Verdi skrev:Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
 
Jag också.
Kastar mig in i leken med ett par felbedömningar 
 
 
Om vi antar att andelen sålda BEV ungefär följer en S-kurva 0 -100% enligt 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
Det i sig kan absolut vara en felbedömning eftersom bilköpsbeteendet kan ändras mer än vi anar på 5 år.
Idag har vi i Sverige c:a 4 % andel sålda elbilar så det är lite för tidigt att kunna pricka in S-kurvan så där jätte noga. 2023 så kommer det troligen att vara lätt att passa in kurvan.
S-kurvetabellerna nedan ger att Sverige ligger 2-3 år före hela Europa och 3-5 år efter Norge.
Jag har svårt att tro att det går så snabbt som i exempel 2, men exempel 1 kan nog å andra sidan överskridas.
Källa för andel = kvot mellan Elbilsstistik / Bil Sweden. Inga andra hänsyn tagna än rent matematiska. 
Exempel 1 långsam takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2014 och 2019
Det är mycket större ökning senate året, men det kan ju vara en "störning" som beror på introduktionen av Model 3 (alltså att ökningen tillfälligt varit större pga. uppdämt behov.)
År	Beräknad	Verklig
2014	0,33%	0,35%
2015	0,55%	0,84%
2016	0,90%	0,74%
2017	1,48%	0,92%
2018	2,41%	1,58%
2019	3,92%	4,00% hittills
2020	6,30%	
2021	10%	
2022	15%	
2023	23%	
2024	33%	
2025	45%	
2026	57%	
2027	69%	
2028	79%	
2029	86%	
2030	91%	
2031	94%	
2032	96%	
2033	98%	
2034	99%	
Exempel 2 snabb takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2018 och 2019
År	Beräknad	Verklig
2014	0,04%	0,35%
2015	0,09%	0,84%
2016	0,24%	0,74%
2017	0,61%	0,92%
2018	1,55%	1,58%
2019	3,92%	4,00% hittills
2020	9,53%	
2021	21%	
2022	41%	
2023	65%	
2024	82%	
2025	92%	
2026	97%	
2027	99%