Just precis nu kör han väl moped eller vespa, alternativt lätt mc på typ max 125 kubik
Eran kostnad för att åka elbil
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Eran kostnad för att åka elbil
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt, och då är jag inte direkt försiktig med rullen..
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Re: Eran kostnad för att åka elbil
När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Nog smidigare med vanlig cykel.
Ps. Det är svårt att ge historik för ngt som inte är dåtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Cykel går inte använda i Stockholm (längre) om du inte kan ta in cykel på målet. De snor allt - inga lås hjälper. Brompton hjälper för då lämnar du aldrig cykeln ute.taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:35När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Nog smidigare med vanlig cykel.
Ps. Det är svårt att ge historik för ngt som inte är dåtid.![]()
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2517
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Det håller jag helt med dig om, men både du och jag vet att det inte kommer bli så bra igen.taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:35När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Nog smidigare med vanlig cykel.
Ps. Det är svårt att ge historik för ngt som inte är dåtid.![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 20 kWh/20 kW
Pixii Home 20 kWh/20 kW
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2527
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Så nu har jag nördat ner mig rejält och plockat fram Excel:
Bil:
Tesla Model 3 LR AWD (privatköp) från april 2019 med 14300mil körda:
Totalt alla kostnader (ex vägtullar+tvätt+parkering+böter
):
20sek /mil (var lägre tidigare innan Teslas prissänkning)
Har sparat en hel del också på att inte plocka upp hyrbil/bensin/diesel samt flygbiljetter så egentligen är siffran bättre än ovan samt såklart bättre för klimatet (men nu kör vi redovisning i Excel).
Aldrig haft så bra privatekonomi som nu samt MVH
Bil:
Tesla Model 3 LR AWD (privatköp) från april 2019 med 14300mil körda:
Totalt alla kostnader (ex vägtullar+tvätt+parkering+böter
20sek /mil (var lägre tidigare innan Teslas prissänkning)
Har sparat en hel del också på att inte plocka upp hyrbil/bensin/diesel samt flygbiljetter så egentligen är siffran bättre än ovan samt såklart bättre för klimatet (men nu kör vi redovisning i Excel).
Aldrig haft så bra privatekonomi som nu samt MVH
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Den här vyn hittar jag inte alls. Finns bara på android och inte iOS?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9789
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Jag tror t.o.m. den kom först på iOS. Har du uppdaterat appen?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Yes version 4.1.8 Men läste nu på teslas hemsida att jag måste konfigurera och opt in från bilen att dela data. Kanske det som jag inte gjort.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9789
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ja, just det, så var det.migato skrev: ↑02 mar 2023 13:21Yes version 4.1.8 Men läste nu på teslas hemsida att jag måste konfigurera och opt in från bilen att dela data. Kanske det som jag inte gjort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
MY RWD 2023
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2829
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Samtidigt får man ju mer tillbaka på skatten om man pendlar långt, och ju högre lön desto lägre marginalskatt. Min pendling täcker nästan hela lånekostnaden i återbäring på ett helt år, från 2023 kommer den definitivt täcka hela kostnaden när man ökar från 18.50kr/mil till 25kr.Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Tror värdeminskningen är ca 10:-/mil för en normaldyr Tesla. Elkostnaden är ca 5:-/mil och extra slitaget också ca 5:-/mil. Totalt är den rörliga extrakostnaden mycket billigare per mil än om du slår ut alla kostnader på alla mil.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Tyvärr sparar jag inte tillräckligt med tid på att köra för att få dra av, annars håller jag med om att det hade gjort stor skillnad. Sen tycker jag att de reglerna är väl hårda, hur många har praktisk möjlighet att lägga två timmar extra per dag på att åka kollektivt...? Men där kommer vi kanske väl långt ifrån trådens ämneNEO skrev: ↑02 mar 2023 14:41Samtidigt får man ju mer tillbaka på skatten om man pendlar långt, och ju högre lön desto lägre marginalskatt. Min pendling täcker nästan hela lånekostnaden i återbäring på ett helt år, från 2023 kommer den definitivt täcka hela kostnaden när man ökar från 18.50kr/mil till 25kr.
10kr per mil låter orimligt lågt. Även om man behåller bilen hela dess livslängd så måste den i så fall gå en bra bit över 50 000 mil.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 14:49Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?
Tror värdeminskningen är ca 10:-/mil för en normaldyr Tesla. Elkostnaden är ca 5:-/mil och extra slitaget också ca 5:-/mil. Totalt är den rörliga extrakostnaden mycket billigare per mil än om du slår ut alla kostnader på alla mil.
MY RWD 2023
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse på Model 3 -20 LR på blocket nu. 4000-5000 mil ligger runt 480 000:- och 8000-9000 mil ligger runt 440 000:-. Med ett antal outliers.
Senast redigerad av BigEasy, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Jag förstår inte det där.... Vem är det som skulle betala 440k för en bil som gått 9000 mil när en ny LR kostar 610k och en SR 520k?BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 15:28Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse på Model 3 -20 LR på blocket nu. 4000-5000 mil ligger runt 480 000:- och 8000-9000 mil ligger runt 440 000:-. Med ett antal outliers.
MY RWD 2023
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Det är en annan diskussion.Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 15:30Jag förstår inte det där.... Vem är det som skulle betala 440k för en bil som gått 9000 mil när en ny LR kostar 610k och en SR 520k?BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 15:28Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse på Model 3 -20 LR på blocket nu. 4000-5000 mil ligger runt 480 000:- och 8000-9000 mil ligger runt 440 000:-. Med ett antal outliers.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9789
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Min bil har haft en värdeminskning på 100 kr/mil på ett år.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 14:49Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Tror värdeminskningen är ca 10:-/mil för en normaldyr Tesla. Elkostnaden är ca 5:-/mil och extra slitaget också ca 5:-/mil. Totalt är den rörliga extrakostnaden mycket billigare per mil än om du slår ut alla kostnader på alla mil.
Om jag räknar bort bonusen alltså, annars blir det mer....
Elkostnaden har varit knappt 10 kr/mil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9789
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Ja, precis som hävdats längre upp i tråden är inte värdeminskningen proportionell mot antalet.
Jag anser att min bil skulle haft i stort sett samma värdeminskning i kronor även om den gått hälften eller dubbelt så många mil.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4398
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Eran kostnad för att åka elbil
Nu när elbidraget kommit så sänks milkostnaden till 2,5kr per mil, glömde också bort gratis supercharging.
Så rätt är;
0 kr i värdeminskning
2 kronor per mil i elkostnad
Övriga kostnader, 50 kr spolarvätska
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Re: Eran kostnad för att åka elbil
0kr värdeminskningen låter astronomisk optimistisk
Tesla MY RWD grå/svart 20"