverkare.
Antal byggda bilar per timme är byggtakt, inte byggtid. Byggtakten beror på om man menar hela företaget utslaget på alla fabriker, en enskild fabrik eller en enskild produktionslina. Och relevansen beror också på hur produktionslinorna är organiserade.
Det föds fyra barn i världen varje sekund. Men det tar 9 månader att "bygga" ett barn.
Och hur står andel av bilen som faktiskt "byggs" i sammansättningsfabriken.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 13:07
av manneson
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 12:06
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”.


Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 13:26
av RareEarth
manneson skrev: ↑29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 12:06
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”.

Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 14:08
av Maetlarv
manneson skrev: ↑29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 12:06
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”.

Ja, du har definitivt en poäng där. Jag tror också att Tesla tänker lite så, dvs att det är mjukvarans utveckling som är viktig o så länge hårdvaran bara klarar av mjukvaran så är det onödigt att ändra för ändringens skull.
Med det sagt tror jag ändå att det är ett misstag eftersom bilar fortfarande är rätt mycket av en modebransch, många villhöver något som ser nytt ut.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 14:24
av Maetlarv
wheels skrev: ↑29 sep 2025 10:08
Maetlarv skrev: ↑28 sep 2025 23:53
merc_slk_amg skrev: ↑28 sep 2025 20:22
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Skulle snarare refera for Ford och Volkswagen.
Tesla tillverkar ca 204 bilar/h medan Volkswagen tillverkar 167 bilar/h.
Så vilka är omkörda…
Så du kanske skulle köpa en Tesla nu när du fått svart på vitt.
Det var märkliga siffror du kommer med. Du hävdar alltså att Tesla tillverkar fler bilar än VW? Det är du nog ganska ensam om att tro. Eller missförstår jag dig helt?
Du missförstår. Det är hur lång tid det behövs för att tillverka antalet nämnda bilar, inte totala antalet bilar som tillverkas
Visst, man kan ju producera 204 bilar på en timme och sedan stänga av produktionen resten av året. Men normalt så producerar man på åtminstone tvåskift av ekonomiska skäl.
För övrigt så är detta nog rena hittepå-siffror.
Tex om VW producerade 167 bilar per timme och hade produktionen igång alla årets timmar och 100% verkningsgrad så blir det under 1,5 miljoner bilar vilket är på tok för lite.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 14:46
av backe
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Om Apple tappade marknadsandelar och hade vikande lönsamhet så skulle man såklart behöva se över sin strategi, man skulle inte kunna stödja sig på att nån annan gjort nånting som gick bra då.
Sen har Apple ett 40-tal produkter(inte räknat med skärmar och tillbehör), appstore, musik, tv o.s.v.
iPhone är dessutom ledande eller i den absoluta toppen ur ett tekniskt perspektiv och håller en kvalitet/finish som ingen annan, det är inte direkt där Tesla ligger i dagsläget.
Re: Teslas kollaps fortsätter
Postat: 29 sep 2025 15:30
av manneson
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 13:26
manneson skrev: ↑29 sep 2025 13:07
RareEarth skrev: ↑29 sep 2025 12:06
manneson skrev: ↑29 sep 2025 11:48
RareEarth skrev: ↑28 sep 2025 20:07
Jag tror man får acceptera att Tesla som bilföretag är kört. De håller på att bli helt omkörda och kommer det inga helt nya modeller inom två år blir de som Nokias mobiltelefoner. Om Tesla ska leva vidare är det med andra produkter än personbilar som säljs till privatpersoner.
Du menar som iPhone blivit omkört av Android?

Det finns en handfull iPhone-modeller, och hundratals om inte tusentals Android-modeller.
Men ändå finns det ingen Android-tillverkare som kan mäta sig med Apple.
Nokia är mer som de gamla avgasbilstillverkarna. De lyckades inte ställa om.
Teslas problem vad gäller personbilar är att man har en minskande eller i alla fall stagnerad försäljning globalt på en marknad som växer kraftigt, att man inte har några nya modeller på gång, att konkurrenterna har nått eller är på god väg att nå samma tekniska nivå, och att vd:n signalerar att han inte längre är så intresserad av att utveckla personbilar utan ser en annan framtid för företaget.
Återigen samma med iPhone vs Android.
Det kommer visserligen ”nya” iPhones varje år, men de är inte direkt mer ”nya” än Teslas förbättringar de gör varje år.
Tesla kanske får börja göra som Ford med sin F150. Dvs omdesigna framlampor/grill varje år och kalla den ”all new”.

Ser inte att den jämförelsen håller över huvud taget. Mobiltelefoner är en mogen teknik och ingen förväntar sig några stora förändringar år för år. Det är som att Apple skulle ha stoppat utvecklingen vid Iphone 4 och sedan hoppats på att det skulle funka att fortsätta sälja den år för år.
Skulle vilja påstå att den är väldigt väldigt lik.
Med iPhone fokuserar Apple på helhetsupplevelsen för användaren, att göra en produkt som upplevs smidig att använda.
Android är ett virrvarr av produkter, där ofta diverse specifikationer på pappret lyfts som stora fördelar. Men helheten missar de på.
Samma med Tesla vs övriga biltillverkare.
Vad är det du menar som är så mycket mer moget med mobiltelefoner än elbilar? Litiumbatterier har levererat ungefär samma kapacitet i decennier.
Samma sak med elmotorer, de har levererat ungefär samma verkningsgrad.
Utvecklingen handlar främst om effektivisering och optimering av hela paketet. Vissa tillverkare, likt Android, försöker att trumfa andra med diverse specs.