Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Postat: 16 aug 2021 09:12
Pengarna snart slut – klimatbonus till bilköpare pausas
https://www.nyteknik.se/fordon/pengarna ... as-7018831
https://www.nyteknik.se/fordon/pengarna ... as-7018831
Precis som tidigare år.. pengarna är egentligen inte slut, det kommer hela tiden in nya pengar från malus-kostnader som alla som köpt bensin/dieselbil har kommande 3 åren, men det som är budgeterat för 2021 är nästan slut och man behöver som tidigare år ta ett beslut om att tillföra mer pengar under budgetåret.Bruno skrev:Pengarna snart slut – klimatbonus till bilköpare pausas
https://www.nyteknik.se/fordon/pengarna ... as-7018831
Känns som systemet borde justeras för att få balans i det. Antingen sänka fordonsskatten, eller höja klimatbonusen.TiborBlomhall skrev:Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Enligt denna artikel från 2021-02-10 så går systemet back:MWall skrev:Men har man verkligen budgeterat för lika mycket utgifter på bonus-sidan som man får in på malus? Bara för att man får t ex 1 miljard på malus så kanske inte budgeten för bonusen var på mer än 700 miljoner? Eller har de redan använt alla malus-pengar?
Själv räknar jag dagarna tills den dagen den där bonusen inte längre behövs.
Fordonsskatt går ju inte bara till bonus.martinot skrev:Känns som systemet borde justeras för att få balans i det. Antingen sänka fordonsskatten, eller höja klimatbonusen.TiborBlomhall skrev:Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Det är ju transportstyrelsen som samlar in fordonsskatt. Men pengarna stannar inte hos Transportstyrelsen utan går in i statskassan. Sen får Transportstyrelsen nödvändiga medel för sin verksamhet av staten. Som t.ex. utbetalning av bonus.alvenzo skrev:Malusen är ju fördelat på tre år medan bonusen betalas ut efter 7 månader. Så det är ju per automatik en stor eftersläpning utan att det för den delen är slut på pengar. Vad jag förstår så har detta inte någon större betydelse egentligen ändå då det är egentligen bara är så att transportsstyrelsen som sköter utbetalningen av bonusen inte sköter inbetalning av malus (väl?) så de måste vänta på en ny pott. Vad jag har hört så är bonus-malus designat att gå lite plus i grunden.
Sant. Frågan är dock om den ens går öronmärkt till saker som har med bilar, vägar och liknande att göra?Fredrik j skrev:Fordonsskatt går ju inte bara till bonus.martinot skrev:Känns som systemet borde justeras för att få balans i det. Antingen sänka fordonsskatten, eller höja klimatbonusen.TiborBlomhall skrev:Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Nej, inte öronmärkt till något. Det är väl inga skatter utan pengarna går in i statskassan och används enligt budget.martinot skrev:Sant. Frågan är dock om den ens går öronmärkt till saker som har med bilar, vägar och liknande att göra?Fredrik j skrev:Fordonsskatt går ju inte bara till bonus.martinot skrev:Känns som systemet borde justeras för att få balans i det. Antingen sänka fordonsskatten, eller höja klimatbonusen.TiborBlomhall skrev:Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Till ett generellt stort svart hål i den offantliga sektorn och statskassan? Är isf. (tyvärr) inte direkt förvånad.Fredrik j skrev:Nej, inte öronmärkt till något. Det är väl inga skatter utan pengarna går in i statskassan och används enligt budget.martinot skrev:Sant. Frågan är dock om den ens går öronmärkt till saker som har med bilar, vägar och liknande att göra?Fredrik j skrev:Fordonsskatt går ju inte bara till bonus.martinot skrev:Känns som systemet borde justeras för att få balans i det. Antingen sänka fordonsskatten, eller höja klimatbonusen.TiborBlomhall skrev:Enligt sin årsrapport hade Transportstyrelsen år 2019 samlat in 13.8 miljarder i fordonsskatt och betalat ut 1.3 miljarder i klimatbonus...
Jag tror du kan ansöka nu ändå, men det kan dröja innan du får några pengar.pefreli skrev:Jag sitter och ska trycka på köpknappen men känner mig tveksam kring vad som kommer gälla om man köper en elbil just nu.
Vill inte hamna i ett ”fönster” där man missar klimatbonusen…
Om man köper en elbil nu och det tillförs mer pengar senare, hur säker är man på att man får ta del av dessa?
Som det är nu kan jag väl inte ens skicka in en ansökan? Jag hittar ingen info om detta iaf.
Ansökan ska väl enligt tidigare regler vara inne senast 6 månader efter köpet?
Det innebär ju isf att ansökan återigen behöver öppnas senast inom 6 månader från det att bilen köps?
Vågar man köpa elbil nu?
Att anslaget tar slut innebär att fordonsägare får vänta längre än normalt på sin bonus. Det är viktigt är känna till att bilen inte får registreras på ny ägare eller avregistreras innan vi har beslutat om utbetalning av bonus – även om det har gått längre än sex månader.
Tycker det där haltar rejält men det var väl Volvo med fler som lobbade in att malus skulle ligga på vägskatten, eftersom de flesta inte ser det när de tittar på ny bil. En direkt punktskatt på nya fossilbilar hade varit bättre, det tror jag hade gett lite effekt.alvenzo skrev:Malusen är ju fördelat på tre år medan bonusen betalas ut efter 7 månader. Så det är ju per automatik en stor eftersläpning utan att det för den delen är slut på pengar. Vad jag förstår så har detta inte någon större betydelse egentligen ändå då det är egentligen bara är så att transportsstyrelsen som sköter utbetalningen av bonusen inte sköter inbetalning av malus (väl?) så de måste vänta på en ny pott. Vad jag har hört så är bonus-malus designat att gå lite plus i grunden.
Jag hittar ingen ansökan.tigermann skrev:Jag tror du kan ansöka nu ändå, men det kan dröja innan du får några pengar.pefreli skrev:Jag sitter och ska trycka på köpknappen men känner mig tveksam kring vad som kommer gälla om man köper en elbil just nu.
Vill inte hamna i ett ”fönster” där man missar klimatbonusen…
Om man köper en elbil nu och det tillförs mer pengar senare, hur säker är man på att man får ta del av dessa?
Som det är nu kan jag väl inte ens skicka in en ansökan? Jag hittar ingen info om detta iaf.
Ansökan ska väl enligt tidigare regler vara inne senast 6 månader efter köpet?
Det innebär ju isf att ansökan återigen behöver öppnas senast inom 6 månader från det att bilen köps?
Vågar man köpa elbil nu?
Såhär skriver Transportstyrelsen på sin hemsida
Att anslaget tar slut innebär att fordonsägare får vänta längre än normalt på sin bonus. Det är viktigt är känna till att bilen inte får registreras på ny ägare eller avregistreras innan vi har beslutat om utbetalning av bonus – även om det har gått längre än sex månader.
Eller högre skatt på fossila bränslen. Då finns det lite mer incitament för förare av etanol- och gasbilar att köra fossilfritt (fossilfriare) och för förare av laddhybrider att köra på el.LarsL skrev:Tycker det där haltar rejält men det var väl Volvo med fler som lobbade in att malus skulle ligga på vägskatten, eftersom de flesta inte ser det när de tittar på ny bil. En direkt punktskatt på nya fossilbilar hade varit bättre, det tror jag hade gett lite effekt.alvenzo skrev:Malusen är ju fördelat på tre år medan bonusen betalas ut efter 7 månader. Så det är ju per automatik en stor eftersläpning utan att det för den delen är slut på pengar. Vad jag förstår så har detta inte någon större betydelse egentligen ändå då det är egentligen bara är så att transportsstyrelsen som sköter utbetalningen av bonusen inte sköter inbetalning av malus (väl?) så de måste vänta på en ny pott. Vad jag har hört så är bonus-malus designat att gå lite plus i grunden.
Eller så låter man de med lite sämre ekonomi att få möjlighet att köra bil också.mikebike skrev:Eller högre skatt på fossila bränslen. Då finns det lite mer incitament för förare av etanol- och gasbilar att köra fossilfritt (fossilfriare) och för förare av laddhybrider att köra på el.LarsL skrev:Tycker det där haltar rejält men det var väl Volvo med fler som lobbade in att malus skulle ligga på vägskatten, eftersom de flesta inte ser det när de tittar på ny bil. En direkt punktskatt på nya fossilbilar hade varit bättre, det tror jag hade gett lite effekt.alvenzo skrev:Malusen är ju fördelat på tre år medan bonusen betalas ut efter 7 månader. Så det är ju per automatik en stor eftersläpning utan att det för den delen är slut på pengar. Vad jag förstår så har detta inte någon större betydelse egentligen ändå då det är egentligen bara är så att transportsstyrelsen som sköter utbetalningen av bonusen inte sköter inbetalning av malus (väl?) så de måste vänta på en ny pott. Vad jag har hört så är bonus-malus designat att gå lite plus i grunden.
Du får en blankett utskickad av transportstyrelsen efter att bilen registrerats på dig.pefreli skrev:Jag hittar ingen ansökan.tigermann skrev:Jag tror du kan ansöka nu ändå, men det kan dröja innan du får några pengar.pefreli skrev:Jag sitter och ska trycka på köpknappen men känner mig tveksam kring vad som kommer gälla om man köper en elbil just nu.
Vill inte hamna i ett ”fönster” där man missar klimatbonusen…
Om man köper en elbil nu och det tillförs mer pengar senare, hur säker är man på att man får ta del av dessa?
