Sida 28 av 29

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 08:08
av ducce916m
Kanske ett användbart tips: Trygg-Hansa erbjöd halvförsäkring, efter de fria två första veckorna, för ca 5500:-/år. Kollade med Länsförsäkringar som erbjöd samma försäkring för 3515:-. Värt att kolla med fler bolag

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 13:00
av flanders
Kör också med Länsförsäkringar, 1500 mil 2958 kr/år vilket kändes löjligt billigt.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 13:36
av mikebike
För mig är Länsförsäkringar klart dyrare än TH, trots att vi är multikunder hos Länsförsäkringar och de t.o.m. bjöd oss på Adventskonsert i Stadshuset i lördags. 8-)

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 17:44
av Nicke Nyfiken
ducce916m skrev: 02 dec 2025 08:08
Kanske ett användbart tips: Trygg-Hansa erbjöd halvförsäkring, efter de fria två första veckorna, för ca 5500:-/år. Kollade med Länsförsäkringar som erbjöd samma försäkring för 3515:-. Värt att kolla med fler bolag
"Samma försäkring" är det inte riktigt.
I TH-försäkringen ingår självriskreduktion med 5.000:- på vagnskadegarantin, vilket inte finns i LF-försäkringen.

Så med TH får man betala 8.750:- i självrisk vid vagnskada och med LF får man betala 13.750:- i självrisk.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 18:59
av ducce916m
Nicke Nyfiken skrev: 02 dec 2025 17:44
ducce916m skrev: 02 dec 2025 08:08
Kanske ett användbart tips: Trygg-Hansa erbjöd halvförsäkring, efter de fria två första veckorna, för ca 5500:-/år. Kollade med Länsförsäkringar som erbjöd samma försäkring för 3515:-. Värt att kolla med fler bolag
"Samma försäkring" är det inte riktigt.
I TH-försäkringen ingår självriskreduktion med 5.000:- på vagnskadegarantin, vilket inte finns i LF-försäkringen.

Så med TH får man betala 8.750:- i självrisk vid vagnskada och med LF får man betala 13.750:- i självrisk.


Så här ser det ut, menar du att det finns en självrisk man inte kan se här?:
Omfattning Självrisker* Pris per helår kr
Trafik 1000 kronor 1 126
Delkasko 1 795
Brand 1800 kronor
Glas1 1800 kronor
Stöld 1800 kronor
Assistans och Räddning 1500 kronor
Rättsskydd 20 % av skada, lägst 1000 kronor
Maskin2 3000/5000/7000 kronor
Allrisk3 1000 kronor
Kris Ingen självrisk
Tilläggsförsäkring MER 594
Hyrbil 25% av hyreskostnaden
Skadegörelse 1000 kronor
Djurkollision 1000 kronor
Avbrott Ingen självrisk

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 20:23
av vrid_i_skogen
Skillnaden mellan en halvförsäkring (syns i inlägget ovan) och en helförsäkring är att den senare innehåller vagnskadeförsäkring. Enkelt beskrivet att den ersätter skador på försäkringstagarens bil oavsett vem som orsakat dem.

De första 3 åren ingår vagnskadeförsäkringens premie i bilköpet. Så man kan köpa en halvförsäkring av vem som helst för att komplettera med den vagnskadeförsäkring som ingår så det blir en helförsäkring.

I exemplet ovan så gäller LF:s självrisker för den halvförsäkring som föreslås via LF. Den vagnskadeförsäkring som ingår i bilköpet har Tesla avtalat med Trygghansa. Om en skada uppstår som omfattas av den; alltså skada som du själv orsakat på din bil, eller om någon annan skadar din bil men inte går att spåra vem osv, så gäller Trygghansas självrisk som någon tipsade ovan kan vara ca 13700 kr. Hoppas det klarnar nu. Annars kan jag försöka förklara mer ingående.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 02 dec 2025 21:55
av Nicke Nyfiken
ducce916m skrev: 02 dec 2025 18:59

Så här ser det ut, menar du att det finns en självrisk man inte kan se här?:
Omfattning Självrisker* Pris per helår kr
Trafik 1000 kronor 1 126
Delkasko 1 795
Brand 1800 kronor
Glas1 1800 kronor
Stöld 1800 kronor
Assistans och Räddning 1500 kronor
Rättsskydd 20 % av skada, lägst 1000 kronor
Maskin2 3000/5000/7000 kronor
Allrisk3 1000 kronor
Kris Ingen självrisk
Tilläggsförsäkring MER 594
Hyrbil 25% av hyreskostnaden
Skadegörelse 1000 kronor
Djurkollision 1000 kronor
Avbrott Ingen självrisk
Som du själv ser så ingår inte vagnsskada (skador på egna bilen) i försäkringen ovan, eftersom försäkringarna du jämför är HALV-försäkringar.
Dessa skador täcks istället av Teslas vagnskadegaranti de första 3 åren, och självrisken är 13.750:-
Har man halvförsäkring hos TH så tar de bort 5.000:- av självrisken så man betalar 8.750:- vid vagnskada.
Hos LF får man betala hela självrisken på 13.750:- vid vagnskada.

Sammanfattningsvis
I halvförsäkringen hos TH ingår en självriskreducering med 5.000:- vid vagnskada, vilket det inte gör hos LF.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 03 dec 2025 06:08
av Dinsdale
För mig var också LF betydligt billigare än Trygg-Hansa. Jag kompletterade med en självriskförsäkring https://www.mysafety.se/forsakringar/sj ... kring-bil/ vilket kostar 1428 kr om året, det ger mig 0 kr i självrisk på vagnskadan istället för 8750 kr. Totalt sett blir LF+mysafety billigare än Trygg-Hansa med lägre självrisk så för mig var det ett lätt beslut.

Mysafety-försäkringen täcker för övrigt alla självrisker som man betalt till vanliga försäkringen, vagnskadegarantin eller Trafikförsäkringsföreningen, byta vindruta pga stenskott kostar 0 kr tex. Man kan max få ersättning för 20000 kr per försäkringsperiod (12 mån) och man måste ligga ute med pengarna själv först. Kvalificeringstid 30 dagar, jag tror inte man kan teckna försäkringen innan man fått bilens regnummer men det kanske man kan.

Ett annat alternativ är OKQ8 Backup Plus som är dyrare (1560 kr om året) men trots det bara ger max 5000 kr i självrisk för vagnskada, max 3000 kr för annat. Upplägget är också delvis annorlunda, OKQ8 ger tex ersättning för självrisk från hemförsäkringen (om nån tex slår in en ruta och stjäl nånting ur bilen blir ofta både bil och hemförsäkring inblandade) och lite annat. Mysafety ger bara ersättning för självrisker kopplade till bilens försäkringar.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 04 dec 2025 16:53
av anetheo
Blev precis tilldelad reg nr, men har förväntad leverans datum 9-18 december.

Hur fort brukar det gå från att man fått reg nr?
Kan man ha förhoppningar om att få bilen innan den 9e eller ska man räkna med att den kommer inom den specificerade perioden?

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 04 dec 2025 17:13
av Lorentz
Haha jag har exakt samma. Har beställt M3P.

Fattar inte en sak, i vin numret förstår jag det som 2026 årsmodell men hos transportstyrelsen står det 2025. Spelar ju ingen roll egentligen men hade vart mer nice med 2026 😅

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 08:01
av ducce916m
Lorentz skrev: 04 dec 2025 17:13
Haha jag har exakt samma. Har beställt M3P.

Fattar inte en sak, i vin numret förstår jag det som 2026 årsmodell men hos transportstyrelsen står det 2025. Spelar ju ingen roll egentligen men hade vart mer nice med 2026 😅
Min levererades 7/12, tillverkades 23/9. Hos transportstyrelsen årsmod -25

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 08:20
av vrid_i_skogen
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 09:27
av ducce916m
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 10:20
av mikebike
ducce916m skrev: 05 dec 2025 09:27
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21
"egenhet" = omskrivning för försämring. :lol:

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 10:36
av holden
ducce916m skrev: 05 dec 2025 09:27
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21
Höger scrollhjul aktiverar farthållaren, ett tryck för vanlig och två för autopilot.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 10:37
av Niklas Z
ducce916m skrev: 05 dec 2025 09:27
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21
Det där med autopilot/farthållare är ytterligare ett märkligt beslut av Tesla. I min Highland (som inte har blinkersspak) ger ett tryck på högra skrollhjulet farthållare och dubbeltryck ger autopilot. Så var Highland från början. Däremot infördes försämringen att bara kunna välja autopilot eller farthållare med skrollhjulet i Model Y Juniper. Tydligen blev det likadant i Highland när blinkersspaken återinfördes.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 10:44
av mikebike
holden skrev: 05 dec 2025 10:36
ducce916m skrev: 05 dec 2025 09:27
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21
Höger scrollhjul aktiverar farthållaren, ett tryck för vanlig och två för autopilot.
Och hur startar man röststyrningen?

