Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 29 okt 2020 15:19
av Zalman3
Laban skrev:
taliz skrev:
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 29 okt 2020 15:40
av Jordad
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Produktionslinorna för 3 och Y i USA och Kina kommer nog fortsätta använda 2170 i flera år till. Kina kommer nog användas mkt för lågkostnadsvarianter. Dvs LFP.
Elon sa att det kommer att ta ~2 år innan Shanghai och Fremont går över till 4680. Sen gissar jag på att det kommer innebära LFP för Shanghai, NMC för Fremont.
@Jordad: Väldigt goda nyheter. Bra för Tesla att sprida riskerna samt slippa ta alla investeringskostnader själva. LG och Panasonic verkar vara med på 4680 tåget då. Frågan är vad CATL kommer att göra.
Om nu Panasonic börjar tillverka 4680 batterier. Då är det ju intressanta frågan, hur mycket Tesla teknik är det då i dessa batterier?
De måste vara tabless iaf. Sedan har Tesla och Panasonic utvecklat NCA tillsammans och Panasonic säger att de framöver kommer kunna öka energidensitet med 20% samt utesluta kobolt. Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.
På battery day sa Tesla att 2022 skulle de ha 100 GWh från egen produktion och 100 GWh från partners. Det är upp till 1,5 miljoner bilar.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 29 okt 2020 17:08
av Laban
Jordad skrev:
Det innebär kanske NMA med mangan istället för kobolt. Tesla vill också utesluta kobolt i sina 4680 och när de talar om nickel-mangan kanske det också är NMA de syftar på.
De hade med kobolt i diagrammet där de pratar om energidensitet men i sliden efter den så pratar Elon om järn, nickel-mangan (2/3 nickel, 1/3 mangan) samt ren nickel. Han nämnde ingenting om kobolt där. NMA har vad jag förstår lite lägre energidensitet än NMC men å andra sidan har Tesla ren nickel celler för de applikationer som kräver högsta energidensitet. Så jag gissar också på att Tesla kommer utesluta kobolt inom en snar framtid.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 08 nov 2020 09:58
av Zalman3
Intressant utveckling att Panasonic och LG Chem?
också börjar tillverka 4680 batterier.
Lite oklart, är det med en Tesla licens?
Och hur mycket ny teknik får dom tillgång till?
Dock så behåller Tesla lite hemligheter för sig själv.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 11 nov 2020 22:11
av Zalman3
EDIT:
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 19:48
av Zalman3
Hur snabbt kan man ladda 4680 batterier?
Panasonic pratar om snabbare laddning.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 20:17
av Zalman3
Bättre än 4C snabbladdning.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 20:30
av martinot
Zalman3 skrev:
Hur snabbt kan man ladda 4680 batterier?
Panasonic pratar om snabbare laddning.
Screenshot_20201209-200854_Samsung Internet.jpg
Mycket intressant. Förutom laddstationer på 250-250 kW som vi har idag, så behöver vi ny batterikemi som klarar att snabbladdas under en stor del av laddcykeln.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 20:54
av Zalman3
Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 22:52
av martinot
Zalman3 skrev:
Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Screenshot_20201209-202806_Samsung Internet.jpg
Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 09 dec 2020 23:40
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Med V3 250kW laddning kan laddtiden minska rejält om man kan ligga i 250kW till 80%.
Screenshot_20201209-202806_Samsung Internet.jpg
Blir grymt med 4680 Si. Kommer detta i Europeiska MY?
Den kommer till Europa.
Men det är ju "educated speculation".
Så vi får väl se om det stämmer.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 23 dec 2020 21:01
av Zalman3
The Limiting factor om batterier.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 25 dec 2020 23:06
av Zalman3
Tesla gives a sneak preview of 4680 cell production
Är det produktion av 4680 batterier för Berlin eller nya MS eller MX?
Tar man med hela rubriken är den "Tesla gives a sneak preview of 4680 cell production for Giga Berlin in the latest video" och några 4680-celler är inte aktuella för Model S/X I närtid, troligen inte förrän Model S Plaid. Berlin ska snart börja producera Model Y så det är väl kanske lågt odds att de är för Berlin initialt?
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 00:22
av Zalman3
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 00:52
av iAkita
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 01:04
av Zalman3
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Det som talar för Tesla är inte bara antal sålda bilar utan vilken medelstorlek elbilens batteri har.
Dessutom säljer Tesla batterilösningar till elbolag, vilket ingen annan biltillverkare gör.
Dessutom är Teslas konkurrenter väldigt splittrade i tekniker och kemier.
Som jag fattade batteridagen så kommer ALLA Teslas batterier vara i 4680 formatet om ca 2 år.
Oavsett tillämpning.
Batteriet kemi kan dock variera.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 11:12
av Bjelke
Jag är inte heller så övertygad om att Teslas batterival i sig påverkar hela marknaden,
MEN om det visar sig bli den billigaste tekniken (och det ser ju helt klart ut som det nu) så
kan det få andra att välja den vägen ändå, av rent ekonomiska skäl snarare än att Teslas
storlek i branschen skulle tvinga övriga till samma teknik... Hårfin skillnad kanske
Men det kommer nog att fortsätta att finnas en hel uppsjö med format (och kemier) ett bra tag till...
Frågan är väl då hur det slår mot konkurrenterna om dom fortsätter med sina format och det blir dyrare än
för dom som går över till 4680...
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 11:47
av Jordad
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Tesla har nära 30% av den globala marknaden. Dessutom är andelen av intäkter och batterier till elbilar högre än så. Att kalla det ringa är lite galet. Tesla har inte fokuserat på Europa ännu men de håller på att bygga världens största bilfabrik utanför Berlin så det blir nog ändring på det framöver.
Däremot verkar bilindustrin bara köpa de batterier som batteritillverkare vill sälja till dem. Att ta eget initiativ och ändra format och kemi verkar inte aktuellt. Det är väl bara Rivian som har varit modiga då de kommer använda 2170. Synd bara att de är gamla och inaktuella redan innan Rivian har börjat sälja sina bilar.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 13:26
av NiklasTesla
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).
Mvh
Re: Batteridag 22 september
Postat: 28 dec 2020 14:05
av Jordad
NiklasTesla skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?
Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?
And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.
Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.
Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.
Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.
Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).
Mvh
Tesla har även patent på tabless och celler så stora som 4680 måste vara tabless. Tesla delar gärna patent men då måste motparten också dela eventuella förbättringar som motparten gör. Det innebär att Tesla även får tillgång till motpartens relevanta patent. De är knappt något företag som har vågat använda Teslas patent hittils. LG och Panasonic kommer troligen tillverka 4680 enbart till Tesla. Men det är säkert möjligt att Tesla kan licensera ut det med.
Re: Batteridag 22 september
Postat: 06 jan 2021 15:48
av Zalman3
Panasonic President shares insights on Tesla’s 4680 battery cell production plans.
Den som satte ihop den där bilden verkar inte riktigt förstå vad hen visualiserar.
4680 är ett format. LFP & NCM en kemi. Äpplen och päron.
4680 kan vara LFP, eller NCM, eller NCA...
Vad 4680 kommer kosta i slutänden är alltså starkt kopplat till vilken kemi som används.
Troligen kommer CATL leverera LFP i 4680-format till Tesla och LG kommer leverera NCM i 4680-format. Panasonic NCA i 4680-format....
Dvs 4680 kommer ha väldigt olika priser och användningsområden.