Re: Mercedes CLA EV
Postat: 12 sep 2025 14:17
Nån som har nappat på en CLA ännu? Räckvidden är imponerande. Är inte heller någon fan av inredningen dock. Tycker mest det ser ut som en 15-årig gamer har designat.
Uppdaterar du inte din mobil? Du vet ju inte hur den kommer fungera heller om 2 år...lawe skrev: ↑12 sep 2025 15:29Det tråkiga med att mjukvara ska behöva fixas i efterhand är att du inte vet vad du köper. Vilka egenskaper kommer bilen jag köpt ha om två år? Hur kommer laneassist, farthållare m.m. fungera? Kommer ändringar i mjukvaran vara sådant jag uppskattar eller inte. Det är för mig baksidan med OTA; Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand.
Kolla mina bilar i signaturen så tror jag ni fattar vad jag menar. Den senare är 100% den bil jag köpte (och allt funkar).
Mercedes har väl aldrig valt att konkurrera med pris. Eller?…

Jag vill inte riktigt jämföra mobil med bil. En bil är så mycket mer än mjukvara + skärm.manneson skrev: ↑18 okt 2025 13:45Uppdaterar du inte din mobil? Du vet ju inte hur den kommer fungera heller om 2 år...lawe skrev: ↑12 sep 2025 15:29Det tråkiga med att mjukvara ska behöva fixas i efterhand är att du inte vet vad du köper. Vilka egenskaper kommer bilen jag köpt ha om två år? Hur kommer laneassist, farthållare m.m. fungera? Kommer ändringar i mjukvaran vara sådant jag uppskattar eller inte. Det är för mig baksidan med OTA; Tillverkarna kan släppa en inte helt klar produkt, låta köpare stå för sluttesterna och fixa buggar och funktioner man inte hann med till lanseringen i efterhand.
Kolla mina bilar i signaturen så tror jag ni fattar vad jag menar. Den senare är 100% den bil jag köpte (och allt funkar).
https://alltomelbil.se/mercedes-slapper ... 00-kronor/Mercedes-Benz har nu släppt priserna på kombiversionen av helt eldrivna Mercedes CLA. Nya CLA Shooting Brake erbjuds i två utföranden där basmodellen CLA 250+ Shooting Brake Advanced Edition kostar från 615 000 kronor.
Ramlösa dörrar och glastak verkar vara svårt att undvika.linoleum skrev: ↑26 nov 2025 13:23Jag provkörde en CLA sedan 4-matic.
+
Riktigt trevlig att ratta runt, lättkörd, rapp, smidig
Bra känsla i broms.
Snygg
-
Väldigt trång och dåligt baksäte, trots ca 4,7 längd. Många andra bilar i samma storlek (och pris) erbjuder så mycket mer utrymme
Hemska touchknappar
Personligen gillade jag inte de pyttesmå backspeglarna (dålig sikt), å andra sidan hade större inte sett rätt ut heller.
Valde bort mest pga dyr med alla nödvändiga tillval, trång, och ramlösa dörrar känns sådär på vintern.
Det finns ju tillfällen när man inte kan/hinner/vill köra förvärmning.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 09:30Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 09:30Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Typ Stockholmsväder! Brrr…mikebike skrev: ↑27 nov 2025 09:33Det finns ju tillfällen när man inte kan/hinner/vill köra förvärmning.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 09:30Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Låg temperatur är sällan något problem heller, det är snarare växlande temperatur runt nollan som ställer till det.
Det är sant, omslagen är större problem. Vi har dock dessa problem under höst och vår här i Umeå också och majoriteten av dessa problem med karmlösa dörrar löser sig med några minuters förvärmning.Fredrik j skrev: ↑27 nov 2025 10:09Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 09:30Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Även självsäkra snöförare från norrland borde ju kunna ta till sig vilka problem som uppstår längs kusterna i södra sverige med en årstid av temperatur runt nollan i fuktig miljö. Blixthalka uppstår ju sällan vid -35°. Ibland är t.o.m. gruset halt hemma på uppfarten.
Jag äger för tillfället 3 st bilar utan rutram, gör man rätt kan jag instämma i att det fungerar i norr. Men det är inte alltid de förutsättningarna finns och ska man rangordna utan rutram kontra rutram så hävdar jag bestämt att vinteregenskaperna är bättre om det finns rutram.
Vi har inte heller garage, eller ens någon egen parkeringsplats.Arctic Drifter skrev: ↑27 nov 2025 12:57Jag äger för tillfället 3 st bilar utan rutram, gör man rätt kan jag instämma i att det fungerar i norr. Men det är inte alltid de förutsättningarna finns och ska man rangordna utan rutram kontra rutram så hävdar jag bestämt att vinteregenskaperna är bättre om det finns rutram.
Är man som jag förtjust i excel och planerar mitt liv i detalj så funkar Teslan klockrent, nu har jag valt att gifta mig med någon som kompletterar mig. Så för den som är spontan och icke-planerande skulle jag absolut rekommendera att välja en bil med rutramar.
Vi har inte tillgång till garage, kan vara värt att nämna. Har man t.ex. varmgarage där bilen står varje dygn så blir det ju såklart inte problem i samma utsträckning.
Jag ser inga fördelar alls med ramlösa rutor. Bara nackdelar funktionsmässigt. Jag har det på porschen men där är det ju av packningsskäl. Rutan är liten som det är. En model Y (eller en polestar 4 för den delen) hade ju kunnat ha rutramar utan några problem.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 12:49Det är sant, omslagen är större problem. Vi har dock dessa problem under höst och vår här i Umeå också och majoriteten av dessa problem med karmlösa dörrar löser sig med några minuters förvärmning.Fredrik j skrev: ↑27 nov 2025 10:09Det där norrlandsperspektivet kommer ju ofta när vinterrelaterade problem diskuteras. En vanlig missuppfattning är att alla bilproblem relaterat till vinterväglag alltid blir värre med lägre temperatur/mer snö osv.ObscureEconomist skrev: ↑27 nov 2025 09:30Har ramlösa dörrar på min i4 och det har varit helt problemfritt även med - 35 ibland här. Får bara köra förvärmningen så är det lugnt.
Även självsäkra snöförare från norrland borde ju kunna ta till sig vilka problem som uppstår längs kusterna i södra sverige med en årstid av temperatur runt nollan i fuktig miljö. Blixthalka uppstår ju sällan vid -35°. Ibland är t.o.m. gruset halt hemma på uppfarten.