Som det är nu kan jag väl inte ens skicka in en ansökan? Jag hittar ingen info om detta iaf.
Ansökan ska väl enligt tidigare regler vara inne senast 6 månader efter köpet?
Det innebär ju isf att ansökan återigen behöver öppnas senast inom 6 månader från det att bilen köps?
Vågar man köpa elbil nu?
Såhär skriver Transportstyrelsen på sin hemsida
Att anslaget tar slut innebär att fordonsägare får vänta längre än normalt på sin bonus. Det är viktigt är känna till att bilen inte får registreras på ny ägare eller avregistreras innan vi har beslutat om utbetalning av bonus – även om det har gått längre än sex månader.![]()
Jag antar att den stängts i samband med att pengarna tagit slut. Eller så har jag missat något.
Vad krävs för att kunna ansöka. Kan man göra det innan leverans av bilen?
För att en bonus ska kunna betalas ut måste du som fordonsägare skicka in en försäkran till Transportstyrelsen inom sex månader från köpet av klimatbonusbilen. När en klimatbonusbil ställs på första gången kommer Transportstyrelsen att skicka information till dig, och en blankett där du ska lämna din försäkran.
Det här är ett rapporterat fel som vår servicavdelning utreder. De jobbar på att lägga in alla fordon som drabbats och försäkringsblanketten kommer att skickas till dig när den finns inlagt i vårt bonussystem, det kommer bli något försenat men det kommer skickas ut till dig automatiskt när det är åtgärdat.
Man kan tycka att dom skulle kunna lägga ut blanketten som PDF på deras hemsida under tiden.ceel skrev:Transportstyrelsen verkar dock ha lite problem att skicka ut ansökningarna. Jag fick leverans av min bil i slutet av juni och eftersom jag inte hade fått någon blankett hemskickad för någon vecka sedan fortfarande så mailade jag Transportstyrelsen. De svarade då:
Det här är ett rapporterat fel som vår servicavdelning utreder. De jobbar på att lägga in alla fordon som drabbats och försäkringsblanketten kommer att skickas till dig när den finns inlagt i vårt bonussystem, det kommer bli något försenat men det kommer skickas ut till dig automatiskt när det är åtgärdat.
Tror inte Volvo behövde lobba särskilt hårt där. Regeringen kan nog på egen hand räkna ut vad regler som missgynnar svensk industri innebär.LarsL skrev:Tycker det där haltar rejält men det var väl Volvo med fler som lobbade in att malus skulle ligga på vägskatten, eftersom de flesta inte ser det när de tittar på ny bil. En direkt punktskatt på nya fossilbilar hade varit bättre, det tror jag hade gett lite effekt.alvenzo skrev:Malusen är ju fördelat på tre år medan bonusen betalas ut efter 7 månader. Så det är ju per automatik en stor eftersläpning utan att det för den delen är slut på pengar. Vad jag förstår så har detta inte någon större betydelse egentligen ändå då det är egentligen bara är så att transportsstyrelsen som sköter utbetalningen av bonusen inte sköter inbetalning av malus (väl?) så de måste vänta på en ny pott. Vad jag har hört så är bonus-malus designat att gå lite plus i grunden.
Först hög skatt på inköpet av fossilbilar. De som köper nytt har råd att betala extra och protesterna blir milda. Är sedan elbilar är etablerade på marknaden så kan det bli tal om höjning av bränsleskatten. Men vid den tidpunkten ska det vara accepterat av en majoritet att det är överkomligt att köpa elbil. När? Vet inte men förmodligen 2030 eller något sånt, alltså runt samma tid som fossilbilar inte längre får säljas.mikebike skrev:Eller högre skatt på fossila bränslen. Då finns det lite mer incitament för förare av etanol- och gasbilar att köra fossilfritt (fossilfriare) och för förare av laddhybrider att köra på el.
Har pratat med Transportstyrelsen och fått beskedet att ansökan skickas ut i samband med att en klimatbonusbil registrerats på mig. Detta gäller även om pengarna för klimatbonusen tagit slut.tigermann skrev:Man kan tycka att dom skulle kunna lägga ut blanketten som PDF på deras hemsida under tiden.ceel skrev:Transportstyrelsen verkar dock ha lite problem att skicka ut ansökningarna. Jag fick leverans av min bil i slutet av juni och eftersom jag inte hade fått någon blankett hemskickad för någon vecka sedan fortfarande så mailade jag Transportstyrelsen. De svarade då:
Det här är ett rapporterat fel som vår servicavdelning utreder. De jobbar på att lägga in alla fordon som drabbats och försäkringsblanketten kommer att skickas till dig när den finns inlagt i vårt bonussystem, det kommer bli något försenat men det kommer skickas ut till dig automatiskt när det är åtgärdat.