Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?ErransEgo skrev: ↑29 jan 2026 21:50Nu hoppar jag in här.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jan 2026 21:08Och slutmålet med det här är då alltså autonoma transporter och humanoida robotar. Eller?vrid_i_skogen skrev: ↑29 jan 2026 19:04Jag är ledsen o någon kände sig överkörd av mina teorier. Har följt tech I över 25 år och för mig är det ingen skillnad mellan Tesla och t ex Google eller Facebook. Man samlar in data. Bilarna tjänar ett enda syfte; de är glorifierade datainsamlare. Väg, trafik och kartdata. Jag är själv en av dem som nyligen köpt en Tesla trots vetskap om detta. De konkurrerar inte med andra biltillverkare även om alla på detta forum tror det. De samlar in data och kommer fatta alla beslut för att samla in den så billigt som möjligt. Det går ingenstans på bilen att se hur mycket data och hur ofta bilen skickar "hem" men jag kan lova att de 8 kamerorna inte är där för att tjäna föraren i första hand utan för att samla in data. Inget fel i det i sig men att tro att Tesla vill konkurrera med andra biltillverkare med kvalitet och annat gör bara att jag stänger av. Man behöver lyfta blicken långt högre än average Joe som äger en Tesla bil orkar göra eller förstår. Sen kan vissa kalla mig det ena eller det andra men det säger mer om er än om mig.
Ja, själva ”bilen” för folket är död för Tesla, det är slut med utvecklingen av dessa framöver.
De väntar bara på att skala upp självkörandet.
Genom abonnemang så har några beräknat att Tesla kommer tjäna mer per månad än på helåret 2025.
Det bygger på 2030 kommer det finnas många miljoner Tesla fordon med FSD och ca 80% av ägarna kommer betala abonnemang.
Vidare
xAI hänger ihop med alla fordon och produkter här under.
Grok ska styra alla robotar, fordonen osv
Chipfabriker ska byggas, för att träna och byggas in i produkterna
Batterier och solceller för energi till gruppen
SpaceX och Starlink för rymd, AI, kommunikation mellan produkterna.
X för media, bank, Handel, styrning (everything app)
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Med full kontroll och rådighet över hela kedjan från början till slut
Tesla slutar tillverka S och X
Moderator: Redaktion
Re: Tesla slutar tillverka S och X
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Tesla slutar tillverka S och X
Att bilmodellen är ”gammal” behöver inte i sig vara negativt, modellerna har ju de facto uppdaterats påtagligt med Highland, Juniper och senaste refresh för S + X. Den ursprungliga S är ju inte jämförbar med en Plaid annat än att karosserna liknar varandra.
Andra tillverkare har ju lyckats förädla/modernisera sina modeller, t.ex. Golf,Passat, Corolla,Yaris mfl.
Det skulle Tesla också kunna om man ville.
Svårt att förstå att de inte vill/kan göra det.
Andra tillverkare har ju lyckats förädla/modernisera sina modeller, t.ex. Golf,Passat, Corolla,Yaris mfl.
Det skulle Tesla också kunna om man ville.
Svårt att förstå att de inte vill/kan göra det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16