Ja, VAG har många serviceverkstäder, men de är otrevliga, inkompententa och svindyra.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Audi e-tron
mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Klart de har. De behövs ju sannerligen också.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Lite som pest och kolera alltså. Jag kan inte uttala mig om hur bra eller dåliga de är. Jag har hittills inte gjort dåliga erfarenheter, och det beror visserligen delvis på att jag inte har haft några problem med e-Golfen. Men det jag har upplevt hittills var inte att de var otrevliga eller inkompetenta. Tvärtom får jag säga. De var väldigt seviceinriktade och tillmötesgående.danni skrev:Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.
Säg såhär. Om jag kan välja mellan en misstänkt skitverkstad i min närhet som jag förhoppningsvis inte behöver uppsöka mer än nån enstaka gång, och en verkstad flera tiotals mil bort, som jag behöver uppsöka en gång i månaden, är valet lite mindre svårt. Men det beror ju helt uppenbart på var man bor. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en I-Pace eller en Misson E till exempel. Då skulle jag nämligen riskera att få exakt samma problem som jag har med Teslan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Alla är inte lika pissdåliga, men visst är det ett problem att man vill hitta en bra snubbe som servar ens bil. Jag har använt ett par olika VW-märkesverkstäder i stan där den största kan kategoriseras som dyr, men helt ok, de andra tillmötesgående och bra och inte lika dyra (att jag aldrig mer servar bilen på en av dessa verkstäder är för att trots deras goda service hade de ett par riktigt ruttna försäljare på säljavdelningen). Har inte hittat något guldkorn dock.danni skrev:Bäst utbyggda servicenätverket och bästa servicenätverket är helt olika saker. VAGs verkstäder och återförsäljare är överlag, med vissa undantag såklart, skit. Då hjälper det föga om det så finns hundra stycken runtomkring dig, ifall alla är lika pissdåliga.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Att Teslas verkstad ligger massor med mil bort är för mig ganska kass och ett mycket större problem än att en verkstad tar lite för mycket betalt idag. Om E-tron kommer kunna servas i någon verkstad nära mig vet man ju inte, men att hitta en bra sådan för den bilen kan nog vara svårt spår jag. Men så ska jag inte ha en E-tron för jag gissar att den blir svindyr.
Imorgon kommer fossilbilsmärkesverkstäderna vara ett problem då de är för många för det arbete som ska utföras, men det är en helt annan fråga.
Hoppas för övrigt att andrabilen vi har, Leafen ska klara sig helt utan alla form av service hos Nissan då jag inte alls har för avsikt att serva något mer än bromsar och annat enkelt som vilken verkstad eller jag själv klarar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Audi e-tron
Blir väl samma problem för verkstäderna som för tillverkarna att de får lära in sig på elbilar istället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Syftade som frippe, Haglund och Danni varit inne på på kvalitet och prisbild, inte antalet serviceställen.mati skrev:Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.Legato skrev:* Det urusla servicenätverket.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
Antalet/utbredningen av serviceställen förstår jag är viktigt om man bor på landsbygden, bor man i Stockholm så krävs det såklart en väldigt exotisk bil för att det ska vara ett problem.
Jag har ägt tre VW och har nog testat nästan alla auktoriserade verkstäder i Stockholm. Alla har tyvärr varit usla, bara mer eller mindre usla. Inkompetenta, otrevliga och dyra, därav också testandet av så många olika...
För mig är det enda som kommit nära Teslas servicenivå Lexus. BMW och Jaguar/Land Rover som är de jag haft mest att göra med förutom Tesla, Lexus och VAG har fungerat acceptabelt.
