244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligtTiborBlomhall skrev:
SECC 2018
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2106
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2106
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Hittade detta i en BMW i3 grupp på AnsiktsbokenTiborBlomhall skrev:Åker tåg hem.
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen![]()
Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!
Hej konduktörn!
Txxxx Exxxxxx: Kolllade Tibors biljett på tåget när han åkte från Ystad..blev mäkta förvånad när Tågvärden frågade hur det gick i tävlingen
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
Re: SECC 2018
Men var det verkligen 2 förare i den bilen?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
Re: SECC 2018
Var en frusen en som kartläste. .kangru skrev:Men var det verkligen 2 förare i den bilen?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
ms 76132 "Eleamore"
Re: SECC 2018
Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...strejf skrev:Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2106
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
En LR hade troligen landat på typ +-15 min från S100D resultatet.strejf skrev:Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
Re: SECC 2018
Tror den är snabbare, här är med mina siffror men med lägre temperatur 5 grader: och S100D:Legato skrev:Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...strejf skrev:Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SECC 2018
Ytterligare en anledning att beställa en LR. Om de öppnar för bställningar i December så är det inte långt kvar nu. 
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
12man skrev:Var en frusen en som kartläste. .kangru skrev:Men var det verkligen 2 förare i den bilen?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
tyvärr så smet jag iväg på en frukostrast för att hämta min bil som stod på laddning där och tajmade det med hennes ankomst (såklart), så vi
hann inte med någon längre pratstund, man ville ju eg höra mycket mer om hur det hade gått och vad som gjorde att allt tog längre tid än övriga osv,
men hon kommer såklart skriva en del om det senare i artikeln
Hon har kört en hel del elbilar (och kör en Jaguar till vardags faktiskt, dock inte en elbil) så helt novis är hon absolut inte.
Även laddningen här i Hudik krånglade (kommunikationsfel) en gång men funkade på andra försöket. Bilen hade 38% när den kopplades in
och fick då ca 30kW vilket kändes lite lågt tycker jag iaf, ca 100A på ca 320Volt. Jag trodde iaf att Jaguaren körde med högre spänning med tanke
på batteristorlek (den skulle kunnat haft högre spänning oavsett storlek förvisso). Den ska iaf ligga på 388Volt nominellt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Ja, och det var alltså det jag tyckte var lite konstigt, och visste hon inte ens om det (eller inte tänkte på det) så har den ju i värsta fallkangru skrev:Hade hon alltså passageraresidan tom men värmen på 28C?
stått så länge (och även efter att hon körde vidare neröver och senare bröt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
Ok, jag (kill)gissar att hon har haft problem med immande rutor mm och funnit att detta var ”enda” lösningen. Jag gissar att Jaggan har liknande settings som Tesla och att det handlar om att inte ha återcirkulation och rätt AC settings för att undvika imma och is på rutorna.
Om det inte är detta och hon inte var medveten om att det satt på 28C så kan det ju finnas många andra faktorer som kan bidra till en bristande räckvidd mm. Hur var det med batterivärme mm?
Om det inte är detta och hon inte var medveten om att det satt på 28C så kan det ju finnas många andra faktorer som kan bidra till en bristande räckvidd mm. Hur var det med batterivärme mm?
Re: SECC 2018
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Hon har kört en del elbilar, men erfarenhet av långkörning osv vet jag inte om hon har (men tror det faktiskt, hon har ju skrivit om det förr iaf), men
den kanske största grejen förutom förbrukning borde väl vara att bara kunna ladda med 30kW på CCS...? Jag utgår från att det steg iom att bilen fick i sig
mer elektroner och spänningen steg, men vid 38% borde det ha varit högre.
Sedan var strömmen bara på 100A, jag har iaf fått 120A där och det borde verkligen Jaggan också klara vid 38% SoC, och låg temperatur borde det inte ha berott på, men ev
hög temperatur kanske... Den ska väl för bövelen kunna ta emot mer än det dubbla eller tom det tredubbla...
den kanske största grejen förutom förbrukning borde väl vara att bara kunna ladda med 30kW på CCS...? Jag utgår från att det steg iom att bilen fick i sig
mer elektroner och spänningen steg, men vid 38% borde det ha varit högre.
Sedan var strömmen bara på 100A, jag har iaf fått 120A där och det borde verkligen Jaggan också klara vid 38% SoC, och låg temperatur borde det inte ha berott på, men ev
hög temperatur kanske... Den ska väl för bövelen kunna ta emot mer än det dubbla eller tom det tredubbla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6548
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SECC 2018
Jag ligger där, och det är pga 2 saker, vinterdäck som är grövre mönstrade och grov asfalt. Sen spelar kylan in lite.EnTraktor skrev:244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligtTiborBlomhall skrev:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
-
Verdi
Re: SECC 2018
Antar att du hade varmare väder ner till Malaga.EnTraktor skrev:244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligtTiborBlomhall skrev:
-
Verdi
Re: SECC 2018
LarsL skrev:Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2085
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: SECC 2018
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?Verdi skrev:LarsL skrev:
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Tesla Model Y
Re: SECC 2018
Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.gellerstam skrev:Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?Verdi skrev:LarsL skrev:
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2829
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: SECC 2018
+1 på den, förstår inte heller vart han tog det personligt.HelectriC skrev:Jasså? Jag tycker bara man kan försöka se lite nyanserat på saker och ting och inte gräva ner sig i Teslasekteriet allt för mycket. Men ärligt talat så vet jag inte helt vad i mitt svar som var personligt eller menade du tidigare inlägg?Verdi skrev:Jäklar vad du tog det här personligt.HelectriC skrev:Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Jag håller med Helectric, här är det inte en ekonomisk fråga om vilken bil man väljer, vet inte hur många kollegor och vänner som tjänar enorma pengar bara på lön men samtidigt kör runt i en VW passat 1.9TDI från 2003. Och samtidigt klagar varje dag över de där jääävla bompengarna ... Istället för att köpa en elbil och njuta av att glida i bussfilen.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2085
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: SECC 2018
Vi skriver om olika saker.Legato skrev:Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.gellerstam skrev:Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?Verdi skrev:LarsL skrev:
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)
Tesla Model Y
Re: SECC 2018
OK! Med "framdrivningsmediet" så trodde jag du menade framdrivandet av bilen, men då är jag medgellerstam skrev:Vi skriver om olika saker.Legato skrev:Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.gellerstam skrev:Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?Verdi skrev:LarsL skrev:
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: SECC 2018
Vilken tid fick KIA Niron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2018
Det är under embargo tills den 6de eller 7de Dec (kommer inte ihåg vilket). Eftersom föraren "sov på hotell" så är det svårt att titta på när hen ankom till Ystad för att kunna approximera en tid.Zalman3 skrev:Vilken tid fick KIA Niron?