Model 3 & Y Standard
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 & Y Standard
Den billigaste Model 3 är redan rätt billig på 485kkr. Den bantade borde hamna en bit under det. Om det kan bli runt 430kkr så kommer den nog sälja bra.
Model Y LR AWD -24
Tänk på att i USA kostar en M3 standard bara $5500 under en M3 Premium, som motsvarar en LR RWD. Så räkna med att den här skulle hamna strax under en SR. Då utan autopilot, radio, med plåtfälgar. Enda gruppen jag ser som skulle kunna köpa en sådan är hyrbilsfirmor.
Elbilist sedan 2014
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Jag tror att Berlin-varianten av Model Y Standard kommer skilja sig från den i USA dock så vi ska nog inte spekulera allt för mycket om det.
Autopilot kan man ta bort i US för att driva pengar mot FSD. Inte samma situation i EU.
Autopilot kan man ta bort i US för att driva pengar mot FSD. Inte samma situation i EU.
Besparingen i bantningen borde ge Tesla möjlighet till ett lägre pris än så. Förutsatt att de gör vinst på den billigaste M3 i dag alltså som är mer välutrystad än den som nu kommer. Du kan mycket väl ha rätt i varje fall.
Model Y LR AWD -24
Jag är tveksam om den är så mycket billigare att tillverka. Den är nog mest skapad för att locka till de dyrare modellerna.
Elbilist sedan 2014
Å andra sidan, vad gör ett stenskott i taket man ändå inte tittar ut genom? Det är laminerat, så det regnar ju åtminstone inte in. Men visst, lite konstigt är det ju. Kanske billigare med glas än plåt och innertak?
Ja kan vara så. Den borde dock vara billigare att tillverka än den billigaste de har fn och om de gör vinst på den så…
Model Y LR AWD -24
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Jag som tycker det är jobbigt att behöva ställa om innerbackspegeln efter frugan kört bilen, ska jag behöva ställa om ratten nu också ifall jag skulle köpa en Standard. 

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och ytterbackspeglarna?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ytterbackspeglarna är elektriskt justerbara. De är bara inte elektriskt infällbara.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Det primära för Tesla när man tar fram en billigare modell som "Standard" är ju att öka de totala försäljningsvolymerna samtidigt som man minimerar att volymerna flyttas från dyrare Premium-modeller. Kan man samtidigt sänka kostnaderna för tillverkningen av den billigare modellen så är det bra men ändå hyfsat sekundärt. Sen är det ju bra om lösningarna som försämrar inte blir allför "genomskinliga" (hupp!) eftersom det sänker kundförtroendet.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jaså?
"Manually Adjustable Mirrors"
"Manual-adjust side-view mirrors"
Då borde det stå "folding" istället.
Volvo PV 544 Special 1963
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- T4s
- Teslaägare
Nu finns Model Y Standard i Sverige.
Skillnaden mot USA som jag sett hittills:
- inkluderar basic autopilot
- sidospeglar är elektroniska
- endast 18” fälgar valbara
Pris: 499 990 kr
Leverans nov/dec
Skillnaden mot USA som jag sett hittills:
- inkluderar basic autopilot
- sidospeglar är elektroniska
- endast 18” fälgar valbara
Pris: 499 990 kr
Leverans nov/dec
Senast redigerad av T4s, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
-
Intressant att lfp skrotas och wltp höjs.
”För nästan samma peng, 499 500 kronor, kan du köpa en ny Volkswagen ID.4, men då får du bara ett 52 kWh (netto) stort batteri och betydligt kortare räckvidd på 36 mil.”
”För nästan samma peng, 499 500 kronor, kan du köpa en ny Volkswagen ID.4, men då får du bara ett 52 kWh (netto) stort batteri och betydligt kortare räckvidd på 36 mil.”
Jag måste ändå erkänna att den svenska lanseringen har fått mig att ändra åsikt. 113k billigare än premium rwd är ändå signifikant och jag tycker att dem lyckats bra med prissättningen nu när man ser över hela modellutbudet av Y. En parentes är väl ett stort grattis till dem som lyckades få tag på en standard range för 554k innan de tog bort den versionen. Jag tycker det är logiskt att dem tog bort den men samtidigt synd då den varianten verkligen var prisvärd sett till allt man får. Men den hade ätit alldeles för mycket av försäljningen på den nya standard. 113k känns ändå som en rimlig prisskillnad nu sett till bantningen som gjorts. Jag tror den nya standard kan sälja riktigt bra!h4nk skrev: ↑07 okt 2025 22:46Model Y standard har väl ändå fått så pass mycket downgrades jämfört med premium att dem borde kunnat pressa priset ännu mer, ner mot 30k. Eller tror dem att den kommer sälja ändå kanske så kommer en prissänkning längre fram. Model 3 standard däremot känns ju mer prisvärd då där den fått behålla betydligt mer features från premium versionerna.
Model Y LR AWD 2024
Min spåning var korrekt. LFP försvann från premium.
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.
- T4s
- Teslaägare
Eller när produktionen kräver det. Beror på vilket perspektiv man har på saker i livetmanneson skrev: ↑10 okt 2025 09:38Min spåning var korrekt. LFP försvann från premium.
499 är 100 för högt för den där rishögen.
Men smart av Tesla som vanligt, plötsligt ser Long Range/AWD/P mkt mer prisvärda ut.
Min nästa gissning är att Standard kommer prisdumpas kort efter nyår. Dvs när katastrofala Q4 resultatet kräver det.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Snart får nog Model Y Standard en hel drös med tredjepartstillbehör
Det kommer nog säljas utbytes-innertak med hål för panoramaglaset. Sätesvärmare för baksätet. Påklistrad ljusramp fram och bak...

Det kommer nog säljas utbytes-innertak med hål för panoramaglaset. Sätesvärmare för baksätet. Påklistrad ljusramp fram och bak...
Jag tror det kommer att bli en hit. Speciellt om den nya elbilsbonusen träder i kraft och de lyckas komma ner under gränsen för den på privatleasing. Men den effekten lär vi då först se i starten av det nya året.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
-
1,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset
med 53 mils räckvidd och nmc batteri tycker jag den är prisvärd. Skillnad om de använt lfp 60 kWh till det priset
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Är det inte LFP i den som tillverkas i Berlin? USA har ju inte lokal tillverkning av LFP, därav att de använder NMC, eller har jag fel?Teslasemitruck skrev: ↑10 okt 2025 10:321,31 Wh/km . Model 3 rwd har 137,7 ..
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld