Totala förbrukningen är konstant men effektuttaget är allt annat än konstant. Utmaningen för elnätet är att överföra stora mängder effekt när elen finns i överflöd vid produktionsanläggningarna.Freez skrev: ↑29 nov 2025 10:57Sveriges elförbrukning har varit relativt konstant på cirka 130-140 TWh under de senaste 25–30 åren. Vår elanvändning minskade 2022-23 trots massor med nya elbilar. Ändå höjer nätbolagen sina avgifter kraftigt med hänvisning till elbilen. Som ett skämt eller som ett monopol funkar.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elna ... n-kraftigt
Konsekvensen av effekttariffen
Moderator: Redaktion
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Exakt!chaffis75 skrev: ↑29 nov 2025 11:07Eftersom "alla" tror att elbilarna gör att Sveriges elförbrukning ökar så anvä det självklart elbolagen detta som en ursäkt för de är smidigt. Självklart vet att de ljuger men om något skulle påstå de så kommer fossilbil maffian snabbt påstå att elbilarna visst ökar förbrukningen.Freez skrev: ↑29 nov 2025 10:57Sveriges elförbrukning har varit relativt konstant på cirka 130-140 TWh under de senaste 25–30 åren. Vår elanvändning minskade 2022-23 trots massor med nya elbilar. Ändå höjer nätbolagen sina avgifter kraftigt med hänvisning till elbilen. Som ett skämt eller som ett monopol funkar.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elna ... n-kraftigt
Tråkigt men såhär funkar de i många frågor.
MY RWD Vit 2023
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Sällan håller jag med Carup men de har rätt:
https://carup.se/ny-avgift-pa-el-for-al ... r-elbilar/
Precis det jag sagt:
”Dessutom råder elbolaget mig att ladda på låg effekt. Och helst tvätta på natten. Problemet är att då hinner bilen inte ladda klart. Är det dessutom kallt ute går en del av effekten åt till att värma batteriet. Och när det är kallt går elvärmepumpen för fullt. Då blir det dyrt”
https://carup.se/ny-avgift-pa-el-for-al ... r-elbilar/
Precis det jag sagt:
”Dessutom råder elbolaget mig att ladda på låg effekt. Och helst tvätta på natten. Problemet är att då hinner bilen inte ladda klart. Är det dessutom kallt ute går en del av effekten åt till att värma batteriet. Och när det är kallt går elvärmepumpen för fullt. Då blir det dyrt”
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Elbolagens övervinster fortsätter och de skyller på elbilarna. Helt sjukt.Electron skrev: ↑06 dec 2025 22:06Sällan håller jag med Carup men de har rätt:
https://carup.se/ny-avgift-pa-el-for-al ... r-elbilar/
Precis det jag sagt:
”Dessutom råder elbolaget mig att ladda på låg effekt. Och helst tvätta på natten. Problemet är att då hinner bilen inte ladda klart. Är det dessutom kallt ute går en del av effekten åt till att värma batteriet. Och när det är kallt går elvärmepumpen för fullt. Då blir det dyrt”
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... -elbolagen
MY RWD Vit 2023
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Få saker jag tycker ska vara statliga. Infrastruktur, bredband, el, vägar, tågspår, m.m är saker som borde drivas av staten. Dock inte i formen av ett statligt AB med vinstmål utan istället med ett tydligt och uttalat funktionsmål och 100% skattefinansierat istället för avgiftsfinansierat.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 303
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Konsekvensen av effekttariffen
Japp! Kul att läsa deras resultaträkning med siffrorna väl före denna höjning.
Tur att nån kan dra in deg…..
M3 LR 2023