Sida 3 av 3

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 25 nov 2025 08:06
av granlundii
Enligt denna jämförelse så är också Standard Range NCA batterierna dåliga. LFP bra (som vi redan visste). Har du AAKEE gjort nån sammanfattning på alla batterivarianter nånstans på forumet?

https://insideevs.com/news/779726/tesla ... b_ir69M7yQ

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 25 nov 2025 08:23
av AAKEE
granlundii skrev: 25 nov 2025 08:06
Enligt denna jämförelse så är också Standard Range NCA batterierna dåliga.
SR+ hade samma celltyp som motsvarande LR/P innan man gick över till LFP.
Cellerna är väl inte dåliga utan lika som tex LR/P från 2019-2020.

SR går ofta större cykler (folk kör väl normalt bilarna ungefär lika långt) och det har synts aningen högre degradering i loggad data på SR.

Ungefär 10% degradering efter 10K mil på bägge:
IMG_9008.jpeg
IMG_9007.jpeg
granlundii skrev: 25 nov 2025 08:06
LFP bra (som vi redan visste). Har du AAKEE gjort nån sammanfattning på alla batterivarianter nånstans på forumet?
Nope.

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 25 nov 2025 13:35
av jonasl
Vi hade en "gammal" SR+ Model 3 tidigare, vintertid klarade vi inte att ligga under 80% i laddning, knappt ens det. Med Model Y LR är det inga problem att ligga på 55%. Så det blev klart större cykler på den helt klart.

Dessutom hade vi bara 10A enfas laddning då så det ville till att vara lite mera förberedd för spontana utflykter.

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 10:47
av granlundii
Det kan ju hända att det var lite väl få datapunkter i studien jag länkade till, och att skillnaden mellan NCA och LFP därför var ännu mer dramatisk än vad den är i verkligheten. AAKEEs data ser lite mer normalt ut,

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 12:55
av AAKEE
granlundii skrev: 26 nov 2025 10:47
Det kan ju hända att det var lite väl få datapunkter i studien jag länkade till, och att skillnaden mellan NCA och LFP därför var ännu mer dramatisk än vad den är i verkligheten. AAKEEs data ser lite mer normalt ut,
Bägge bilder ovan med NCA.

Här LFP för 2021, det fanns två batterier med två olika range, startade på ~ 423km och 438km.
IMG_9025.jpeg

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 13:33
av Tellus
LFP batteriet :lol:

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 14:52
av AAKEE
LFP-batterierna tappar sin kapacitet nästan uteslutande till Calendar aging, där hög SOC över tid är sämre även för de batterierna.

@Nogo har en Y RWD som går fulla cykler dagligen och hade tappat knappt 5% på 21.000 mil och 3 år sist jag hade koll.

Ska be Nogo kika in här och berätta dagsläget.
I vart fall ligger de batteriet i paritet eller bättre till än bilar som gått väldigt kort. Detta tack vare att Nogos bil inte spenderar just någon nämnvärd tid med hög SOC.

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 15:42
av Nogo
22300 mil och 57,6 kWh kvar. Laddat uteslutande med DC senaste 3 månaderna och tappat 0,1kWh.

Re: Är mitt batteri slut?

Postat: 26 nov 2025 15:46
av AAKEE
Nogo skrev: 26 nov 2025 15:42
22300 mil och 57,6 kWh kvar. Laddat uteslutande med DC senaste 3 månaderna och tappat 0,1kWh.
Strax under 5% på 22600 mil/3år , med fulla cykler. Det är helt okey 😅