Sida 20 av 20
Re: BMW iX
Postat: 18 aug 2025 06:01
av Dafro
Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 aug 2025 20:21
grenhall skrev: ↑17 aug 2025 12:19
Dessutom mätte jag Y:n interiört igår och i 120km/h låter den nästan 72dB i kupén medan iX låter ca. 65dB. Bara det berättigar ett byte skulle jag säga.
Ja iX är en av de tystaste bilar jag kört. Sjukt kräsen på lågt buller och superbra stereo. iX har båda!
Nu gillar jag inte SUV men iX är skitcool och skön att ratta. Lätt den bästa Bimmern och den bästa el-SUV'en oavsett märke.
Synd att man inte sitter lika lågt som Taycan

Enda lilla kritiken är den märkligt placerade knappen för att öppna dörren. På tok för långt fram och inget handtag att hålla i då det blåser.
Annars toppklass.
Skrattade till lite när jag läste det du skrev gällande knappen för att öppna, den sitter inte alls naturligt till men om det är det enda du inte är nöjd med så ska man vara glad. Handtaget vill jag minnas funkar att hålla i men kan minnas fel.
Re: BMW iX
Postat: 18 aug 2025 07:00
av Sportbilsentusiasten
Dafro skrev: ↑18 aug 2025 06:01
Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 aug 2025 20:21
grenhall skrev: ↑17 aug 2025 12:19
Dessutom mätte jag Y:n interiört igår och i 120km/h låter den nästan 72dB i kupén medan iX låter ca. 65dB. Bara det berättigar ett byte skulle jag säga.
Ja iX är en av de tystaste bilar jag kört. Sjukt kräsen på lågt buller och superbra stereo. iX har båda!
Nu gillar jag inte SUV men iX är skitcool och skön att ratta. Lätt den bästa Bimmern och den bästa el-SUV'en oavsett märke.
Synd att man inte sitter lika lågt som Taycan

Enda lilla kritiken är den märkligt placerade knappen för att öppna dörren. På tok för långt fram och inget handtag att hålla i då det blåser.
Annars toppklass.
Skrattade till lite när jag läste det du skrev gällande knappen för att öppna, den sitter inte alls naturligt till men om det är det enda du inte är nöjd med så ska man vara glad. Handtaget vill jag minnas funkar att hålla i men kan minnas fel.
Ja är det inte mer man kan klaga på så är det kanon

Re: BMW iX
Postat: 01 sep 2025 08:52
av grenhall
Då har jag varit och hämtat min iX förra veckan. Kan säga att när jag väl får min Model Y såld så är jag så nöjd jag kan bli. Astronomiskt stor skillnad på bilarna. Precis den skillnaden jag var ute efter. Tesla ligger fortfarande i framkant när det gäller enkelhet för inställningar och logiskt upplagt menysystem, drivlina och "sportig" körning.
BMW:n har följande egenskaper jag iaf uppskattar mer:
* Komfort, sköna stolar, bättre fjädring
* Kupéljud (astronomisk skillnad)
* Heads up display
* Augmented Reality
* Ljudsystemet! Trodde inte jag skulle höra skillnad men helvete vad bra det är på BMW.
* Byggd som en BMW dvs. det känns lite mer premium, till och med över Model X Plaid.
* Den känns som en SUV, man sitter högt och ser bra ut.
Assisted driving är faktiskt riktigt bra. Absolut i jämförelse med Tesla förutom på vissa enkelfiliga vägar med avfarter där Teslan fungerar bättre. Men den accelererar snabbare och tvärnitar inte i sista sekund som Tesla gör när bilar stannar långt framför en i en kö eller framför trafikljus t.ex.
Där Tesla briljerar är väl som skrivet ovan med enkelheten. På gott och ont. BMW:n har mycket inställningar och möjligheten att få saker väldigt personliga medan Tesla mer är som iOS i jämförelse med Android.
Slänger upp en bild på bilen.
Re: BMW iX
Postat: 28 okt 2025 10:12
av juristen
grenhall skrev: ↑01 sep 2025 08:52
* Ljudsystemet! Trodde inte jag skulle höra skillnad men helvete vad bra det är på BMW.
Tack för din recension, är också sugen på en iX som nästa bil. Den verkar vara det bästa alternativet med mina preferenser (vilka verkar ligga i linje med dina) och hyfsat vettiga priser begagnad. Men behöver räckvidden från en xdrive50 så jag väntar på att priserna ska falla lite till och att milkostnaden på min Ioniq ska komma ner.
Ljudsystemet i din xdrive40 är det Harman Kardon (standard) eller Bowers Wilkins (tillval)?
Undrar också om alla bilar har rattvärme och sätesvärme bak som standard, eller om det är tillval?
Re: BMW iX
Postat: 28 okt 2025 22:54
av Sportbilsentusiasten
grenhall skrev: ↑01 sep 2025 08:52
BMW:n har följande egenskaper jag iaf uppskattar mer:
Bra sammanfattning! Tack
iX är en skitbra bil
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 07:47
av Dafro
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 08:09
av SwedishAdvocate
Visste inte att BMW använde kolfiber i konstruktionen av iX… Gör dom det i i4 och i5 med?
https://www.compositesworld.com/article ... hicle-line

Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 08:13
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2025 08:09
Visste inte att BMW använde kolfiber i konstruktionen av iX… Gör dom det i i4 och i5 med?
Nej, säger Gåggles AI…
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 09:57
av Off Grid Byggaren
SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2025 08:13
SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2025 08:09
Visste inte att BMW använde kolfiber i konstruktionen av iX… Gör dom det i i4 och i5 med?
Nej, säger Gåggles AI…
Den lilla BMW i3 har ju hela karossen i kolfiber, den var ju lite före sin tid år 2012. Senare årsmodeller fick ju större batteri och skaplig räckvidd.
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 10:07
av Emg
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Trevligt. Jag håller med om baksätet vs bagage, men också att bagaget ändå antagligen är tillräckligt stort.
Lådan under golvet svalde liter mer än jag först trodde.
Bild från sommarsemestern nedan. Efter vi packade resväskor enl bild fick vi även plats med några bagar, väskor och påsar mellan resväskorna och bagageluckan.
Blev ganska mycket packning då det var ombyten för sport och tävlingar.
Vi behövde iaf inte ens sätta lastnätet, utan kunde hela tiden hålla oss under hatthyllan.
Till vintern tittar vi på någon bakbox, bilen känns så hög för att sätta en takbox på taket.
.
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 10:49
av Off Grid Byggaren
Hur mycket går luftfjädringen att höja manuellt på iX60?
Finns det något offroad läge för djup snö eller plogvallar?
Re: BMW iX
Postat: 01 nov 2025 12:21
av macky
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Re: BMW iX
Postat: 02 nov 2025 08:14
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 nov 2025 10:49
Hur mycket går luftfjädringen att höja manuellt på iX60?
Finns det något offroad läge för djup snö eller plogvallar?
Bra fråga du ställer, blev tvungen att gå ut och kolla. Vad jag se så finns det bare en knapp för att höja eller inte höja, ger ca 3.5 cm, inte väldigt mycket men 23 cm räcker för mig. Saknar dock knapp för att sänka bakänden vid i och urlastning som jag haft förr, men var nog i X5, tror inte e-tron hade det heller. Den är rejält högre upp till bagagegolvet än min 530e.
Re: BMW iX
Postat: 02 nov 2025 08:34
av Dafro
macky skrev: ↑01 nov 2025 12:21
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Bra och bra vet jag inte men ca 8% med deras extra kampanj så landa på millen jämt och fick vinterhjul för 35. Vi får väl se om ix3 tar mycket av IX försäljning men jag är inte så säker, känns som om ix3 blir lite enklare i utförandet. Och jämförelsen men Q8 tycker jag haltar lite för där var det en gammal omodern törstig bil som man i princip uppgraderade med ett större batteri. Gillar sportstolarna skarpt komfortmässigt men visst även dessa i skinn är ju snyggare men tror inte så många vill ge 34” för det eller 43” för de andra i skinn. A6 gick bort för mig pga bagaget och baksätet. IX3 ska jag kolla noga på när den kommer men just nu tycker jag det är för liten prisskillnad på en välutrustad ix3 jämfört med en IX.
Re: BMW iX
Postat: 02 nov 2025 08:38
av Dafro
Emg skrev: ↑01 nov 2025 10:07
Till vintern tittar vi på någon bakbox, bilen känns så hög för att sätta en takbox på taket.
Hade visst glömt hur hög denna bilen är, håller helt med, takbox funkar inte.
Re: BMW iX
Postat: 02 nov 2025 09:29
av manneson
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 08:34
macky skrev: ↑01 nov 2025 12:21
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Bra och bra vet jag inte men ca 8% med deras extra kampanj så landa på millen jämt och fick vinterhjul för 35. Vi får väl se om ix3 tar mycket av IX försäljning men jag är inte så säker, känns som om ix3 blir lite enklare i utförandet. Och jämförelsen men Q8 tycker jag haltar lite för där var det en gammal omodern törstig bil som man i princip uppgraderade med ett större batteri. Gillar sportstolarna skarpt komfortmässigt men visst även dessa i skinn är ju snyggare men tror inte så många vill ge 34” för det eller 43” för de andra i skinn. A6 gick bort för mig pga bagaget och baksätet. IX3 ska jag kolla noga på när den kommer men just nu tycker jag det är för liten prisskillnad på en välutrustad ix3 jämfört med en IX.
Vad hände med din ix50?
Re: BMW iX
Postat: 02 nov 2025 17:47
av Dafro
manneson skrev: ↑02 nov 2025 09:29
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 08:34
macky skrev: ↑01 nov 2025 12:21
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Bra och bra vet jag inte men ca 8% med deras extra kampanj så landa på millen jämt och fick vinterhjul för 35. Vi får väl se om ix3 tar mycket av IX försäljning men jag är inte så säker, känns som om ix3 blir lite enklare i utförandet. Och jämförelsen men Q8 tycker jag haltar lite för där var det en gammal omodern törstig bil som man i princip uppgraderade med ett större batteri. Gillar sportstolarna skarpt komfortmässigt men visst även dessa i skinn är ju snyggare men tror inte så många vill ge 34” för det eller 43” för de andra i skinn. A6 gick bort för mig pga bagaget och baksätet. IX3 ska jag kolla noga på när den kommer men just nu tycker jag det är för liten prisskillnad på en välutrustad ix3 jämfört med en IX.
Vad hände med din ix50?
Såldes.

Re: BMW iX
Postat: 03 nov 2025 09:50
av manneson
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 17:47
manneson skrev: ↑02 nov 2025 09:29
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 08:34
macky skrev: ↑01 nov 2025 12:21
Dafro skrev: ↑01 nov 2025 07:47
Nu har jag fått min IX xDrive60 men inte hunnit köra så mycket med den än. En 45 hade helt klart räckt vad gäller räckvidden och motoreffekt men då det bara skiljde 30 i pris så fick det bli en 60. Det är egentligen inte så många förändringar med face lift men det är ändå de brister jag tyckte gamla har som nu är åtgärdat. Dessa är sportstolar, känns inte som en platt fåtölj och den har dessutom även alcantara på sidostöden där det inte är ventilation så jag som lätt svettas när jag sitter mot fuskskinn slipper det. Nästa är hålet vid nackstödet som är klätt med en hård plastram som kortare personer lätt slår huvudet i, min fru inkluderad, denna är nu insänkt så det inte sticker ut men om det räcker får vi se när frun tar en tur. Sen uppskattar jag den runda sportratten i läder. Till sist så har jag m-sport pro som bla gör att grillen ör i princip är nästan helt svart. Så sammanfattningsvis så har man gjort en grymt bra bil ännu bättre. Har inte sett IX3 live men IX känns ändå som en mer premiumbil, tex har jag luftfjädring och integralstyrning som inte går att få på IX3. Baksätet skulle man ju kunna göra något mindre rymligt till förmån för bagaget. Jag har väl ca 15 cm framför mina knän när stolen ör inställd för mig och jag är drygt 1.8 m. Men till sist så förstår jag väl egentligen inte behovet av ett större bagageutrymme som det brukar pratas om nör det jämförs med tex MYs bagage. Vi är 4 personer och en hundbur som tar upp halva bagaget och inte ens nör vi ska till fjällen har vi problem men visst blir det fullt. Men då är det bara jag som har pjäxor med och 2 hjälmar, resten hyrs men skulle jag ha skidor så skulle jag troligen ändå ha dessa i en bakbox eller takbox men det skulle nog få plats även dom om man fäller mitten. Ska skriva nytt inlägg när jag kört lite mer.
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Bra och bra vet jag inte men ca 8% med deras extra kampanj så landa på millen jämt och fick vinterhjul för 35. Vi får väl se om ix3 tar mycket av IX försäljning men jag är inte så säker, känns som om ix3 blir lite enklare i utförandet. Och jämförelsen men Q8 tycker jag haltar lite för där var det en gammal omodern törstig bil som man i princip uppgraderade med ett större batteri. Gillar sportstolarna skarpt komfortmässigt men visst även dessa i skinn är ju snyggare men tror inte så många vill ge 34” för det eller 43” för de andra i skinn. A6 gick bort för mig pga bagaget och baksätet. IX3 ska jag kolla noga på när den kommer men just nu tycker jag det är för liten prisskillnad på en välutrustad ix3 jämfört med en IX.
