Sida 4 av 4

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 12 sep 2025 14:17
av psaaf
Nån som har nappat på en CLA ännu? Räckvidden är imponerande. Är inte heller någon fan av inredningen dock. Tycker mest det ser ut som en 15-årig gamer har designat.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 12 sep 2025 14:32
av TobbeW
Jag tycker den känns för dyr i förhållande till det man får, jämfört andra bilar.

Hörde även att det varit endel strul med SW på nya bilar
(misstänker att det gäller MBs egenutvecklade OS i bilen), men detta kanske löser sig vartefter. :)

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 12 sep 2025 15:29
av lawe
Det tråkiga med att mjukvara ska behöva fixas i efterhand är att du inte vet vad du köper. Vilka egenskaper kommer bilen jag köpt ha om två år? Hur kommer laneassist, farthållare m.m. fungera? Kommer ändringar i mjukvaran vara sådant jag uppskattar eller inte. Det är för mig baksidan med OTA; Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand.

Kolla mina bilar i signaturen så tror jag ni fattar vad jag menar. Den senare är 100% den bil jag köpte (och allt funkar).

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 12 sep 2025 17:42
av TobbeW
"Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand."

Jag håller helt med i din beskrivning, och tyvärr är det så det ser ut hos många tillverkare numera...Det gäller även andra "prylar" som kan strula och inte bara SW.
Det är ju såklart inte rätt mot konsument/brukare.

Kollar man mängd och antal återkallelser/aktioner/kampanjer eller vad nu tillverkaren kallar dessa så har mängden ökat markant under den senaste 10-årsperioden. Det gäller i högsta grad tyvärr även MB.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 18 okt 2025 13:40
av manneson
Nu har CLA 200 med 58kwh LFP lanserats, från 559k.

Mercedes verkar ha svårt att konkurrera med "gamla" Model 3.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 18 okt 2025 13:45
av manneson
lawe skrev: 12 sep 2025 15:29
Det tråkiga med att mjukvara ska behöva fixas i efterhand är att du inte vet vad du köper. Vilka egenskaper kommer bilen jag köpt ha om två år? Hur kommer laneassist, farthållare m.m. fungera? Kommer ändringar i mjukvaran vara sådant jag uppskattar eller inte. Det är för mig baksidan med OTA; Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand.

Kolla mina bilar i signaturen så tror jag ni fattar vad jag menar. Den senare är 100% den bil jag köpte (och allt funkar).
Uppdaterar du inte din mobil? Du vet ju inte hur den kommer fungera heller om 2 år...

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 18 okt 2025 18:29
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 18 okt 2025 13:40
Nu har CLA 200 med 58kwh LFP lanserats, från 559k.

Mercedes verkar ha svårt att konkurrera med "gamla" Model 3.
Mercedes har väl aldrig valt att konkurrera med pris. Eller?…

Undrar hur en mörkgrå eller svart Shooting Brake ser ut ifall man foilierar bort unibrow-lightbaren i fronten… Gäller ju att hitta en form för att avgränsa strålkastarna… Kanske går att hitta ngt slags schysst linjespel med den där skarpa linjen som går ner över huven från A-stolparna…

Bilden nedan visar en sedan. Hittade ingen bild på Shooting Brake i mörk lack och från den vinkeln…

EDIT: Har kompletterat den ursprungliga texten en aning.

Bild

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 18 okt 2025 21:18
av lawe
manneson skrev: 18 okt 2025 13:45
lawe skrev: 12 sep 2025 15:29
Det tråkiga med att mjukvara ska behöva fixas i efterhand är att du inte vet vad du köper. Vilka egenskaper kommer bilen jag köpt ha om två år? Hur kommer laneassist, farthållare m.m. fungera? Kommer ändringar i mjukvaran vara sådant jag uppskattar eller inte. Det är för mig baksidan med OTA; Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand.

Kolla mina bilar i signaturen så tror jag ni fattar vad jag menar. Den senare är 100% den bil jag köpte (och allt funkar).
Uppdaterar du inte din mobil? Du vet ju inte hur den kommer fungera heller om 2 år...
Jag vill inte riktigt jämföra mobil med bil. En bil är så mycket mer än mjukvara + skärm.

Nu har jag kört Q8 3000 mil och allt funkar och funkar precis som när jag köpte bilen. 0% problem. Aldrig haft en bil som krånglat så lite. P2:an hade flera egenskaper när jag köpte den som den saknade ett antal uppdateringar senare. Visst hade andra saker blivit bättre men det fanns hela tiden saker som inte lirade och ändringar gjordes på ett sådant sätt att man tvingades acceptera ändringarna.

Agila arbetssätt i systemutveckling med kulturen att "det vi inte hinner med i den här releasen tar vi i nästa" tycker jag inte hör hemma i en bil. Det är den risken jag det med OTA.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 19 okt 2025 06:34
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 18 okt 2025 13:40
Nu har CLA 200 med 58kwh LFP lanserats, från 559k.

Mercedes verkar ha svårt att konkurrera med "gamla" Model 3.
Prisvärd!

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 25 nov 2025 16:58
av MrRun
Mercedes-Benz har nu släppt priserna på kombiversionen av helt eldrivna Mercedes CLA. Nya CLA Shooting Brake erbjuds i två utföranden där basmodellen CLA 250+ Shooting Brake Advanced Edition kostar från 615 000 kronor.
https://alltomelbil.se/mercedes-slapper ... 00-kronor/

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 26 nov 2025 08:54
av juristen
Lyxbilen som inte går att få med värme i baksätet. :lol:

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 26 nov 2025 13:23
av linoleum
Jag provkörde en CLA sedan 4-matic.

+
Riktigt trevlig att ratta runt, lättkörd, rapp, smidig
Bra känsla i broms.
Snygg

-
Väldigt trång och dåligt baksäte, trots ca 4,7 längd. Många andra bilar i samma storlek (och pris) erbjuder så mycket mer utrymme
Hemska touchknappar
Personligen gillade jag inte de pyttesmå backspeglarna (dålig sikt), å andra sidan hade större inte sett rätt ut heller.

Valde bort mest pga dyr med alla nödvändiga tillval, trång, och ramlösa dörrar känns sådär på vintern.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 26 nov 2025 13:51
av mikebike
linoleum skrev: 26 nov 2025 13:23
Jag provkörde en CLA sedan 4-matic.

+
Riktigt trevlig att ratta runt, lättkörd, rapp, smidig
Bra känsla i broms.
Snygg

-
Väldigt trång och dåligt baksäte, trots ca 4,7 längd. Många andra bilar i samma storlek (och pris) erbjuder så mycket mer utrymme
Hemska touchknappar
Personligen gillade jag inte de pyttesmå backspeglarna (dålig sikt), å andra sidan hade större inte sett rätt ut heller.

Valde bort mest pga dyr med alla nödvändiga tillval, trång, och ramlösa dörrar känns sådär på vintern.
Ramlösa dörrar och glastak verkar vara svårt att undvika.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 09:30
av ObscureEconomist
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 09:33
av mikebike
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 09:30
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det finns ju tillfällen när man inte kan/hinner/vill köra förvärmning.
Låg temperatur är sällan något problem heller, det är snarare växlande temperatur runt nollan som ställer till det.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 10:09
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 09:30
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.
Även självsäkra snöförare från norrland borde ju kunna ta till sig vilka problem som uppstår längs kusterna i södra sverige med en årstid av temperatur runt nollan i fuktig miljö. Blixthalka uppstår ju sällan vid -35°. Ibland är t.o.m. gruset halt hemma på uppfarten.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 10:12
av AAKEE
mikebike skrev: 27 nov 2025 09:33
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 09:30
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det finns ju tillfällen när man inte kan/hinner/vill köra förvärmning.
Låg temperatur är sällan något problem heller, det är snarare växlande temperatur runt nollan som ställer till det.
Typ Stockholmsväder! Brrr…

