Re: BMW iX3
Postat: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.Dafro skrev: ↑06 okt 2025 20:32Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:25Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.Dafro skrev: ↑06 okt 2025 20:32Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.
Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket.![]()
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.![]()
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.BaronHellJug skrev: ↑07 okt 2025 07:04Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...
Ett kvalitetsglas har inte det problemet alls. Glastak i vår E-klass 2018 och 40+ grader i södra Italien var inga problem.
Jag fick samma info om levtider. Grattis till kommande leverans !!Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Om produktionen inte startar först om ett år kan jag avboka utan kostnad.toppo skrev: ↑16 okt 2025 21:09Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Fick grönt ljus på att kliva av också om väntan blev för lång. Har blivit prel lovad till sommaren men vi får väl se.toppo skrev: ↑16 okt 2025 21:09Hur menar du med boka? När jag frågade handlare var det bindande beställning.Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.BaronHellJug skrev: ↑17 okt 2025 12:14Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...Nect skrev: ↑17 okt 2025 12:48Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.BaronHellJug skrev: ↑17 okt 2025 12:14Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Det var vad min ÅF sa idag. Produktionen är planerad till att starta i november men linan som ska producera var inte klar än.chaffis75 skrev: ↑17 okt 2025 14:59Var har du fått de ifrån att linan inte är klar? Om de skulle stämma så undrar man om de klara starta enligt vad de har sagt... att få igång en helt ny lina tar lång tid oavett om man är en erfaren tillverkare eller ej...Nect skrev: ↑17 okt 2025 12:48Om jag kommer ihåg rätt så har Sverige fått en tilldelning på ca 2300 bilar för 2026 och över 1000 av dessa är redan sålda.BaronHellJug skrev: ↑17 okt 2025 12:14Tack för uppdatering - låter som att jag kan få vänta lite på min leverans. Jag beställde ca en vecka efter lansering men undrar om det räcker för att höra till första 20% av Sveriges andel...Nect skrev: ↑15 okt 2025 23:49Bokade en ix3 idag så får vi se om jag tar den beroende på när leveransen kan ske.
Tydligen kommer demobilarna i vår och efter det de första kundbilarna. Produktionenstakten är låg då en helt ny lina producerar bilarna.
Sverige har fått en mindre andel av bilarna som produceras och ca 20% av Sveriges andel kommer innan sommaren. Bmw säger därför ca 1års leveranstid för de vet bara att några få får bilar tidigt.
Efterfrågan är hög och produktionen låg.
Fabriken/linan som ska bygga alla bilar är inte helt klar än, och de första demobilarna beräknas börja byggas nu i november.
Men du menar kanske att de inte är igång för masspruduktion än?
Inte så mycket billigare än en ix60 som jag trodde ändå. För oss på jobbet så 3 lax lägre pris per månadmen då har jag m sport pro, luftfjädring, integralstyrning och bla rumpvärme bak, glastak dyr färg och ventilerade stolar fram, så dra av 100 så skiljer det bara 1500 per månad. Laddeffekt är för mig totalt ointressant om jag kan komma 50 verkliga mil.