Sida 20 av 21

Re: BMW iX3

Postat: 06 okt 2025 19:55
av current
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.

Re: BMW iX3

Postat: 06 okt 2025 20:17
av mikebike
current skrev: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Får du ta en massa bilder? 8-)

Re: BMW iX3

Postat: 06 okt 2025 20:32
av Dafro
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.

Re: BMW iX3

Postat: 06 okt 2025 21:25
av mikebike
Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 05:53
av Dafro
mikebike skrev: 06 okt 2025 21:25
Dafro skrev: 06 okt 2025 20:32
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.

Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket. :D
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.😉
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 07:04
av BaronHellJug
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 11:22
av mikebike
BaronHellJug skrev: 07 okt 2025 07:04
mikebike skrev: 06 okt 2025 17:39
Frunk är nog en dealbreaker för mig, jag har både Typ-2 kablar och portabla laddboxen där. Jag öppnar alltså frunken varje gång jag skall ladda AC.
Att ha kablarna under golvet bak är inte lika praktiskt.
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.

Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 12:43
av manneson
Är väl inte så konstigt att det är spak på många.
De återanvänder förstås samma delar/låsmekanismer etc som på avgasbilarna.
Det sparar tid och pengar då de slipper utveckla något nytt, samt de behöver inte sourca nya delar.

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 12:59
av tesla newbie
Onödigt krångligt med spak. Ibland vill man bara öppna frunken och slänga in något utan att behöva låsa upp bilen. På BMW i3 så går det att öppna frunken från nyckeln, så BMW borde ju ha en supplier för elektronisk frunköppning.

Re: BMW iX3

Postat: 07 okt 2025 14:19
av Baeckman
mikebike skrev: 07 okt 2025 11:22
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.
Vad gäller Enyaq så har ju den ingen frunk. Då känns det rimligt med spak. Jag öppnar min kanske 2-3 gånger om året för att fylla på spolarvätska.

Re: BMW iX3

Postat: 12 okt 2025 22:16
av Sportbilsentusiasten
current skrev: 04 okt 2025 20:31
Till glastaket kommer ett originaltillbehör kunna köpas man klickar dit för att slippa solen, inte så premium men bra kunna ha det på sommaren och ta bort det på vintern.
Ett kvalitetsglas har inte det problemet alls. Glastak i vår E-klass 2018 och 40+ grader i södra Italien var inga problem.

Re: BMW iX3

Postat: 15 okt 2025 23:49
av Nect
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.

Re: BMW iX3

Postat: 16 okt 2025 07:06
av slugger75
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?

Re: BMW iX3

Postat: 16 okt 2025 19:15
av Sportbilsentusiasten
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Jag fick samma info om levtider. Grattis till kommande leverans !!

Re: BMW iX3

Postat: 16 okt 2025 21:09
av toppo
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.

Re: BMW iX3

Postat: 16 okt 2025 21:24
av Nect
toppo skrev: 16 okt 2025 21:09
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Om produktionen inte startar först om ett år kan jag avboka utan kostnad.

Re: BMW iX3

Postat: 16 okt 2025 21:29
av Nect
slugger75 skrev: 16 okt 2025 07:06
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 09:17
av ObscureEconomist
toppo skrev: 16 okt 2025 21:09
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.
Fick grönt ljus på att kliva av också om väntan blev för lång. Har blivit prel lovad till sommaren men vi får väl se.

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 12:14
av BaronHellJug
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 12:48
av Nect
BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 13:17
av BaronHellJug
Check, 20% av 2300 är 460 bilar - om det stämmer att 1000+ är sålda borde knappt hälften (säg ca 40% om det är drygt 1000) av de som är sålda fram till idag levereras innan sommaren.

Försäljningen är säkert inte linjär över tid (gissar många slog till "direkt") men den har gått att beställa i 6 veckor idag

-> Då kanske jag ligger hyggligt till för leverans innan sommaren eftersom jag beställde 1v efter lansering - hoppet lever...

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 14:07
av manneson
current skrev: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Blev det något?

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 14:59
av chaffis75
Nect skrev: 17 okt 2025 12:48
BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 22:18
av Nect
chaffis75 skrev: 17 okt 2025 14:59
Nect skrev: 17 okt 2025 12:48
BaronHellJug skrev: 17 okt 2025 12:14
Nect skrev: 15 okt 2025 23:49
Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.

Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.

Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.

Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.

Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Det var vad min ÅF sa idag. Produktionen är planerad till att starta i november men linan som ska producera var inte klar än.

Re: BMW iX3

Postat: 17 okt 2025 22:40
av Dafro
Nect skrev: 16 okt 2025 21:29
slugger75 skrev: 16 okt 2025 07:06
Kul!

Vad hamnade priset på för din konfiguration om man får fråga?
825 000:- med väldigt låg rabatt (ca 14 000:-).
Inkl serviceavtal.
Inte så mycket billigare än en ix60 som jag trodde ändå. För oss på jobbet så 3 lax lägre pris per månadmen då har jag m sport pro, luftfjädring, integralstyrning och bla rumpvärme bak, glastak dyr färg och ventilerade stolar fram, så dra av 100 så skiljer det bara 1500 per månad. Laddeffekt är för mig totalt ointressant om jag kan komma 50 verkliga mil.