Vad hände med din ix50?
Såldes.
Var du inte nöjd?
Re: BMW iX
Postat: 03 nov 2025 20:52
av Dafro
manneson skrev: ↑03 nov 2025 09:50
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 17:47
manneson skrev: ↑02 nov 2025 09:29
Dafro skrev: ↑02 nov 2025 08:34
macky skrev: ↑01 nov 2025 12:21
Riktigt fin bil! FL har på ngt konstigt vis blivit snygg. Lurar lite på iX, iX3, Macan och A6 e-tron som nästa bil. Eller en i5 om de kan peta in ett större batteri.
Fick du ngn bra deal på denna? Borde vara kannabilisering från iX3. Såg ngt om ca 1500 beställningar på den redan. Kan bli sot-döden som för Q8 e-tron. Det enda jag inte är så förtjust i när jag kollar iX på blocket (facelift) är m-sportstolarna. Inte så förtjust i m-stripen i stolarna men 9/10 har ju detta. Gillar deras komfortstolar med skinn till utseendet bättre.
Bra och bra vet jag inte men ca 8% med deras extra kampanj så landa på millen jämt och fick vinterhjul för 35. Vi får väl se om ix3 tar mycket av IX försäljning men jag är inte så säker, känns som om ix3 blir lite enklare i utförandet. Och jämförelsen men Q8 tycker jag haltar lite för där var det en gammal omodern törstig bil som man i princip uppgraderade med ett större batteri. Gillar sportstolarna skarpt komfortmässigt men visst även dessa i skinn är ju snyggare men tror inte så många vill ge 34” för det eller 43” för de andra i skinn. A6 gick bort för mig pga bagaget och baksätet. IX3 ska jag kolla noga på när den kommer men just nu tycker jag det är för liten prisskillnad på en välutrustad ix3 jämfört med en IX.
Vad hände med din ix50?
Såldes.
Var du inte nöjd?
Var inte värd dom pengarna då i livet, men var nöjd.
Re: BMW iX
Postat: 04 nov 2025 16:24
av current
BMW har en rätt bra deal med väntebil om man beställer iX3. Man kan välja mellan X3 30E eller i3 M50. Man tecknar sig för 12 månader OP lease men får bryta direkt iX3 kommer utan extra kostnad, bara att lämna nycklarna. Jag kikade på en i4 M50 med bra specifkation den skulle kosta 8500:- i månaden ex moms. Det finns även många lagerbilar, så man kan antingen ta en lagerbil eller beställa en egen specifkation.
iX3 har premiär hos handlarna den 7 mars och kommer då också att gå att provaköra.
Re: BMW iX
Postat: 04 nov 2025 18:57
av kungjohan
Finns denna deal med väntebil på någon hemsida eller är det info du har fått från en säljare?
Re: BMW iX
Postat: 05 nov 2025 06:29
av Dafro
current skrev: ↑04 nov 2025 16:24
BMW har en rätt bra deal med väntebil om man beställer iX3. Man kan välja mellan X3 30E eller i3 M50. Man tecknar sig för 12 månader OP lease men får bryta direkt iX3 kommer utan extra kostnad, bara att lämna nycklarna. Jag kikade på en i4 M50 med bra specifkation den skulle kosta 8500:- i månaden ex moms. Det finns även många lagerbilar, så man kan antingen ta en lagerbil eller beställa en egen specifkation.
iX3 har premiär hos handlarna den 7 mars och kommer då också att gå att provaköra.
Tips: skriv detta i BMW IX3 tråden, så nås kanske fler som ör intresserade av den bilen.
Re: BMW iX
Postat: 05 nov 2025 08:56
av ERR
kungjohan skrev: ↑04 nov 2025 18:57
Finns denna deal med väntebil på någon hemsida eller är det info du har fått från en säljare?
Jag fick samma information när jag frågade säljare om leveranstid på en ix3 men har ej sett något om det på hemsidorna.
Re: BMW iX
Postat: 05 nov 2025 21:23
av Melonsusk
Om det finns någon som köpt en bmw ix xdrive50 privat, vad får ni för försäkringspremie? Jag kollade runt och det vettigaste priset för mig blev 2080 kr/mån helförsäkring för begbil. Många pengar... Min förra Tesla 100D kostade 740 kr/mån för hel.