Hur ofta sker vad?taliz skrev: ↑23 nov 2023 15:01Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.mikebike skrev: ↑23 nov 2023 10:20Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.taliz skrev: ↑23 nov 2023 09:57Funkar uppenbarligen fint utan.tnjo skrev: ↑23 nov 2023 07:18
Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden
Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.
Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
Typiskt så får torkarna spunk när man just påbörjat en långresa (på motorväg) och då är det inte helt enkelt att försöka göra ren rutan, samtidigt som det är just då jag vill använda farthållaren.
Jag skulle säga att de tillfällen som torkarna aldrig slutar torka är 5-6 gånger per år. Att de torkar i upp till en minut i onödan sker nästan varje gång jag kör.
Du tycker att 2 sekunder på längsta inställningen är utmärkt i regn? Jag vågade inte testa vad avståndet var på de lägre inställningarna.
Jo, jag kan parkera utan parkeringshjälp också, det var jag tvungen att göra när styrdonet havererade på min Model 3. Jag har också klarat mig hyfsat på tidigare bilar utan parkeringshjälp. Men jag har också klarat mig utmärkt utan farthållare, luftkonditionering, servostyrning, ABS, antisladd mm.
Trots det anser jag att en modern bil skall ha dessa system och att de skall fungera bra.
Min parkeringshjälp fungerar f.ö. ganska bra (eftersom jag har sensorer), jag har t.ex. inga problem med plingande i trånga parkeringshus som vissa verkar ha.