Var sitter knappen för nödstopp på Highland?

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 11:23
av Nicke Nyfiken
ducce916m skrev: 05 dec 2025 09:27
vrid_i_skogen skrev: 05 dec 2025 08:20
Fick du blinkersspak, främre kamera och nya batteriet?
Ja, det fick jag, funkar bra. En liten egenhet jag börjar vänja mig vid är att man måste gå in i menyn för att välja enbart farthållare eller farthållare i komb med autopilot. Tidigare, med spak, kunde man aktivera farthållare med ett tryck och autopilot med två tryck på spaken. Kör nu mycket ofta med autopilot/farthållare, tycker Highlands fungerar lite mjukare än min tidigare -21
Så du menar att det nu även på Highland är så att man måste stötta med gas när man gör filbyte på motorväg med AP aktiv, liksom på Juniper?

Häpnadsväckande i så fall. :o
Trodde bara att det blivit lite fel när Tesla gjorde AP/farthållarfunktionen på Juniper och att det på sikt skulle rättas till med en uppdatering. Men den förhoppningen var tydligen fel.

Det är verkligen spiken i kistan för min del.
Kommer aldrig att köpa en Tesla med den usla funktionaliteten.

Skulle de ändra till samma skitfunktion på de gamla bilarna så kommer jag sälja min bil omedelbart.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 11:38
av Niklas Z
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 12:10
av mikebike
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 11:38
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.
Ännu fler knappar alltså. Så gick det med den minimalistiska designen.

Är det en separat knapp för nödstopp också?
Vanligtvis är det samma knapp som för parkeringsbroms.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 12:55
av holden
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:10
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 11:38
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.
Ännu fler knappar alltså. Så gick det med den minimalistiska designen.

Är det en separat knapp för nödstopp också?
Vanligtvis är det samma knapp som för parkeringsbroms.
Ja, det är hela 6 knappar på ratten varav två är inaktiva. Ett riktigt myller av knappar ;)

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 13:01
av mikebike
Det verkar som att man tagit bort val av stoppläge på Juniper, gäller samma för Highland?
Screenshot_20251204_141053_Samsung Internet.jpg

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 14:44
av Niklas Z
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:10
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 11:38
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.
Ännu fler knappar alltså. Så gick det med den minimalistiska designen.

Är det en separat knapp för nödstopp också?
Vanligtvis är det samma knapp som för parkeringsbroms.
Den minimalistiska designen är kvar. Inte alls påverkad negativt av att ha diskreta kontroller på ratten i stället för spakarna.
Vad menar du med nödstopp?
Parkeringsbromsen aktiveras så fort man tar av bältet eller öppnar dörren. Jag som har S3XY-buttons+commander kan också aktivera den med skrollhjulet på höger sida. Har nog aldrig saknat knapp för parkeringsbroms.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 15:08
av mikebike
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 14:44
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:10
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 11:38
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.
Ännu fler knappar alltså. Så gick det med den minimalistiska designen.

Är det en separat knapp för nödstopp också?
Vanligtvis är det samma knapp som för parkeringsbroms.
Den minimalistiska designen är kvar. Inte alls påverkad negativt av att ha diskreta kontroller på ratten i stället för spakarna.
Vad menar du med nödstopp?
Parkeringsbromsen aktiveras så fort man tar av bältet eller öppnar dörren. Jag som har S3XY-buttons+commander kan också aktivera den med skrollhjulet på höger sida. Har nog aldrig saknat knapp för parkeringsbroms.
Det är obligatoriskt med nödbroms, och det brukar som sagt vara samma knapp som till parkeringsbromsen.

Re: Väntrum Model 3 Highland

Postat: 05 dec 2025 15:09
av mikebike
holden skrev: 05 dec 2025 12:55
mikebike skrev: 05 dec 2025 12:10
Niklas Z skrev: 05 dec 2025 11:38
mikebike skrev: 05 dec 2025 10:44
Och hur startar man röststyrningen?
Det finns en separat knapp för den funktionen på rattens högra sida.
Ännu fler knappar alltså. Så gick det med den minimalistiska designen.

Är det en separat knapp för nödstopp också?
Vanligtvis är det samma knapp som för parkeringsbroms.
Ja, det är hela 6 knappar på ratten varav två är inaktiva. Ett riktigt myller av knappar ;)
3 gånger så många som tidigare. ;)