Sida 3 av 3
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 24 okt 2025 14:24
av jpetters
AAKEE skrev:manneson skrev: ↑24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.
Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.
Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)
Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.
Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 24 okt 2025 14:30
av mikebike
jpetters skrev: ↑24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:manneson skrev: ↑24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.
Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.
Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)
Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.
Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok?

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 24 okt 2025 14:42
av AAKEE
mikebike skrev: ↑24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: ↑24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:manneson skrev: ↑24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.
Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.
Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)
Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.
Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok?
Bättre än OK.
Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 24 okt 2025 15:36
av mikebike
AAKEE skrev: ↑24 okt 2025 14:42
mikebike skrev: ↑24 okt 2025 14:30
jpetters skrev: ↑24 okt 2025 14:24
AAKEE skrev:manneson skrev: ↑24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.
Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.
Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)
Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Kör med samma setup med en S3XY button på var sida av yoken. Det fungerar som sagt utmärkt.
Provade med spakar men bytte tillbaka.
Nu när man dessutom kan växla D/P/R på höger scroll hjul, + automatiken funkar ok, så är behovet av högra spaken borta.
Så med lite eftermarknadsgrejer så funkar original helt ok?
Bättre än OK.
Modifiering är ju basen i trygghetspyramiden.
Är något moddat, då är det bättre och då sover man som en kung sen

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 07:50
av El2an
R
Airlift skrev: ↑23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 09:01
av Airlift
El2an skrev: ↑25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: ↑23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 11:29
av bjornnilsson
@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 11:31
av manneson
Airlift skrev: ↑25 okt 2025 09:01
El2an skrev: ↑25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: ↑23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv...

Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 12:01
av renes
AAKEE skrev: ↑24 okt 2025 14:21
manneson skrev: ↑24 okt 2025 13:43
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.
Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.
Jag har Yoke. Jag var grymt skeptisk och var väldigt övertygad att det var en gimmik.
Jag gav det en månad för tillvänjning och tänkte att det blir ratt sen. Men det gick ganska fort att börja gilla yoke.
Jag monterade S3XY-knappar för blinkers på framsidan av yoken, ungefär där bilar brukar ha växelpaddlar. Med det blir en blinkersspak helt ointressant. Fungerar fantastiskt bra, det är så ypken borde kommit från fabrik. (Plus en kortare styrväxel eller SBW, så man slipper veva så mycket med yoken.)
Två år och fyra månader senare har jag inte bytt.
Samma här, fast jag har inte ens S3XY buttons utan använder yoken och styrknapparna som Gud/Elon avsåg och tycker det funkar bra. Åtminstone lika bra som rund ratt och spak. Ibland bättre, ibland sämre, men helt jämförbart.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 12:18
av jpetters
bjornnilsson skrev:@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
Stämmer. Man kan sänka till "Very low" även på S, dvs samma som på X där VL finns som val i menyn.
När man aktiverar VL så ser man i UI att bilen sänks även om den står kvar på Low på skärmen. Den sänker en dryg cm och bilen behåller det tills man parkerat, eller bilen själv höjer om det är ojämn väg.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 25 okt 2025 12:46
av AAKEE
jpetters skrev: ↑25 okt 2025 12:18
bjornnilsson skrev:@jpetters - var det du som sänkt din Plaid med hjälp av s3xy? Jag har försökt hitta info om detta men gått bet. Har för mig att jag läst om det på det här forumet.
Stämmer. Man kan sänka till "Very low" även på S, dvs samma som på X där VL finns som val i menyn.
När man aktiverar VL så ser man i UI att bilen sänks även om den står kvar på Low på skärmen. Den sänker en dryg cm och bilen behåller det tills man parkerat, eller bilen själv höjer om det är ojämn väg.
Min sänker exakt 10mm både fram och bak med S3XY Very low, men min är redan sänkt 18mm runt om till att börja med.
Med S3XY i very low söutar bilen höja sig själv med platsminnet, så man måste klicka upp den till vanlig LOW för att det ska fungera.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 26 okt 2025 05:39
av El2an
manneson skrev: ↑25 okt 2025 11:31
Airlift skrev: ↑25 okt 2025 09:01
El2an skrev: ↑25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: ↑23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv...

Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Möjligt men personligen har jag svårt att lägga ordet "bättre" i något som tappar mer än 550 000 på 12 månader, snarare helt sinnessjukt att någon köper något som tappar så mycket eller mer.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 26 okt 2025 08:12
av Niclas
Jag äger en MS longrange -23
Nyp 1,5
Pris efter 2 år 600k
Värdetapp ca 900k
Dyrt för första ägaren men fantastiskt att köpa den 2 år gammal
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 26 okt 2025 08:49
av Xyborg
El2an skrev: ↑26 okt 2025 05:39
manneson skrev: ↑25 okt 2025 11:31
Airlift skrev: ↑25 okt 2025 09:01
El2an skrev: ↑25 okt 2025 07:50
R
Airlift skrev: ↑23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Från 1 379 000:- kostar LR, andra fälgar och lite ändring av fronten.
Värde: 827’ efter 12mån.
Bättre än Taycan, EQS, i7 osv...

Lite lustigt är det faktiskt att Tesla håller värdet så mkt bättre än övriga.
Möjligt men personligen har jag svårt att lägga ordet "bättre" i något som tappar mer än 550 000 på 12 månader, snarare helt sinnessjukt att någon köper något som tappar så mycket eller mer.
Visst, jag kan delvis hålla med dig. Men det är liksom inget unikt för Tesla. Prestandabilar för över miljonen har andrahandsvärden som sjunker som en sten de första åren. Köparna för bilar över miljonen vill ha en ny bil. Punkt. Så därmed sjunker priserna på begagnade exemplar något brutalt, tills de kommer ner i en prisklass där andra är villiga att spendera pengarna.
Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa
Postat: 26 okt 2025 17:38
av AAKEE
Xyborg skrev: ↑26 okt 2025 08:49
Prestandabilar för över miljonen har andrahandsvärden som sjunker som en sten de första åren. Köparna för bilar över miljonen vill ha en ny bil. Punkt. Så därmed sjunker priserna på begagnade exemplar något brutalt, tills de kommer ner i en prisklass där andra är villiga att spendera pengarna.
När jag köpte min första nya bil blev det en lite dyrare bil med bra prestanda som ändå inte var avsevärt dyrare eller drog mycket mer bränsle än vilken ny bil som helst som hade klarat utrymmeskraven.
Totalt hade det blivit aaaningen billigare med en snik V70 med framhjulsdrift än en Audi med 300+ hk och fyrhjulsdrift.
När jag räknade på det så var det lite dyrare men tillägget per mil blev inte värst stort på så vis.
Väljer jag mellan att lida för 20:-/ mil eller lägga på 5:-/mil och njuta så är valet enkelt.
I elbilsvärlden är det fritt fall (för Teslor i vart fall), så jag har ställt en ny 3/Y P som tappar 400K på ett gäng år mot en Plaid som tappar 400K när jag tar den ut ur bilhallen och 5-600K efter samma tid.
Stor värdeförlust men det är skillnaden mot alternativet som jag har som referens. Hur mycket
mer kostar det?
Vill man undvika stora värdefall ska man varken köpa nya bilar eller roliga bilar och framförallt inte kombon av nya bilar som är kul.
Det skulle dock inte finnas några begagnade Plaids om ingen ville ta första smällen. Tacka oss för det
