För er som hävdar att höjningarna i SuC bara är en naturlig följd av ökat elpris så roade jag mig med att jämföra min statistik med det rörliga elpriset i SE3 (Tesla betalar ju garanterat inte detta pris, men det ger iaf en indikation på hur kostnaderna har förändrats för Tesla genom åren).
Skulle Tesla haft ett rörligt elpris som en vanlig elkonsument så hade bruttomarginalen, dvs skillnaden mellan in- och utpris gått från c:a 1.34:-/kWh 2018 till c:a 4.19:-/kWh 2022, en ökning med mer än 200%.
Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre.
suc2.jpg
/fth
Skall man vara snäll så kan man säga att de är före sin tid eftersom de fördubblade priset redan ett år innan elpriset stack iväg.
Elon är väl ofta ute tidigt i sina grejer…
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
För att återgå till ämnet:
Priserna är nu tillbaka på mer normala nivåer för snabbladdning. Genomsnittligt medlemspris ligger på 6,62 kr/kWh peak och 5,95 kr/kWh övrig tid räknat på 29 svensk SuC jag brukar kolla på. Motsvarande drop-in-priser är 7,90 kr/kWh och 7,13 kr/kWh. Lite klen rabatt för medlemmar/Teslor, annars är det ok tycker jag.
För att återgå till ämnet:
Priserna är nu tillbaka på mer normala nivåer för snabbladdning. Genomsnittligt medlemspris ligger på 6,62 kr/kWh peak och 5,95 kr/kWh övrig tid räknat på 29 svensk SuC jag brukar kolla på. Motsvarande drop-in-priser är 7,90 kr/kWh och 7,13 kr/kWh. Lite klen rabatt för medlemmar/Teslor, annars är det ok tycker jag.
Känns ändå okej. Nätverket är ju förbaskat pålitligt, snabbt och sällan kö. De behöver inte vara billigast, men har varit lite väl saftigt ett tag.
Kande är en dum fråga, men varför är elpriset så högt om man till exempel jämfört med vad det kostar i genomsnitt i Sverige? Vet så klart att det kostar att bygga och tillhandahålla platsen mm (finns säker kostnader som jag inte tänker på eller är medveten om också). Tänker bara att lönsamheten är väl bra nu för Tesla och iom att de har öppnat upp för andra att ladda på så många av deras ställen bör de väl låter de betala istället då de har valt att inte köpa en Tesla?
Har kollat lite vad det kostar att ladda på Supercharger i Norge och Finland att ladda på karten, ser avsevärt mycket billigare ut där (kring 4 kr/kwh mot sveriges kring 6 kr/kwh). Trots att Sverige exporterar massvis med el till framförallt Finland. Lite skumt tycker jag! Någon som vet varför det är så?
Kande är en dum fråga, men varför är elpriset så högt om man till exempel jämfört med vad det kostar i genomsnitt i Sverige? Vet så klart att det kostar att bygga och tillhandahålla platsen mm (finns säker kostnader som jag inte tänker på eller är medveten om också). Tänker bara att lönsamheten är väl bra nu för Tesla och iom att de har öppnat upp för andra att ladda på så många av deras ställen bör de väl låter de betala istället då de har valt att inte köpa en Tesla?
När jag beställde min bil för drygt två år sedan var kostnaden på SuC lägre än för att ladda hemma på gatan och typ en fjärdedel mot Ionity.
Sedan dess har priset på SuC tredubblats medan det fortfarande kostar 3 kr/kWh på gatan.
Kande är en dum fråga, men varför är elpriset så högt om man till exempel jämfört med vad det kostar i genomsnitt i Sverige? Vet så klart att det kostar att bygga och tillhandahålla platsen mm (finns säker kostnader som jag inte tänker på eller är medveten om också). Tänker bara att lönsamheten är väl bra nu för Tesla och iom att de har öppnat upp för andra att ladda på så många av deras ställen bör de väl låter de betala istället då de har valt att inte köpa en Tesla?
När jag beställde min bil för drygt två år sedan var kostnaden på SuC lägre än för att ladda hemma på gatan och typ en fjärdedel mot Ionity.
Sedan dess har priset på SuC tredubblats medan det fortfarande kostar 3 kr/kWh på gatan.
Och 3kr/kWh på gatan och Ionity säljer inga bilar. Förstår då att de behöver ha ett högre pris för att generera en vinst. Men Tesla pumpar ut nu många bilar, där av min tanke och fråga.
Det kan finnas massor av anledningar till detta. AC- och DC-laddning är väldigt olika i hur stor effekt de drar när de används och det kan ju påverka massor av parametrar.
Men om du vill att priset ska gå upp för AC-laddning så kan säkert Ionity ordna det åt dig...
Det kan finnas massor av anledningar till detta. AC- och DC-laddning är väldigt olika i hur stor effekt de drar när de används och det kan ju påverka massor av parametrar.
Men om du vill att priset ska gå upp för AC-laddning så kan säkert Ionity ordna det åt dig...