I Norra Swe är dörrar utan rutram inget problem, hunnit med 17 bil-år med ramlösa i norr inga problem. Har dock garage.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 12:49
av ObscureEconomist
Fredrik j skrev: 27 nov 2025 10:09
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 09:30
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.
Även självsäkra snöförare från norrland borde ju kunna ta till sig vilka problem som uppstår längs kusterna i södra sverige med en årstid av temperatur runt nollan i fuktig miljö. Blixthalka uppstår ju sällan vid -35°. Ibland är t.o.m. gruset halt hemma på uppfarten.
Det är sant, omslagen är större problem. Vi har dock dessa problem under höst och vår här i Umeå också och majoriteten av dessa problem med karmlösa dörrar löser sig med några minuters förvärmning.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 12:57
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 27 nov 2025 10:12
I Norra Swe är dörrar utan rutram inget problem, hunnit med 17 bil-år med ramlösa i norr inga problem. Har dock garage.
Jag äger för tillfället 3 st bilar utan rutram, gör man rätt kan jag instämma i att det fungerar i norr. Men det är inte alltid de förutsättningarna finns och ska man rangordna utan rutram kontra rutram så hävdar jag bestämt att vinteregenskaperna är bättre om det finns rutram.

Är man som jag förtjust i excel och planerar mitt liv i detalj så funkar Teslan klockrent, nu har jag valt att gifta mig med någon som kompletterar mig. Så för den som är spontan och icke-planerande skulle jag absolut rekommendera att välja en bil med rutramar.

Vi har inte tillgång till garage, kan vara värt att nämna. Har man t.ex. varmgarage där bilen står varje dygn så blir det ju såklart inte problem i samma utsträckning.

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 13:35
av mikebike
Arctic Drifter skrev: 27 nov 2025 12:57
AAKEE skrev: 27 nov 2025 10:12
I Norra Swe är dörrar utan rutram inget problem, hunnit med 17 bil-år med ramlösa i norr inga problem. Har dock garage.
Jag äger för tillfället 3 st bilar utan rutram, gör man rätt kan jag instämma i att det fungerar i norr. Men det är inte alltid de förutsättningarna finns och ska man rangordna utan rutram kontra rutram så hävdar jag bestämt att vinteregenskaperna är bättre om det finns rutram.

Är man som jag förtjust i excel och planerar mitt liv i detalj så funkar Teslan klockrent, nu har jag valt att gifta mig med någon som kompletterar mig. Så för den som är spontan och icke-planerande skulle jag absolut rekommendera att välja en bil med rutramar.

Vi har inte tillgång till garage, kan vara värt att nämna. Har man t.ex. varmgarage där bilen står varje dygn så blir det ju såklart inte problem i samma utsträckning.
Vi har inte heller garage, eller ens någon egen parkeringsplats.
Istället står vi på gatan, och där är det städdagar vilket innebär parkeringsförbud (men inte städning!). Då måste man alltså flytta bilen, ibland bara 50 meter. Då känns det överdrivet att slösa bort några av sina surt förvärvade kilowattimmar på att värma dörrarna. :lol:

Re: Mercedes CLA EV

Postat: 27 nov 2025 15:13
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 12:49
Fredrik j skrev: 27 nov 2025 10:09
ObscureEconomist skrev: 27 nov 2025 09:30
Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.
Även självsäkra snöförare från norrland borde ju kunna ta till sig vilka problem som uppstår längs kusterna i södra sverige med en årstid av temperatur runt nollan i fuktig miljö. Blixthalka uppstår ju sällan vid -35°. Ibland är t.o.m. gruset halt hemma på uppfarten.
Det är sant, omslagen är större problem. Vi har dock dessa problem under höst och vår här i Umeå också och majoriteten av dessa problem med karmlösa dörrar löser sig med några minuters förvärmning.
Jag ser inga fördelar alls med ramlösa rutor. Bara nackdelar funktionsmässigt. Jag har det på porschen men där är det ju av packningsskäl. Rutan är liten som det är. En model Y (eller en polestar 4 för den delen) hade ju kunnat ha rutramar utan några problem.
Ibland är det ju stadigt kallt och snö även i södra sverige och då tycker jag problemen pausas lite.
Ibland har vi ju t.o.m. nån slags ispansar på bilen som man får hacka sig in i. Att bara kunna hänga sin vikt i dörrhandtaget underlättar ju.