VAG placerar sig ju oftast också i botten i kundundersökningar gällande verkstäderna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Jag har aldrig haft problem med Audiverkstäderna i Stockholm iaf, inte med försäljningsdelen heller. Man plockar upp telefonen och ringer dem så fixar de det mesta, de hör av sig med uppdateringar och det är snabba ryck. Annat var det hos BMW där de mest verkar gilla att lata sig för de lyckas sälja massa trista tjänstebilar oavsett.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Jag misslyckades faktiskt med att köpa en bil från Audi i Göteborg. Jag visste exakt vad jag ville ha, hade en färdig spec klar för en fabriksny A6:a, behövde bara få offert + inbytespris. Pratade med två olika säljare. Det gick flera veckor och trots påstötningar fick jag inga underlag. Till slut köpte jag bilen i Alingsås, flera mil bort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Teslas organisation blandar och ger. Höga toppar och djupa dalar. Men för det mesta så verkar de åtminstone ha viljan att lämna god service men ibland så räcker de helt enkelt inte till.OfarligTesla skrev:Jag har aldrig haft problem med Audiverkstäderna i Stockholm iaf, inte med försäljningsdelen heller. Man plockar upp telefonen och ringer dem så fixar de det mesta, de hör av sig med uppdateringar och det är snabba ryck. Annat var det hos BMW där de mest verkar gilla att lata sig för de lyckas sälja massa trista tjänstebilar oavsett.
Ska bli intressant hur Tesla står sig med detta, än så länge inte så imponerad då det tog dem en vecka att ge rätt svar angående huruvida telefondockan skulle finnas med i bilen eller beställas separat. De hävdade att det inte gick att beställa något sådant löst och att det bara kan ingå i bilen om man har rätt utrustning (vilket jag skulle ha), sen ändrade de sig och beställde in en. Nu har jag väntat 2 veckor sen de sa att de beställde utan att hört ett ljud.
Inte var bilen tvättat heller när jag fick den utan den var skitig i nederkant, nu är det inte hela världen och jag bryr mig inte så mycket men det visar på vilken servicenivå de försöker leverera. En annan sådan sak är hur säljaren inte har hört av sig och frågat hur allt fungerar och om jag är nöjd osv, inget jag är ledsen över att sluppit men det sätter tonen lite. Som kontrast hörde Audi av sig efter en vecka och undrade om jag var nöjd och allt fungerade bra, om jag hade hittat något som kändes fel jag ville de skulle kolla på och så vidare.
Sen blev jag lite förvånad över att Tesla inte ens kan erbjuda ett samarbete med något däckhotell, jag är helt van vid att jag inte behöver göra ett jota med vinterdäcken utan de läggs in i förvaring direkt när de köps. Tesla å andra sidan kunde inte ens ge mig rätt svar huruvida däcken skulle följa med bilen eller inte vilket resulterade i en eftermiddag av avbokade möten för att jag fick röja plats åt vinterdäck istället.
TL:DR. Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen.
Re: Audi e-tron
Min erfarenhet med VAG-verkstaden vid köp av e-Golfen var också väldigt bra. Det var bl a därför vi överhuvudtaget köpte en e-Golf, eftersom säljaren ansträngde sig så mycket. När det efter oändligt många månader äntligen var dags för leverans var det mitt i sommardäckbytarkaoset. De hade egentligen ingen tid att fixa iordning bilen samma vecka som den kom till stan. Men vi ville ju ha den nuuuuu. För att vara lite tillmötesgående sa jag till säljaren att det inte var så viktigt att kränga på de nya däcken på de snygga fälgarna som vi hade köpt vid sidan av. Bilen rullar ju bra på originaldäcken och jag tyckte att det går bra att göra det senare när det har lugnat ner sig i verkstaden.OfarligTesla skrev:...Min erfarenhet hittills är att Tesla varken erbjuder tillräckligt med servicealternativ eller visar upp någon hög nivå i det de erbjuder för att jämföras med t.ex. Audi som var förra bilen...
När vi dagen därpå hämtade bilen stod den där. Spegelblank och med de nya fälgarna. De hade jobbat övertid bara för att vi skulle få en färdig bil med snygga fälgar. Det var nästan så man blev lite rörd. Som present fick vi en jätteflaska med Cider dessutom. En vecka senare hörde de av sig och frågade om vi var nöjda.