Okej jag är grön här men jag trodde det var samma pris på växelström och likström i Sverige. Tycker jag bara läser om kWh-priser när det skrivs om priset på el.
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
Det kan finnas massor av anledningar till detta. AC- och DC-laddning är väldigt olika i hur stor effekt de drar när de används och det kan ju påverka massor av parametrar.
Men om du vill att priset ska gå upp för AC-laddning så kan säkert Ionity ordna det åt dig...
Det är inte Ionity som satt upp stolpar på gatorna i närområdet, det är Virta. Dessutom hyfsat nyligen, d.v.s. mindre än ett år sedan.
Ja, det kan ju tyckas naturligt att det skall vara dyrare att ladda DC än AC, men poängen är (än en gång) att Tesla tredubblat sina priser och det har ingen annan gjort.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
A oki jag förstår, och tack för förtydligandet Vet inte riktigt hur många bilar Tesla säljer i månaden i Sverige, men min tanke/fundering var då att dessa kostnader bör väl kunna täckas upp av bilförsäljningen och att andra bilmärken som vill nyttja Teslas nätverk betalar ett högre pris än de som köpt Tesla?
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
Om det är så dyrt förstår jag inte varför inte fler installerar batterilagring vid snabbladdare. Det borde gå runt tämligen snabbt. Jag räknade lite på det och kom fram till att ca 0,5 kWh batteri per kW laddkapacitet skulle kunna reducera effektbehovet med ca 75%. Nu har jag ju iofs bara ett fåtal pålitliga förbrukningssiffror att gå på, men det borde ändå vara i rätt härad.
Det är inte Ionity som satt upp stolpar på gatorna i närområdet, det är Virta. Dessutom hyfsat nyligen, d.v.s. mindre än ett år sedan.
Ja, det kan ju tyckas naturligt att det skall vara dyrare att ladda DC än AC, men poängen är (än en gång) att Tesla tredubblat sina priser och det har ingen annan gjort.
Sure, så är det säkert. Men det är fortfarande massor av faktorer som styr och att Tesla har ökat priset 300% kanske bara innebär att de ändrat strategin för sitt erbjudande. Det kan även vara omkostnader som inte skalar linjärt etc.
Visst är det trist att priset gått upp, men det behöver inte innebära att det är orimligt - om Tesla tex tyckte att det var OK att sälja el med viss förlust på X öre/kWh tidigare så skulle den förlusten ha skenat när elpriserna börjat gå upp. Efter att kvarnarna malt (vilket kan ta tid på större företag och Sverige är en liten marknad så inte så högt prioriterad) så kommer man fram till att man måste höja till kraftigt för att det inte ska bli för stor kostnad. Nu spekulerar jag bara, men jag kan helt klart se likheter med diskussioner jag haft i andra sammanhang kring prishöjningar - börjar man från en låg nivå så blir höjningen i procent mycket högre.
Det är inte Ionity som satt upp stolpar på gatorna i närområdet, det är Virta. Dessutom hyfsat nyligen, d.v.s. mindre än ett år sedan.
Ja, det kan ju tyckas naturligt att det skall vara dyrare att ladda DC än AC, men poängen är (än en gång) att Tesla tredubblat sina priser och det har ingen annan gjort.
Sure, så är det säkert. Men det är fortfarande massor av faktorer som styr och att Tesla har ökat priset 300% kanske bara innebär att de ändrat strategin för sitt erbjudande. Det kan även vara omkostnader som inte skalar linjärt etc.
Visst är det trist att priset gått upp, men det behöver inte innebära att det är orimligt - om Tesla tex tyckte att det var OK att sälja el med viss förlust på X öre/kWh tidigare så skulle den förlusten ha skenat när elpriserna börjat gå upp. Efter att kvarnarna malt (vilket kan ta tid på större företag och Sverige är en liten marknad så inte så högt prioriterad) så kommer man fram till att man måste höja till kraftigt för att det inte ska bli för stor kostnad. Nu spekulerar jag bara, men jag kan helt klart se likheter med diskussioner jag haft i andra sammanhang kring prishöjningar - börjar man från en låg nivå så blir höjningen i procent mycket högre.
Ja, helt klart är det strategi som gjort att vissa inte höjt alls, medan Tesla tredubblat.
En tredubbling innebär f.ö. en ökning med 200%, inte 300.
Man betalar ju ett premiumpris i DC-laddare bland annat eftersom man inte behöver stå där i timmar för att ladda.
Ja, men poängen är att det priset är oförändrat medan SuC tredubblats.
Precis. 3sek/kwh hos Teslas SuC-nätverk dagtid (IAF för oss som kör Tesla) känns mer rimligt med tanke på senaste månadens Spotpriser i snitt (under 2sek kväll/natt helg).
Kommer fortsätta att bojkotta Teslas "reservdunksnätverk" och ladda hos Ionity för ca 3sek/kwh fram tills Tesla sänker priserna (Tesla har varit snabba på att höja SuC-priset när Spotpriserna gått upp men inte lika snabba att sänka när Spotpriserna gått ner).
Man betalar ju ett premiumpris i DC-laddare bland annat eftersom man inte behöver stå där i timmar för att ladda.
Ja, men poängen är att det priset är oförändrat medan SuC tredubblats.
Precis. 3sek/kwh hos Teslas SuC-nätverk dagtid (IAF för oss som kör Tesla) känns mer rimligt med tanke på senaste månadens Spotpriser i snitt (under 2sek kväll/natt helg).
Kommer fortsätta att bojkotta Teslas "reservdunksnätverk" och ladda hos Ionity för ca 3sek/kwh fram tills Tesla sänker priserna (Tesla har varit snabba på att höja SuC-priset när Spotpriserna gått upp men inte lika snabba att sänka när Spotpriserna gått ner).
MVH
Tack för att du tar en för laget. Det underlättar för oss andra då det minskar köbildning vid SuC för oss som laddar där. Önskar att fler kunde resonera som du.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Man betalar ju ett premiumpris i DC-laddare bland annat eftersom man inte behöver stå där i timmar för att ladda.
Ja, men poängen är att det priset är oförändrat medan SuC tredubblats.
Precis. 3sek/kwh hos Teslas SuC-nätverk dagtid (IAF för oss som kör Tesla) känns mer rimligt med tanke på senaste månadens Spotpriser i snitt (under 2sek kväll/natt helg).
Kommer fortsätta att bojkotta Teslas "reservdunksnätverk" och ladda hos Ionity för ca 3sek/kwh fram tills Tesla sänker priserna (Tesla har varit snabba på att höja SuC-priset när Spotpriserna gått upp men inte lika snabba att sänka när Spotpriserna gått ner).
MVH
Tack för att du tar en för laget. Det underlättar för oss andra då det minskar köbildning vid SuC för oss som laddar där. Önskar att fler kunde resonera som du.
Varsågod (känner dock inte att jag bidrar så mycket då det gapat rejält tommt på Teslas SuC-laddplatser alla ggr jag åkt förbi senaste månaderna sedan dom höjde priserna).
Det är effekt som är dyrt, man betalar ofta per kW. En station med 12 st 250kW laddplatser kostar då enormt mycket mer per månad att driva än en med 12 st 11kW-platser. 50 kr / kW i peak-effekt är lågt räknat.. 6600 kr för AC-laddningen jämfört med 150 000 kr per månad för snabbladdning via DC som måste hämtas hem.
Överslagsräknat bara, det kan ju vara så att alla 12 platserna inte peakar på 250kW samtidigt givetvis men även om det bara är 100 000 kr per månad i effektavgift så är det en rejäl slant som ska hämtas hem varje månad bara för den kostnaden.
Om det är så dyrt förstår jag inte varför inte fler installerar batterilagring vid snabbladdare. Det borde gå runt tämligen snabbt. Jag räknade lite på det och kom fram till att ca 0,5 kWh batteri per kW laddkapacitet skulle kunna reducera effektbehovet med ca 75%. Nu har jag ju iofs bara ett fåtal pålitliga förbrukningssiffror att gå på, men det borde ändå vara i rätt härad.
Visa gärna om hur du har räknat, är intresserad.
När vi räknade på det så gick det inte att räkna hem.
Du kan inte använda hela batterikapaciteten, vilken batterikapacitet har du räknat med?
Du kan inte dra ur vilka effekter du vill, vilka effekter och C-tal räknade du med?
Vilket el pris in, el pris ut och vilka förluster har du i systemet?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Vi har ju ingen insyn alls i vilka avtal dom har, men gissningsvis något slags terminssäkrat avtal där spotpriset inte avspeglas rakt av och stora oförutsetta svängningar upp eller ner inte riktigt märks. Det ger ett lite stabilare pris än vanligt månadsrörligt men inte lika oflexibelt som långa bundna avtal.
Man betalar ju ett premiumpris i DC-laddare bland annat eftersom man inte behöver stå där i timmar för att ladda.
Ja, men poängen är att det priset är oförändrat medan SuC tredubblats.
Precis. 3sek/kwh hos Teslas SuC-nätverk dagtid (IAF för oss som kör Tesla) känns mer rimligt med tanke på senaste månadens Spotpriser i snitt (under 2sek kväll/natt helg).
Kommer fortsätta att bojkotta Teslas "reservdunksnätverk" och ladda hos Ionity för ca 3sek/kwh fram tills Tesla sänker priserna (Tesla har varit snabba på att höja SuC-priset när Spotpriserna gått upp men inte lika snabba att sänka när Spotpriserna gått ner).
MVH
Tesla fördubblade sina priser i god tid innan spotpriserna gick upp, så det finns ingen koppling mellan marknadspris och pris hos SuC.
Det skulle ju bli bättre priser och bättre laddupplevelser när Tesla öppnade upp sas det en gång i tiden tack vare att alla elbilister kunde bidra med finansieringen. Pyttsan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik