Med Plaiden har någonstans mellan hälften och 1/3 av alla som prestandaålt blivit sjuka ksjuka i varierande grad
Första gången jag körde en Tesla var det en P100D i Ludicrous mode, hade en medpassagerar som satt i mitten bak och skulle filma en launch. Detta var nytt för oss båda, filmen blev inte så bra då vederbörande tappade mobilen i bröstkorgen på sig själv när jag klev på
Sen gällande detta med effekt, köper man en fossilare så är ju bilen "registrerad" med effekten på utgående axel, vad har vi sen 15-25% i förluster i drivlinan. Så är den registrerad med 200 hk får man kanske ut 160 hk på hjulen...
För mig är P'n snabb, men den är inte 534 hk snabb.
Undrar hur de klarar sig i uppförsbackar på E4. Orkar de hålla farten?
Det var tider det där, jag har växt upp med bilar som inte klarade av att hålla farten uppe på E4an och har även ägt en sådan själv. Det gick dock alldeles utmärkt att åka alldeles för fort även om vikteffekten var > 15 kg/hk.
Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Den är ofantligt stor, enorm skillnad. Det där AAKEE skriver om ovan, med att inte orka hålla farten uppe, det tror jag är en syftning på LR...
Visst, upp till 100 är det påtaglig skillnad i knuff, men över 100 blir det allt mindre skillnad och vid 200 är skillnaden knappast kännbar. Tycker nog rentav att karaktären på vanliga Dual Motor är trevligare då det inte känns som att den tappar sugen över 100, vilket är ganska tydligt i P. Jag pratar om Model 3 alltså. Y vet jag inte.
Sen köpte jag väl knappast bilen för att den hade just 440hk,
Jag har kikat runt lite och inte hittat några bilar reggade med 440hk (324kW). Det som finns på registreringen (”reggad med”) är det jag beskrivit innan dvs ca 366kW.
Den allmänna åsikten verkar vara att det är 440hk, men det vi vet är att de bilarna brukar toppa cirka 320kW batterieffekt. Den effekten levererar dock inte motorerna.
Min gissning är att någon tagit effekten batteriet levererar och översatt det till hk, och sen var myten igång…
Sen köpte jag väl knappast bilen för att den hade just 440hk,
Jag har kikat runt lite och inte hittat några bilar reggade med 440hk (324kW). Det som finns på registreringen (”reggad med”) är det jag beskrivit innan dvs ca 366kW.
Den allmänna åsikten verkar vara att det är 440hk, men det vi vet är att de bilarna brukar toppa cirka 320kW batterieffekt. Den effekten levererar dock inte motorerna.
Min gissning är att någon tagit effekten batteriet levererar och översatt det till hk, och sen var myten igång…
Dyno på runt 450hk
Re: Acceleration Boost.
Postat: 17 nov 2025 14:50
av LarsaR
Min gamla slö-Pläd är bara reggad med 623 kW (tillverkad 221020).
Sen gällande detta med effekt, köper man en fossilare så är ju bilen "registrerad" med effekten på utgående axel, vad har vi sen 15-25% i förluster i drivlinan.
Procentberäkning av förlusterna är något som dribblas med friskt för att öka slutsiffran på effekt.
Mäter man en Volvo B20 på 82hk kommer man nog hamna på ~ 25-30% förluster.
Men i reda siffror försvinner runt 25hk kanske på den bilen.
Förlusten är ungefär samma med 500hk, i hästkrafter räknat. Lite beroende på växel och vilket varvtal man får maxeffekten vid.
Med Volvo 240 turbo bakaxel på min hobbybil gav totalt 6.9% i förlust. Men det var fortfarande samma förlust räknat i antal hk som i en Volvo, ungefär.
En Tesla som levererar mycket mer effekt i en modern drivlina har kanske i storleksordningen 5% föröuster i drivlinan vid full effekt.
5% i invertern, 5% i motorn och 5% i drivlinan.
Det är det som gör att 430kW batterieffekt blir knappt 500hk, och att 445-ish kW på senaste model 3 performamce blir ~ 510hk enligt Tesla.
Även det som ger begränsningen i EU-versionen av M3P med LG-batteriet 5L på drygt 400kW som leder till att Tesla anger 460hk på Highland M3P: