AAKEE skrev:metchristian skrev:
Då jag pendlar varje dag 25mil om dag..
Tex 20-90% brukade jag ligga mellan.. idag laddade jag till 100% bara för å se om km ändra sig..
Men tex hur..
starta på måndagen med ca 60% batteri kommer fram med ca 20-28% batteri, laddar till 90% kommer hem o kopplar in men ingen laddning, kör dagen efter o ca 20% o laddar till 90%, typ så på vardagar o på helgen laddar jag till 60% ej högre än så.
Så den står inte med hög SOC på nätterna?
Bilen står med 60, kommer fram(till jobb etc?) med ca 25% ?
Laddar du direkt till 90% när du kommer fram? Vilken sorts laddning?
Stora cykler är sämre än små.
Du borde ladda i bägge ändarna(om det inte är gratis-el och du hellre vill vinna där.
Annars är två cykler på 35% mycket bättre än en på 70%, om man kunde välja det.
Det skulle dessutom möjliggöra att ladda till en lägre nivå.
Det känns inte som om det borde vara cyklerna som tagit så mycket på 7500mil men oavsett så är detta bäst för batteriet:
-Små cykler nöter överlägset minst. Ladda ofta.
-En cykels placering påverkar mycket. En liten 10% cykel vid 70% tär fyra-fem ggr så mycket som en 10% cykel vid 30%.
-Calendar aging, som nöter absolut mest för de flesta, blir mindre ju lägre SOC man har när bilen inte används.
Tycker jag hänger med rätt bra här men måste ändå ”dubbelkolla” med vår expert här
Stämmer det verkligen att ladda varje dag är bäst alla gånger, dvs hellre 50-40-50% är bättre än
50-40-30-50% ?
Jag tänker att om calendar degraderar ”mycket” så borde det kunna löna sig att tex ladda varannan dag i det
scenariot.
Utgår från exemplet att jag kör upp 10% varje dag så kanske det är bättre att ladda varannan dag…?
Dag 1: kör från 50% ner till 40% och lämnar bilen så.
Dag 2: kör från 40% ner till 30% och laddar därefter till 50%.
Osv..
Sliter då laddningen från 30% till 50% verkligen mer än två laddningar på 10% per gång, om vi samtidigt
ser att bilen står på lägre soc under ett dygn (typ) (vilket borde ge lägre calendar aging pga lägre soc i snitt).
Det känns som att vardagsladdning med låg ström borde kvitta om det går från 40-50% eller 30-50%… tänker
jag alltså
och då ”vinner” lägre laddnivå under längre tid… eller?