Sida 3 av 4

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:05
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 11:53
Vad händer med förmånsvärdet om priset hamnar över 700, visste inte det fanns någon annan skiktgräns än de 7,5 basbeloppen som man ju passerar oavsett vad man köper?
Elbilar har 50% reducerat förmånsvärde på priset upp till 700k. Varje krona över 700k påverkar alltså förmånsvärdet dubbelt så mycket som varje krona under 700k.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:31
av holden
Legato skrev: 22 apr 2024 12:04
holden skrev: 22 apr 2024 11:04
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.
Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:41
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 12:31
Legato skrev: 22 apr 2024 12:04
holden skrev: 22 apr 2024 11:04
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.
Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.

Det var som sagt dessutom inte något "snik" över den bilen överhuvudtaget. Med bla Heads Up, Burmester och Digital Light.

Slutligen, ja, givetvis har den en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Model 3 är en fantastisk bil på många sätt, men dessa två är såklart helt olika bilar.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:47
av holden
Legato skrev: 22 apr 2024 12:41
holden skrev: 22 apr 2024 12:31
Legato skrev: 22 apr 2024 12:04
holden skrev: 22 apr 2024 11:04
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.
Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.
En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:52
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 12:47
Legato skrev: 22 apr 2024 12:41
holden skrev: 22 apr 2024 12:31
Legato skrev: 22 apr 2024 12:04
holden skrev: 22 apr 2024 11:04
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.
Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.
En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.
Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.

Model 3 har en massa andra trevliga egenskaper, men komforten är givetvis inte ens i samma liga som i en EQS (oavsett utrustningsnivå).

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:58
av holden
Legato skrev: 22 apr 2024 12:52
holden skrev: 22 apr 2024 12:47
Legato skrev: 22 apr 2024 12:41
holden skrev: 22 apr 2024 12:31
Legato skrev: 22 apr 2024 12:04


Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?
Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.
En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.
Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.

Model 3 har en massa andra trevliga egenskaper, men komforten är givetvis inte ens i samma liga som i en EQS (oavsett utrustningsnivå).
Trams är när man inte kan hålla sig till sakfrågan.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 18:51
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 12:58
Legato skrev: 22 apr 2024 12:52
holden skrev: 22 apr 2024 12:47
Legato skrev: 22 apr 2024 12:41
holden skrev: 22 apr 2024 12:31


Om du läser igenom tråden så svarade jag på Spacecoins beskrivning av vad hen prioriterar, nämligen:

”Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.”

Har den snikigaste EQS verkligen denna höga nivå av komfort? Det vet inte jag eftersom hög nivå är väldigt subjektivt, men eftersom hen icke tilltalas av kostnadsoptimering gissar jag att hen skulle välja den dyrare och mer lyxigt utrustade bilen.
Det har såklart noll relevans gällande ditt påstående om vad en EQS kostar.
En EQS med hög nivå av komfort kostar bevisligen 2,3 msek, men jag lyfter på hatten för den som vågar utmana Aristoteles lag om det uteslutna tredje.
Ännu en gång 100% trams. "Bevisligen"? Fantasi och bevis är inte samma sak. Som sagt, bilen jag länkade är inte på något sätt en snikversion och den erbjuder givetvis en helt annan nivå av komfort än en Model 3. Det förstår du såklart också, men uppenbarligen är trams det enda som intresserar dig.

Model 3 har en massa andra trevliga egenskaper, men komforten är givetvis inte ens i samma liga som i en EQS (oavsett utrustningsnivå).
Trams är när man inte kan hålla sig till sakfrågan.
Ja precis, för en gångs skull inget trams.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:38
av martinot
spacecoin skrev: 21 apr 2024 23:12
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...
Har e-tron GT OPD?

Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?

Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:41
av martinot
holden skrev: 22 apr 2024 01:03
spacecoin skrev: 21 apr 2024 21:55
holden skrev: 21 apr 2024 20:56
Så vilken bilmodell anser ni är utan kompromisser, till ett pris under en halv miljon?
Det visar sig att 20-åriga män och 40-åriga kvinnor (förutom att det inte finns några homogena grupper öht) gillar olika saker. :o

Det är därför det inte räcker med två modeller för täcka alla segment.

Sedan kör jag personligen gärna en bil som inte alla andra har.
Försöker hitta någon form av argument mot M3 i den upplysningen men misslyckas. Du menar att en bil som inte täcker upp för allas behov är en dålig bil, vilket leder till slutsatsen att alla bilar är dåliga - samtidigt som du inte vill ha en bil som alla andra skulle föredra. Paradoxalt.
Ja, sant.

Isf. fallerar alla bilar (inte bara alla elbilar).

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:41
av spacecoin
martinot skrev: 22 apr 2024 19:38
spacecoin skrev: 21 apr 2024 23:12
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...
Har e-tron GT OPD?

Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?

Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda. Audo är ju mer ett "vardagskörningsmärke" än Porsche...

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:43
av martinot
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:41
martinot skrev: 22 apr 2024 19:38
spacecoin skrev: 21 apr 2024 23:12
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...
Har e-tron GT OPD?

Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?

Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.
Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig. :(

Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.

Tycker Tyacan är snyggare, men funktion är viktigare än både märke och design för mig.

Hade Audi haft OPD på sin version av Taycan så hade jag lätt valt den framför Porsche. Inga problem.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:44
av spacecoin
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:41
martinot skrev: 22 apr 2024 19:38
spacecoin skrev: 21 apr 2024 23:12
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49


Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...
Har e-tron GT OPD?

Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?

Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.
Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig. :(

Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 19:46
av martinot
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:41
martinot skrev: 22 apr 2024 19:38
spacecoin skrev: 21 apr 2024 23:12

Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...
Har e-tron GT OPD?

Hade (kanske felaktigt) för mig att även den tyvärr saknade det?

Tycker Taycan är mycket snyggare, men har du rätt i att Audi-versionen har OPD så är det isf. en enormt mycket bättre elbil IMO.
Jag är osäker på GT, men jag tänkte på Macan vs Q6, där Porsche valt annorlunda.
Sorry. Är totalt helt ointresserad av Macan, och alla andra tråk-SUVar också för den delen. Hjälper inte mig. :(

Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det.
Nej. Vad jag läst/hört så saknar även refreshen OPD idiotiskt nog. Även samma korkade placering av laddintaget. :(

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 20:06
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...

EDIT: Är osäker på dragvikten för de här bilmodellerna från BMW. Men oavsett så verkar de ju ha förhållandevis bra dragvikt för att vara elbilar. Mer info. i inlägg längre ner i tråden.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 20:10
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Tack. Jag håller ut ett år eller två till och hoppas på roligare val, eller så tänker jag om ang båten :)

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 20:55
av Maw
spacecoin skrev: 22 apr 2024 20:10
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
Tack. Jag håller ut ett år eller två till och hoppas på roligare val, eller så tänker jag om ang båten :)
Kanske Zeekr 007 när/om den kommer. Verkar bli riktigt trevlig. Alternativt Polestar 5 som jag förmodar kommer vara kusin med Zeekr 007.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 21:04
av martinot
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i5 Touring kan nog bli intressant alternativ att ersätta vår nuvarande kombi. Ser ut att vara en riktigt intressant elkombi! :)

Nackdelen verkar dock vara väldigt högt pris, även jämfört med andra tyska premiumbilar som Mercedes. Här får nog BMW jobba lite på att justera prisbilden/rabatter för att lyckas sälja i några betydande volymer skulle jag gissa.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 08:10
av HelectriC
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kg

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 15:44
av SwedishAdvocate
HelectriC skrev: 23 apr 2024 08:10
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kg
Tack för rättelsen. För att vara elbilar verkar de ju ha rätt bra dragvikt.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 17:09
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 23 apr 2024 15:44
HelectriC skrev: 23 apr 2024 08:10
SwedishAdvocate skrev: 22 apr 2024 20:06
spacecoin skrev: 22 apr 2024 19:44
martinot skrev: 22 apr 2024 19:43
Jo, jag har för mig att även Audi e-tron GT saknar OPD. Tyvärr.
Jo jag vet, men kanske refreshen har OPD? Kolla upp det. Drömbil för mig (med), men måste tyvärr ha dragmöjlighet.
BMW i4 eller i5 sedan el. Touring? i5 får ju vidare dra 1500 kg. Samtliga de tre har väl liknande WLTP-räckvidd som e-tron GT.

Merca EQE? Fast den får ju å andra sidan bara dra 750 kg...
BMW i4 M50 får dra 1600kg, i5 M60 2000kg
Tack för rättelsen. För att vara elbilar verkar de ju ha rätt bra dragvikt.
Även polestar4 har 2000kg på dual motor. Single motor får dra 1500kg.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 19:06
av taliz
Man blir avundsjuk på norrmännen.
De har ju mkt högre löner dessutom.
Rena rama fickpengar för en Model 3 nu.
IMG_0595.jpeg
Nästan lite sugen på att skriva mig där ett tag. :D

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 19:20
av Rasmussen
Legato skrev: 21 apr 2024 18:57
Rasmussen skrev: 21 apr 2024 18:45
Törs man hoppas på ludicrous under 650?
Nej, det ger jag glatt 10 ggr pengarna på, men om vi har tur under 700 och 0-ränta. 700 är ju dessutom den magiska förmånsvärde -gränsen :D
Gimme your money!
:D

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 19:35
av spacecoin
Rasmussen skrev: 23 apr 2024 19:20
Gimme your money!
:D
10x 0kr = 0kr. Du skulle ha passat på!

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 19:40
av Rasmussen
spacecoin skrev: 23 apr 2024 19:35
Rasmussen skrev: 23 apr 2024 19:20
Gimme your money!
:D
10x 0kr = 0kr. Du skulle ha passat på!
Haha sant

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 23 apr 2024 21:57
av Legato
Rasmussen skrev: 23 apr 2024 19:20
Legato skrev: 21 apr 2024 18:57
Rasmussen skrev: 21 apr 2024 18:45
Törs man hoppas på ludicrous under 650?
Nej, det ger jag glatt 10 ggr pengarna på, men om vi har tur under 700 och 0-ränta. 700 är ju dessutom den magiska förmånsvärde -gränsen :D
Gimme your money!
:D
Sjukt! Du hade kunnat tjäna en hel del pengar. Hade definitivt tagit 10k+ bet ;)

Riktigt, riktigt oväntat. Lite antiklimax med specen, men jag lägger genast en beställning ändå :D