Just i den punkten har Tesla en hel del kvar att lära sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Har köpt alla mina bilar utom tesla i Alingsås, bra service där på alla märken jag provat!danni skrev:Jag misslyckades faktiskt med att köpa en bil från Audi i Göteborg. Jag visste exakt vad jag ville ha, hade en färdig spec klar för en fabriksny A6:a, behövde bara få offert + inbytespris. Pratade med två olika säljare. Det gick flera veckor och trots påstötningar fick jag inga underlag. Till slut köpte jag bilen i Alingsås, flera mil bort.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Audi e-tron
Har aldrig fått en tvättad bil vid VW service, oavsett hur många fel de gjort och hur orimlig slutnotan varit... Lånebil har inte ens kommit på fråga.
Jaguar gav mig igår iaf en hyfsat ny dieseljagga. Kändes iofs minst 20 år gammal jämfört med Teslan. Reflekterade för övrigt även över hur sjukt plastig den var invändigt.
Har bara servat Teslan en gång hittills, men det var perfekt. Ren bil in och utvändigt. Ny och ren Tesla lånebil. Erbjudande att få bilen hämtad i city. Klart i tid. Gratis prestanda uppgradering. Trevligt bemötande i alla led.
Laddbox var inga problem att få utbytt. Kom med expressbud, elektrikern fakturerade Tesla och hämtades express. Kunde inte heller funkat bättre.
I all övrig kommunikation har de varit supertrevliga, problem dock ibland att få tag på dem!
Jaguar gav mig igår iaf en hyfsat ny dieseljagga. Kändes iofs minst 20 år gammal jämfört med Teslan. Reflekterade för övrigt även över hur sjukt plastig den var invändigt.
Har bara servat Teslan en gång hittills, men det var perfekt. Ren bil in och utvändigt. Ny och ren Tesla lånebil. Erbjudande att få bilen hämtad i city. Klart i tid. Gratis prestanda uppgradering. Trevligt bemötande i alla led.
Laddbox var inga problem att få utbytt. Kom med expressbud, elektrikern fakturerade Tesla och hämtades express. Kunde inte heller funkat bättre.
I all övrig kommunikation har de varit supertrevliga, problem dock ibland att få tag på dem!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
Re: Audi e-tron
Så de har aldrig tvättat din bil men ändå anser du bestämt att de inte kan tvätta?OfarligTesla skrev:Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
Är ganska petig, min såg bra ut även efteråt. Keramisk lackbehandling gör den dock tåligare.
Vilket SC är det du har dåliga erfarenheter av?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Jag kan lova dig att de inte tvättar bilen enligt konstens alla regler som även det ger tvättrepor, går jag med ficklampa före och efter så kommer jag garanterat se fler tvättrepor än om jag tvättat själv. De hade ju "tvättat" bilen innan leverans och den var inte helt ren vilket ju då kommer ha skapat tvättrepor om de rört den vid tvätt över huvud taget. Aldrig sett en verkstad som använder ens tvåhinksmetod och lammulls-/mikrofiberhandskar vid tvätt vilket är ett minimum för att ens få röra en bil enligt mig.Legato skrev:Så de har aldrig tvättat din bil men ändå anser du bestämt att de inte kan tvätta?OfarligTesla skrev:Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
Är ganska petig, min såg bra ut även efteråt. Keramisk lackbehandling gör den dock tåligare.
Vilket SC är det du har dåliga erfarenheter av?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Ah, någon särskild återförsäljare? Börjessons var det jag hamnade hos.Remuz skrev:Har köpt alla mina bilar utom tesla i Alingsås, bra service där på alla märken jag provat!danni skrev:Jag misslyckades faktiskt med att köpa en bil från Audi i Göteborg. Jag visste exakt vad jag ville ha, hade en färdig spec klar för en fabriksny A6:a, behövde bara få offert + inbytespris. Pratade med två olika säljare. Det gick flera veckor och trots påstötningar fick jag inga underlag. Till slut köpte jag bilen i Alingsås, flera mil bort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Personligen tvättar jag antingen borstlöst med färskvatten eller tvåhinks med grit guard och med skumlans. Har dock ingen aning om hur verkstäder gör i allmänhet. Tycker dock det låter lite väl märkligt att de skulle köra "hink och svamp" överallt. Igår servade jag på Autoropa tex. Svårt att se att de skulle göra så med Ferrari, Lambo, Bentley. Jag hade gissat att de flesta bara kör högtryck i maskin eller manuellt och sedan torkmaskin. Blir ju väldigt ineffektivt att tvätta och torka manuellt bortsett från risken för repor.OfarligTesla skrev:Jag kan lova dig att de inte tvättar bilen enligt konstens alla regler som även det ger tvättrepor, går jag med ficklampa före och efter så kommer jag garanterat se fler tvättrepor än om jag tvättat själv. De hade ju "tvättat" bilen innan leverans och den var inte helt ren vilket ju då kommer ha skapat tvättrepor om de rört den vid tvätt över huvud taget. Aldrig sett en verkstad som använder ens tvåhinksmetod och lammulls-/mikrofiberhandskar vid tvätt vilket är ett minimum för att ens få röra en bil enligt mig.Legato skrev:Så de har aldrig tvättat din bil men ändå anser du bestämt att de inte kan tvätta?OfarligTesla skrev:Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
Är ganska petig, min såg bra ut även efteråt. Keramisk lackbehandling gör den dock tåligare.
Vilket SC är det du har dåliga erfarenheter av?
Borstlöst med färskvatten är ju det skonsammaste av allt för lacken. Nackdelen är ju att det är svårt att få bilen helt ren. Låter ju som en rimlig förklaring till att din nylevererade bil fortfarande var delvis smutsig.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Pratade med Audi folket och de säger följande:
Ionity bygger ca 20st 150-350kW snabbladdare i år i Sverige
Det blir minst 6 laddstationer per site
Alla Audi handlare ska ha 22-50kW laddare
Givetvis är det CCS som gäller
De säger också att de inte ska ha leveransbekymmer med sin Audi e-tron.
De ska kunna leverera de volymer som marknaden kräver.
Ionity bygger ca 20st 150-350kW snabbladdare i år i Sverige
Det blir minst 6 laddstationer per site
Alla Audi handlare ska ha 22-50kW laddare
Givetvis är det CCS som gäller
De säger också att de inte ska ha leveransbekymmer med sin Audi e-tron.
De ska kunna leverera de volymer som marknaden kräver.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.Zalman3 skrev:Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.
A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.
Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Ja tvättar de borstlöst är det ju okej även om jag hellre slipper det med då det inte blir rent för 5 öre förutom mitt i sommaren på lätt smutsig bil. Vet att i USA har många fått tillbaka tillbaka bilar med repor hos Tesla efter att de tvättat. I Sverige vet jag iaf att hos andra märken har de tvättat genom att bara skölja och svampa då folk jag känner fått tillbaka rent förstörda bilar.Legato skrev:OfarligTesla skrev:Personligen tvättar jag antingen borstlöst med färskvatten eller tvåhinks med grit guard och med skumlans. Har dock ingen aning om hur verkstäder gör i allmänhet. Tycker dock det låter lite väl märkligt att de skulle köra "hink och svamp" överallt. Igår servade jag på Autoropa tex. Svårt att se att de skulle göra så med Ferrari, Lambo, Bentley. Jag hade gissat att de flesta bara kör högtryck i maskin eller manuellt och sedan torkmaskin. Blir ju väldigt ineffektivt att tvätta och torka manuellt bortsett från risken för repor.
Borstlöst med färskvatten är ju det skonsammaste av allt för lacken. Nackdelen är ju att det är svårt att få bilen helt ren. Låter ju som en rimlig förklaring till att din nylevererade bil fortfarande var delvis smutsig.
Däremot är det lite fult att leverera en smutsig bil som helt ny oavsett och ingen bra reklam för Tesla när jag pratar om allt med vänner som är lite halvintresserade. Skall ju inte behöva tvätta bilen det första man gör.
Re: Audi e-tron
Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?OfarligTesla skrev:Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5669
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Åker och tvättar bilen? Alternativt använder en mikrofiberduk som jag lägger på och häller vatten över ifall jag är på en resa.Delta skrev:Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?OfarligTesla skrev:Om Tesla ens får för sig att tvätta min bil kommer jag skicka en faktura på några tusen som täcker poleringen för att bli av med reporna så det hoppas jag att de inte gör. Det är inte en service att "tvätta" bilen då de inte kan tvätta över huvud taget.
Re: Audi e-tron
Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.Delta skrev:Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016