Sida 26 av 26

Re: BMW iX3

Postat: 07 dec 2025 18:21
av mikebike
tesla newbie skrev: 07 dec 2025 17:40
Rennwagen skrev: 07 dec 2025 13:14
mikebike skrev: 07 dec 2025 12:20
tesla newbie skrev: 07 dec 2025 08:49
mikebike skrev: 07 dec 2025 07:03

Ja, BMW är dyra och känns dyra, Tesla är (ganska) billiga och känns rejält billiga.
Har som sagt haft både BMW och Tesla. Jag upplever inte alls att skillnaden är så stor. BMW:s billigare modeller känns inte så mycket lyxigare än de nyare Teslorna.
Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.

Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.
Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Allt beror väl på vad man värdesätter. Dörrklangen på min 2021 Model Y är ganska ”klonkig” och bakluckan smäller igen hårt om en dörr är öppen. Båda dessa problem är avhjälpta på Juniper. För mig är Junipers byggkvalitet ”good enough” och jag vill inte betala 100 kkr mer för enbart bättre byggkvalitet. Om det kan kombineras med bättre köregenskaper blir det dock en annan femma.
+ längre räckvidd och fördubblad laddhastighet....

Re: BMW iX3

Postat: 07 dec 2025 19:17
av Niklas Z
Rennwagen skrev: 07 dec 2025 13:14
Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 11:31
av Rennwagen
Niklas Z skrev: 07 dec 2025 19:17
Rennwagen skrev: 07 dec 2025 13:14
Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte från vilken fabrik min S kommer. Och visst är det väsentliga förbättringar på Highland.

Men jag blev så glad häromdagen när beviset kom på att det går att koppla ur DSC helt och hållet i iX3. Se 28.42 in i denna film där även mycket annan funktionalitet visas för infotainement-nerdar.

Och iX3 fått väldigt mycket positiv kritik i körproverna vilket visar på att chassie-ingenjörerna i München fortfarande är bästa kompisar med oss som gillar att köra och inte bara åka bil :)

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 11:56
av Niklas Z
Rennwagen skrev: 12 dec 2025 11:31
Och iX3 fått väldigt mycket positiv kritik i körproverna vilket visar på att chassie-ingenjörerna i München fortfarande är bästa kompisar med oss som gillar att köra och inte bara åka bil :)
Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 12:29
av AAKEE
Niklas Z skrev: 12 dec 2025 11:56
Rennwagen skrev: 12 dec 2025 11:31
Och iX3 fått väldigt mycket positiv kritik i körproverna vilket visar på att chassie-ingenjörerna i München fortfarande är bästa kompisar med oss som gillar att köra och inte bara åka bil :)
Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.
Tesla bygger väl dessutom bilar som är lägre än andra elbilar. Tesla safear nog med *onödigt* hård fjädring för att inte bilen ska gunga ned och slå i batteriet?

Och BMW med flera har mycket erfarenhet av chassiedesign med hög kvalitet. 👍

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 12:59
av Niklas Z
AAKEE skrev: 12 dec 2025 12:29
Tesla bygger väl dessutom bilar som är lägre än andra elbilar. Tesla safear nog med *onödigt* hård fjädring för att inte bilen ska gunga ned och slå i batteriet?
Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 13:31
av current
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 13:39
av Niklas Z
current skrev: 12 dec 2025 13:31
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
När jag kom till den avslutande parentesen i ditt inlägg läste jag "fri fart" i stället för "fri färg". Fri fart hade varit ett erbjudande att nappa på.

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 13:39
av manneson
current skrev: 12 dec 2025 13:31
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Vissa ÅF går väl med på att man fritt får avbeställa efter provkörning. I så fall kan det väl vara en idé att ”låsa in” en order, så man inte hamnar ännu längre bak i kön.

Re: BMW iX3

Postat: 12 dec 2025 13:46
av Rennwagen
current skrev: 12 dec 2025 13:31
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Första anledningen är att min iX3 kommer i april/maj samtidigt som min Model S lease går ut.
Andra anledningen är att det kommer att bli skönt att slippa Tesla-låg-kvalitet och åka bayerskt igen ;)
Tredje anledningen är att leveransprecisionen som Volvo visat på EX90 gör att det ligger i farans riktning att EX60 också blir rejält försenad
Fjärde anledningen (för de som bryr sig) är att nya modeller som har "hype" och det är kö efter, ofta har bra andrahandsvärde i början.
Femte och sista är att det är kul att byta bil och att det alltid kommer något nytt som man kan vänta på. Och det innebär att risken är att ”Väntar du på nästa modell, väntar du för alltid.” :D