Jag tänker mig som Teslarobotarna som inte hade kommit i närheten av den utveckling det kunde verka som.
Det verkar har skett helt utan mygel som sagt och en rejäl tur, 30 min upp till 70 mph. Imponerade. Den bilen hade kanske inte kunnat leverera sig själv vartsomhelst redan men med tanke på all FSD-som körs kontinuerligt så är det nog inte så konstigt om detta kommer skala upp successivt.
Re: Robotaxi igång i Austin
Postat: 30 jun 2025 11:03
av Oscar11
Verkar ju dock som att den stannar vid parkeringsförbud.
Jag tänker mig som Teslarobotarna som inte hade kommit i närheten av den utveckling det kunde verka som.
Det verkar har skett helt utan mygel som sagt och en rejäl tur, 30 min upp till 70 mph. Imponerade. Den bilen hade kanske inte kunnat leverera sig själv vartsomhelst redan men med tanke på all FSD-som körs kontinuerligt så är det nog inte så konstigt om detta kommer skala upp successivt.
Definiera ”mygel”… Säkerhetsförare som kan ta över 100% av tiden hela vägen, konvoj med en följebil bakom, och ibland en på sidan som skyddar bilen.
Cool demo. Funkar inte ”at scale” eller till ställen utanför de där 15 sq miles i Austin.
Re: Robotaxi igång i Austin
Postat: 30 jun 2025 17:40
av SwedishAdvocate
Robotaxin får solen i kameralinsen och tvärnitar…
Vid ca. 10:22 nedan. Waymon gör också något, men lite osäker på vad… (ca. 15.32)
Re: Robotaxi igång i Austin
Postat: 03 jul 2025 09:51
av backe
Ändå lite intressant att det sägs bland många att det ska bara vara en uppdatering så är Robotaxi överallt. Man har kört runt extremt mycket i Austin sen tidigare för att mappa upp, och nu är man ute igen.
Ska man skala upp så känns det som samma steg som de andra måste gå igenom.
Ändå lite intressant att det sägs bland många att det ska bara vara en uppdatering så är Robotaxi överallt. Man har kört runt extremt mycket i Austin sen tidigare för att mappa upp, och nu är man ute igen.
Ska man skala upp så känns det som samma steg som de andra måste gå igenom.
Är inte det där hd-kartor-byggande äter jag upp min hatt.
Jag tänker mig som Teslarobotarna som inte hade kommit i närheten av den utveckling det kunde verka som.
Det verkar har skett helt utan mygel som sagt och en rejäl tur, 30 min upp till 70 mph. Imponerade. Den bilen hade kanske inte kunnat leverera sig själv vartsomhelst redan men med tanke på all FSD-som körs kontinuerligt så är det nog inte så konstigt om detta kommer skala upp successivt.
Definiera ”mygel”… Säkerhetsförare som kan ta över 100% av tiden hela vägen, konvoj med en följebil bakom, och ibland en på sidan som skyddar bilen.
Cool demo. Funkar inte ”at scale” eller till ställen utanför de där 15 sq miles i Austin.
Det enda säkerhetspersonen kan göra är att möjligen använda en kill switch - något som inte hänt på de 5-6 dagar de varit igång. Han kan inte ta över körningen från sidan. Och det följer inte med några konvojer med följebil (?) - vad fick du det ifrån? Bilarna åker omkring som helt vanliga bilar. Det är väl självklart att de börjar i ett mindre område och utökar det sedan.
Jag tänker mig som Teslarobotarna som inte hade kommit i närheten av den utveckling det kunde verka som.
Det verkar har skett helt utan mygel som sagt och en rejäl tur, 30 min upp till 70 mph. Imponerade. Den bilen hade kanske inte kunnat leverera sig själv vartsomhelst redan men med tanke på all FSD-som körs kontinuerligt så är det nog inte så konstigt om detta kommer skala upp successivt.
Definiera ”mygel”… Säkerhetsförare som kan ta över 100% av tiden hela vägen, konvoj med en följebil bakom, och ibland en på sidan som skyddar bilen.
Cool demo. Funkar inte ”at scale” eller till ställen utanför de där 15 sq miles i Austin.
Det enda säkerhetspersonen kan göra är att möjligen använda en kill switch - något som inte hänt på de 5-6 dagar de varit igång. Han kan inte ta över körningen från sidan. Och det följer inte med några konvojer med följebil (?) - vad fick du det ifrån? Bilarna åker omkring som helt vanliga bilar. Det är väl självklart att de börjar i ett mindre område och utökar det sedan.
