A76 skrev: ↑06 dec 2025 21:11Har testat Juniper och nu kört 1500 mil med Zeekrn. Skulle valt Zeekrn före Teslan även nu om jag hade behövt välja. Men jag har inte haft ett enda problem med bilen hittills och det som oroar lite är OM jag skulle behöva kontakta Zeekr av någon anledning.manneson skrev: ↑06 dec 2025 19:27Prova och återkom.Strebern skrev: ↑06 dec 2025 19:22Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativmanneson skrev: ↑06 dec 2025 19:11Antar att du jämför med din gamla Y?Strebern skrev: ↑06 dec 2025 18:45Hej!
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över![]()
Här kommer lite plus och minus med min 7X
Plus:
Komforten, magiskt långfärdsbil. Massagen i stolarna används långt mycket mer än jag trodde. Och kylan i desamma är otroligt skön på sommaren.
+Inredningskvalitet och byggkvalitet. Inte ett knirr eller knarr någonstans.
+HUD:en. Bästa jag testat!
+Snygg, smaken är som baken men jag tycker den är riktigt snygg. Har pondus när man ser den på vägen.
+Riktigt skinn, inget svettigt veganläder gjort på fossilolja..
+Automatiska dörrarna. Kunde absolut klarat mig utan, och hade nog inte betalat extra för det men det är ren lyx. De funkar klockrent, otroligt imponerad över tekniken som känner av hur mycket de kan öppna.
+Regnsensorn, äntligen bil där det funkar klockrent i 99,9% av tiden.
+Laddningen, vilken laddbest!
Kunde varit bättre:
*Ljudanläggningen, det är väldigt klart och varmt ljud men det saknar tryck i bas och nedre mellanregister. Kommer en uppdatering snart som skall råda bot på det.
*Kalibrering av gasrespons i sportläget. Nu kör jag mest med standardläget vilket funkar bra tycker jag, passar biltypen, men sport är för nervöst och ryckigt.
*Farthållare/Autopilot. Beteendet är lite eget, men konsistent så när man väl förstår hur den beter sig är det relativt lätt att kompensera för det.
*Lastutrymmet. Det är stort bagage men utrymmet under golvet och frunken kunde varit lite större.
*Förbrukningen. Helt ok, trodde det skulle vara betydligt värre men nu i kallare temp drar den en del.
*Stolarna är bekväma men jag hade önskat en sportigare stol.
Minus:
*Spolarna. Vilket skämt! Att köra på en något våt saltblandad körbana är inte kul. Det saknas dessutom sensor för spolarvätskebehållaren..
*Den inbyggda navigatorn har en del konstigheter för sig. Appversionen är bättre men inte perfekt den heller. Här är Tesla bättre.
*Appen och Key Less. Det är kass att behöva låsa och låsa upp bilen via appen. Den är dessutom inte supersnabb på att utföra de kommandon man skickar till den och ibland misslyckas dom.
*Att behöva ställa in strömstyrkan i bilen varje gång man skall ladda på dagen. Den går på max alltid om man inte manuellt väljer annat. Inte så kul nu med tanke på den idiotiska effektavgiften. Här har verkligen Tesla en fördel iom att det går att ställa strömstyrka i appen och att den kommer ihåg inställd strömstyrka på gps-position.
Summa summarum, mycket nöjd med att jag valde 7X framför MY Juniper. Det mesta som är ”dåligt” kan fixad med mjukvara så jag känner att det är lite som Tesla i början, varje ny version gör bilen bättre.
Ja, jag skulle inte välja Tesla om jag vill ha ett komfortlok på motorväg.
Där har den en bit kvar med stolar, styrning, våghållning och hjälpsystem.
Att funkar helt ok men det är inte premium och det är ingen bil man sjunker ned i stolen och bara glider i 4-5 timmar med.