ChaDeMo vs Typ 2

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Själv håller jag mig på behörigt avstånd.
Du inser inte att frugan vill åka till Ullared bara för att få köra Teslan? Hon vet att du inte vill dit så då är det självklart hon som kör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
Min erfarenhet är att den fungerar som allra bäst då, i alla fall sålänge det inte regnar eller ligger snö. Det blir större kontrast mellan väglinjerna och vägen, inget motljus, etc, så det är väldigt optimala förhållanden för att läsa av vägen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av drakbane »

Förstår inte vad alla har emot ullared? Var en sväng där med låneteslan för nån månad sen, men då var platserna icade. Senaste vi var där var efter hämtningen för en vecka sen, premiärturen gick såklart dit [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Då brydde vi oss inte om att ladda alls, toppade upp i Falkenberg på vägen hem sen bara.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av drakbane »

Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av apkungen »

Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

drakbane skrev:
Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?

/Sony Z3 Dual
Den typ2-kabel som Tesla säljer kommer fungera med alla strömstyrkor du kan hitta som din bil klarar, allt från 16 A enfas upp till 32 A trefas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Bjorn »

apkungen skrev:
Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.
Håller med om den prioritetsordningen. ChaDeMo lär vara mest värdefull de gånger man är tvingad bort från SuC.

Destinantionsladdning där man bor länge kan också bli "nummer ett". Den sker ju oftast med UMC och vanliga uttag, men på vissa destinationer kan Typ2 vara nödvändig...

Jag har bott på hotell som bara hade typ2 uttag och inget annat. Jag tror dessutom att detta kommer att bli vanligare ju fler som sätter upp laddstolpar. Man kunde låna typ 2 kabel i receptionen där. Dock fick en kollega med Volvo inte den att funka, vet ej varför, var inte med när han provade, men det funkade när han lånade min.

Kom på en gång till när jag besökte ett företag i Tyskland. Såg att de hade Typ2 och inget annat innanför grindarna så jag frågade i vakten. Det gick bra, och det var skönt och kanske en förutsättning att kunna säga att jag har egen kabel när vakten började fundera på hur jag skulle kunna koppla in mig. Sparade ett SuC-stopp den gången.

Typ 2 kabel kostar ju inte så mycket så jag håller ändå fast vid att det är en god idé att köpa både den och ChaDeMo-adaptern, men hade det varit absolut krav att välja hade jag nog köpt ChaDeMo-adaptern.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av inCup1 »

För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor :?:
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

inCup1 skrev:
För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor :?:
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Har du en typ 2-kabel som klarar trefas 32 A så är aldrig kabeln flaskhalsen i laddningen. Den klarar lägre strömmar och även enfas. Även efter prishöjningen på tillbehör så är Teslas kabel nog den billigaste. Jag vet inte vad den kostar i Sverige nu, men på holländska webbshoppen kostar den 248 EUR. Har du inte installerat dubbelladdare så är det 16 A trefas som gäller, men då denna klarar 32 A trefas så är den rätt i vilket fall.
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 06 mar 2016 23:34
Ort: Sjömarken
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av inCup1 »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...
Hjälp TSV har aldrig upplyst om att man behöver 4 årig el lära på högskolenivå för att köra bil :o
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av LarsL »

Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
:D :D :lol: :lol:

Han kanske har en sån här eGolf http://www.finn.no/71649201
Hint, kolla bilderna bak på bilen :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Du kommer vara glad för det skyddet när du råkar få växelström direkt i batteriet istället för likström :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
inCup1 skrev:
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.

Många kablar blir det...
:)
Klart att kabelgarderoben som sådan inte blir helt komplett, men för det uppgivna syftet, att destinationsladda på hotell påstår jag nog att man inte behöver mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av leiflodde »

Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
20160312_112049_resized (1).jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
Haha, jag fattar att en del efterfrågar dragkrok till MS, man behöver ju släp för att få med hela den laddningen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Machris »

Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av apkungen »

Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
2,5mm^2 kan vara bra om man vill ladda 16A kontinuerligt. En trefas 10m räcker tycker jag och sen en adapter för att ladda enfas så behöver man bara en skarvsladd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av kangru »

bylund skrev:
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Jag hittar ingen sådan på Clas Ohlson men dock på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/) är det denna du menar?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Nej , men den kanske har utgått, för jag hittar den inte själv heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Lunna »

leiflodde skrev:
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
bylund skrev:
Machris skrev:
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Bjorn »

Lunna skrev:
Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?
Jo det bör det vara, Se till att koppla Fasen till L1 i Röda 3-fas - kontakten. Annars startar inte UMC. (Nolla och Jord också till rätt stift förstås.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5576
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Gustafsson »

32 A enfas finns ju här å där via typ2 kabeln. Min 70D tar dock bara emot 16 A i IKEAS uttag, men den lånebil jag provade med tog emot 32 A med samma kabel.
Någon har sagt ( Tesla anställd) att det ska gå att installera ett "relä", för att få in 32 A enfas i en enkelladdare och att detta skulle vara mycket billigare än att installera dubbelladdare...Förbehåll för att norska nätet är annorlunda...
Nån som vet mer ?
Vore ju lite mer användbart m 7,2 kW än 3,6 W.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar