Ny spec och pris på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av kikat »

Mickep skrev:
Model3 mer eller mindre marknadsfördes som folkelbilen. (Och y underförstått samma).
Det är bara att vänta på att folkelbilen kommer.
Det måste jag ha missat. Vad jag minns så presenterades Model 3 som elbilen med 215 miles räckvidd för 35.000 USD. Priset idag är 39.990 USD och 250 miles räckvidd. Jag skulle säga att de höll sitt löfte ganska bra. Räkna bort momsen i Sverige, eftersom amerikanska priset är exkl. taxes, så blir skillnaden ca. 110k, men då är det båtfrakt, importtull och vagnskadegaranti på bilar i Sverige. När Gigafactory Berlin öppnar kommer bilarna garanterat bli billigare eftersom man slipper tull och långa transporter.
Att svenska tidningar beskrev Model 3 som folk-elbilen och översatte priset rakt av till 350.000 SEK är däremot helt obegripligt och får stå för dem.
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Model3 mer eller mindre marknadsfördes som folkelbilen. (Och y underförstått samma).
Det är bara att vänta på att folkelbilen kommer.

Model 3 kostar några tusen dollar mer än vad som utlovades men det beror ju på att de inte ville bygga bilar med olika inredningar. Därför blev det ingen SR utan bara SR+. Vilken har längre räckvidd, bättre prestanda, bättre interiör osv än den ursprungliga basmodellen. Tycker inte det finns nåt att klaga på där.

Att media och andra är fullständigt värdelösa på att översätta priser är en annan sak. Förstår att vissa mindre insatta blev rejält lurade.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av dd88 »

Det var inte bara media, minns mycket väl hur diskussionerna gick ner den lanserades.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Att media och andra är fullständigt värdelösa på att översätta priser är en annan sak. Förstår att vissa mindre insatta blev rejält lurade.
I media stod det ofta att den skulle kosta runt 300 000sek eftersom Elon sagt $35 000 :lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Det var inte bara media, minns mycket väl hur diskussionerna gick ner den lanserades.
"...och andra..." ;)

Entusiaster och drömmare är inte oskyldiga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5556
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av OfarligTesla »

Ska jag vara ärlig så tycker jag nog de uppfyllde folkelbilen rätt hyfsat, jämför man TCO för till och med en basutrustad V60/S60 och en SR+ så är det inte speciellt stor skillnad om man kör runt 1500 mil som är normalt. Ska man lägga på navigation och sådant för att få dem nära varandra i utrustning så blir nog en SR+ till och med billigare.

Sen kan man ju sakna vissa saker med en Model 3 så det inte är en bra fit men det blir ju något individuellt där, Model Y lär tilltala de som hellre har kombi t.ex.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Swede1 »

OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så tycker jag nog de uppfyllde folkelbilen rätt hyfsat, jämför man TCO för till och med en basutrustad V60/S60 och en SR+ så är det inte speciellt stor skillnad om man kör runt 1500 mil som är normalt. Ska man lägga på navigation och sådant för att få dem nära varandra i utrustning så blir nog en SR+ till och med billigare.

Sen kan man ju sakna vissa saker med en Model 3 så det inte är en bra fit men det blir ju något individuellt där, Model Y lär tilltala de som hellre har kombi t.ex.
En Volvo S60 kostar 325 000, momentum, en Tesla model 3 SR+ 550 000 kr -60 000, =490 000, - bränslebesparing - skattebesparing, 100 000, 390 000, 65 000 kr extra, men visst du får extra prestanda, kameror etc.

Ofta har bilhandlarna rabatter också, som Tesla aldrig har. Så kan man få 35 000 rabatt så skiljer det 100 000.

Men model Y är dyrare, 750 000 - 60 000 bonus, - 100 000 bränslebesparing och skattebesparing, 590 000 kr.
Jämför med Tiguan 4wd för endast 320 000 nu med dragkrok.

https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

Model Y kostar 270 000 kr mer än en liknande VW, ok model Y kanske har mer utrymme och den är snabbare och har kameror etc.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Mickep »

Folks förväntningar: 350 000. SEK
Realiteten: över 700 000. SEK

Låt oss säga så. Är det en folkelbil? Nja. Behöver bara bli hälften så dyr... (vissa ser rött när man påstår sådana saker)
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Folks förväntningar: 350 000. SEK
Realiteten: över 700 000. SEK

Låt oss säga så. Är det en folkelbil? Nja. Behöver bara bli hälften så dyr... (vissa ser rött när man påstår sådana saker)

Nu går du för långt. Vem förväntade sig 350 tusen? Varför ska de betala över 700 tusen?

SR+
Kontantpris
559 080 kr
Inklusive moms på ca. 111 816 kr
Inklusive destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr

Dvs precis under 500 tusen efter bonusen.

350 vs 500 är fortfarande en stor skillnad såklart men då får du en klart bättre bil än den som lovades för $35k. Och hade man inte förstått att moms, tull och frakt tillkommer så kanske man inte ska förvänta sig så himla mycket i livet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av mati »

Blandar ni inte ihop olika bilar nu? Folk förväntade sig 350.000 för en Model 3, men det är Model Y som kommer kosta över 700.000.
Visserligen tycker jag också att det är ganska stor skillnad ändå, M3 och MY skulle ju ändå ligga i ungefär samma prisområde som jag hade fattat det. MY är ju en SUV:ifierad M3, att den blir så mycket dyrare kan ju bara förklaras med att de tar mer betalt därför att de kan. Folk är helt enkelt beredda att betala mer för en sådan bil.
Vi får väl se om det kommer billigare varianter så småningom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Mickep »

Det är ren marknadesföring.
Likadant hände med iphone. Tiden innan hade den ett löjligt lågt pris. Riktigt lågt. och det med apples tysta medgivande. Och likadant med tesla. det var ingen som officiellt gick ut med. "öhhh... vi kommer ta mycket mycket mer betalt."
Anledningen är psykologi. Ett lågt pris får folk att tänka. "Detta kan jag köpa." (och när de väl har tänkt den tanken är de fast, då har de fått tanken att de kan äga något liknande, det som följer är bara en prisförhandling).
För mig med dagens priser är ett köp inte realistiskt (även om jag skulle vilja äga en) så det blir att vänta på lotterivinst eller rimligt begagande versioner.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5556
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av OfarligTesla »

Swede1 skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så tycker jag nog de uppfyllde folkelbilen rätt hyfsat, jämför man TCO för till och med en basutrustad V60/S60 och en SR+ så är det inte speciellt stor skillnad om man kör runt 1500 mil som är normalt. Ska man lägga på navigation och sådant för att få dem nära varandra i utrustning så blir nog en SR+ till och med billigare.

Sen kan man ju sakna vissa saker med en Model 3 så det inte är en bra fit men det blir ju något individuellt där, Model Y lär tilltala de som hellre har kombi t.ex.
En Volvo S60 kostar 325 000, momentum, en Tesla model 3 SR+ 550 000 kr -60 000, =490 000, - bränslebesparing - skattebesparing, 100 000, 390 000, 65 000 kr extra, men visst du får extra prestanda, kameror etc.

Ofta har bilhandlarna rabatter också, som Tesla aldrig har. Så kan man få 35 000 rabatt så skiljer det 100 000.

Men model Y är dyrare, 750 000 - 60 000 bonus, - 100 000 bränslebesparing och skattebesparing, 590 000 kr.
Jämför med Tiguan 4wd för endast 320 000 nu med dragkrok.

https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

Model Y kostar 270 000 kr mer än en liknande VW, ok model Y kanske har mer utrymme och den är snabbare och har kameror etc.
Jag säger inte att det inte finns billigare bilar, men S60/V60 (S90/V90 på andra plats) var ju den mest sålda bilen förra åren så det är ju om något en ”folkbil”.

Prisskillnaden med lite rabatt och efter incitament är ju runt 200k, dvs med 50% restvärde är det 100k på 3 år, ca 40k av dem blir bränslebesparing vid 1500 mil och ca 18k är skillnad i skatt. Kvar blir alltså ca 1200 kr/mån i skillnad mellan en bas V60 D3 och en SR+. Finansierar man via Volvo betalar man lite mer ränta men det kan nog kvittas mot lite dyrare försäkring för Model 3. Detta är ju räknat på 50% restvärde efter 3 år och 4500 mil.

Detta är ju som sagt en bas Volvo, dvs den har typ ingenting (inte ens automatlåda), skall man få vad folk vill ha kommer man nog behöva lägga på iaf 30 papp i utrustning.

När Model Y kommer i SR+ utförande får vi se hur den står sig på motsvarande ”SUVar”.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Swede1 »

Mickep skrev:
Det är ren marknadesföring.
Likadant hände med iphone. Tiden innan hade den ett löjligt lågt pris. Riktigt lågt. och det med apples tysta medgivande. Och likadant med tesla. det var ingen som officiellt gick ut med. "öhhh... vi kommer ta mycket mycket mer betalt."
Anledningen är psykologi. Ett lågt pris får folk att tänka. "Detta kan jag köpa." (och när de väl har tänkt den tanken är de fast, då har de fått tanken att de kan äga något liknande, det som följer är bara en prisförhandling).
För mig med dagens priser är ett köp inte realistiskt (även om jag skulle vilja äga en) så det blir att vänta på lotterivinst eller rimligt begagande versioner.
Finns inga begagnade Teslor till rimliga priser, norrmännen tar allt, regeringen måste stoppa utflödet bums (men Löfven och ministergänget är tröga och sämst på det mesta de tar sig för) blir att köpa en ny SR+ för 550000 -60 000, =490 000, också besparingar skatt bränsle i 5 år, 100 000, så en bensinare för 390 000 kr Max. Men de flesta privatpersoner vill inte betala så mycket, utan köper en 3-4 år gammal leasingbil för 150-200 k kr. Så en begagnad elbil kanske folk kan ge uppåt 250 k kr för eftersom den billig i drift.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Swede1 »

OfarligTesla skrev:
Swede1 skrev:
OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig så tycker jag nog de uppfyllde folkelbilen rätt hyfsat, jämför man TCO för till och med en basutrustad V60/S60 och en SR+ så är det inte speciellt stor skillnad om man kör runt 1500 mil som är normalt. Ska man lägga på navigation och sådant för att få dem nära varandra i utrustning så blir nog en SR+ till och med billigare.

Sen kan man ju sakna vissa saker med en Model 3 så det inte är en bra fit men det blir ju något individuellt där, Model Y lär tilltala de som hellre har kombi t.ex.
En Volvo S60 kostar 325 000, momentum, en Tesla model 3 SR+ 550 000 kr -60 000, =490 000, - bränslebesparing - skattebesparing, 100 000, 390 000, 65 000 kr extra, men visst du får extra prestanda, kameror etc.

Ofta har bilhandlarna rabatter också, som Tesla aldrig har. Så kan man få 35 000 rabatt så skiljer det 100 000.

Men model Y är dyrare, 750 000 - 60 000 bonus, - 100 000 bränslebesparing och skattebesparing, 590 000 kr.
Jämför med Tiguan 4wd för endast 320 000 nu med dragkrok.

https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

Model Y kostar 270 000 kr mer än en liknande VW, ok model Y kanske har mer utrymme och den är snabbare och har kameror etc.
Jag säger inte att det inte finns billigare bilar, men S60/V60 (S90/V90 på andra plats) var ju den mest sålda bilen förra åren så det är ju om något en ”folkbil”.

Prisskillnaden med lite rabatt och efter incitament är ju runt 200k, dvs med 50% restvärde är det 100k på 3 år, ca 40k av dem blir bränslebesparing vid 1500 mil och ca 18k är skillnad i skatt. Kvar blir alltså ca 1200 kr/mån i skillnad mellan en bas V60 D3 och en SR+. Finansierar man via Volvo betalar man lite mer ränta men det kan nog kvittas mot lite dyrare försäkring för Model 3. Detta är ju räknat på 50% restvärde efter 3 år och 4500 mil.

Detta är ju som sagt en bas Volvo, dvs den har typ ingenting (inte ens automatlåda), skall man få vad folk vill ha kommer man nog behöva lägga på iaf 30 papp i utrustning.

När Model Y kommer i SR+ utförande får vi se hur den står sig på motsvarande ”SUVar”.
Näe, Volvon har 8 växlad automatlåda och den är helt ok utrustad i momentum. Blanda inte bort korten med månadskostnad hit och dit. Man ska iof räkna på en Total Cost of Ownership kalkyl, med servicekostnaden också, men 100 000 i besparing som jag hade som schablon räcker långt.

Men visst det är kanske bara 50 000 i extra kostnad för SR+ och då får du en sportbil som gör 0-100 på drygt 5 sekunder. 8-)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av vibrationsfri »

Kolla http://www.teslakalkylen.com vad en ny Volvo vs Tesla M3 kostar . Blir ännu bättre siffror om man behåller Teslan längre med soppa besparing osv.

Funderade på en bil i 250-300k klassen från början men kom fram till att soppa 25 000 skatt 5000 och Service 4000 är ungefär vad jag amorterar nu för min Tesla per år . Hade jag köpt en bränslebil så hade jag också betalat lån på några tusen i månaden så jag tänkte varför inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5556
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av OfarligTesla »

Swede1 skrev:
Näe, Volvon har 8 växlad automatlåda och den är helt ok utrustad i momentum. Blanda inte bort korten med månadskostnad hit och dit. Man ska iof räkna på en Total Cost of Ownership kalkyl, med servicekostnaden också, men 100 000 i besparing som jag hade som schablon räcker långt.

Men visst det är kanske bara 50 000 i extra kostnad för SR+ och då får du en sportbil som gör 0-100 på drygt 5 sekunder. 8-)

Enligt Volvos sida får du bara med en manuell låda i en bas V60 Momentum, automatlådan kostar 20k till. Resten är bara matematik, det handlar om en kostnadsskillnad om ca 1200 kr/mån mot en spartansk utrustad V60 med manuell låda. Så jag tycker som sagt det är en ”folkelbil” ändå när den matchar den mest sålda bilen så pass.
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Blandar ni inte ihop olika bilar nu? Folk förväntade sig 350.000 för en Model 3, men det är Model Y som kommer kosta över 700.000.
Visserligen tycker jag också att det är ganska stor skillnad ändå, M3 och MY skulle ju ändå ligga i ungefär samma prisområde som jag hade fattat det. MY är ju en SUV:ifierad M3, att den blir så mycket dyrare kan ju bara förklaras med att de tar mer betalt därför att de kan. Folk är helt enkelt beredda att betala mer för en sådan bil.
Vi får väl se om det kommer billigare varianter så småningom.
Model Y kostar inte så mycket mer än motsvarande 3:a. Däremot finns ingen Y SR+. Inte än iaf.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
mati skrev:
Blandar ni inte ihop olika bilar nu? Folk förväntade sig 350.000 för en Model 3, men det är Model Y som kommer kosta över 700.000.
Visserligen tycker jag också att det är ganska stor skillnad ändå, M3 och MY skulle ju ändå ligga i ungefär samma prisområde som jag hade fattat det. MY är ju en SUV:ifierad M3, att den blir så mycket dyrare kan ju bara förklaras med att de tar mer betalt därför att de kan. Folk är helt enkelt beredda att betala mer för en sådan bil.
Vi får väl se om det kommer billigare varianter så småningom.
Model Y kostar inte så mycket mer än motsvarande 3:a. Däremot finns ingen Y SR+. Inte än iaf.
Både LR och P Model Y kostar 70 000:- mer än motsvarande Model 3, så inte så våldsamt mycket mer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14643
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av taliz »

Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.

Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...

Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av metchristian »

Y kan ju inte jämföras med vanliga tiguan, snarare mot dessa:

Skoda kodiaq, vw tiguan allspace, Mercedes glk, BMW X3 är nog mer model y konkurenter...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Model Y kostar inte så mycket mer än motsvarande 3:a. Däremot finns ingen Y SR+. Inte än iaf.
60-70k mer om jag minns rätt. Det är inte jättemycket, men som du säger så finns ingen snikvarit och därmed blir den ju dyrare i praktiken. Men den kanske kommer senare. Vi vet ju hur rörigt det kan bli ibland.
Jag väntar på prisuppgifterna för Skodas el-SUV. Den ska väl inte hamna på den här prisnivån hoppas jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.

Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...

Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då... :D
Verdi

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Mickep skrev:
Det är ren marknadesföring.
Likadant hände med iphone. Tiden innan hade den ett löjligt lågt pris. Riktigt lågt. och det med apples tysta medgivande. Och likadant med tesla. det var ingen som officiellt gick ut med. "öhhh... vi kommer ta mycket mycket mer betalt."
Anledningen är psykologi. Ett lågt pris får folk att tänka. "Detta kan jag köpa." (och när de väl har tänkt den tanken är de fast, då har de fått tanken att de kan äga något liknande, det som följer är bara en prisförhandling).
För mig med dagens priser är ett köp inte realistiskt (även om jag skulle vilja äga en) så det blir att vänta på lotterivinst eller rimligt begagande versioner.
Finns inga begagnade Teslor till rimliga priser, norrmännen tar allt, regeringen måste stoppa utflödet bums (men Löfven och ministergänget är tröga och sämst på det mesta de tar sig för) blir att köpa en ny SR+ för 550000 -60 000, =490 000, också besparingar skatt bränsle i 5 år, 100 000, så en bensinare för 390 000 kr Max. Men de flesta privatpersoner vill inte betala så mycket, utan köper en 3-4 år gammal leasingbil för 150-200 k kr. Så en begagnad elbil kanske folk kan ge uppåt 250 k kr för eftersom den billig i drift.

Exporteras det så många Teslor till Norge då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14643
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.

Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...

Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då... :D
Vad menar du? Jag skrev att värdeminskningen var ungefär hälften för avgasbilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Jag tror MY får samma dragvikt som M3, det är mest logiskt.
Nja, tänk på hur amerikanerna ser det. En sportsedan ska man ju inte dra med men en SUV är något helt annat. Det är ju fullt möjligt att Model Y är designad från början att dra tungt och får högre dragvikt. Model 3 har väl dragkrok som någon slags efter konstruktion.
Skriv svar