Re: Model 3 Prissänkt
Postat: 22 apr 2024 12:05
Elbilar har 50% reducerat förmånsvärde på priset upp till 700k. Varje krona över 700k påverkar alltså förmånsvärdet dubbelt så mycket som varje krona under 700k.
Elbilar har 50% reducerat förmånsvärde på priset upp till 700k. Varje krona över 700k påverkar alltså förmånsvärdet dubbelt så mycket som varje krona under 700k.
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:31Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”
Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:41Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:31Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”
Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:47En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:41Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:31Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”
Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Trams är när man inte kan hålla sig till sakfrågan.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:52Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:47En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:41Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:31Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”
Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Model 3 har en massa andra trevliga egenskaper, men komforten är givetvis inte ens i samma liga som i en EQS (oavsett utrustningsnivå).
Ja precis, för en gångs skull inget trams.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:58Trams är när man inte kan hålla sig till sakfrågan.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:52Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:47En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.Legato skrev: ↑22 apr 2024 12:41Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.holden skrev: ↑22 apr 2024 12:31
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:
”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”
Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Model 3 har en massa andra trevliga egenskaper, men komforten är givetvis inte ens i samma liga som i en EQS (oavsett utrustningsnivå).
Har e-tron GT OPD?spacecoin skrev: ↑21 apr 2024 23:12Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...martinot skrev: ↑21 apr 2024 22:49Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.
Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).
Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Ja, sant.holden skrev: ↑22 apr 2024 01:03Försöker hitta någon form av argument mot M3 i den upplysningen men misslyckas. Du menar att en bil som inte täcker upp för allas behov är en dålig bil, vilket leder till slutsatsen att alla bilar är dåliga - samtidigt som du inte vill ha en bil som alla andra skulle föredra. Paradoxalt.
Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda. Audo är ju mer ett "vardagskörningsmärke" än Porsche...martinot skrev: ↑22 apr 2024 19:38Har e-tron GT OPD?spacecoin skrev: ↑21 apr 2024 23:12Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...martinot skrev: ↑21 apr 2024 22:49Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.
Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).
Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?
Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig.spacecoin skrev: ↑22 apr 2024 19:41Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.martinot skrev: ↑22 apr 2024 19:38Har e-tron GT OPD?spacecoin skrev: ↑21 apr 2024 23:12Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...martinot skrev: ↑21 apr 2024 22:49Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.
Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).
Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?
Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.martinot skrev: ↑22 apr 2024 19:43Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig.spacecoin skrev: ↑22 apr 2024 19:41Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.martinot skrev: ↑22 apr 2024 19:38Har e-tron GT OPD?spacecoin skrev: ↑21 apr 2024 23:12Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...martinot skrev: ↑21 apr 2024 22:49
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.
Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).
Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?
Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Nej. Vad jag läst/hört så saknar även refreshen OPD idiotiskt nog. Även samma korkade placering av laddintaget.spacecoin skrev: ↑22 apr 2024 19:44Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det.martinot skrev: ↑22 apr 2024 19:43Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig.spacecoin skrev: ↑22 apr 2024 19:41Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring?
Tack. Jag håller ut ett år eller två till och hoppas på roligare val, eller så tänker jag om ang båtenSwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Kanske Zeekr 007 när/om den kommer. Verkar bli riktigt trevlig. Alternativt Polestar 5 som jag förmodar kommer vara kusin med Zeekr 007.spacecoin skrev: ↑22 apr 2024 20:10Tack. Jag håller ut ett år eller två till och hoppas på roligare val, eller så tänker jag om ang båtenSwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i5 Touring kan nog bli intressant alternativ att ersätta vår nuvarande kombi. Ser ut att vara en riktigt intressant elkombi!SwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kgSwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Tack för rättelsen. För att vara elbilar verkar de ju ha rätt bra dragvikt.HelectriC skrev: ↑23 apr 2024 08:10BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kgSwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Även polestar4 har 2000kg på dual motor. Single motor får dra 1500kg.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2024 15:44Tack för rättelsen. För att vara elbilar verkar de ju ha rätt bra dragvikt.HelectriC skrev: ↑23 apr 2024 08:10BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kgSwedishAdvocate skrev: ↑22 apr 2024 20:06BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.
Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Sjukt! Du hade kunnat tjäna en hel del pengar. Hade definitivt tagit 10k+ bet