Maetlarv skrev: ↑25 feb 2026 14:47Hm, att det skulle vara en fördel i en ”chicken race”-situation att göra undanmanövern så sent som möjligt är ett helt absurt påstående, det är självklart tvärt om.
Det där är sannolikt ett logiskt felslut.
Jag har sett undersökningar om incidenter och near misses (detta pre-internet), och det går ungefär 1000 incidenter med mindre än 0.3 sekunders marginal på varje olycka.
Det betyder att om man gör en undanmanöver långt innan så är det mycket hög risk att man skapar en olycka som inte skulle inträffat annars.
Och för att sätta det i kontext, jag har varit med om många fall där inledningen liknar denna olycka, men föraren i den ankommande bilen insedd faran och vidtagit någon åtgärd som löst problemet.
Om vi antar att föraren skulle väjat ut mot räcket tidigt så finns en överhängande fara att det skulle resulterat i att den oavsiktligt skulle träffa räcket och spunnit ut, med result att om ankommande avbrutit omkörningen och gått in bakom lastbilen (vilket är hur en normal förare antagligen skulle gjort), alternativt väjat ut i mötande vägren, så skulle man istället med hög sannolikt skapat en olycka där Cybertrucken blockerat vägen och skapat en ännu allvarligare olycka.
Den rimliga åtgärden är att sänka hastigheten, men inte så mycket att man tappar kontrollen eller möjligheten att väja senare. När jag tog körkort så pratade man ofta om att bromsa sig in i döden, syftande på att för hård inbromsning kan skapa olyckstillbud i sig.