Han syftar på hemkörning av bil till slutkund.
Dom får inte ha bilarna "unsupervised", så nån sitter redo på fjärr och kan styra och stoppa vid behov. Konvojer med bilar och folk syns på filmer av leveransen från Tesla.
Vad gäller Robotaxi så är det nån som kör fjärr också vid behov då bilen är level två, supervised.
Jag tänker mig som Teslarobotarna som inte hade kommit i närheten av den utveckling det kunde verka som.
Det verkar har skett helt utan mygel som sagt och en rejäl tur, 30 min upp till 70 mph. Imponerade. Den bilen hade kanske inte kunnat leverera sig själv vartsomhelst redan men med tanke på all FSD-som körs kontinuerligt så är det nog inte så konstigt om detta kommer skala upp successivt.
Definiera ”mygel”… Säkerhetsförare som kan ta över 100% av tiden hela vägen, konvoj med en följebil bakom, och ibland en på sidan som skyddar bilen.
Cool demo. Funkar inte ”at scale” eller till ställen utanför de där 15 sq miles i Austin.
Det enda säkerhetspersonen kan göra är att möjligen använda en kill switch - något som inte hänt på de 5-6 dagar de varit igång. Han kan inte ta över körningen från sidan. Och det följer inte med några konvojer med följebil (?) - vad fick du det ifrån? Bilarna åker omkring som helt vanliga bilar. Det är väl självklart att de börjar i ett mindre område och utökar det sedan.
Han syftar på hemkörning av bil till slutkund.
Dom får inte ha bilarna "unsupervised", så nån sitter redo på fjärr och kan styra och stoppa vid behov. Konvojer med bilar och folk syns på filmer av leveransen från Tesla.
Vad gäller Robotaxi så är det nån som kör fjärr också vid behov då bilen är level två, supervised.
Ja att det var en cybertruck som körde vid sidan om tolkade jag att det var för att de skulle få fler kameravinklar på körningen men förstår att de behövde har mer övervakning på den körningen.
Ändå lite intressant att det sägs bland många att det ska bara vara en uppdatering så är Robotaxi överallt. Man har kört runt extremt mycket i Austin sen tidigare för att mappa upp, och nu är man ute igen.
Ska man skala upp så känns det som samma steg som de andra måste gå igenom.
Är inte det där hd-kartor-byggande äter jag upp min hatt.
Är nog snarare validering att deras Vision modeller gör rätt om man jämför med vad dessa referens LiDAR system ser.
Ändå lite intressant att det sägs bland många att det ska bara vara en uppdatering så är Robotaxi överallt. Man har kört runt extremt mycket i Austin sen tidigare för att mappa upp, och nu är man ute igen.
Ska man skala upp så känns det som samma steg som de andra måste gå igenom.
Är inte det där hd-kartor-byggande äter jag upp min hatt.
Är nog snarare validering att deras Vision modeller gör rätt om man jämför med vad dessa referens LiDAR system ser.
De har traditionellt sett haft en platt rigg med solid state Luminar-lidars för det.
De här fordonen har dels en roterande Lidar som traditionellt används för kartor av Google och Apple, och dels kör den i ett område (downtown Austin) som förväntas bli en liten expansion geografiskt.
Därför tror jag det är hd-kartor man bygger.
Om det är ”validering”, vad är det då för validering som kräver att man kör just i downtown Austin?
Re: Robotaxi igång i Austin
Postat: 05 jul 2025 09:31
av backe
Vid ca 5 minuter så kör den (väldigt sakta) in i en parkerad bil och säkerhetsföraren stoppar troligen bilen och får hoppa in och köra iväg med den.
Då har Robotaxi startat i SF, mångdubbelt större område än Waymo.
Tesla har 0 bilar som inte det finns en person som övervakar. Totalt. De ha 12 bilar i Austin. Det är inte en launch, det är en demo. Lite som Waymo för 10 år sedan.
Då har Robotaxi startat i SF, mångdubbelt större område än Waymo.
Tesla har 0 bilar som inte det finns en person som övervakar. Totalt. De ha 12 bilar i Austin. Det är inte en launch, det är en demo. Lite som Waymo för 10 år sedan.
Kul i all fall att demon verkar fungera lila bra eller bättre än Waymo gör efter 10 år.