Sida 4 av 18
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 27 jun 2022 18:31
				av mikebike
				
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering. 
 
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 27 jun 2022 20:10
				av MrRun
				mikebike skrev:
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering. 
 
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
 
Jadu 

Så här såg det ut för ca 1 månad sen. SuC i bakgrunden.
OBS! De kanske inte är driftsatta än trots att de synts i okq8-appen och varit online. Just nu är alla offline iaf.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 27 jun 2022 20:37
				av chaffis75
				mikebike skrev:
Inne i själva macken ser det ut som på nålens placering. 
 
Det har ryktats om att anledningen till att Tesla skall bygga SuC i Birsta är att de blir vräkta från OKQ8 i Skönsberg eftersom platsen behövs för OKQ8s snabbladdare, men de fick tydligen plats ändå?
 
Tycker du öppnar en annan intressant fråga där. Undrar hur långa avtal tex tesla, ionity och recharge medflera har när de bygger laddare som inte är på deras mark.
Tesla har väl en stor mix av märkägare men ionity har väl i Sverige mest CK som markägare och CK vill säkert ha tillbaka den marken när avtalet tar slut så de kan bygga på sitt eget gna nätverk.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 27 jun 2022 21:39
				av Gustafsson
				Eviny höjer priset när man laddar mer än 80%. Dock ganska beskedlig höjning.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 27 jun 2022 21:45
				av Dafro
				Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 06:18
				av chaffis75
				Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 06:55
				av Dafro
				chaffis75 skrev:Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
 
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det  ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 06:56
				av Gustafsson
				Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Jag jämförde med Tesla som tar 10 kr/min. Men det är iofs först när man laddat färdigt. Default för ”färdigt” är ju laddning till 80%, men enkelt att dra ut på laddtiden genom att öka till 100% i appen..
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 07:01
				av Gustafsson
				Tror f.ö. på modellen att det blir dyrare ju närmare fullt man kommer, det borde öka omsättningen av bilar på laddarna en del och bidra till ett effektivare laddmönster hos användarna.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 07:17
				av chaffis75
				Dafro skrev:chaffis75 skrev:Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
 
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det  ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
 
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 07:23
				av Dafro
				chaffis75 skrev:Dafro skrev:chaffis75 skrev:Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
 
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det  ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
 
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
 
Vad är intressant med det menar du? Bra för mig med ökad genomströmning och att betala 4-5 kr extra för att fylla fullt slår inte mycket på totalkostnaden.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 08:10
				av ObscureEconomist
				Jag läser det som att vanlig snabbladdning blir dyrare också eller är min norska så knackig?
Laddade iaf på Eviny igår i Lycksele. Gick bra, väldigt skönt att ladda och samtidigt ha på kylning av bilen så den var sval när man kom tillbaka.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 08:43
				av rsk
				Såg dessa vid OKQ8 Bäckebol (Hisings Backa). 
Bilden tog jag för två veckor sedan, då var de inte öppna. Var förbi igår och tvättade bilen, då stod det stora skyltar med texten: ”Här kan du ladda din elbil” men de var fortfarande stängda.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 08:56
				av chaffis75
				Dafro skrev:chaffis75 skrev:Dafro skrev:chaffis75 skrev:Dafro skrev:Japp men ändå en början i rätt riktning. Och med tanke per minut så blir det ju 2 kr per kWh om man kommer neråt 30 kW, som väl inte ör så ovanligt.
 
Borde även styras på effekten man använder.. Bästa exemplet är väl etron som laddar med 150 kw nästan hela vägen till 100%. Men ja i grunden tycker jag de är rätt, säger bara att de är svårt att få de helt rättvist.
 
Jag har E-tron och tycker detta känns rättvist, blir inte många kronor extra för att fylla upp fullt de få gånger man behöver det, kan tycka att man kan höja till 2-3 kr eller åtminstone lite mer från 90%. Ang effekt så Skulle det  ev kunna vara en kostnad för laddeffekt jämfört med vad som kan levereras, tänker Ionity och laddeffekten under 50, men tex ID4 är väl där när den kommer en bit upp men det kommer väl inte ske eftersom vw sponsrar.
 
Jo jag är själv splittrad i denna frågan och kommer aldrig bli helt rättvist men intressant att du själv tycker de ska vara en gräns på 80% som etron ägare..
 
Vad är intressant med det menar du? Bra för mig med ökad genomströmning och att betala 4-5 kr extra för att fylla fullt slår inte mycket på totalkostnaden.
 
Kanske dåligt uttryckt men intressant ur synvinkeln att du tillhör de som faktiskt kan ladda snabt hela vägen upp till 100% men ändå vill ha gränsen.. Men ja du har rätt i att du kanske tjänar i tillgänglighet istället så jo de är kanake en vinst.. Dessutom så är de kanske inte så många minuter mellan 80-100% för dig, dvs ingen stor extra kostnad i praktiken för dig.
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 11:18
				av Gustafsson
				Eviny öppnar idag världens snabbaste laddare 360 kW i Sollefteå enligt företaget. Om nyheten är gammal så beror det på att jag inte läst alla inlägg på forumet…
https://www.eviny.no/nyheter/eviny-%C3% ... -i-sverige 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 11:35
				av MrRun
				
Du har inte heller läst datumet på artikeln du länkar till.  

 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 28 jun 2022 12:17
				av Gustafsson
				
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 29 jun 2022 19:37
				av helix
				Lite nytt på laddfronten vi fått in på ChargeFinder idag
6 x 200 kW - Kronoparken Umeå (Eviny)
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ken/62qypr
2 x 200 kW - Ramsele (Eviny)
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ele/rezyrd
4 x 300 kW - Circle K Kristianstad Vä (Circle K)
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -va/5yeegr
4 x 300 kW - Circle K Skogås Länna (Circle K)
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... nna/39nnm2 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 30 jun 2022 08:39
				av borgward
				
Det är ju riktigt bra!
Synd att Circle K är dyrast på marknaden (eftersom få laddar väl på Ionity utan rabatt...)
 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 30 jun 2022 20:24
				av joel80
				Eviny verkar mena allvar med att man snabbt ska erablera sig i Sverige! Hoppas på fler längwt norrlandskusten under Juli! :p
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 30 jun 2022 20:27
				av B99
				Eviny har ju i form av Bilkraft fått statliga bidrag till etableringar i norr.
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 01 jul 2022 14:42
				av ObscureEconomist
				B99 skrev:Eviny har ju i form av Bilkraft fått statliga bidrag till etableringar i norr.
 
Inte på något av ställena dom har satt upp laddare på så dom kör på rejält även utan bidragen.
https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 01 jul 2022 15:11
				av B99
				
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 01 jul 2022 15:39
				av MrRun
				
Känns som Eviny nu förtjänar en plats i filtret för Laddnätverk i Chargefinder. 

 
			 
			
					
				Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
				Postat: 01 jul 2022 17:02
				av helix
				MrRun skrev:
Känns som Eviny nu förtjänar en plats i filtret för Laddnätverk i Chargefinder. 

 
Fixat  
