Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Men hur gör man om man har en sambo som inte vill ha under 60% och bara 7km till jobbet
Obs! Har ingen lust att byta sambo eller bil
Ps MYRWD med LFP
Den är tuff! Jag har förklarat detta med batteriet och hon är också gärna rädd om grejerna.
15-20% på en M3 LR ger typ 6-8 mil verklig räckvidd så för oss är det god marginal för oplanerade resor till såväl köpcentrum, släktingar som vänner i krokarna.
Har på klart kortare än två år fått min andra hälft att lita på Teslas navigator och dess förutsägelser vad gäller laddning vid ankomst. Så sedan länge ingen fara att komma hem med 2-5 procent efter långresa.
Jag anal-laddar min LFP Highland till 60% på vardgar och laddar till 100% varannan vecka som jag sedan brukar köra ner till under 70% ganska omgående. Min bil visade 439 km som ny och nu efter 14 månader och 2600 visar gissometern 437km. Teslamate säger uppskattad degradering 1.2%. Tycker det verkar ok
Samma för mig! Ingen uppoffring alls att till vardags ladda upp till bara 50% eller som i mitt fall lägre.
Min M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil ger nu 561 km range vid batterisymbolen vid 100% laddning.
Bilen har som mest visat 579 km men då maskerar väl Tesla några procent i toppen.
Det jag får se som användare är att batteriet tappat 3,1% på dessa 2 år och 3 månaders körning. Bilen tillverkad i februari så i praktiken är bilen drygt 2,5 år gammal.
Denna bil har 76.8kWh kvar, dvs 2.5% degradering.
(Batteriets nykapacitet är formellt 78.8kWh, men med låg-SOC-cykler stiger ofta kapaciteten rebt lite över det. De som kört 80% daglig har troligeb inte nått just över nykapaciteten)
Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Gör det någon skillnad om man AC-laddar med 3,7 eller 11 kW?
Nej, inte pga slitaget på grund av laddningshastighet. Det är ungefär samma cykliska degradering upp till ~25kW laddeffekt 1/3C) för en 3/Y LR.
Rent krasst så kommer det faktiskt i det finstilta vara bättre med 11kW om man kör ”ladda sent” eftersom bilen kommer stå oladdad/med lägre SOC längre.
Och tvärtom om man alltid pluggar i när man kommer hem.
Jag har försökt hålla runt 50-55% laddningsnivå så mycket som möjligt.
Typ 80% hemma laddning. Resten Suc
Tog ut den i april 2024, 7000mil
Har 74 kWh kvar.
Du har hunnit köra rätt långt på 1.5 år.
Ovanligt låg kapacitet för de som kör låg SOC.
Det vanliga har vart mer än 74 efter 3 år och 8k mil.
Hur har du fått fram värdet 74kWh?
Lite mer info om laddning från min bil.
Laddar till 50 eller 55% på natten. Pendlar 10 mil till jobbet. Den brukar stå med 40% på jobbet under dagen.
Är LG känslig för höga temperaturer? Känns som jag tappade mycket under sommaren.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Lite mer info om laddning från min bil.
Laddar till 50 eller 55% på natten. Pendlar 10 mil till jobbet. Den brukar stå med 40% på jobbet under dagen.
Är LG känslig för höga temperaturer? Känns som jag tappade mycket under sommaren.
Nej, inte känsligare än andra batterier. Men calendar aging är högre i hög temperatur.
Min bil snittade nästan 40C celltemp Juni-Augusti. Vi hade en riktigt varm sommar, i vart fall här uppe.
Sommaren tar mer än vintern.
Men du har ~ 6% degradering efter ~ 1.5 år / 7000 mil?
Har inte läst alla svar här, men batterierna mår allra bäst vid 50%
Så beräknar man med att göra av 20% skall man ladda bilen till 60%
När man sedan är nere på 40% laddar man upp till 50% om bilen skall stå i en vecka.
Annars så skall man ladda som ovan.
Detta är det optimala laddningssättet, men kanske inte det man använder sig av.
Men enl Teslas egen batteri utvecklare det absolut gynnsammaste laddningsrutinen.
Skall man resa på sem skall batteriet hållas på 50% nivå med laddkabel i.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Har inte läst alla svar här, men batterierna mår allra bäst vid 50%
Det finns råd för ens modell i manualen. Jag tror inte 50% är optimalt för alla batterikemier, men det stämmer för litium-jon. Tesla har olika råd för olika modeller.
Jag har inte fullständig koll på alla detaljer, men jag har följt låg-SoC-approachen ganska konsekvent sedan vi skaffade bilen. Till vardags laddar jag som mest till 50 %, oftast över natten.
När jag däremot kör mätningar enligt energigrafen hamnar kapaciteten på 75–76 kWh, vilket spontant känns som en rätt kraftig degradering?
Bilen är en Model Y LR RWD, uttagen i oktober 2024, och har i dagsläget gått cirka 2 100 mil.
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22 (lämnat tillbaka)
Model 3 SR+ 21 (Såld)
Lite mer info om laddning från min bil.
Laddar till 50 eller 55% på natten. Pendlar 10 mil till jobbet. Den brukar stå med 40% på jobbet under dagen.
Är LG känslig för höga temperaturer? Känns som jag tappade mycket under sommaren.
Nej, inte känsligare än andra batterier. Men calendar aging är högre i hög temperatur.
Min bil snittade nästan 40C celltemp Juni-Augusti. Vi hade en riktigt varm sommar, i vart fall här uppe.
Sommaren tar mer än vintern.
Men du har ~ 6% degradering efter ~ 1.5 år / 7000 mil?
Ja. 7300 mil på 17 månader
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar