Du inser inte att frugan vill åka till Ullared bara för att få köra Teslan? Hon vet att du inte vill dit så då är det självklart hon som kör.danni skrev:Själv håller jag mig på behörigt avstånd.
ChaDeMo vs Typ 2
Moderator: Redaktion
Re: ChaDeMo vs Typ 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Min erfarenhet är att den fungerar som allra bäst då, i alla fall sålänge det inte regnar eller ligger snö. Det blir större kontrast mellan väglinjerna och vägen, inget motljus, etc, så det är väldigt optimala förhållanden för att läsa av vägen.100procent skrev:Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..
Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.
Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Förstår inte vad alla har emot ullared? Var en sväng där med låneteslan för nån månad sen, men då var platserna icade. Senaste vi var där var efter hämtningen för en vecka sen, premiärturen gick såklart dit [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Då brydde vi oss inte om att ladda alls, toppade upp i Falkenberg på vägen hem sen bara.
/Sony Z3 Dual
Då brydde vi oss inte om att ladda alls, toppade upp i Falkenberg på vägen hem sen bara.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Den typ2-kabel som Tesla säljer kommer fungera med alla strömstyrkor du kan hitta som din bil klarar, allt från 16 A enfas upp till 32 A trefas.drakbane skrev:Så det är en 32A type2 kabel man ska ha då, 3-fas? Passar/funkar den även där det bara är 16A / 1-fas ?
/Sony Z3 Dual
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Håller med om den prioritetsordningen. ChaDeMo lär vara mest värdefull de gånger man är tvingad bort från SuC.apkungen skrev:Minns inte om jag sa det men jag skulle ha köpt en Chademo först o främst. Ladda hemma är numer ett, super chargernummer (sc) två, Chademo utanför sc är nummer tre, så klarar man sig långt. En typ 2 för att ladda lite på köpcentra är bara en bonus, något man oftast egentligen klarar sig utan.
Destinantionsladdning där man bor länge kan också bli "nummer ett". Den sker ju oftast med UMC och vanliga uttag, men på vissa destinationer kan Typ2 vara nödvändig...
Jag har bott på hotell som bara hade typ2 uttag och inget annat. Jag tror dessutom att detta kommer att bli vanligare ju fler som sätter upp laddstolpar. Man kunde låna typ 2 kabel i receptionen där. Dock fick en kollega med Volvo inte den att funka, vet ej varför, var inte med när han provade, men det funkade när han lånade min.
Kom på en gång till när jag besökte ett företag i Tyskland. Såg att de hade Typ2 och inget annat innanför grindarna så jag frågade i vakten. Det gick bra, och det var skönt och kanske en förutsättning att kunna säga att jag har egen kabel när vakten började fundera på hur jag skulle kunna koppla in mig. Sparade ett SuC-stopp den gången.
Typ 2 kabel kostar ju inte så mycket så jag håller ändå fast vid att det är en god idé att köpa både den och ChaDeMo-adaptern, men hade det varit absolut krav att välja hade jag nog köpt ChaDeMo-adaptern.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: ChaDeMo vs Typ 2
För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Har du en typ 2-kabel som klarar trefas 32 A så är aldrig kabeln flaskhalsen i laddningen. Den klarar lägre strömmar och även enfas. Även efter prishöjningen på tillbehör så är Teslas kabel nog den billigaste. Jag vet inte vad den kostar i Sverige nu, men på holländska webbshoppen kostar den 248 EUR. Har du inte installerat dubbelladdare så är det 16 A trefas som gäller, men då denna klarar 32 A trefas så är den rätt i vilket fall.inCup1 skrev:För en novis i elbils världen är detta en djungel, några frågor
Jag har förstått att det finns olika varianter på typ 2 laddare 1 fas 3 fas mm kan man ha en och samma sladd till alla typ 2 eller måste jag köpa olika varianter om man kan ha en sladd är det då teslas som rekommenderas vet någon vad de kostar.
Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.inCup1 skrev:Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.bylund skrev:Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.inCup1 skrev:Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Många kablar blir det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Hjälp TSV har aldrig upplyst om att man behöver 4 årig el lära på högskolenivå för att köra bilSvenssons skrev:Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.bylund skrev:Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.inCup1 skrev:Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Många kablar blir det...
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Re: ChaDeMo vs Typ 2
LarsL skrev:Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Han kanske har en sån här eGolf http://www.finn.no/71649201
Hint, kolla bilderna bak på bilen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Du kommer vara glad för det skyddet när du råkar få växelström direkt i batteriet istället för likströmLarsL skrev:Ingen fara Folksam erbjöd mig skydd mot feltankning när jag frågade om pris för försäkring av Leffe (Nissan Leaf). Jag funderade på om jag skulle fråga honom om hur det skulle gå till, ska jag hälla i fel sorts elektroner?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Svenssons skrev:Komplett kan väl aldrig en kabelgarderob bli? Ser ingen 3-fas Perilex-kabel när man vill ladda bakom spisen, Semko 17 om man vill leva farligt vid gamla ladugårdar, SEV 1011 Typ 25 när man besöker banken och sedan finns det de i forna Jugoslavien som har sin variant på trefaskontakt för hushållen.bylund skrev:Det ser komplett ut. 32 A blå adaptern har jag ännu inte fått nytta av. Ovanligt med chademo på hotell skulle jag säga.inCup1 skrev:Om man har en uppsättning med
Typ2 sladd
original sladden
en blå adapter
en omvandlare röd 32a till röd 16a säkrad
skarvsladd röd 16a
skarvsladd Shuuko 16a
Bör man då klara det flesta uttag man stöter på vid destinations laddning på div hotell
Många kablar blir det...
Klart att kabelgarderoben som sådan inte blir helt komplett, men för det uppgivna syftet, att destinationsladda på hotell påstår jag nog att man inte behöver mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Haha, jag fattar att en del efterfrågar dragkrok till MS, man behöver ju släp för att få med hela den laddningenleiflodde skrev:Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: ChaDeMo vs Typ 2
2,5mm^2 kan vara bra om man vill ladda 16A kontinuerligt. En trefas 10m räcker tycker jag och sen en adapter för att ladda enfas så behöver man bara en skarvsladdMachris skrev:Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.Machris skrev:Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Jag hittar ingen sådan på Clas Ohlson men dock på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... 000017394/) är det denna du menar?bylund skrev:Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.Machris skrev:Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Nej , men den kanske har utgått, för jag hittar den inte själv heller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ChaDeMo vs Typ 2
leiflodde skrev:Har haft lite "vapenvård" i helgen och många sladdar blir det men något skall man ju ha frunken.
Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?bylund skrev:Jag har en 10 m 3-fas-kabel från Clas Ohlson. Bra att ha när trefasuttaget sitter lite avig till. Använt flera gånger.Machris skrev:Ni som har förlängningskablar, har ni haft användning för dem? Vilken "kvalitet" ska man ha? Lagom längd, 5m, 10m?
Även en 16 A blå enfas till schuko som jag inte använt än, men kan komma till användning på campingplats eller marina tänker jag mig.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Re: ChaDeMo vs Typ 2
Jo det bör det vara, Se till att koppla Fasen till L1 i Röda 3-fas - kontakten. Annars startar inte UMC. (Nolla och Jord också till rätt stift förstås.)Lunna skrev:Är det inte bättre med Blå 16A till Röd 3-fas så man kan ladda 16A. För med schuko blir det väl bara 13A?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ChaDeMo vs Typ 2
32 A enfas finns ju här å där via typ2 kabeln. Min 70D tar dock bara emot 16 A i IKEAS uttag, men den lånebil jag provade med tog emot 32 A med samma kabel.
Någon har sagt ( Tesla anställd) att det ska gå att installera ett "relä", för att få in 32 A enfas i en enkelladdare och att detta skulle vara mycket billigare än att installera dubbelladdare...Förbehåll för att norska nätet är annorlunda...
Nån som vet mer ?
Vore ju lite mer användbart m 7,2 kW än 3,6 W.
Någon har sagt ( Tesla anställd) att det ska gå att installera ett "relä", för att få in 32 A enfas i en enkelladdare och att detta skulle vara mycket billigare än att installera dubbelladdare...Förbehåll för att norska nätet är annorlunda...
Nån som vet mer ?
Vore ju lite mer användbart m 7,2 kW än 3,6 W.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16