Sida 280 av 359
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 16:31
				av dd88
				Off Grid Byggaren skrev:Fick appen till e-tron uppdaterad igår till 4.5.0
Tänkte jag skulle läsa igenom vilka nyheter som följer med:
Audi connect (2) services include features such as:
• Access to important vehicle data such as fuel level, estimated driving range, or oil level — directly on your mobile device
Är det någon annat som hänt och finns det REX till e-tron kan jag undra....
 
Samma app till alla nya Audi. Lika irrelevant som nyheter om laddatatus för oss.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 19:08
				av mati
				macky skrev:Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
 
Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 19:17
				av taliz
				
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 19:48
				av mati
				
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 19:55
				av Esterox
				mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
Undra varför det bara gäller 55 ?
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 20:07
				av mati
				Esterox skrev:mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
Undra varför det bara gäller 55 ?
 
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 20:09
				av Esterox
				mati skrev:Esterox skrev:mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
Undra varför det bara gäller 55 ?
 
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
 
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 20:32
				av mati
				Esterox skrev:mati skrev:Esterox skrev:mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
Undra varför det bara gäller 55 ?
 
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
 
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
 
Jo men det är ju just det. De första e-tronsarna har en ännu större buffert än de senare modellerna. 12-13kWh är låsta. När Audi efter relativt kort tid släppte detta och minskade bufferten fick de ganska mycket kritik för att vi med de allra allra första bilarna inte fick ta del av denna förbättringen. Det är ju en ren mjukvarusak, men Audi valde alltså att undanta 2019-årsmodellerna. Jag undrar varför de har ändrat sig nu. Är det kanske för att batterierna har degraderat mer än vad man trodde? Jag skulle ju inte ens få tillbaka mig ursprungliga räckvidd, även om de låste upp 5%.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 20:36
				av Esterox
				mati skrev:Esterox skrev:mati skrev:Esterox skrev:mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
 
Undra varför det bara gäller 55 ?
 
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
 
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
 
Jo men det är ju just det. De första e-tronsarna har en ännu större buffert än de senare modellerna. 12-13kWh är låsta. När Audi efter relativt kort tid släppte detta och minskade bufferten fick de ganska mycket kritik för att vi med de allra allra första bilarna inte fick ta del av denna förbättringen. Det är ju en ren mjukvarusak, men Audi valde alltså att undanta 2019-årsmodellerna. Jag undrar varför de har ändrat sig nu. Är det kanske för att batterierna har degraderat mer än vad man trodde? Jag skulle ju inte ens få tillbaka mig ursprungliga räckvidd, även om de låste upp 5%.
 
Aha då är jag med. 
Ett svar vi aldrig lär få veta varför det ändrar sig. Audi lär ju inte vara intresserade utav att hålla upp andrahandsvärdet på 55:or från 2019.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 20:48
				av Dafro
				Mati: hur långt har du kört med din och hur mycket räckvidd har du tappat? Ska nämligen skaffa en -19.
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 21:05
				av mati
				Dafro skrev:Mati: hur långt har du kört med din och hur mycket räckvidd har du tappat? Ska nämligen skaffa en -19.
 
3270 mil. Den har tappat ungefär 4-5kWh, lite beroende på hur man mäter. Två mil alltså. Det är med andra ord ingenting man märker. Såvida man inte verkligen kör från fulladdat till tomt och räknar ut kapaciteten. Jag har gjort detta ett antal gånger under senaste året. Men normala människor lägger ju knappast någon energi på sånt.  

 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 21:09
				av Dafro
				Tack, det var inte så farligt, skulle tro att högerfoten kan göra större skillnad på en långresa. 

 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 21:13
				av mati
				Dafro skrev:Tack, det var inte så farligt, skulle tro att högerfoten kan göra större skillnad på en långresa. 

 
Jajaja, alla gånger. Räckvidden varierar mycket mer än så. Allt från 25 till 43 mil har jag varit med om. Det längsta jag har kört utan mellanlandning var 396km. Och då fanns 4 mil kvar i batteriet.
Det är alltså fullständigt irrelevant om bilen tappar 2 eller 3 tre mil efter några år. Dessutom lär det inte längre sjunka lika fort de kommande åren. Det verkar vara rätt stabilt nu.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 21:20
				av Bjelke
				mati skrev:macky skrev:Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
 
Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?
 
Ja jag tänkte direkt på dig 

 håller tummarna iaf.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 28 okt 2021 22:23
				av Nilp
				Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? 
Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad. 
Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 00:13
				av Off Grid Byggaren
				Jag ska få denna uppgradering på onsdag.
Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.
Då borde det ju kunna synas.
Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.
Skulle få lånebil.
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 06:40
				av mati
				Nilp skrev:Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? 
Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad. 
Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
 
320km vid 80% låter väldigt mycket. Framförallt såhär års. Då har det helt klart blivit en förbättring. Spännande.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 06:42
				av mati
				Off Grid Byggaren skrev:Jag ska få denna uppgradering på onsdag.
Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.
Då borde det ju kunna synas.
Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.
Skulle få lånebil.
 
Måste du betala för detta eller är det en goodwill grej?
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 08:55
				av Off Grid Byggaren
				Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 08:56
				av mati
				Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
 
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 09:42
				av Bjelke
				mati skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
 
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
 
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det 
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre 
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) 

 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 09:54
				av Robertrimmevik
				Bjelke skrev:mati skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
 
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
 
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det 
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre 
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) 

 
Goda nyheter. Jag ska kolla med min verkstad också.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 10:03
				av Robertrimmevik
				Nect skrev:Robertrimmevik skrev:macky skrev:Robertrimmevik skrev:Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass.  145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€) 
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt. 
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar. 
PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund. 
Vill man ha laddkort kostar det 16€. 
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
 
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.
 
Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen. 
Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
 
Nått jag missar? Juicepass kostar ju 450kr/månaden? (Du får visserligen ladda för 145 kW i den avgiften. Men är fortfarande en hel
del som ska betalas per månad. Allt över 145 kW kostar 7,9 kr kWh? 
Räknat på att 1 euro = 10 kr
Edit: kan iofs vara bra för semesterresorna så klart…. Sedan säga upp och betala dyra Ionity priset resten av året de få gånger det blir.
Hittar ingen stans hur man säger upp avtalet och när det sägs upp i så fall? Byter man till ett annat flat abonnemang så går bytet fort. Men står inget om man vill byta till pay per use för att slippa en månadsavgift när man inte kommer ladda?
 
Det står under villkoren där du väljer vilken rate du vill ha. Du kan även använda flat rate small, om du ska en kortare resa någon månad. 
Enligt min mening blir det betydligt mycket billigare än ett Ionity abbonnemang om man kör som en normalbillist. Och hur man än vrider på det om du kör mycket så kan du alltid tanka dina 145kWh och sedan tanka någon annanstans än på ionity när de är slut. Man får ju dock ha lite koll på kilowatten.
Nu missade jag att säga upp e-tron charging service i tid ändå. Så jag har det ett år till. Jag får se det som att jag betalar 95kr i månaden i två år istället.  

 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 18:26
				av mati
				Bjelke skrev:mati skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag uppfattade det som goodwill, men det kan ju bli bli en rejäl faktura förstås.
 
Jag ska höra med dem. Kostar det nåt så får det vara. Jag ska ju ändå inte behålla den.
 
Beror väl lite på vad det kostar isf för det kan nog påverka värdet ganska mycket vid försäljning om det 
är gjort (kontra att köparen ska göra det själv, om hen ens orkar sätta sig in i varför din bil har sämre 
räckvidd än någon annan likvärdig bil osv) 

 
Visst är det så, men det beror ju på vem man säljer bilen till. Om jag bara lämnar tillbaka den till Audi lär de knappast bry sig om vilken mjukvara som är installerad i bilen.
 
			 
			
					
				Re: Audi e-tron
				Postat: 29 okt 2021 18:37
				av Off Grid Byggaren
				https://alltomelbil.se/nu-far-aldre-aud ... pdatering/
Ägare till Audi e-tron från 2019 och 2020 kan se fram emot en räckviddsboost. Det skriver Audi i ett pressmeddelande. En mjukvaruppdatering ska ge en ökad räckvidd med upp till till 20 kilometer. Ungefär motsvarande fem procent längre räckvidd.
Uppdateringen förändrar flera faktorer i bilens som förlänger räckvidden och optimerar förbrukningen. En av delarna är Audi ökar den användbara kapaciteten i bilens 95 kWh-batteriet. Efter uppdateringen ökar nettokapaciteten till 86 kWh.
Audi har också optimerat styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning stänger bilen efter uppdateringen av den främre motorn som blir nära inpå helt strömlös utan någon förbrukning. När bilen väl behöver den extra kraften kan den aktivera den främre motorn utan fördröjning.
Avslutningsvis har Audi också gjort förbättringar till bilens kylsystem som nu kan arbeta mer energisnålt och därmed sänka energiförbrukningen.
Mjukvaruuppdateringen går att få till alla Audi e-tron 55 quattro som är byggda mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Den är helt kostnadsfri men kräver att besök hos en Audi servicepartner.